Språkskolan

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Språkskolan

Inlägg av Magnutz »

För DE av er som har lite bekymmer med DE och DEM tänkte jag vara lite juste och ge lite kunskap om det hela!
Språknämnden.se skrev:Fråga
När skriver man de och när skriver man dem?

Svar
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.

Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de.
8)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Språkskolan

Inlägg av Don66-2 »

Magnutz skrev:För DE av er som har lite bekymmer med DE och DEM tänkte jag vara lite juste och ge lite kunskap om det hela!
Språknämnden.se skrev:Fråga
När skriver man de och när skriver man dem?

Svar
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.

Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de.
8)
Japp! Eller så gör man det lätt för sig och skriver "dom" i alla lägen vilket idag också är språkligt korrekt! Tyvärr har "Dem" i tid och otid blivit lite av ett modeord. :?
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Språkskolan

Inlägg av sensei »

Var vs. vart verkar också vara föremål för stor förvirring bland dagens ungdom.

Det som är tråkigt är att skribenter i regel blir sura när man orkar korrigera språket, jag menar jag får inte en krona för det (till skillnad mot vanliga lärare, t ex), men istället för tacksamhet möts man ofta av irritation när man helt gratis delar med sig av sin kunskap.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Språkskolan

Inlägg av Don66-2 »

sensei skrev:Var vs. vart verkar också vara föremål för stor förvirring bland dagens ungdom.

Det som är tråkigt är att skribenter i regel blir sura när man orkar korrigera språket, jag menar jag får inte en krona för det (till skillnad mot vanliga lärare, t ex), men istället för tacksamhet möts man ofta av irritation när man helt gratis delar med sig av sin kunskap.
+1 :lol:
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Språkskolan

Inlägg av pulverapa »

Älskar dessa felaktiga ordspråk:

Dra alla över en och samma kant (kam)

Gå på plumpen (pumpen)

Det klickar i GES-kedjan (där "klickar" används i negativ bemärkelse)
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Språkskolan

Inlägg av mforce »

Klickar hade från början enbart negativ betydelse och kommer ifrån uttrycket att skjutvapnet klickar. Dvs inget skott avlossas på grund av något fel. Även andra mojänger kunde klicka, motorer och annat.
Senare år har uttrycket även fått motsatt betydelse. Säkerligen fick det en boost efter kungens presskonferens om första mötet med Silvia.
Det är alltså ett lite lurigt begrepp.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Språkskolan

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Allvarligt talat, either you got it or you don't.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Språkskolan

Inlägg av DIF_Soldier »

sensei skrev:Var vs. vart verkar också vara föremål för stor förvirring bland dagens ungdom.

Det som är tråkigt är att skribenter i regel blir sura när man orkar korrigera språket, jag menar jag får inte en krona för det (till skillnad mot vanliga lärare, t ex), men istället för tacksamhet möts man ofta av irritation när man helt gratis delar med sig av sin kunskap.
Detta är ingen åldersfråga. Finns ju gubbar härinne som skriver mycket värre än jag själv.
Och ja, jag är medveten om att "vart" benämner riktning.

Det du sedan belyser beror främst på tre faktorer: att människor i det här landet ser det som lilla julafton när de får chansen att framställas som offer, att det är oerhört svårt för folk att erkänna sina misstag samt att visa tacksamhet.

Som exempel kan man ju räkna hur många på forumet som i en diskussion skrivit "Du har rätt, jag har fel". Inte så många, om jag får gissa. Stoltheten är skrämmande enorm.
Säg den glädje som varar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Språkskolan

Inlägg av Magnutz »

Jag är inte nån språkfascist egentligen men ett par saker stör mig ganska rejält.

Nummer 1: De/Dem - Hur svårt kan det vara? Är du osäker? Använd DOM. Eller tänk "Vem är det som gör något? ALDRIG DEM" Typ.

Nummer 2: Särskrivningar. Kom igen. Låter det ihop sitter det ihop. Ishockeyspelare. Jubelidiot. Glidmedel. Rättstavning. Särskrivning.

"Brun hårig sjuk syster strök herr skjorta" och "Kalv lever, skuren i bitar" ooooh.

Båda dessa är inte olidligt svåra att få koll på. Klarar man att dra på sig höger-skon på högerfoten och vänster-skon på vänsterfoten sju dagar i veckan så ska man klara ovanstående också. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Språkskolan

Inlägg av sensei »

"rök fritt"
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Språkskolan

Inlägg av Stulle »

DIF_Soldier skrev:Som exempel kan man ju räkna hur många på forumet som i en diskussion skrivit "Du har rätt, jag har fel". Inte så många, om jag får gissa. Stoltheten är skrämmande enorm.
Jag tror snarare att ödmjukheten är skrämmande låg.

Jag har rätt, du har fel!

:wink:
Magnutz skrev:Klarar man att dra på sig höger-skon på högerfoten och vänster-skon på vänsterfoten sju dagar i veckan så ska man klara ovanstående också. ;)
Varför valde du att skriva vänster-skon men inte vänster-foten? :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Språkskolan

Inlägg av Magnutz »

Stulle skrev:
DIF_Soldier skrev:Som exempel kan man ju räkna hur många på forumet som i en diskussion skrivit "Du har rätt, jag har fel". Inte så många, om jag får gissa. Stoltheten är skrämmande enorm.
Jag tror snarare att ödmjukheten är skrämmande låg.

Jag har rätt, du har fel!

:wink:
Magnutz skrev:Klarar man att dra på sig höger-skon på högerfoten och vänster-skon på vänsterfoten sju dagar i veckan så ska man klara ovanstående också. ;)
Varför valde du att skriva vänster-skon men inte vänster-foten? :)
Smaksak! :) Tyckte det var bättre med bindestreck för att inte hopa tre konsonanter på varandra i onödan. Vänsterskon/Vänster-skon. Kunde skitit i det också antar jag! :D
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Språkskolan

Inlägg av JohanPez »

I dag får vi hoppas på många minutrar i PP..


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Språkskolan

Inlägg av mforce »

Noterar med glädje att ordet hyll idag har fått ett benhårt fotfäste bland difsupportrar :)
Hyllning känns 2013. Framåt, språket!
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Språkskolan

Inlägg av minalman »

mforce skrev:Noterar med glädje att ordet hyll idag har fått ett benhårt fotfäste bland difsupportrar :)
Hyllning känns 2013. Framåt, språket!
Språket utvecklas och nu har vi nått ett nytt hyllplan!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar