Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Erik I »

Okej, det här är verkligen att måla Fan på väggen, och jag tror inte (vill inte tro, kanske) att det ska gå så illa, men tyvärr finns ju risken - vad händer med vårt kära DIF vid en degradering? Publikmässigt tycker jag att Sveriges Bästa Publik klart visat att man står upp för devisen "Alltid Oavsett", men hur är det med spelarna?

Jag kan förstå att ex Wesslau inte vill skriva på nytt, inget av lagets prestation falelr jupå honom - utan honom hade vi varit klara för KS i januari. Men hur är det med resten? Finns klausuler som upplöser kontrakt vid degradering? Och - hur ser de ut med de tjogtals DIF-are, framförallt "äldre" sådana, runt om i världen? Finns det nån vilja att komma hem och hjälpa till och därigenom gå ner betänkligt i lön? Ett föredöme på detta område som jag faktiskt vill framhäva är Solnas Dick Tärnström som LÄTT kunnat dra in några mille i NHL/KHL/Europa men valde Allsvenskan istället.

Har ingen koll på utgående kontrakt men tycker överlag att man ska tänka sig noga för innan man kickar spelare som ex Andreas Holmqvist (glöm inte att han var skadad länge) och M Tjärnqvist som haft en (ursäkta) rövsäsong men som besitter otroligt stor potential. Det största mysteriet med denna säsong är hur en så rutinerad trupp kan bli såpass paralyserad, och jag kan känna att det är aningen orättvist att enbart fokusera på denna verkligen exceptionella säsong när den nya truppen ska formas.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Magnutz »

Erik I skrev:Okej, det här är verkligen att måla Fan på väggen, och jag tror inte (vill inte tro, kanske) att det ska gå så illa, men tyvärr finns ju risken - vad händer med vårt kära DIF vid en degradering? Publikmässigt tycker jag att Sveriges Bästa Publik klart visat att man står upp för devisen "Alltid Oavsett", men hur är det med spelarna?

Jag kan förstå att ex Wesslau inte vill skriva på nytt, inget av lagets prestation falelr jupå honom - utan honom hade vi varit klara för KS i januari. Men hur är det med resten? Finns klausuler som upplöser kontrakt vid degradering? Och - hur ser de ut med de tjogtals DIF-are, framförallt "äldre" sådana, runt om i världen? Finns det nån vilja att komma hem och hjälpa till och därigenom gå ner betänkligt i lön? Ett föredöme på detta område som jag faktiskt vill framhäva är Solnas Dick Tärnström som LÄTT kunnat dra in några mille i NHL/KHL/Europa men valde Allsvenskan istället.

Har ingen koll på utgående kontrakt men tycker överlag att man ska tänka sig noga för innan man kickar spelare som ex Andreas Holmqvist (glöm inte att han var skadad länge) och M Tjärnqvist som haft en (ursäkta) rövsäsong men som besitter otroligt stor potential. Det största mysteriet med denna säsong är hur en så rutinerad trupp kan bli såpass paralyserad, och jag kan känna att det är aningen orättvist att enbart fokusera på denna verkligen exceptionella säsong när den nya truppen ska formas.
Det som händer, om jag fattat det rätt, är ju att vi förlorar en hel hög meD intäkter från förbundet. Sedan tappar vi säkerligen sponsorer. Den ekonomiska "krisen" vi hamnar i gör att vi inte kan behålla våra spelare, om vi fans inte skramlar för att betala någon enstaka spelares lön...

En degradering kan ta död på oss i värsta fall. Hovet är inte gratis att hyra, sviker publiken.. tja, då kan vi få harva ett tag.

Nu tror jag ju att det kommer gå vägen.. men.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Erik I »

Vår ekonomiska situation skulle ju inte bli bättre, om man säger så. Uteblivna TV-intäkter svider väl mest. Skulle det bli svårt att betala löner enligt gällande kontrakt är det säkert så att dessa kan sägas upp, men: även i detta fall tycker jag att spelarna har ett moraliskt ansvar (fan vad gammaldags; googla det, ungdomar) att reda upp den härva som den här säsongen har ställt till med. Finns exempel att hämta hos Leksand från när de åkte ur.

Läste häromdagen att DIF är idrotts-Sveriges starkaste varumärke, ironiskt dessa dagar. Man kan ju hoppas att läget, som vi alla hoppas inte blir värre, kan väcka även sponsorer, Stockholms Stad, osv. Vi hånas ju med att "ES kommer utökas till 14 lag samma dag DIF åker ur", det är fan en allmosa jag inte vill ha. Men det hade känts bättre om man visste att viljan och pengarna fanns till snabb återkomst för "idrotts-Sveriges starkaste varumärke" om saker och ting gick åt h-e på riktigt.

(Rent filosofiskt slår det mig att hela den här cirkusen ändå inte ger lika mycket ångest som den där finalen 1998).
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Stulle »

Man kan tycka att det borde finnas ett moraliskt tänk från spelarna som eventuellt skickade ut oss ur finrummet, men samtidigt så kan man ställa sig frågan om man vill ha dessa i laget när dom inte ens kunde stå upp för klubben när det väl gällde. Både fysiskt och mentalt.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av minalman »

Vi måste ändå ställa oss frågan hur Leksand kunnat behålla sin starka ställning hos sina fans under åren i AS. En skicklig DIF-ledning måste kunna skapa en stark revanschkänsla i Djurgårdsfamiljen 12/13 oavsett var vi spelar och oavsett budget. Kanske den utrensning som krävs i ledningen för att ta tillvara de kommande generationerna hockeyspelare som idag försvarar vår sköld i pojk- och juniorlagen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Magnutz »

En nackdel för oss kan mycket väl vara denna:

Sporten och Marknad i klubben är åtskilda. Min uppfattning, som jag fick i höstas, var och är att dessa två delar inte funkar ihop. De verkade se varandra som "den där" som kusinen man vet är bror med sin far.

För att det ska hända bra saker måste alla delar vara en enhet utan inpinkade unkna gubb-revir.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av minalman »

Magnutz skrev:En nackdel för oss kan mycket väl vara denna:

Sporten och Marknad i klubben är åtskilda. Min uppfattning, som jag fick i höstas, var och är att dessa två delar inte funkar ihop. De verkade se varandra som "den där" som kusinen man vet är bror med sin far.

För att det ska hända bra saker måste alla delar vara en enhet utan inpinkade unkna gubb-revir.
Låter, ärligt talat, som en ganska stor faktor bakom årets usla resultat. Om sporten och marknad inte varit samspelta, om det gnisslat mellan gubbar i olika ledande positioner i föreningen och bolaget, inte undra på att det märkts på isen. Helt klart läge att rensa uppifrån. Klubbdirektörer, sportchefer, ordföranden, o.s.v. Har DIF hockey blivit en karriärväg för gubbar som inte platsat i näringslivet?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Erik I »

Det är truppen som måste klandras i första hand.

Vår ekonomi är begränsad, Järlan hade inte kunnat ringa Ovetjkin ens om han velat (och haft numret). Däremot borde Järlan och fler med honom sonderat transfermarknaden långt tidigare, att inte värva främst en målskytt eller en back (när nu Bombom kickades) är fan tjänstefel i sammanhanget. Har man dessutom ingen anställd scout OCH lägger sig i konflikt med kontaktstinne Garpen..!

Hardy och tränartrojkan bär givetvis en stor del av skulden, tyvärr. Det är ytterst deras ansvar att få laget att prestera. Det finns för mycket rutin för att en sådan mental kollaps skall behöva inträffa som skedde. Trots att LHC undvek kval med nöd och näppe fick jag aldrig intrycket att de drabbades av detta; man kan i deras fall snacka dåligt spel och ineffektivitet, men inte psykisk härdsmälta.

Och så truppen då. Över 55 omgångar får bara Wesslu godkänt och det är fan ett MVG. Guldpuck, Guldhjälm, MVP, you name it, han ska ha det. I övrigt är "underprestation" en underdrift. 3 rejäla käftsmällar som kostade oss (om man ser det så) målskillnaden som fällde avgörandet. För många som vek ner sig, det ska inte behöva hända. Måhända att truppen var hyfsat namnkunnig men felbalanserad, dvs. för få stabila typer av Thomas Eriksson-typ som kunde balansera skutan när stormen rasade. Hade hoppats mer på Mackan, Tjärna och Ölve här.

Oavsett hur det går hoppas och tror jag att detta kan leda till en förbättring (jag vill inte säga utrensning) i föreningen. In med nya friska viljor som återigen vill göra DIF till Sveriges bästa lag och ett lag många vill spela i. Fimpa den löjliga policyn att stockholmsspelare har företräde, vem fan som helst kan lära sig tunnelbanelinjerna. En född bajrare eller solnait ser i bästa fall DIF som en språngbräda utåt, låt dem göra det så länge de presterar. Satsningen på ungdomar är lovvärd och har gett mycket, dock mindre i år, och i mitt tycke har framförallt på backsidan det ofta, kanske av ren nödvändighet (pengar...) satsats alltför ungt.

Jag hoppas aldrig behöva uppleva en degradering, men skulle det ske hoppas jag att planer redan utformats för hur denna endast blir ettårig!
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av sensei »

Jag beundrar er som kan skriva texter idag. Själv är jag helt speech-less. Ganska ovanligt för mig men jag kan helt enkelt inte greppa denna situation som spelarna har satt oss i.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av minalman »

sensei skrev:Jag beundrar er som kan skriva texter idag. Själv är jag helt speech-less. Ganska ovanligt för mig men jag kan helt enkelt inte greppa denna situation som spelarna har satt oss i.
Det är en sorts terapi. Att skriva av sig. Eller att gå långt ut i skogen och skrika allt man orkar. Eller hälla ut allt godis man tänkt köpa framför ögonen på ett LHC-äckel till mackanställd.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av -daniel- »

Åker vi ur stannar max 4-5 spelare. De ä sant dä.

Finns ingen klubbkänsla kvar, den försvann för relativt länge sen när folk började leva på sin hockey. Finns naturligtvis spelare som känner mer för sin klubb än andra, och det är också de som kommer stanna. Att 80% av truppen skulle vara kvar och gå med på betydligt lägre löneanspråk för att de "satt klubben i skiten och nu minsann skall ta oss upp igen" är så långt ifrån vad jag tror kommer ske så det inte är sant...
Bild
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Stulle »

-daniel- skrev:Åker vi ur stannar max 4-5 spelare. De ä sant dä.

Finns ingen klubbkänsla kvar, den försvann för relativt länge sen när folk började leva på sin hockey. Finns naturligtvis spelare som känner mer för sin klubb än andra, och det är också de som kommer stanna. Att 80% av truppen skulle vara kvar och gå med på betydligt lägre löneanspråk för att de "satt klubben i skiten och nu minsann skall ta oss upp igen" är så långt ifrån vad jag tror kommer ske så det inte är sant...
En klassiker är ju "Detta är den enda klubb jag vill spela för, förutsatt att jag inte får ett bättre erbjudande någon annanstans" :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av -daniel- »

Stulle skrev:
-daniel- skrev:Åker vi ur stannar max 4-5 spelare. De ä sant dä.

Finns ingen klubbkänsla kvar, den försvann för relativt länge sen när folk började leva på sin hockey. Finns naturligtvis spelare som känner mer för sin klubb än andra, och det är också de som kommer stanna. Att 80% av truppen skulle vara kvar och gå med på betydligt lägre löneanspråk för att de "satt klubben i skiten och nu minsann skall ta oss upp igen" är så långt ifrån vad jag tror kommer ske så det inte är sant...
En klassiker är ju "Detta är den enda klubb jag vill spela för, förutsatt att jag inte får ett bättre erbjudande någon annanstans" :)
Ja, ungefär.

Jag förstår spelarna dock. Man skall få marknadsmässiga löner, så tycker inte man kan klandra folk som väljer spel i högsta serien och ett fett lönekuvert jämfört med ett häfte rikskuponger plus en rulle klubbtejp i månaden för att harva runt i härliga lokaler som TAIF's hemmalada... I den bästa av världar skulle dock spelarna ha någon form av heder i kroppen och vilja göra rätt för sig och spela upp klubben igen men den världen är tyvärr en ren & skär utopi.
Bild
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Kall-El »

Spontant tror inte jag att många spelare blir kvar om vi skulle åka ur.

Möjligen då unga spelare som fått speltid och inte är redo för NHL ännu samt äldre trotjänare som är villiga att offra något år på "sin förening". Tänker här främst på spelare som Fimpen och Otto t ex men även spelare som DT som jag inte tror har någon större lust att flytta igen.

Sedan finns det väl tyvärr också en del spelare som vi inte kan bli av med heller typ Carlsson och Almtorp för vilka klubbar tar över dem med de löner vi betalar?
Nissehult
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-02-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel

Inlägg av Nissehult »

Bästa vänner.

DIF komme att tappa ca 30 millar i samband med degraderingen. Lägg till detta färre och lägre sponsorpengar (f;låt svenskan) samt lägre biljettpriser. Detta innebär att det är ett måste att i princip samtliga spelare måste försvinna eller kontrakt skrivas om.
Vi har inte råd att betala, ens i närheten av, de löner de har idag. Junisarna undantagna.
Alltså, ett lag bestående avdagens J20 med komplettering av några åldermän som kan tänkas lira för kaffpengar (typ 50´i månaden) är vad DIF har budget till nästa säsong. Att man tar setget upp direkt med ett sådant lag, tja vad är det för odds på det?
Låst