DIF sitter på drömkontrakt.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Kagen »

Östgöta correnspondenten har kartlagt hur mycket de olika klubbarna i ES betalar i hyra för de arenor de spelare i. Jag tycker ofta jag har läst om att kostnaden för Globen Arenorna är en väldigt tung börda för DIF.

Bild

Correns kartläggning visar upp en helt annan bild - där arenakostnaden för DIF inte är mer än kostnaden för att signa Linkan för en säsong medan Linköpings Hockey Club pungar ut med motsvarande 2/3 av DIF spelarbudget bara i kostnad för Arenan.
http://www.corren.se/sport/?articleId=4861896

En annan förening som verkar sitta på ett mycket förmånligt kontrakt är LHF men å andra sidan har Coop Arena ofta beskrivits i termer som fulast, sämst osv i hockeysverige. Luleå Kommun renoverar nu den arenan ordentligt och så vitt jag förstått blir den nya hyran för Luleå HF 19 miljoner per år men för den pengen övertar LHF också driftskostnaden samt disponerar arenan 'fritt'.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Stocky »

Nu skäms man ju ännu mer!
Användarvisningsbild
ludde-
Inlägg: 643
Blev medlem: 2007-11-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av ludde- »

Öhm... om vi har lägst hyra och inte sämst snitt, HUR FAN KAN VI DÅ HA SÅ DÅLIG EKONOMI? :?
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Stocky »

Snittet är väl inte ens långt ifrån LHC!? Det här va jävligt konstigt.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Kagen »

Om ni adderar siffrorna rakt av och skapar en slags 'arenakostnad' av det så blir det fel tror jag. Många av de andra föreningarna kan nog få intäkter från Melodifestivaler och sådant som äger rum i arenorna men att de betalar en årshyra på säg 14 miljoner för för hela anläggningen och har den då hela året.

DIF är ju inte ens enda hockeylag i Hovet utan betalar då bara för den del de nyttjar. Kanske är hyran så låg eftersom det är AEG som har kontraktet med Globe Arenas och det inte går att ta ut mer från DIF - snarare tvärtom - för att få en lönsam produkt på sikt.

Dock har jag ärligt talat jäkligt svårt att se hur summan av kardimumman kan sluta på något annat sätt än att LHC betalar bra mycket mer i netto än DIF's 3 miljoner per år för Cloetta Center jämfört med DIF's nyttjande av Hovet/Globen.

Lite svårt att tolka siffrorna för t.ex Skellefteå och Modo utan att veta vad som ingår. Rent allmänt är det nog rätt mycket äpplen och päron i den här fruktsalladen till sammanstälning men som sagt - LHC kan nog inte anklagas för att få en väldig massa pengar från kommunen iaf.

Det är nog helt enkelt på det viset att Mike Helber är jävligt bra på att göra business av hockey, jag menar han trollade fram 10 miljoner från Ryssland nyss för att Weinhandl skulle kunna spela en säsong till där. Han stoppar in både Havlak och Hlinka samtidigt som han förlänger ett år till med Magnus Johansson och Tony Mårtensson. Hur kontrakten ser ut vet jag inte men det känns som det är rena sedelpressarna för LHC där.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Doyle »

Detta låter riktigt, riktigt konstigt :?: Hur --- kan vi då vara barskrapade och inte ha råd med sjukvårdare o ambulanskostnader :?:
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Honken »

Om inte jag kommer ihåg fel så började nuvarande kontrakt att gälla från den här säsongen.
Innan så hade DIF ett riktigt skit kontrakt och lider av sviterna efter det.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Stocky »

Honken skrev:Om inte jag kommer ihåg fel så började nuvarande kontrakt att gälla från den här säsongen.
Innan så hade DIF ett riktigt skit kontrakt och lider av sviterna efter det.
Hoppas du har rätt, isåfall är vi i toppen snart igen.

edit: Skulle vara kul om "City Marie" kunde kolla lite om det här
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Kall-El »

Jag ställer mig mycket tveksam till de där siffrorna. FBK och HV äger ju sina hallar vilket skulle medföra att de pröjsar hyran till sig själva. Vilket ju per automatik innebär att de betalar en klump från sig själva till sig själva, antagligen för att detta skattemässigt är bättre för dem. Var det inte så att flera elitlag som äger sina arenor var under granskning av skattemasen?
Vi_e_Djurgårn
Inlägg: 145
Blev medlem: 2006-12-06
Ort: Uppsala

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Det MÅSTE nästan vara en ny deal? Det är INTE möjligt att vi har lägst kostnad och har den ekonomi vi haft det senaste åren. Eller så har ledningen rejält dyra firmafester....

Eller så har vi jätte låg hyra och får jättepissig deal på publikintäkterna. Kan inte något om hur dessa saker fungerar. Vore som sagt underlättande om någon här eller Marie på City, som kunde skriva om detta.
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Edin »

Om det stämmer att vi betalar en sån liten hyra på Hovet så måste vi ju få en otroligt liten del utav biljettintäkterna.

Eller så sitter styrelsen och tar ut några sköna bonusar...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Östgöten »

Saxat från artikeln:

"Man ska vara noga med vad man jämför. Vi har till exempel inga försäljningsrättigheter inne i arenan, säger Mats Ahdrian, klubbdirektör i Frölunda, som inte äger sin hemmaarena Scandinavium, till Corren."

Viktigt i jämförelser är att inte jämföra äpplen med päron. Förmodar att exempelvis LHC hyr rätten att årligen hyra ut namnet på arenan. DIF har nästan lägst omsättning bland alla klubbar och sannolikt betalar de en låg hyra för rätten att spela på Hovet inför publik. Många andra klubbar äger sin arena och betalar därför hyra till sig själva. Jämförelsen bör också inkorporera eventuella stöd och garantier i samband med byggnationen av arenan.
snobbas
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-01-26

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av snobbas »

Marie har pratat med Mats och den där artikeln i Corren jämför helt olika saker.
DIF sitter INTE på ett drömkontrakt. Tvärtom.

http://hockeybloggen.city.se/16151/arenahyror
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av sthlm1891 »

Tänkte väl att det var något sånt då det lät väldigt skumt
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF sitter på drömkontrakt.

Inlägg av Frasse »

Arenahyror

Jag har fått lite frågor kring vad Djurgården betalar för hyra i Globen. Detta efter en artikel på corren.se.

Jag har läst artikeln och kollat med Djurgårdens ordförande Mats Larsson och jag måste säga att mitt första intryck var att correns jämförelse av siffrorna är minst sagt märklig. Och det var den.

Man jämför nämligen helt olika saker. Det Corren gjort är (enligt mig, Marie) som att jämföra vad kund A betalar för när han går in på ICA och handlar helgmat med vad kund B betalar för när han går in och köper hela affären för att sedan tjäna pengar på det som säljs där.

Så här är det nämligen.

Själva siffrorna som står i artiken stämmer. Linköping betalar 20 miljoner, Brynäs, Frölunda, Färjestad, HV71, Södertälje betalar alla 14 miljoner vardera, Rögle och Timrå 12 miljoner vardera, Modo 6 miljoner, Skellefteå 5, Luleå 4 och Djurgården 3 miljoner kronor per år i arenahyra.

Men det är också det enda som är "rätt". Det som INTE står i artikeln är vad var och en får för pengarna.

Så här säger Mats Larsson:

- Om man tar Linköping till exempel så betalar de för rättigheterna till ALLT som finns i och runt hallen. De köper rättigheten till att driva och tjäna pengar på bland annat alla evenemang året runt, all mat, all dryck, allt godis osv som säljs i arenan samt rätten till alla intäkterna från försäljning av arenamnet. Det gör INTE vi. De får dessutom tillgång till TRE isytor som även inkluderar den is som barn, ungdoms och juniorverksamheten behöver.

- Det ska jämföras med att vi, i Djurgården, betalar tre miljoner kronor för att A-laget ska få spela våra matcher på arenan. Det är allt. Där ingår INTE heller den kostnad vi har för isytor till barn, ungdoms och juniorverksamhet. Man jämför därmed två helt olika saker som inte går att jämföra, avslutar Larsson.

Och det har han ju rätt i.
Som väntat så hade landsortstidningen jämfört äpplen och päron.
Underbar journalistik, men vad kan man vänta sig av en tidning som huserar i mindervärdeskomplexet Linköping ?
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Skriv svar