Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Säsongen 22/23

Inlägg av emilin »

Doyle skrev: 2023-01-29 14:44:18 En tanke som slår en är att man på sensommaren -22 verkligen såg fram emot en nystart för nya DIF. Allt pekade uppåt. Fansen glödde, Järnkaminerna hyllade DIF hockey, Säsongskorten såldes som smör i solskenet. Nyförvärven Kruger, Brodda, Norman kändes overkligt samt rykten om ”keps-Classe”, Erik Gustafsson spädde på euforin kring hockeysäsongen. Sen dog ju en del rykten men hoppet levde o entusiasmen kring laget var skyhög. K-G skulle bli staty på Globentorget. Hockeylågan i Stockholm brann likt en nyårsraket. Sen då..Allt skiter sig likt Ghana som missar den avgörande straffen i fotbolls-VM bakåt i tiden. Vem mins inte Lasse Granqvists referat, ”Allt skiter sig för Ghana” Applicerat på DIF är det slående likt. Allt skiter sig för DIF. Var jag ansvarig i klubben så hade jag dragit i nödbromsen nu. Vad faan händer i klubben. Nått är ju generalfel. Det måste även den mest obegåvade inse. Allt i och kring laget verkar ske utan varken tanke o ide kring lagets sammansättning o spelide. Vi är ff yra höns i egen zon o det har så varit hela säsongen.
Så slutklämmen. Vem styr DIF o låter detta fortgå utan att agera. Är ju skammens rodnad o fansen börjar nu totalt ledsna. Agera nu ansvariga, SNÄLLA💛❤️💙
Håller med i allt du skriver, till och med morsan kan se att saker inte funkar, och då ska man veta att hennes hockey intresse är lika med noll.
Jag fattar inte ett skit, alla bör se att saker inte funkar och har inte gjort på många år.
Varför gör ingen något.
Kan inte vara så att varenda en som kommer till oss tappar all kunskap, vi har en trupp som ska kunna prestera bra på denna nivå, där till och med vissa var med i vårt landslag, tror inte dessa tappar all hockey kunskap under en sommar.
Nej något helt annat är fel i föreningen och dess syn på hur man skall spela hockey.
Men istället för på riktigt sätta sig och titta över planen så kommer vi kasta bort några spelare och varför inte testa byta tränare, in med nya spelare och nya tränare, då jävlar ska ni se att det vänder.
Som du skriver inför denna säsong var det länge sedan jag kände mig så taggad, allt kändes så rätt.
Ner till grunden börja bygga på något nytt, som sedan skulle växa sig till ett vackert palats, det vi fick är ett jävla sork hål som vi alla kan krypa ner och gömma oss i.
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Säsongen 22/23

Inlägg av Doyle »

Kloka ord Emilin i detta o ditt tidigare inlägg som bör få eka uppåt i föreningen…
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Det man skulle behöva nu är några matcher i rad där man möter sämre motstånd så man lättare kan hitta rätt kedjor och hitta rätt spel. Och också få igång självförtroendet. För detta lag har otrolig kapacitet i ett slutspel. Titta på Liss förra säsong. Han var medioker i grundserien men när det blev slutspel var han en av de bästa. Jag tror många i DIF kommer höja sig liknande i ett slutspel när det inte är serielunk längre.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Säsongen 22/23

Inlägg av emilin »

klintan85 skrev: 2023-01-29 16:19:21 Det man skulle behöva nu är några matcher i rad där man möter sämre motstånd så man lättare kan hitta rätt kedjor och hitta rätt spel. Och också få igång självförtroendet. För detta lag har otrolig kapacitet i ett slutspel. Titta på Liss förra säsong. Han var medioker i grundserien men när det blev slutspel var han en av de bästa. Jag tror många i DIF kommer höja sig liknande i ett slutspel när det inte är serielunk längre.
Jag gillar verkligen din optimistiska syn på problemet i dagens Djurgården.
Men tror personligen inte att problemet ligger i självförtroendets vara eller icke vara då det har sett likadant ut under flera år.
Vi har haft vinster flera på rad i år och även åren innan utan att skutan har vänt, tror man måste sätta sig ner med öppna sinnen och faktisk plocka ner allt till grunden analysera vad som felar år efter år, svälja sin stolthet och klart och tydligt lägga sig platt, för detta test som har pågått har bevisligen inte tagit föreningen framåt, förutom på junior nivå, och det bör inte vara sista anhalten för en förening som vill titulera sig som mesta mästarna.
Ja vi har haft otur med skador, domslut, fel värvningar mm men det är inte där problemen ligger.
Det är något i grundplattan som har spruckit som gör att hela huset står snett.
Alternativ 1 stämpa upp huset laga grunden
Alternativ 2 riv hela huset bygg något helt nytt.
Och ja vi har grymt bra material att jobba med, men det hjälper inte om konstruktionen är fel dimensionerad, då rasar skiten ändå.
thelinho
Inlägg: 996
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Jag respekterar och delar besvikelsen i supporterled, men skäms samtidigt över hur våra "fans" beter sig i sociala medier, framförallt på twitter. Senaste året har varit långt ifrån Alltid oavsett. Visst kan man ursäkta sig med att det bara är idioterna som skriver och skriker högst, men kanske är det dags att balansera denna tragik med lite konstruktiva inlägg. Kritik har alltid varit ok, men nu ser man bara hat och glåpord. Det gör varken spelare eller förening någon tjänst. Skärpning!

Kanske är det här skon klämmer. En kravställningen som gör att vi slagit knut på oss själva. Vi behöver bygga från grunden igen, och att inte respektera etablerare HA-lag som Karlskoga och Björklöven eller till och med Västerås är förbannat farligt. Ser man över tabellen och inbördes möten har vi en otroligt jämn serie där samtliga lag tar poäng från varandra, med endast några fåtal undantag. Är det då rimligt att kräva allas avgång varje gång vi förlorar en match? Den här mentaliteten pressade KG till att sparka Fagge och samma mentalitet ger knappast Garpen mycket till arbetsro, trots att han knappt varit med i 2 månader. Nästa fråga dessa kritiker bör ställa sig är; hur många veckor av dessa har Garpen fått ställa upp en riktig trupp?

Vi som fans måste samla oss nu. Kommunicera med varandra, med klubben, och försöka enas kring vart vi har varit, varför vi är här och slutligen vart vi är på väg.

Jag tillhör ju en av de få som faktiskt tror att vi kan vända detta och kamma hem en SHL plats redan till våren. Men då behöver man få ordning på dom fatala bristerna i vårat grundspel. Uppspel från egen zon måste gå snabbare och vara mer distinkt. Det är här vi förlorar varenda match just nu. Ordnar man det så kommer man hota samtliga lag i ett slutspel. Sist men inte minst behöver vi leverera på läktarna. Senaste periodens svacka har inte kostat oss slutspelet. Däremot så har det kostat oss hemmaplansfördel i kvart, semi och final. Vi behöver därför gå obesegrade på hovet.

Kämpa Djurgården Hockey. Kämpa Järnkaminer!
Wikegårds järnkaminer
Osten östlund
Inlägg: 1857
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 22/23

Inlägg av Osten östlund »

Du har rätt i det du säger. Tror inte det finns ngn äkta Djurgårdare, som mår bra/ tycker det är kul att kritisera DIF hockey!

Känner även själv att det blir för mycket/ stort tryck. Å ena sidan är man glad att det finns såna" fina/eldsjälar människor" som KG etc etc. Det är tufft. (Politiker har noll ansvar/ ansvarsfrihet)

Men det är resultaten som räknas, vilket dom även vet själva. Vi har mest pengar/ mest publik i HA. Det är ej godkänt än så länge.

Måste ju även få finnas negativa känslor....

Förstår ej varför vi gör det då svårt med "allt" hela tiden. Personligen skiter jag i om vi spelar "grishockey". Bara vi får resultatet.

Manualer/ styrguider o liknande skit kan man använda sig när föreningen är i harmoni , det är bara ett tips👍🌈.
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Säsongen 22/23

Inlägg av Doyle »

Västerås gasar mot MoDo o leder med 0-2 i Ö-vik. Inte orimligt dom snart utmanar oss om topp 6.
Det vände snabbt..3-2 nu till MoDo efter matchstraff på Fryklund i VIK.
Senast redigerad av Doyle den 2023-01-29 20:15:11, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8130
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Ja Modo fick sin formdipp till slut som alla lag för en säsong. Blir intressant och se hur länge den håller i sig. Jag skulle inte bli jätteförvånad om Mora går upp.

Edit: Och nu gjorde Modo tre raka på några minuter och leder....
Senast redigerad av Mattias_87 den 2023-01-29 20:17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Säsongen 22/23

Inlägg av emilin »

Om du som kund går till samma restaurang varje dag, är stället trogen beställer in samma soppa varje dag år efter år och soppan smakar skit trots olika kockar som rör i grytan. Då känns det som att man har rätt att kritisera den som skrev receptet.
Sen ska naturligtvis språket och beteendet vara städat och framföras på ett vuxet sätt.
Om restaurangen utger sig för att vara en 5 star restaurang (som jag anser Djurgården är) då får man räkna med att kunderna kritiserar det som landar i skålen om det smakar skit.
Med det sagt så tror jag inte det är några större fel på ingredienserna, där emot bör man nog se över hur dessa ska tillagas på bästa sätt
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

emilin skrev: 2023-01-29 17:46:54
klintan85 skrev: 2023-01-29 16:19:21 Det man skulle behöva nu är några matcher i rad där man möter sämre motstånd så man lättare kan hitta rätt kedjor och hitta rätt spel. Och också få igång självförtroendet. För detta lag har otrolig kapacitet i ett slutspel. Titta på Liss förra säsong. Han var medioker i grundserien men när det blev slutspel var han en av de bästa. Jag tror många i DIF kommer höja sig liknande i ett slutspel när det inte är serielunk längre.
Jag gillar verkligen din optimistiska syn på problemet i dagens Djurgården.
Men tror personligen inte att problemet ligger i självförtroendets vara eller icke vara då det har sett likadant ut under flera år.
Vi har haft vinster flera på rad i år och även åren innan utan att skutan har vänt, tror man måste sätta sig ner med öppna sinnen och faktisk plocka ner allt till grunden analysera vad som felar år efter år, svälja sin stolthet och klart och tydligt lägga sig platt, för detta test som har pågått har bevisligen inte tagit föreningen framåt, förutom på junior nivå, och det bör inte vara sista anhalten för en förening som vill titulera sig som mesta mästarna.
Ja vi har haft otur med skador, domslut, fel värvningar mm men det är inte där problemen ligger.
Det är något i grundplattan som har spruckit som gör att hela huset står snett.
Alternativ 1 stämpa upp huset laga grunden
Alternativ 2 riv hela huset bygg något helt nytt.
Och ja vi har grymt bra material att jobba med, men det hjälper inte om konstruktionen är fel dimensionerad, då rasar skiten ändå.
Jo så är det men jag tänkte mer på den här säsongen. Men mycket av problem som man har är ju Stockholms stads fel att man inte har gett DIF de bästa förutsättningarna för att bli ett bra lag på sikt. Jag förstår att man har mycket i Stockholm men jag tycker att det är lite väl mycket lutning åt fotbollen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Doyle skrev: 2023-01-29 20:03:19 Västerås gasar mot MoDo o leder med 0-2 i Ö-vik. Inte orimligt dom snart utmanar oss om topp 6.
Det vände snabbt..3-2 nu till MoDo efter matchstraff på Fryklund i VIK.
Har svårt att se att DIF kommer bli sämre än 6a.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Säsongen 22/23

Inlägg av emilin »

klintan85 skrev: 2023-01-29 20:16:52
emilin skrev: 2023-01-29 17:46:54
klintan85 skrev: 2023-01-29 16:19:21 Det man skulle behöva nu är några matcher i rad där man möter sämre motstånd så man lättare kan hitta rätt kedjor och hitta rätt spel. Och också få igång självförtroendet. För detta lag har otrolig kapacitet i ett slutspel. Titta på Liss förra säsong. Han var medioker i grundserien men när det blev slutspel var han en av de bästa. Jag tror många i DIF kommer höja sig liknande i ett slutspel när det inte är serielunk längre.
Jag gillar verkligen din optimistiska syn på problemet i dagens Djurgården.
Men tror personligen inte att problemet ligger i självförtroendets vara eller icke vara då det har sett likadant ut under flera år.
Vi har haft vinster flera på rad i år och även åren innan utan att skutan har vänt, tror man måste sätta sig ner med öppna sinnen och faktisk plocka ner allt till grunden analysera vad som felar år efter år, svälja sin stolthet och klart och tydligt lägga sig platt, för detta test som har pågått har bevisligen inte tagit föreningen framåt, förutom på junior nivå, och det bör inte vara sista anhalten för en förening som vill titulera sig som mesta mästarna.
Ja vi har haft otur med skador, domslut, fel värvningar mm men det är inte där problemen ligger.
Det är något i grundplattan som har spruckit som gör att hela huset står snett.
Alternativ 1 stämpa upp huset laga grunden
Alternativ 2 riv hela huset bygg något helt nytt.
Och ja vi har grymt bra material att jobba med, men det hjälper inte om konstruktionen är fel dimensionerad, då rasar skiten ändå.
Jo så är det men jag tänkte mer på den här säsongen. Men mycket av problem som man har är ju Stockholms stads fel att man inte har gett DIF de bästa förutsättningarna för att bli ett bra lag på sikt. Jag förstår att man har mycket i Stockholm men jag tycker att det är lite väl mycket lutning åt fotbollen.
Jag håller helt med dig angående förutsättningarna som Stockholms stad ger hockeyn är under all kritik.
Samtidig har aldrig de visat sitt stöd, och vi har trots det faktiskt haft framgångar.(dock väldigt länge sedan)
1-3-1, torped hockeyn var ju några idéer som slog väl ut trots dåliga förutsättningar.
Att höjda rösters kritik till staden(med all rätt) har ökat i samband med dåligt resultat är nog inte bara en tillfällighet, utan även ett sätt att försvara sig med när saker går skit.
Vi som förening skall nog inte sitta och vänta på att någon annan ger oss bättre förutsättningar att lyckas, vi bör nog sätta oss själva vid ritbordet och skissa fram något nytt som man tror funkar på sikt utan att förlita sig på någon hjälp utifrån.
Användarvisningsbild
Hepsnastian
Inlägg: 546
Blev medlem: 2012-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sollentuna

Säsongen 22/23

Inlägg av Hepsnastian »

Rätta mig om jag har fel här, men nått jag funderat på länge är att det hände något i Djurgården efter att;
1. Thomas J lämnade som "teknisk sportchef".
2. Hans Jöhnk gick bort
3. Jacob Josefson vart skadad och sedan slutade.

Alla tre med lite tid emellan visserligen, men om man ser till hur det fungerade innan 2021 så funkade allt ganska bra vill jag minnas.

Oklart hur mycket man kan lasta på Tobias Pehrsson egentligen, då han hade tagit över säsongen innan vi var i final. Men det kan ju vara så att vi redan hade ett uppbyggt fungerande spel som han bara halka in på.

Men nått hände definitivt efter att Hans, och framförallt Jacob utgick.
Spekulationer, men ändå nått som får en att grubbla.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

thelinho skrev: 2023-01-29 18:36:09 Jag respekterar och delar besvikelsen i supporterled, men skäms samtidigt över hur våra "fans" beter sig i sociala medier, framförallt på twitter. Senaste året har varit långt ifrån Alltid oavsett. Visst kan man ursäkta sig med att det bara är idioterna som skriver och skriker högst, men kanske är det dags att balansera denna tragik med lite konstruktiva inlägg. Kritik har alltid varit ok, men nu ser man bara hat och glåpord. Det gör varken spelare eller förening någon tjänst. Skärpning!

Kanske är det här skon klämmer. En kravställningen som gör att vi slagit knut på oss själva. Vi behöver bygga från grunden igen, och att inte respektera etablerare HA-lag som Karlskoga och Björklöven eller till och med Västerås är förbannat farligt. Ser man över tabellen och inbördes möten har vi en otroligt jämn serie där samtliga lag tar poäng från varandra, med endast några fåtal undantag. Är det då rimligt att kräva allas avgång varje gång vi förlorar en match? Den här mentaliteten pressade KG till att sparka Fagge och samma mentalitet ger knappast Garpen mycket till arbetsro, trots att han knappt varit med i 2 månader. Nästa fråga dessa kritiker bör ställa sig är; hur många veckor av dessa har Garpen fått ställa upp en riktig trupp?

Vi som fans måste samla oss nu. Kommunicera med varandra, med klubben, och försöka enas kring vart vi har varit, varför vi är här och slutligen vart vi är på väg.

Jag tillhör ju en av de få som faktiskt tror att vi kan vända detta och kamma hem en SHL plats redan till våren. Men då behöver man få ordning på dom fatala bristerna i vårat grundspel. Uppspel från egen zon måste gå snabbare och vara mer distinkt. Det är här vi förlorar varenda match just nu. Ordnar man det så kommer man hota samtliga lag i ett slutspel. Sist men inte minst behöver vi leverera på läktarna. Senaste periodens svacka har inte kostat oss slutspelet. Däremot så har det kostat oss hemmaplansfördel i kvart, semi och final. Vi behöver därför gå obesegrade på hovet.

Kämpa Djurgården Hockey. Kämpa Järnkaminer!
Läsvärt och tänkvärt. Bra inlägg.

Jag har under vintern vädrat min besvikelse över situationen med Djurgården ishockey. Har senaste veckorna försökt hålla mig undan matchtrådar och forumet vid förluster. Blir ju inte bättre av att man kräks över laget och ledning i tråd efter tråd.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Nattuggla_
Inlägg: 3257
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Intervju med Ragnarsson angående försvarsspelet, i Hockeynews:
https://hockeynews.se/articles/27455/

Hajade till på detta:
”-Vi har pratat från dag ett att vi ska gå ut med ettan aggressivt och försöka få stopp i spelet. Det har vi haft problem med sedan dag ett egentligen. Det är nånting vi ser gång på gång tycker jag, säger Ragnarsson till HockeyNews.se.”

Jag tänker att om det har gått 39 omgångar och man har pratat om detta sedan dag 1 utan att faktiskt få till något som håller över tid, så borde man som ledare inse att truppen inte är tillräckligt skickliga och istället byta till ett enklare spelsätt?

Tycker detta säger mer om kompetensen på bänken snarare än spelarmaterialet.
Skriv svar