Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Doyle »

Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av sthlm1891 »

Intressant artikel, hoppas verkligen vi får in dem där miljonerna det skulle vara riktigt skönt.
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Honken »

Efter finalen tittade jag lite på finalisternas ekonomi och med tanke på Maries artikel kanske det är dags att göra något
Både hv och fbk äger sina arenor och tjänar gör ”några” kronor på dom.
Med Sveriges mest elitseriefientliga stadshus, oavsett färg på dom styrande så är det en utopi att DIF skulle kunna bygga något i närtid. Men att fundera på en egen arena tror jag inte att dom har förbjudit ännu.

Byggbolagen avskedar sina anställda, Ett stort bygge nu skulle göra att dom skulle kunna behålla flera hundra man vilket är en fördel när konjunkturen vänder igen. Därför är jag övertygad om att just nu skulle man kunna bygga en hall till ett ”vettigt” pris i dagsläget..
Som jag ser det finns det två varianter.
Antingen en hall som Malmös, kanske lite mindre eller en riktig monster hall. Fördelen med en mindre hall är att den blir billigare, men kanske svårare att hyra ut till andra evenemang då man måste konkurera med Hovet och Globen om dessa.
Det andra alternativet att bygga en riktig stor arena ger fördelen att de flesta större evenemang som stora koncerter, monster trucks, Stockholm Horse show, melodifestivalen EM/VM arrangemang m.m. skulle förläggas där. Intäkterna från uthyrningen skulle bli mycket större men även byggkostnaden.
Ta det bästa från NHL/Malmö arena och bygg en riktig monsterhall som tar 18 000-22 000 personer men med ett sänkbart innertak. På så sätt blir det stämning även vid 8000 besökare.
Kan man bygga öppningsbara tak på fotbollsarenor kan det inte vara svårt att lösa i en islada.
Bara ett problem, markfrågan

Malmös arena som byggdes under högkonjunkturen kostade 850 miljoner men var projekterad till 650 miljoner. Den ökade byggkostnaden berodde på att Percy var inne och ändrade på saker i sista stund. Almtunas nya hall för 8500 pers beräknas kosta 300 miljoner.

Det bästa vore naturligtvis att göra som Luleå, kommunen rustar upp arenan vilket klubben sedan får köpa. Men med nuvarande uthyrning till AEG är det nog omöjligt. Däremot skulle långt gångna planer på ett nytt bygge kunna sätta DIF i ett helt annat förhandlingsläge gentemot AEG och hyresvillkor.

Monsterhall 1 500 000 00 Kr
Räntekostnad 45 000 000 kr (år 1)
Amortering 25 000 000 kr
Driftskostnad 24 000 000 kr
Kostnader 94 000 000 kr

Biljettintäkter 38 880 000 kr
Mat/Kiosk 14 020 000 kr
Loger 16 000 000 kr
Arena namn 10 000 000 kr
Reklamintäkter 30 000 000 kr
Souvenirer 10 000 000 kr
Uthyrning arena 30 000 000 kr
Mat/Kiosk 42 000 000 kr
Intäker 190 920 000 kr
Summa 96 920 000 kr

Eventuellt slutspel
2 matcher hemma

Kvartsfinal 4 000 000 kr
Mat/Kiosk 1 300 000 kr

Semifinal 6 600 000 kr
Mat/Kiosk 1 950 000 kr

Final 10 000 000 kr
Mat/Kiosk 2 600 000 kr
Extra intäkter 26 450 000 kr

--------------------------------------------

Normal hall 750 000 00 Kr
Räntekostnad 22 500 000 kr (år 1)
Amortering 12 500 000 kr
Driftskostnad 12 000 000 kr
Kostnader 47 000 000 kr

Biljettintäkter 38 880 000 kr
Mat/Kiosk 14 040 000 kr
Loger 10 800 000 kr
Arena namn 5 000 000 kr
Reklamintäkter 30 000 000 kr
Souvenirer 10 000 000 kr
Uthyrning arena 15 000 000 kr
Mat/Kiosk 12 600 000 kr
Intäker 136 320 000 kr
Summa 89 320 000 kr

Eventuellt slutspel
2 matcher hemma

Kvartsfinal 3 600 000 kr
Mat/Kiosk 1 040 000 kr

Semifinal 5 000 000 kr
Mat/Kiosk 1 300 000 kr

Final 6 000 000 kr
Mat/Kiosk 1 560 000 kr
Extra intäkter 18 500 000 kr



Kommentar: 8000 besökare per match 180:- i snitt per biljett
Första åren skulle det vara ett större intresse att se den nya arenan vilket ge ett högre snitt.
Ökad vinst ger möjlighet att skaffa bättre spelare vilket ger ett högre publiksnitt osv.
HV71´s försäljning av mat/kiosk uppgick till 67,90:- per besökare
80 Loger i en stor hall (antagligen fler) 72 i en liten hall (som Malmö)
Malmö Arena blev erbjudna 10 miljoner för arena namnet men valde namnet Malmö för 5 miljoner Ericsson betalar 8 milj För globen
Uthyrning av arenan. Kan Löfbergs arena hyras ut för 17 miljoner borde ”DIF Arena” kunnas hyras ut för 15 miljoner, en monster hall för det dubbla. Alla stora koncerter, monster trucks, Stockholm Horse show, melodifestivalen m.m. skulle förläggas där så intäkterna från uthyrningen skulle antagligen bli mycket större. 180 000/600 0000 besökare som dessutom ger en intäkt på 70:- per pers på mat och dryck. Globen besöks av 1 000 000 besökare per år.

Lite fakta kring fbk och hv
Färjestads BK:
Matchintäkter: 42 741 000
Reklam: 25 388 000
Kiosker: 4 426 000
Souvenirer: 9 228 000
Uthyrning av Löfbergs Lila Arena: 16 959 000
Restaurang: 13 662 000
Övrigt 6 815 000
Summa 119 219 000 Kr

HV71
Entréintäkter 55 114 741 kr
Reklamintäkter 46 427 625 kr
Restauranger och kiosker 17 879 215 kr
Souvenirer 6 287 722 kr
Övrig försäljning 188 903 kr
Lotterier och övriga intäkter 1 783 547 kr
Utbildningsersättningar 1 690 126 kr
Summa 129 371 879 kr
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av sthlm1891 »

Men hur många större artister eller evenemang skulle välja den när Stockholms Arenan byggs i Globen området? den kommer ju ha tak och kunna användas för konserter och liknande året om
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av -daniel- »

Visst, fint tänkt med ny arena men det är knappast en "monsterarena" man skall satsa på. Känns ganska idiotiskt då vi redan har Globen (som får väldigt mycket kritik, ja, men det är snarare när det är ruskigt låg beläggning).

Bygg istället ut / förnya Hovet så det går in ca 10.000 personer samt fixa moderna faciliteter. Men den stora knäckfrågan handlar såklart om att spela en attraktiv hockey och inte ligga och harva i de nedre regionerna av tabellen. Spelar ett lag bra och når framgångar kommer publiken. När publiken kommer har man så småningom råd att själva börja fundera på framtida byggplaner och kanske omförhandla sitsen med AEG.
Bild
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Stocky »

Men Moderaterna vill ju sälja ut allt som staten äger (i stort sett) hur kan man då vara så jävla sugen på en sunkig arena från 60-talet? Och hockeyn är väl 70% av publik intäckterna på Hovet?
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Honken »

Stocky skrev:Men Moderaterna vill ju sälja ut allt som staten äger (i stort sett) hur kan man då vara så jävla sugen på en sunkig arena från 60-talet? Och hockeyn är väl 70% av publik intäckterna på Hovet?
AEG har hyresavtal på arenorna i Globenområdet i 15 år med option på ytterligare 10 år.
Så Stockholm kan antagligen inte sälja arenorna och inte heller AEG som inte äger dem.
Om 24 år kanske vi kan diskutera ett köp av hovet.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Stocky »

Honken skrev:
Stocky skrev:Men Moderaterna vill ju sälja ut allt som staten äger (i stort sett) hur kan man då vara så jävla sugen på en sunkig arena från 60-talet? Och hockeyn är väl 70% av publik intäckterna på Hovet?
AEG har hyresavtal på arenorna i Globenområdet i 15 år med option på ytterligare 10 år.
Så Stockholm kan antagligen inte sälja arenorna och inte heller AEG som inte äger dem.
Om 24 år kanske vi kan diskutera ett köp av hovet.
Jaha men dåså, finns inte en chans att DIF klarar sig mer än 2 år till som det är nu sen är det bye bye. Lika bra att sticka ut hakan nu och säga att man lägger ner DIF hockey om inte politekerna kan ordna något NU. aik måste även dom haka på det tåget såklart.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Kagen »

Frågor och reflektioner som det vore treligt om DIF ville bemöta.

Varifrån kommer DIF jätteförlust?

För bara någon månad sedan uppfattade jag att Mats Larsson sade att DIF skulle göra förlust OM laget missade slutspel. Nu talar samma man om en förlust på upp emot eller t.o.m över tio miljoner kronor. Herregud det är ju inget man tar 'ikapp' av att gå till slutspel. Möjligen att DIF skulle klarat det i en lång matchserie och SM-final. Men hur realistiskt hade det varit?

Jag kan inte minnas att en Elitserieförening gjort en sådan stor förlust som tio miljoner kronor på en enda säsong, möjligen att Malmö IF lyckats med detta men säker är jag inte. I Allsvenskan tror jag de lyckats med den bedriften men jag är tveksam till om de gjort det i Elitserien.
Djurgården, ordförande Mats Larsson

1) – Missar vi slutspel blir det ett minusresultat.

2) – Publikintäkter samt att Hovet inte har samma förutsättningar att generera intäkter som många andra arenor.

3) – Vi har ungefär samma spelarbudget 09-10 som den här säsongen. Vi behöver inte skära ned. Det är vi stolta över.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4442431.ab

Jag förstår inte riktigt var förlusten uppstått - motsvarar ett minskat publiksnitt med 600 personer verkligen så mycket som 10 miljoner?
600 pers gånger 27 hemmamatcher = 16200 pers
10 mille / 16200 = drygt 600 spänn.

Nej, en svenne som går på en DIF-match gör inte av med drygt 600 spänn på biljett och övrigt i snitt. Det ligger en liten hund begraven i uttalandet att förlusten beror på minskade publikintäkter, en hund på iaf fem miljoner kronor. Om nu förlusten uppgår till för mig smått ofattbara 10 miljoner.

Ofattbara för jag helt enkelt inte kan härleda var pengarna läckt ut. DIF har ju inte gjort några spektakulära panikvärningar så vitt jag kan minnas. Truppen malde på ganska intakt. Så vad tusan hände!?

Okej, Mats Larsson nämner också minskad souvenirförsälning, men fem miljoner..? Säljer DIF ens souvenirer för fem miljoner? Inte ens surt bemötande från tanterna i souvenirbutiken kan väl leda till totalt tvärstopp av försäljningen..

Eller har jag höftat på vad en besökare gör av med i snitt på entrebiljett och i kiosker så galet?

När Philip Anschutz och AEG förra året köpte hyresavtalet för Globen Arenorna på 15+10 år så gjorde DIF en deal med AEG att sälja ut 12,5% av DIF för 1 miljon Euro.
En miljon Euro motsvarar ganska precis de tio miljoner som det idag talas om att DIF gjort i förlust. AEG hade sen option på att köpa ytterligare procent - hur många minns jag inte.

Media gör då o då nedslag på Philip Anshutz som t.ex:

'Homofoben' som äger Hammarby.
– Hans åsikter är oerhört obehagliga, men vem som står för pengarna är inte avgörande för Stockholms Stad, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp).
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article4161589.ab

Jag tror att de flesta Djurgårdare helst såg att AEG och den här snubben köptes ut från Djurgården Hockey, det känns inte helt fräscht detta. Men har man tagit fan ombord får man väl ro henne i land med.

DIF har ett eget kapital på 16-17 miljoner, gör en förlust på säg 10. Återstår gör ca 7 miljoner. (Vilket är mer än många föreningar ändå, mer än Rögle, SSK, Luleå t.ex som alla hade gått i konken om de gjort ett minusresultat på 10 miljoner.)

Marie Hallman rapporterar att:
Djurgården jobbar nu därför på att få in ett kapitaltillskott före sommaren på mellan 25–30 miljoner kronor. Man har dels vänt sig till styrelsen och personer som står Djurgården nära och dels vänt sig till olika bolag och erbjudit en konvertibel emission, det vill säga att Djurgården Hockey AB lånar in pengar nu som man vid senare tid och behov har rätt att omvandla till aktier i bolaget.
http://stockholm.city.se/sport/ishockey ... _pa_vag_in

Om Djurgården Hockey står till samma 'kurs' idag som när AEG köpte för ett år sedan - jag har svårt att se värderingen idag skulle kunna vara högre än för ett år sedan? Lägg till det faktum att det nästan är kört att hitta riskkapital i näringlivet idag p.g.a. finanskrisen och jag lutar mer åt att priset på DIF har sänkts.

Om 10 miljoner SEK gav 12,5% så skulle 25 miljoner ge ytterligare drygt 31% då är snart halva laget sålt.

Och detta utan att något hänt rent sportsligt, ty där är status que. Bibehållen spelarbudget. Med stolthet. Jag vill inte vara elak men vari ligger stoltheten att kunna behålla en jämn nivå på utgiftssidan utan att kunna presentera något som tyder på att intäktssidan ska kunna föda denna mun över tid? Att sälja av andelar är ju inte direkt någon långsiktig lösning.
Hade det rört sig om familjeekonomi så hade detta ju varit ett fall för TV3's Lyxfällan, man kan inte med stolthet behålla samma utgiftsnivå om intäktssidan uppenbarligen inte klarar av det - att sälja av gården åkerlapp för åkerlapp är inte någon hållbar lösning för att kunna fortsätta äta stek på söndagarna.

För ett par år sedan kritiserade jag DIFs styrelse för att den säljer ut DIF till sig själva, andra närstående samt folk som Philip Anshutz. Jag menade att om DIF ska säljas, i vilken form det nu må vara, så ska medlemmarna i Djurgårdens IF få första tjing att köpa.

Svaret på den kritiken då var att det inte fanns tid till en sådan lösning, att styrelsen var tvungen att agera snabbt och resolut när signalerna kom att AEG höll på att ro hem hyresavtalet för Globen Arenorna under överskådlig framtid. Ett ganska bra försvarstal.

Men sedan då? Nu rapporteras igen att Djurgården Hockey ska säljas ut. Återigen till "styrelsen och personer som står Djurgården nära". Jag begriper inte detta.
Varför erbjuder styrelsen aktier i Djurgården Hockey till sig själva och förvägra sina medlemmar samma möjligheter!? Har jag missuppfattat något fundamentalt här? Vem prissätter dessa aktier - hur ser jävsförhållandena ut?

Den här debatten uppstod inför den förra utförsäljningen - att den skulle komma nu igen måste vara synnerligen väntat?

Djurgårdens IF är sveriges starkaste varumärke på klubbnivå. Ishockey är vår nationalsport och har enorm intjäningspotential. Att äga aktier i Djurgårdens IF - enda elitserielaget i Stockholm - är att sitta på en potentiell guldgruva.

Om styrelsen inte delar denna bedöming, att Djurgården kan tjäna stora pengar på en välskött elitishockey då bör de väl rimligen ställa sina platser till förfogande och ge plats åt ett mer visionärt ledarskap. Men det är naturligtvis ytterst en fråga för Föreningesstämman - men den kan ju bara agera utifrån den information som ges.

För att inte vara för kritiskt här så skulle jag vilja summera mina frågor till detta:

Vilka erbjuds att köpa denna gång?
Vilka sätter priset?
När informerades medlemmarna om detta?
Varför ges inte (alla) medlemmar i Djurgårdens IF möjlighet till delägarskap som investerare?
Hur ser den nuvarande konstellationen ut i ägarskapet - dels organisatoriskt och dels på individnivå, inklusive optioner och konvertibler?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Crashmash »

Kagen, du ska på årsmötet va?
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Kagen »

Jag vet inte. Det är ganska meningslöst att gå på ett möte och tro att man kan tillföra ngt om man inte har bilden klar för sig bättre än vad jag har - o säkert de flesta av oss har.

DIF har byggt en ganska komplex struktur o jag vet inte hur den ser ut mer än att det känns som att det bollas friskt med begrepp och siffror. 2006/07 uppger ab att DIF hade 500 000 i Eget kapital, nu uppger Mats Larsson att där finns 17 miljoner!? Hur har de kommit dit? 10 miljoner kan tillskrivas utförsäljningen till AEG, men de övriga sju då?

Hur såg resultatet ut för DIF 2007/08 - om det här ska gå ihop bör ju DIF då ha gjort en vinst med 6-7 miljoner för den säsongen - men det är inget jag kan minnas att DIF gjort.

Så hur kan 500 000 kr ha blivit 17 miljoner, varifrån kommer pengarna?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Honken »

Djurgårdens publiktapp hemma förra säsongen var 6308 personer jämfört med föregående säsong. Med ett snitt pris på 200 Kr blir det 1 261 600 Kr
Det tillkommer mat och kioskförsäljning men vi hade en bättre deal i år än tidigare så denna minskning borde inte vara så stor.
Färjestad sålde souvenirer för 9 miljoner. Har ingen aning om vad vår försäljning ligger på. Men Djurgården är en stor klubb så vi borde ha liknande siffror.
En minskning med 10-15% kanske motsvarar 1 miljon, men allt är inte vinst av dessa pengar.
Vi hade inte en massa utlänningar med lön i euro och dollar som vi kan ha gjort valuta förluster på likt andra klubbar.
Vad jag inte förstår är hur underskottet har ändrats så snabbt och radikalt jämfört med tidigare uttalanden.
Har man inga månads bokslut?
Antingen har man inkompetenta ekonomer eller dålig organisation.

Jag vet inte hur man värderar idrottsföreningar. Men det känns som man skänker bort Djurgården.
Sett till omsättningen och det starka varumärke Djurgården besitter borde en värdering ligga närmare 300 miljoner
10 miljoner för 12,5% skulle innebära en värdering av Djurgården hockey till 80 miljoner
Tanken att styrelsen skänker bort vårt lag till sig själva och bekanta för att göra sig en hacka den dag 49% regeln tas bort vill jag inte ens tänka.
Hur går det den dagen när övriga klubbar bolagiseras och drar in ett par hundra miljoner och Djurgården redan har reats bort?
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Honken »

Om löparbanorna blir kvar på stadion och Djurgården fotboll förkastar förslaget så är det inte omöjligt att dom får en markbit.
Skulle dom inte kunna få ett par kvadratmeter till som vi kan bygga en hall på.
Har för mig att det tittades på ett sådant upplägg för länge sedan.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Kagen »

Ännu ingen som vill svara på varför DIF's styrelse erbjuder aktier i Djurgården Hockey till sig själva?
Vem som prissätter dessa aktier?

Jag kanske missförstått allt sammans men i så fall är jag ju inte ensam om den saken.

Kan DIF berätta mer om kombinationen - förlust på 5-10 miljoner och ökad spelarbudget från 33 till 40 miljoner? Det är revolutionerande nyheter för DIF! En ökning av spelarbudgeten till 40 miljoner gör att DIF i ett slag med råga passera klubbar som Brynäs, Skellefteå, Timrå och Modo. (Rögle, SSK och Luleå hade man redan bakom sig) och ligger nära i bakvattnet på Färjestad, Frölunda, Linköping och HV-71.

Men hur går det till? Säljs DIF ut nu eller vad händer?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av DIF_Soldier »

Som någon sa, jag kan absolut också tänka mig att köpa aktier i klubben.
Det kan absolut bli ett vinnande koncept, vi snor Unibets slogan och gör om den.

"Djurgårdens ishockeyförening - Av djurgårdare, för Djurgården"
Säg den glädje som varar
Skriv svar