Hur ser framtiden ut för Djurgården?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Mofo23
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-05-10

Hur ser framtiden ut för Djurgården?

Inlägg av Mofo23 »

Något som helt verkar saknas inom Djurgården idag är en långsiktig plan. Vilka mål har man inom föreningen?

- Finns det någon plan för hur man ska få till en bättre ekonomi?
Just nu så verkar allting väldigt kortsiktigt. Hur många gånger de senaste åren har vi inte hört Mats Larsson säga "om det saknas någon miljon i slutet av säsongen så ska inte det äventyra elitlicensen"

Några andra frågor som kräver svar är:

- Hur ser planerna ut för Hovet?
- Finns det några?
- Vad har AEG:s ägande tillfört Djurgården?

Den här säsongen har absolut ingenting hänt, åtminstone inte utåt sett med ovanstånde frågor.
Klubben har stått och stampat på 9:e - 10:e plats i fyra säsonger (med ett undantag) utan att något egentligen har hänt för att ändra på det.
Dif-hora
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-02-21

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Dif-hora »

Precis som du säger...det kommer att gå utför.
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Östgöten »

Mofo23 skrev:Något som helt verkar saknas inom Djurgården idag är en långsiktig plan. Vilka mål har man inom föreningen?

- Finns det någon plan för hur man ska få till en bättre ekonomi?
Just nu så verkar allting väldigt kortsiktigt. Hur många gånger de senaste åren har vi inte hört Mats Larsson säga "om det saknas någon miljon i slutet av säsongen så ska inte det äventyra elitlicensen"

Några andra frågor som kräver svar är:

- Hur ser planerna ut för Hovet?
- Finns det några?
- Vad har AEG:s ägande tillfört Djurgården?

Den här säsongen har absolut ingenting hänt, åtminstone inte utåt sett med ovanstånde frågor.
Klubben har stått och stampat på 9:e - 10:e plats i fyra säsonger (med ett undantag) utan att något egentligen har hänt för att ändra på det.
Det har hänt mycket positivt de senaste fyra åren.

1. DIF har de senaste åren börjat att få fram egna riktigt duktiga spelare.
2. Det börjar återigen bli bra drag på läktarna.

Negativt är givetvis att klubben får svårt att ta sig till slutspel i år. För att allt ska fungera måste dock de sportsligt ansvariga (tränare ooch sportchef) göra ett bättre arbetet med att sätta ihop en bra trupp och använda materialet på ett bättre sätt en vad som skett i år. I år har följande misstag gjort:

1. Satsningen på två unga målvakter misslyckades
2. Värvningen av Andreas Holmqvist ledde till en rollsökningsfas som skapade en lång rad förluster i november (laget kom igen i samband med att Dick Axelsson lämnade A-laget)
3. Problem med att få ihop kedjorna
4. Brist på ledarskap på isen - något som ligger bakom många förlorade poäng i slutperioderna

Vad behöver DIF göra nästa år!

1. Satsa på Ridderwall och Wesslau - som efter en svår säsong äntligen har börjat spela in sig i Eliteserien.
2. Byt lagkapten - Jimmie gör så gott han kan - men klarar inte av att leda laget.
3. Värva in en dyr svensk spelare som vid sidan av Ragnarsson kan leda laget - tyvärr är Otto, Anger, Linkan, Falk och Ölvestad inga ledartyper. Viktigt är dock att DIF värvar rätt spelare som i mitt tycke är Marcus Nilson eller Sanny Lindström.
4. Behåll om möjligt Fredrik Bremberg, Otto och Printz - alla andra spelare såsom Falk, Anger, Ronnie, Falk och Ölvestad är inga gigantiska förluster.
5. Flytta upp Ahlén, Urbom och Landeskog från J20 de kommer att överraska!
darthchubby
Inlägg: 162
Blev medlem: 2006-08-22

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av darthchubby »

Östgöten skrev:
Mofo23 skrev: 3. Värva in en dyr svensk spelare som vid sidan av Ragnarsson kan leda laget - tyvärr är Otto, Anger, Linkan, Falk och Ölvestad inga ledartyper. Viktigt är dock att DIF värvar rätt spelare som i mitt tycke är Marcus Nilson eller Sanny Lindström.
4. Behåll om möjligt Fredrik Bremberg, Otto och Printz - alla andra spelare såsom Falk, Anger, Ronnie, Falk och Ölvestad är inga gigantiska förluster.
5. Flytta upp Ahlén, Urbom och Landeskog från J20 de kommer att överraska!
Håller helt med på det du säger. Vi kan byta ut Falk, Ronnie och Ölvestad tycker inte dom presterat så mycket som man har förväntas av dom.

Printz måste man förlänga med för jag ser ingen förutom Ragnarsson som kan göra det defensiva jobbet som han gör, om man inte gör det ser våran defensiv väldigt klen ut och jag tror inte våra målvakter klarar av det. om man tar in Sanny så har man 2 defensiva klassbackar och Ragnarsson som komplett klassback ser fint ut då
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Östgöten skrev:1. Satsa på Ridderwall och Wesslau - som efter en svår säsong äntligen har börjat spela in sig i Eliteserien.
Men hur jävla svårt kan det bli att fatta?!!! (får en stroke snart)
Utan dessa båda herrar hade vi legat på slutspelsplats nu!
Detta trots skador på nyckelspelare, floppvärvningar, bristande tränarrutin, Fyllekörning, Axelssons pubertetsproblem & andra ursäkter/förklaringar till DIF:s skrala poängskörd.

Prio 2 (efter att säkra Bremberg) är att hitta en tydlig nummer 1 mellan stolparna.
Då kommer vi plocka poäng även i matcher där vi inte förtjänar att ta poäng.
2008-2009 har vi endast gått miste om poäng i matcher där vi borde tagit 3p

Hatar att vara fast förankrad i bottenträsket, kan liksom aldrig riktigt fullt ut vänja mig vid tanken.
Den fattiga kusinen från Storstan som alla bönder ute i landet skrattar ihjäl sig åt när man nämner ord som Slutspel & Klassnyförvärv

Hittar inga bra ord som beskriver den äckelkänsla som snart kväver mig.... :evil:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Inlägg: 1737
Blev medlem: 2008-04-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av sthlm_dif »

Lee Harvey Oswald skrev:Prio 2 (efter att säkra Bremberg) är att hitta en tydlig nummer 1 mellan stolparna.
Då kommer vi plocka poäng även i matcher där vi inte förtjänar att ta poäng.
2008-2009 har vi endast gått miste om poäng i matcher där vi borde tagit 3p
Håller med dig till 100%. Jag skulle gärna velat se Wesslau mellan kassen nästa säsong, känns som om att han har mer att ge. Men jag vågar inte riskera något, för att det kan sluta i kvalserien nästa säsong. Vi behöver en ny målvakt, helt klart! Att kontakta tidigare målvakter (Tellqvist, Larsson, kanske t.o.m Jose Theodore om hans kontrakt går ut), känns som ett väldigt smart alternativ. För att dessa målvakter vet man vad man får ut av (är drömtänkande att få hem någon av dessa, men den som inte försöker lyckas aldrig)! Någon värvning i klass med MODOs inköp av Mike Morrison känns dock jävligt riskabelt. Vill helst se ett säkert inköp, så att de pengarna man spenderar blir använda på allra bästa sätt.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Djurgårn »

Jag är också så otroligt trött på att vi år efter år ska ligga i botten. Jag tycker att vi har stora problem även högre upp. Vi saknar en riktigt stark ledare i de högre leden och de som sitter där idag hör man inte ett skit om någonsin. Nej fy fan, skicka de åt ******* och ta in nytt och en STARK LEDARE som personifierar Djurgårdens IF!
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Emil Svelander »

Vi MÅSTE ha in en ny, rutinerad och stabil målvakt. Behåll Ridderwall som andrakeeper.

Drömvärvningar:
Mikael Tellqvist
Sanny Lindström
Marcus Nilson
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
mårten
Inlägg: 820
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sverige

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av mårten »

Lee Harvey Oswald skrev:
Östgöten skrev:1. Satsa på Ridderwall och Wesslau - som efter en svår säsong äntligen har börjat spela in sig i Eliteserien.
Men hur jävla svårt kan det bli att fatta?!!! (får en stroke snart)
Utan dessa båda herrar hade vi legat på slutspelsplats nu!
Detta trots skador på nyckelspelare, floppvärvningar, bristande tränarrutin, Fyllekörning, Axelssons pubertetsproblem & andra ursäkter/förklaringar till DIF:s skrala poängskörd.

Prio 2 (efter att säkra Bremberg) är att hitta en tydlig nummer 1 mellan stolparna.
Då kommer vi plocka poäng även i matcher där vi inte förtjänar att ta poäng.
2008-2009 har vi endast gått miste om poäng i matcher där vi borde tagit 3p

Hatar att vara fast förankrad i bottenträsket, kan liksom aldrig riktigt fullt ut vänja mig vid tanken.
Den fattiga kusinen från Storstan som alla bönder ute i landet skrattar ihjäl sig åt när man nämner ord som Slutspel & Klassnyförvärv

Hittar inga bra ord som beskriver den äckelkänsla som snart kväver mig.... :evil:

Håller med till 100% tyvärr håller dom inte. Känner på mig att vi kommer att få se Bjurling i DIF dressen, bara en magkänsla.
darthchubby
Inlägg: 162
Blev medlem: 2006-08-22

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av darthchubby »

Iiro Tarkki ett alternativ till nästa säsong kanske? Någon som har koll på hur mycket han kostar?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7555
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Östgöten »

Lee Harvey Oswald skrev:
Östgöten skrev:1. Satsa på Ridderwall och Wesslau - som efter en svår säsong äntligen har börjat spela in sig i Eliteserien.
Men hur jävla svårt kan det bli att fatta?!!! (får en stroke snart)
Utan dessa båda herrar hade vi legat på slutspelsplats nu!
Ridderwall/Wesslau var inte Elitseriemässiga den här säsongen, men de har bra förutättningar att vara det nästa säsong.

Wesslau är trots sin urusla inledning på säsongen 8:a i GAA och 7:a i SVS%.

Rk No Name Team GP GPI MIP SOG GA GAA SVS SVS% SO
1 50 Gustavsson, Jonas FBK 47 41 2414:47 1157 80 1,99 1077 93,09 3
2 33 Modig, Mattias LHF 51 37 2115:34 1015 75 2,13 940 92,61 4
3 40 Holmqvist, Johan FHC 52 46 2618:55 1134 94 2,15 1040 91,71 2
4 25 Markström, Jacob BIF 45 34 1932:29 924 76 2,36 848 91,77 3
5 1 Hadelöv, Andreas SAIK 50 30 1751:40 886 71 2,43 815 91,99 4
6 40 Henriksson, Daniel LHC 51 43 2524:56 1112 104 2,47 1008 90,65 3
7 30 Dahlberg, Nicklas SAIK 52 25 1378:01 683 57 2,48 626 91,65 3
8 41 Wesslau, Gustaf DIF 50 31 1732:20 844 72 2,49 772 91,47 1

Gustaf är statistiskt sätt en medelbra Elitseriemålvakt och det är klart godkänt för en målvakt som spelar första året i Elitserien.
Lee Harvey Oswald skrev:Detta trots skador på nyckelspelare, floppvärvningar, bristande tränarrutin, Fyllekörning, Axelssons pubertetsproblem & andra ursäkter/förklaringar till DIF:s skrala poängskörd.

Prio 2 (efter att säkra Bremberg) är att hitta en tydlig nummer 1 mellan stolparna.
Då kommer vi plocka poäng även i matcher där vi inte förtjänar att ta poäng.
2008-2009 har vi endast gått miste om poäng i matcher där vi borde tagit 3p

Hatar att vara fast förankrad i bottenträsket, kan liksom aldrig riktigt fullt ut vänja mig vid tanken.
Den fattiga kusinen från Storstan som alla bönder ute i landet skrattar ihjäl sig åt när man nämner ord som Slutspel & Klassnyförvärv

Hittar inga bra ord som beskriver den äckelkänsla som snart kväver mig.... :evil:
Att tro att dåliga målvakter är skälet till att DIF missar slutspel är felaktigt. Om DIF hade haft Daniel Larsson, Mattias Modig, Jonas Gustavsson eller Johan Holmqvist hade DIF gått till slutspel - visst är det så - men de klassmålvakterna har DIF inte råd att värva.

Om DIF spelat in en målvakt som håller i Elitserien - varför ska klubben göra sig av med honom när han precis blivit färdig? Mattias Modig var värdelös föregående säsongen - nu är han bland de bästa. Gustaf har utvecklats enormt den här säsongen - tråkigt var bara att han inte riktigt var redo när säsongen började.

Det hade givetvis var enkelt att skylla allt på Gustaf - men sanningen är att skälet till DIF:s kräfgång i år var målvakterna + det du skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:...skador på nyckelspelare, floppvärvningar, bristande tränarrutin, Fyllekörning, Axelssons pubertetsproblem & andra ursäkter/förklaringar till DIF:s skrala poängskörd.
Mofo23
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-05-10

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Mofo23 »

Så länge ingenting händer när det gäller ekonomin så kommer vi i bästa fall vara ett bottenlag i ES. Allting handlar om att skapa förutsättningar för ett starkt elitserielag. Något som ledningen i Djurgården har misslyckats med under en längre tid.

Den sportsliga kompetensen finns absolut inom föreningen, den har inte blivit sämre än under guldåren, snarare tvärtom. Däremot har vi halkt långt efter när det gäller ekonomin. Vi vet alla vad det beror på (komunbidrag, nya arenor). Nu gäller det att försöka göra något åt detta glapp.
Det tycker jag är den absolut viktigaste frågan för Djurgården just nu, inte vilken av vår målvakter som har störst skuld i att vi ligger där vi ligger.
calpe
Inlägg: 107
Blev medlem: 2009-01-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av calpe »

Vilket tjatande om Målvakterna!!!
Det måste göras andra förändringar. Ny tränare. Byt ut spelare som spelat 500 matcher för DIF (dvs de har varit i DIF nästan 10 år) jag skäms att berätta att vi har spelare som spelat så länge. De har ingen motivation när dem spelar. Undantag Bremberg. De andra bara spelar av tiden och får sin lön.Ger dåliga passningar till varandra. Dålig återväxt i spelartruppen. Ingen glöd.Tycker absolut att det är dags för Falk,Printz, Holmquist och Ölvestad att tacka för sig.Ge Kruger, Gustafsson mer spelutrymme.Det räcker inte att fansen går på matcherna, vi måste fylla Hovet med publik som vill se bra hockey. Det har varit instabil hockey de senaste åren när det gäller DIF.Vem vill betala dyra pengar för att se sånt????k
Klubben måste visa ansvar så att publiken kommer, inte bara närmast sörjande.
DIF är illa ute om inget drastiskt görs. Vi har snart INGET LAG I STOCKHOLM
Orolig för framtiden :( :( :( :(
COYS
Inlägg: 45
Blev medlem: 2009-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av COYS »

Djurgården räknade väl med att Daniel Larsson skulle stanna kvar i DIF denna säsong. Jag är övertygad om att DIF hade nått slutspel( med god marginal) med Daniel mellan stolparna. Förra säsongen hade vi en målvakt som vann matcher åt oss i år har vi målvakter som enligt min mening oftare förlorat matcher ännu vunnit dem åt oss. Med detta sagt måste jag ändå säga att Wesslau spelat upp sig på slutet. Jag tycker att det var en rejäl chansning att satsa på två så orutinerade målvakter. Det funkade förra säsongen med Daniel Larsson men tyvärr inte detta år. Reslutatet blir förmodligen missat slutspel förhopningsvis inte kvalserien.

Målvakterna är självklart inte enda anledningen till att vi nu verkar missar slutspel. De skador som tidigare drabbat DIF och nu gör det igen på nyckelspelare spelar självklart in men med bättre målvakter hade det funnits en poängbuffert som gjort att vi inte så desperat hade behövt vinna varenda match.

Jämför man med förra säsongen så ser det ut som att vi kommer göra fler mål medan vi redan släppt in fler. Mitt tips är att vi hade behövt en rutinerad elitseriemålvakt från början av säsongen och inte två oprövade kort där visserligen en av målvakterna utveklats till en hygglig elitseriemålvakt när säsongen är över
Norjo
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Hur ser framtiden utför Djurgården?

Inlägg av Norjo »

Freudiansk felskrivning i rubriken? :wink:
Skriv svar