Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Kojak »

Jag orkar inte kommentera precis allting som skrivits i denna tråd, men jag vill ändå ta upp de här med "plojbiljetter".

Vid sådana här kampanjer som ni nämner så är det alltid någon som köper dessa biljetter, kanske billigare. "Köp på Bauhauss, få biljetter...", även de biljetterna genererar pengar till DIF.

De enda, som jag fått förklarat för mig, biljetter som DIF skänker bort är till barnsjukhusen, vilket jag tycker är helt OK.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Torpedo Novgorod
Inlägg: 261
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Torpedo Novgorod »

LiteOn skrev:en liten parantes, AiK hade 5169 åskådare emot Växjö i HockeyAllsvenskan idag.
Vi har haft 7 matcher med lägre publiksiffra denna säsong...
AiK har uttalat sig att om de går upp i Elitserien kommer de spela alla sina matcher på Globen
Så sent som 4 omgångar sen låg den på 1800, den har varit nere på 1500.
Är bara dom 2 senaste omgångarna som dom har dragit publik när dom har tagit sig upp på direktkvalsplats, snittet ligger annars på 2925.

Annars tycker jag att vissa matcher kan spelas på Globen, vissa helgmatcher mot storlag, kan locka till sig publik som annars inte skulle gå = nya supportrar till DIF hockey förhoppningsvis.
Att Hovet inte är någon ishockeyarena är ju löjligt, det är vad den just är. Vad är Globen isf?...
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Caveman »

Torpedo Novgorod skrev:
LiteOn skrev:en liten parantes, AiK hade 5169 åskådare emot Växjö i HockeyAllsvenskan idag.
Vi har haft 7 matcher med lägre publiksiffra denna säsong...
AiK har uttalat sig att om de går upp i Elitserien kommer de spela alla sina matcher på Globen
Så sent som 4 omgångar sen låg den på 1800, den har varit nere på 1500.
Är bara dom 2 senaste omgångarna som dom har dragit publik när dom har tagit sig upp på direktkvalsplats, snittet ligger annars på 2925.

Annars tycker jag att vissa matcher kan spelas på Globen, vissa helgmatcher mot storlag, kan locka till sig publik som annars inte skulle gå = nya supportrar till DIF hockey förhoppningsvis.
Att Hovet inte är någon ishockeyarena är ju löjligt, det är vad den just är. Vad är Globen isf?...
Precis, Hovet ÄR en hockeyarena visst är den sliten men det är en hockeyarena. Globen är en evenemangsarena.
Hillbilly
Inlägg: 42
Blev medlem: 2006-11-15
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Hillbilly »

Att säga att aik drar ca 5000 åskådare nu för tiden är lite väl taget i luften, visst har dom haft matcher nu med bra siffror men för inte allt för länge sedan satt det runt 500 man på hovet när dom lirade och kallade oss för hockeytöntar...
Men hockeyintresset har ökat hos dom det är inget snack om saken, men även hos oss. Även om inte kvantiteten har ökat så har kvaliteten ökat markant, det är en annan attitid på våra läktare igen. Mycket har och göra att vi spelar hemma på Hovet igen. Och framförallt att hos oss lockar inte samma saker som det gör i en bondhåla ute i landet.. men Visst kan globen vara skoj emellanåt vi storhaussade fighter men Globen är en evenemangsarena och Hovet en hockeyarena. Vi är stolta över Hovet och det är vårat hem. Nu satsar inte DIF lika mycket på jippobiljetter som dom gör i globen, jippobiljetter ser bra ut i statistiken men ger inte samma klirr i kassan heller. Så det är fel att stirra sig blind på bara antalet, man måste kolla längre än så, hur intäkterna ser ut. Saker som skall bli riktigt bra måste byggas från grunden, och det gör vi på läktaren just nu.. Det är ju bara att se hur det är ute i landet, det är skit, det är jippon.. totalt utan läktarkultur.. Se bara hur det var när vi var uppe i gävle vid lucia, man visste inte om man skulle skratta eller gråta när dom körde sina ramsor i högtalarsystemet förinspelat.. kolla hur det är i scaniarinken, kolla deras läktarkultur, dom har inte ens en egen ramsa.. den är ett skämt mot vad den egentligen skulle kunna vara. linköping, dom drar en hel del publik, men vad är det för publik.. finns ingen tradition, dom är av samma historiska kaliber som malmö if.. dom åker runt med ett tecknat lejon som klubbmärke och pumpar diskomusik på högsta nivå.. färjestad, åk dit och kolla på en match så inser ni snabbt skillnaden på kvantitet och kvalitet, det är piss..

Sen att det sportsliga planet går som det går är något VI alla måste jobba på från läktaren ner på isen. Att inse läget, det allvarliga läget. Vi måste ta vårat ansvar i det hela, det är trots allt vi som är och kommer att vara klubben oavsett var vi befinner oss, spelare kommer och går men det gör inte vi.
VI ÄR DJURGÅRDENS IF
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Caveman »

Hillbilly skrev:Att säga att aik drar ca 5000 åskådare nu för tiden är lite väl taget i luften, visst har dom haft matcher nu med bra siffror men för inte allt för länge sedan satt det runt 500 man på hovet när dom lirade och kallade oss för hockeytöntar...
Men hockeyintresset har ökat hos dom det är inget snack om saken, men även hos oss. Även om inte kvantiteten har ökat så har kvaliteten ökat markant, det är en annan attitid på våra läktare igen. Mycket har och göra att vi spelar hemma på Hovet igen. Och framförallt att hos oss lockar inte samma saker som det gör i en bondhåla ute i landet.. men Visst kan globen vara skoj emellanåt vi storhaussade fighter men Globen är en evenemangsarena och Hovet en hockeyarena. Vi är stolta över Hovet och det är vårat hem. Nu satsar inte DIF lika mycket på jippobiljetter som dom gör i globen, jippobiljetter ser bra ut i statistiken men ger inte samma klirr i kassan heller. Så det är fel att stirra sig blind på bara antalet, man måste kolla längre än så, hur intäkterna ser ut. Saker som skall bli riktigt bra måste byggas från grunden, och det gör vi på läktaren just nu.. Det är ju bara att se hur det är ute i landet, det är skit, det är jippon.. totalt utan läktarkultur.. Se bara hur det var när vi var uppe i gävle vid lucia, man visste inte om man skulle skratta eller gråta när dom körde sina ramsor i högtalarsystemet förinspelat.. kolla hur det är i scaniarinken, kolla deras läktarkultur, dom har inte ens en egen ramsa.. den är ett skämt mot vad den egentligen skulle kunna vara. linköping, dom drar en hel del publik, men vad är det för publik.. finns ingen tradition, dom är av samma historiska kaliber som malmö if.. dom åker runt med ett tecknat lejon som klubbmärke och pumpar diskomusik på högsta nivå.. färjestad, åk dit och kolla på en match så inser ni snabbt skillnaden på kvantitet och kvalitet, det är piss..

Sen att det sportsliga planet går som det går är något VI alla måste jobba på från läktaren ner på isen. Att inse läget, det allvarliga läget. Vi måste ta vårat ansvar i det hela, det är trots allt vi som är och kommer att vara klubben oavsett var vi befinner oss, spelare kommer och går men det gör inte vi.
VI ÄR DJURGÅRDENS IF
Bra surr!
LiteOn
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-08-14

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av LiteOn »

Smaken är som baken... Delad.
JAG anser att Globen ÄR en bättre arena än Hovet.
Hovet måste vara den enda rinken i världen som har en "löparbana" mellan läktaren och rinken, framförallt på ena kortsidan. I fotbollssamanhang är detta föremål för mycket gnäll ibland klackfolk.
Hovet är byggt 1955, fick tak 1962 så arenan är en av de äldsta i världen det spelas ishockey på, vilken märks på faciliteter, infrastruktur (internet, möjligheter för press/media)
Utrymmena i pauserna för publiken är undermåliga och slitna på hovet, vilket inte är konstigt då den är byggd för 1962:s behov och önskemål.

Globen har sina brister vilka jag tror att det är lättare att justera än de som är på Hovet.
Globens största problem är rymden, jag skulle önska att man släckte belysningen som lyste upp de 80m till taket., låt bara lampor ifrån ekvatorn och nedåt vara på, för att minska känslan av rymd.
Man har redan skaffat typ gardiner som "tar bort" etage 7...
och jag tror att en klack på 2 500 med 5 500 övriga åskådare skulle kunnat ha skapat ett duktigt tryck om den spelats på Globen.

Sen kan man tycka att det är mer "äkta" att spela på hovet på liknande sätt som NHL:s Winterclassics som spelas på uterink, vilket är orginalet :)
Men JAG anser att spela på alla matcher på Hovet stänger framtida intäkter vilket kommer att behövas för att hänga med rent sportsligt.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Caveman »

LiteOn skrev:Smaken är som baken... Delad.
JAG anser att Globen ÄR en bättre arena än Hovet.
Hovet måste vara den enda rinken i världen som har en "löparbana" mellan läktaren och rinken, framförallt på ena kortsidan. I fotbollssamanhang är detta föremål för mycket gnäll ibland klackfolk.
Hovet är byggt 1955, fick tak 1962 så arenan är en av de äldsta i världen det spelas ishockey på, vilken märks på faciliteter, infrastruktur (internet, möjligheter för press/media)
Utrymmena i pauserna för publiken är undermåliga och slitna på hovet, vilket inte är konstigt då den är byggd för 1962:s behov och önskemål.

Globen har sina brister vilka jag tror att det är lättare att justera än de som är på Hovet.
Globens största problem är rymden, jag skulle önska att man släckte belysningen som lyste upp de 80m till taket., låt bara lampor ifrån ekvatorn och nedåt vara på, för att minska känslan av rymd.
Man har redan skaffat typ gardiner som "tar bort" etage 7...
och jag tror att en klack på 2 500 med 5 500 övriga åskådare skulle kunnat ha skapat ett duktigt tryck om den spelats på Globen
.

Sen kan man tycka att det är mer "äkta" att spela på hovet på liknande sätt som NHL:s Winterclassics som spelas på uterink, vilket är orginalet :)
Men JAG anser att spela på alla matcher på Hovet stänger framtida intäkter vilket kommer att behövas för att hänga med rent sportsligt.
Skillnaden är att det i Globen blir en publiksiffra runt 5500 med en klack på ca 50 pers, fakta! Tycker att dom kan dra gardiner över hela jävla Globen. Hovet med sina branta läktare gör att avståndet känns närmare men visst, det är ett stort avstånd på kortsidan, jag har säsongskort (F-kortet), sitter i kurvan både på Hovet & Globen, jag föredrar Hovet alla dagar i veckan.
palis_83
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-01-05

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av palis_83 »

Globen är bättre när det är minst ca 7000 och uppåt

Och den siffran förtjänar verkligen Djurgårn att ha, minst sagt.
Det är ju ett Stockholmslag. Pinsamt att småstäderna drar mer än DIF.

Undrar varför det alltid är runt 10 000 i Frölunda, och inte i Stockholm

Göteborg / Stockholm - båda storstäder , lika livsvanor.
Jag menar i små hållorna kan det va tisdagens händelse i byn, men Göteborg
är ju ändå snarlikt Stockholm.

Men klacken finns på plats numera tillskillnad från förgående år. Vad har hänt med sittplats?

För två år sen var det ju ofta 6000-8000 i globen, men ingen klack.?
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av -daniel- »

palis_83 skrev:
Undrar varför det alltid är runt 10 000 i Frölunda, och inte i Stockholm
En av flera anledningar är att där samlas alla, oavsett om du hejar på IFK Göteborg, GAIS etc.etc och ser på Frölunda i hockey. Det är ju jävligt ofta vi har Bajenpundare och Gnagarsvin på våra DIF matcher som intresserar sig hur det går för oss. Nog för att vi är lite bättre, lite finare men där går nog gränsen...

Förövrigt skall det vara över 8-9 tusen i Globen för att ha något tryck överhuvudtaget. 10k ++ börjar det bli bra. Därför bör vi återinföra, som förra säsongen, några utvalda matcher där framåt vårkanten....
Bild
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av Caveman »

palis_83 skrev:Globen är bättre när det är minst ca 7000 och uppåt

Och den siffran förtjänar verkligen Djurgårn att ha, minst sagt.
Det är ju ett Stockholmslag. Pinsamt att småstäderna drar mer än DIF.

Undrar varför det alltid är runt 10 000 i Frölunda, och inte i Stockholm

Göteborg / Stockholm - båda storstäder , lika livsvanor.
Jag menar i små hållorna kan det va tisdagens händelse i byn, men Göteborg
är ju ändå snarlikt Stockholm.

Men klacken finns på plats numera tillskillnad från förgående år. Vad har hänt med sittplats?

För två år sen var det ju ofta 6000-8000 i globen, men ingen klack.?
Förstår inte jämförelsen med Göteborg. Gbg är en mycket mindre stad där det bara finns ett lag i eliten, det konstiga är att i gbg så håller alla på Frölunda för att sedan gå tillbaka till sitt lag när fotbollen startar. Detta fenomenet finns nog bara på baksidan. Här i Sthlm håller vi på vårt lag. Inte fan skulle jag springa och se på ajk eller bajen om dom låg i elitserien samtidigt som DIF harvade i dom lägre divisionerna.
palis_83
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-01-05

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av palis_83 »

Okej, jag var inte så insatt att jag visste att olika bondelag går ihop för att heja på Frölunda.
Är ju helt sjukt egentligen. Dels som ni säger, men Frölunda har ju ett fotbollslag, som var uppe i allsvenskan för några år sedan. Hur kan man heja på ett lag i en sport, och sen på ett annat lag i en annan sport. Då förstår jag vad ni menar.

Synd ändå att hockeyna intresse slocknat så pass mycket på senaste tiden.

Känns ändå lite som att om Aik går upp, så förutom trycket på alla derbyn, så kan det höja intresser för hockeyn generellt i Stockholm. Eller har jag helt fel där?
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av -daniel- »

palis_83 skrev: Känns ändå lite som att om Aik går upp, så förutom trycket på alla derbyn, så kan det höja intresser för hockeyn generellt i Stockholm. Eller har jag helt fel där?
Ja, absolut. Hoppas verkligen Ajk går upp (under den självklara förutsättningen att vi stannar i finrummet tills nästa säsong, vill säga). Det blir ett sjukt mycket större drag runt hockeyn i Stockholm så fall...
Bild
Användarvisningsbild
melker
Inlägg: 764
Blev medlem: 2007-11-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av melker »

palis_83 skrev: Känns ändå lite som att om Aik går upp, så förutom trycket på alla derbyn, så kan det höja intresser för hockeyn generellt i Stockholm. Eller har jag helt fel där?
Det kommer också bli svårare för oss att värva spelare i och med två 08 lag. Det kommer bli högre konkurrens på dessa spelare.. Och svårare att locka sponsorer
Sen att få upp gnaget är ju inge vidare, inget positivt bör hända den klubben!
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Användarvisningsbild
antti-pekka
Inlägg: 175
Blev medlem: 2007-01-08
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av antti-pekka »

LiteOn skrev:Senast mot SSK så var det att alla under 16 år gick gratis om de hade en vuxen med sig...
Tyvärr så kommer inte en förening i stockholm att FÅ en egen arena. Finns för många föreningar i samma storlek eller större.
Vilket innebär att varje person som gått in gratis har gått in tillsammans med en fullbetalande. Eller kan man se som att två personer har utnyttjat ett tillfälle att se hockey till ett något lägre pris. Det kallar inte jag plojbiljetter.
palis_83
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-01-05

Re: Lägre publiksnitt än säsongen 2007-08

Inlägg av palis_83 »

Men Melker, du kan ju inte påstå att du inte är sugen på att se DIF-AIK på globen inför 14 000 på läktaren, skit i om det gynnar dom att de kommer till Elitserien. De gynnar osss en hel del pengar också, vilket leder till i slutändan lyckad framgång. Och att få slå ärkerivalen AIK, är ju det bästa som finns.
Skriv svar