Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Östgöten skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Med Östgötens backbesättning är jag rädd för att det blir kvalserien. Visst är det kul med juniorer på väg upp, men allvarligt, av Kjell, Deilert och Eklund är det då ingen som imponerat på mig...

...Att Östgöten dessutom ser Jiri Marusak som ett alternativ känns skrämmande...

...Som ett alternativ till nyförvärv nämnde jag tidigare Kristoffer Berglund, Björklöven.
Jag delar många av dina uppfattningar, men avviker på ett övergripande plan. Min utgångspunkt är att spelare som värvas till DIF ska gå direkt in i första eller andra formationen.

Tyvärr har stabbiga Thomas Johansson och Edvin Frylén inte imponerat på mig i år? En generationsväxling är nödvändig.

Om DIF ska etablera sig som lag som går till slutspel hyfsat ofta, måste klubben chansa på egna juniorer. DIF kommer aldrig att kunna konkurrera med LHC och motsvarande om kvalificerade spelare utifrån till tredjefemman och fjärdekedjan. Få juniorer, såsom Kristoffer Berglund, kommer att välja Djurgården. De är heller inte billiga.

Att Oscar Eklund skulle gjort bort sig i år kan jag absolut inte hålla med om. Linus Kjell är bästa backen i J20 och han är värd samma chans som Fredrik Ericson och Dennis Persson har fått de senaste två åren.

Alexander Deilert är en av Sveriges mest lovande backar och att han inte säsongen 08/09 skulle få chansen att spela någon minut då och då i A-laget varvat med spel i J20 är ett märkligt resonemang.

Visst har Jiri Marusak varit hopplös delar av säsongen, men han har bättre +/- statistik än David Printz, Edvin Frylén och Thomas Johansson. Vidare är han DIF:s mest poängproducerande back.

Vad finns det för alternativ?

Daniel Tjärnkvist tjänar i Ryssland, netto, över SEK 10 miljoner per år. Det är en tredjedel av DIF:s lönebudget (brutto).

Min ambition med mitt förslag var att göra ett realistiskt förslag inför säsongen 08/09, där ett generationsskifte inleds på backsidan. Poängen med att använda många juniorer är att det även öppnar för att värva de få spelare av klass som blivit över efter att NHL satt igång.

Visst kan DIF behålla Edvin Frylén eller Thomas Johansson, men i sådant fall får tankarna på en klasscenter avskrivas. Frågan är därför vad om är viktigast? Kom gärna med ett eget förslag, där du även försöker prissätta spelarna.
Först, din analys var imponerande när det gäller utförligheten. Många av förslagen på målvaktssidan och forwardssidan var bra och realistiska.

Min kritik är som sagt riktad mot "din" backbesättning. Den vore ett steg tillbaka. Det grundar jag på det att man satsar på för många oprövade juniorer i ditt förslag.

Kristoffer Berglund skulle med lätthet gå in i vår 1:a alternativt 2:a femma redan idag. Men, jag ska sluta tjata om honom, han är förlorad. Anledningen till tjatet var för att jag bara ville jämföra hur mycket bättre en lovande backjunior är än de som många på detta forum ser som kommande elitseriebackar.

Alternativ då, ja just nu vill man totalsåga en hel del av våra nuvarande backar. Men med mera distans från kvartsfinalförlusten är det väl inte omöjligt att jag återkommer i ämnet. Det är framförallt backsidan vi behöver förbättra om vi ska bli ett stabilare lag, det är min fullständiga övertygelse.

Men din genomgång var helt klart imponerande, förutom just backbesättningen. Bra jobbat.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Berglund sa förresten i en intervju strax efter JVM att han aldrig skulle kunna tänka sig att flytta till Stockholm. Dessutom fick han vara skadefri och dessutom chansen att spela väldigt mycket i Allsvenskan. Är man som Oscar Eklund skadad en stor del av säsongen och bara får lira 5-10 minuter per match så utvecklas man nog inte speciellt mycket.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: Kristoffer Berglund skulle med lätthet gå in i vår 1:a alternativt 2:a femma redan idag. Men, jag ska sluta tjata om honom, han är förlorad. Anledningen till tjatet var för att jag bara ville jämföra hur mycket bättre en lovande backjunior är än de som många på detta forum ser som kommande elitseriebackar.
DIF ville ha Berglund och erbjöd ett bra förslag (som faktiskt var bättre än Luleå's) men för att citera Berglund: "Jag gillar inte Stockholm".
Bild
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Inlägg av Östgöten »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Alternativ då, ja just nu vill man totalsåga en hel del av våra nuvarande backar. Men med mera distans från kvartsfinalförlusten är det väl inte omöjligt att jag återkommer i ämnet. Det är framförallt backsidan vi behöver förbättra om vi ska bli ett stabilare lag, det är min fullständiga övertygelse.
Ser fram mot det. Forwards är enklare. Backar svårare. Nu får vi hoppas på J20. Torsk idag mot HV71, som är favoriter till att gå vidare till semifinal.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Inlägg av Rix »

Okej nu är det ju så att säsongen är slut så nu ska jag skriva vad jag personligen tycker vi ska förstärka.

Backar ut : Johannson (För gammal tyvärr), Fryhlen (Bort med han snabbt)

Printz (Dålig majoriteten av matcherna och drar på utvisningar som kostar oss slutspelet.

Backar in: Ingen bra koll här men in med 3 klass backar tack!

Anfall ut: Bäcker (Dålig iår) och Falk (En av våra bästa men börjar bli för gammal enligt mig)

Anfall in: 2 klass centar helst, sen in med Rhyno och Calle G mer och mer succsesivt
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Therocket1 skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Kristoffer Berglund skulle med lätthet gå in i vår 1:a alternativt 2:a femma redan idag. Men, jag ska sluta tjata om honom, han är förlorad. Anledningen till tjatet var för att jag bara ville jämföra hur mycket bättre en lovande backjunior är än de som många på detta forum ser som kommande elitseriebackar.
DIF ville ha Berglund och erbjöd ett bra förslag (som faktiskt var bättre än Luleå's) men för att citera Berglund: "Jag gillar inte Stockholm".
Om det stämmer är det ett gott tecken. Att vi försökte värva honom alltså.

Det betyder att ledningen tänker i helt rätt banor. Spelskickliga och skridskoskickliga backar är framtiden.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 845
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Inlägg av Örebroarn »

Silly Season nu då.

Jonas Ahnelöv från Frölunda kanske kan passa in i Sthlms profilen och en hyfsad back

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3790
Josefsson
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Josefsson »

Enligt SVD nämns Patric Blomdahl och Yared Hagos som två spelare Djurgården är intresserade av till nästa säsong.

Måste ifrågasätta kompetensen hos ledningen om man överhuvudtaget funderar på att värva den där jävla ärkesopan Hagos. Att man var med och bjöd när han varit borta i Nordamerika kan jag köpa, men nu när han spelat hela säsongen i Sverige finns det inga som helst ursäkter att inte ha insett att karln inte duger för fem öre. Snacka om nedbyte från Pär Bäcker. Har suttit och gnällt hela säsongen på Bäckers sega skridskoåkning, men han är ju Johan Olav Koss i jämförelse med Hagos, som har seriens absolut sämsta acceleration. Bäcker är en målsumpare som bränt sin beskärda del öppna lägen, men han kan också blixtra till ibland och faktiskt sätta en puck eller slå ett fint pass emellanåt. Hagos å sin sida har NOLL offensiva egenskaper och NOLL offensiv potential vid 25 års ålder!

Hagos har sina förtjänster, han är enormt stark längs med sargerna och riktigt svår att sno pucken av, han jobbar stenhårt för laget och är uppoffrande till tusen - låter det som några egenskaper Djurgården lider brist på?

Jag är själv en Bäcker-kritiker, men han är en 10 gånger bättre hockeyspelare än Yared Hagos någonsin kommer bli. Det enda Hagos kan bidra med är att stjäla istid från Andreas Engqvist som är en betydligt yngre och mer talangfull DJURGÅRDARE. Nej, lägg ned alla planer på att plocka in den här sarggnuggaren!
Användarvisningsbild
Remy Lebeau
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2006-04-09
Ort: Tokyo, Japan.

Inlägg av Remy Lebeau »

Jag säger som jag alltid sagt om Hagos. Maken till mer medioker och tristare spelare får man leta efter. Han spelade lite bra i Timrå och blev uppskriven till skyarna. Som ovanstående person skrev så är han inte bättre än vad Engqvist är. Hagos var inte ens märkvärdig i ett lag som Mora..

Blomdahl är jag tveksam till. Om Jimmie förlänger känns det som att vi redan har nog med den spelartypen i Fimpen och Jimmie.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
Drutten
Inlägg: 284
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Drutten »

Therocket1 skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Kristoffer Berglund skulle med lätthet gå in i vår 1:a alternativt 2:a femma redan idag. Men, jag ska sluta tjata om honom, han är förlorad. Anledningen till tjatet var för att jag bara ville jämföra hur mycket bättre en lovande backjunior är än de som många på detta forum ser som kommande elitseriebackar.
DIF ville ha Berglund och erbjöd ett bra förslag (som faktiskt var bättre än Luleå's) men för att citera Berglund: "Jag gillar inte Stockholm".
Lika bra att vi "slapp" honom. Jag bor själv i Umeå och har sett honom spela. Tycker inte han verkar särskilt lovande. Det enda han är duktig på är att drälla med pucken i egen zon. Han var dessutom en av orsakerna att Björklöven åkte ut mot Borås(!) i play-off.
Ingen seger utan offer
robin_dif
Inlägg: 650
Blev medlem: 2005-08-17
Ort: sthlm

Inlägg av robin_dif »

Här har vi länken till Hagos Blomdahl snacket:

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_994231.svd

Blomdahl verker nästan lite sugen på DIF låter det som..
Fritiof
Inlägg: 35
Blev medlem: 2007-07-11

Inlägg av Fritiof »

http://sport.stockholm.city.se/art/3856 ... kte_djurg/

Ölvestad förlänger med ett år till!!

Följande stod i City.se imorse:

"Vi gör det inte, konstaterar Ölvestad.

Som nu alltså blir kvar i klubben.

– Vi är överens. Det är hundra procent klart. Bensäkert.

Ett svårt val?

– Nej inte alls. Det här är klubben jag älskar. Det hade varit svårt för mig att byta klubb. Näst efter familjen är Djurgården det jag älskar mest av allt. Det är klubben jag brinner för, säger Djurgårdsforwarden.

Har du någon hälsning till fansen?
– Ja, jag måste få tacka för den här säsongens stöd. Buga och bocka. Det har varit enormt. Det är synd att vi inte kunde ge dem en till match hemma. Men de har varit magnifika. Det är nästan så jag får tårar i ögonen när jag tänker på det stöd som vi har fått.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

En kedja med Ölvestad - Fimpen - Blomdahl skulle inte vara helt fel... Inte som en topp 2 kedja utan mer som en checkingline alá NHL.
Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Värvning av Patric Blomdahl är intressant. Han skulle tillföra tyngd och tuffhet framåt och passa mycket bra in i laget.

Jag i frågasätter dock om det enbart är tyngd och tuffhet vi behöver. Blomdahl är välkommen men bör kompletteras med en riktig sniper som levererar och snittar 1 mål per match.

Vi behöver också värva en klassisk center av klass. Hagos är inte den centern!

Också backsidan behöver förstärkas med en tvåvägsspelande klassback av yttersta kvalitet.

Stannar dessutom nyckelspelarna så ser det ok ut inför nästa sässong.

Stannar dessutom Ossi så....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Fricke »

Thomas Johansson har spelat sin sista match i Djurgården:

http://www.corren.se/archive/2008/3/18/ ... 1jwvra.xml
Låst