Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Dusinator
Inlägg: 3822
Blev medlem: 2009-10-26

Säsongen 23/24

Inlägg av Dusinator »

Malte Strömwall får matchstraff för offensiv tackling, Tornberg lackar, Roger lackar. Nu lär det bli diskussion om den typen av tackling och ansvar från tacklad spelare. Bra! Hoppas dom tar upp Grewes då också och synar mottagarens ansvar!!!
Osten östlund
Inlägg: 1830
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Dusinator skrev: 2024-02-29 21:43:48 Malte Strömwall får matchstraff för offensiv tackling, Tornberg lackar, Roger lackar. Nu lär det bli diskussion om den typen av tackling och ansvar från tacklad spelare. Bra! Hoppas dom tar upp Grewes då också och synar mottagarens ansvar!!!
Såg betydligt hårdare ut än Grewes. Så minst 5 matcher.

Var väll Ingemar Stenmarks dotter, samt ngr "andra duktigt" jurister som delar ut domarna!?
Knickedick
Inlägg: 1317
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Knickedick »

#10 skrev: 2024-02-29 19:02:51
Knickedick skrev: 2024-02-29 18:34:24
#10 skrev: 2024-02-29 18:28:46
Knickedick skrev: 2024-02-29 18:25:30
Nattuggla_ skrev: 2024-02-29 09:50:46 Blomgren hade gjort lika mycket poäng bredvid Klasen-Krüger.

Mitt problem är att han får förtroende som om han vore en av de absolut bästa spelarna i ligan, men det är han inte. Jag hade velat testa en annan forward på den positionen.
Wiktor Nilsson är en bra spelare på Hockeyallsvensk nivå. Men han är ju inte spets i någon del av spelet, varken skottet, passningar, farten eller något annat. Han är godkänd i allt, men inte mer.

Om han är så pass drivande som du säger så borde han även producera när Klasen inte är på spelhumör eller om Krüger är borta, och det gör han inte, då blir han totalt osynlig.
Han har ju snarare fått med sig mycket poäng för att han lirar med bra spelare, inte gjort mycket poäng. Det är skillnad.
Lägg av…..
2-3 år sen har Nilsson ett NHL-Kontrakt. Kom ihåg var du läste det först. Hans skridskoåkning är topp men han har en typ skridskoåkning som inte är jättevanlig i Svensk hockey. När han kan överstega sig framåt så kan han lättare flytta sig från sida till sida med farten/ energin fortfarande riktad framåt.
Han passar bättre på liten rink. Han har ett hårt men inte allt för välriktat skott även om KM/h inte går att jämföra med Liss. Jag skulle hävda att han är för bra för den här serien och jag tror inte direkt att Frölunda hade slängt fram ett kontakt så här tidigt om inte Sjöström tyckte samma sak.

Som jag skrev längre upp så ska han inte spela med Klasen.
Värt att testa honom med Blomgren som center tycker jag. Blomgren ska va högre i Hierarkin än fjärde.
Konstigt vad olika vi ser på Wiktor, NHL??? Ser inget NHL i honom faktiskt.
Förstår att många inte ser det.
Grejen är att många tänker på produktion när de tänker att an spelare ska kunna ta en plats i NHL. NHL är mer uppbyggt på att du passar för en viss Roll snarare än att du gör poäng eller är kreativ offensivt.
Grejen med Wiktor är att han skulle kunna spela passa i många av dom rollerna, och just p.g.a att han har den typ av ”vägvinnande” skridskoåkning han har.
Tänker inte ett skit på produktionen, men behövs väl inga spelare i NHL som åker in i off zon och tar några ärevarv eller? Kan han inte gå runt backar i Sveriges andraliga så tror jag han får det ännu svårare i NHL. Och En bra passningspelare är han ju långt ifrån.
Ligger man längst fram och är snabb så man inte har några spelar med sig så kan man behöva ta ett ärevarv och kan man ta ett ärevarv så måste man var hyfsat snabba för att klara av det.
Jag minns att han tog sig förbi en back på egen hand senast igår när han fick pucken på högerkant och trampade förbi back och bröt in. Tyvärr blev det inte mål och han har inte gjort mål de senaste matcherna även om han haft fina lägen. Hade han gjort det så hade folk förmodligen inte klagat ett dugg på honom. Som sagt, många ser bara till produktionen offensivt och inte till övrig talang eller egenskaper som ger laget fördelar mot motståndarna.
Praljak
Inlägg: 46
Blev medlem: 2022-02-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Praljak »

Knickedick skrev: 2024-02-29 22:02:37
#10 skrev: 2024-02-29 19:02:51
Knickedick skrev: 2024-02-29 18:34:24
#10 skrev: 2024-02-29 18:28:46
Knickedick skrev: 2024-02-29 18:25:30

Lägg av…..
2-3 år sen har Nilsson ett NHL-Kontrakt. Kom ihåg var du läste det först. Hans skridskoåkning är topp men han har en typ skridskoåkning som inte är jättevanlig i Svensk hockey. När han kan överstega sig framåt så kan han lättare flytta sig från sida till sida med farten/ energin fortfarande riktad framåt.
Han passar bättre på liten rink. Han har ett hårt men inte allt för välriktat skott även om KM/h inte går att jämföra med Liss. Jag skulle hävda att han är för bra för den här serien och jag tror inte direkt att Frölunda hade slängt fram ett kontakt så här tidigt om inte Sjöström tyckte samma sak.

Som jag skrev längre upp så ska han inte spela med Klasen.
Värt att testa honom med Blomgren som center tycker jag. Blomgren ska va högre i Hierarkin än fjärde.
Konstigt vad olika vi ser på Wiktor, NHL??? Ser inget NHL i honom faktiskt.
Förstår att många inte ser det.
Grejen är att många tänker på produktion när de tänker att an spelare ska kunna ta en plats i NHL. NHL är mer uppbyggt på att du passar för en viss Roll snarare än att du gör poäng eller är kreativ offensivt.
Grejen med Wiktor är att han skulle kunna spela passa i många av dom rollerna, och just p.g.a att han har den typ av ”vägvinnande” skridskoåkning han har.
Tänker inte ett skit på produktionen, men behövs väl inga spelare i NHL som åker in i off zon och tar några ärevarv eller? Kan han inte gå runt backar i Sveriges andraliga så tror jag han får det ännu svårare i NHL. Och En bra passningspelare är han ju långt ifrån.
Ligger man längst fram och är snabb så man inte har några spelar med sig så kan man behöva ta ett ärevarv och kan man ta ett ärevarv så måste man var hyfsat snabba för att klara av det.
Jag minns att han tog sig förbi en back på egen hand senast igår när han fick pucken på högerkant och trampade förbi back och bröt in. Tyvärr blev det inte mål och han har inte gjort mål de senaste matcherna även om han haft fina lägen. Hade han gjort det så hade folk förmodligen inte klagat ett dugg på honom. Som sagt, många ser bara till produktionen offensivt och inte till övrig talang eller egenskaper som ger laget fördelar mot motståndarna.
Wiktors största akilleshäl är det defensiva, för mycket peta med klubban och u svängar, gör inte klart jobbet.
Inte att han brister i produktionen.
Jag tycker Nilsson är en av våra bästa lirare denna säsong men har har några områden han behöver förbättra om han ska bli en bärande lirare i shl
thelinho
Inlägg: 994
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av thelinho »

Tror WN kommer ha stuga med Eriksson och Norman.

Eriksson har satt fart på flera spelare med sitt intåg.

Ser riktigt fram emot att se resultatet. Islossning?
Wikegårds järnkaminer
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 23/24

Inlägg av #10 »

thelinho skrev: 2024-02-29 22:30:25 Tror WN kommer ha stuga med Eriksson och Norman.

Eriksson har satt fart på flera spelare med sitt intåg.

Ser riktigt fram emot att se resultatet. Islossning?
Det får vi verkligen hoppas
EspenK
Inlägg: 9074
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-29 17:03:19
nalland skrev: 2024-02-29 15:06:10 Krüger i full träning även idag, med stora chanser till spel mot Almtuna imorgon. Blomgren och Ytterell (!) är helt friskförklarade och kommer lira imorgon. Ni pessimister ser att det börjar ljusna eller?
Prel kedjor inför imorgon enligt Hockeynews:

Backpar:
Andersson–Karlsson
Ytterell–Glad
Loponen–Ragnarsson
Hammarlund

Kedjor:
Klasen–Krüger–Blomgren
Nilsson–Eriksson–Norman
Gradin–Rensfeldt–Brodin
Grewe–Berglund–Liss
Dahlström

Blomgren blir intressant att se med Klasen-Krüger.
Gillar också att man kör en rightare i varje backpar.
Hade hellre sett Eriksson med Grewe och Liss.
Nattuggla_
Inlägg: 3240
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-02-29 19:20:25
Nattuggla_ skrev: 2024-02-29 19:01:38
Jim Morrison skrev: 2024-02-29 18:26:31 Kedjetombolan fortsätter. Varför inte fortsätta på det som fungerat? Hålla på att testa nytt nu med Blomgren i förstakedjan? Vad fan.
Uppenbarligen är man inte nöjd med förstalinan och väljer nu att flytta på Wiktor. Jag är inte förvånad.
Väldigt märkligt och lite oroväckande. Inte som att förstakedjan varit intakt heller med tanke på Krügers skada och nu när han äntligen är frisk så ska den brytas upp?

Du som tycker att Wiktor enbart åkt snålskjuts på Klasen och Krüger borde ju bli ännu mer oroad att han nu ska spela någon annanstans och bli en belastning istället för ett komplement till den kedjan.

Den kedjan om någon har väl fungerat när Krüger väl var frisk.
Nej, snarare att jag hoppas han får ut mer när han får spela med Eriksson-Norman.
Som sagt, jag har aldrig påstått att Nilsson är en dålig spelare, det har jag varit tydlig med. Men han är överhypad, och det står jag fast vid.

Antigen så tycker tränarna att Nilsson är den drivande spelaren som du ser och de ser en chans att han ska få igång en producerande andralina med Norman och Eriksson. Eller så är man helt enkelt inte nöjd och ger nu Blomgren chansen istället, som på något sätt inte gjort bort sig. Han har nog haft jämnast nivå av samtliga under hela säsongen.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 23/24

Inlägg av #10 »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-01 08:07:15
Jim Morrison skrev: 2024-02-29 19:20:25
Nattuggla_ skrev: 2024-02-29 19:01:38
Jim Morrison skrev: 2024-02-29 18:26:31 Kedjetombolan fortsätter. Varför inte fortsätta på det som fungerat? Hålla på att testa nytt nu med Blomgren i förstakedjan? Vad fan.
Uppenbarligen är man inte nöjd med förstalinan och väljer nu att flytta på Wiktor. Jag är inte förvånad.
Väldigt märkligt och lite oroväckande. Inte som att förstakedjan varit intakt heller med tanke på Krügers skada och nu när han äntligen är frisk så ska den brytas upp?

Du som tycker att Wiktor enbart åkt snålskjuts på Klasen och Krüger borde ju bli ännu mer oroad att han nu ska spela någon annanstans och bli en belastning istället för ett komplement till den kedjan.

Den kedjan om någon har väl fungerat när Krüger väl var frisk.
Nej, snarare att jag hoppas han får ut mer när han får spela med Eriksson-Norman.
Som sagt, jag har aldrig påstått att Nilsson är en dålig spelare, det har jag varit tydlig med. Men han är överhypad, och det står jag fast vid.

Antigen så tycker tränarna att Nilsson är den drivande spelaren som du ser och de ser en chans att han ska få igång en producerande andralina med Norman och Eriksson. Eller så är man helt enkelt inte nöjd och ger nu Blomgren chansen istället, som på något sätt inte gjort bort sig. Han har nog haft jämnast nivå av samtliga under hela säsongen.
Tycker inte alls den kedjan presterat som man borde förvänta sig, om det nu är 3 spelare som skulle gå in i vilket lag som helst i shl som många tycker så borde den haft mer lekstuga i andraligan, klasen behöver en spelare som han kan ha lite lir med, eller en spelare som hittar ytor för avslut på hans tänkta passningar, Viktor är inte den typen, både klasen och Viktor vill ha mkt puck själva, och därför passar dom inte att spela tillsammans, men som sagt min åsikt, respekterar ni som tycker annat.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Jon Knuts om tacklingen: ”Less på svensk hockey”

https://www.aftonbladet.se/a/Q7d76W

T.o.m. han som blir tacklad tycker det är fel då är det något stort fel. Inga spelare kommer villa komma hit tillslut.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Manijock
Inlägg: 7868
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 23/24

Inlägg av Manijock »

Jaa alltså här är ju alla som gillar sporten eniga. Det är dock några enstaka rackare(läs idioter), som tror att de utvecklar sporten som sitter på för viktiga stolar.... Där har vi problemet! Den där nämnden full av jurister och dumma kärringar måste ersättas av hockeyfolk. Det ska vara färre personer och som ALLA har spelat någon gång. Även ett par ex domare naturligtvis. Inga hockeyfientliga uppmärksamhetskåta rövhål!

Dags att alla som bryr sig om sporten tar tillbaka den nu.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Nu börjar det bli väldig intressant konkurrens i laget när nästan alla är tillbaka.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

klintan85 skrev: 2024-03-01 12:22:47 Jon Knuts om tacklingen: ”Less på svensk hockey”

https://www.aftonbladet.se/a/Q7d76W

T.o.m. han som blir tacklad tycker det är fel då är det något stort fel. Inga spelare kommer villa komma hit tillslut.
Heder åt Knuts som idrottsman.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 715
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Säsongen 23/24

Inlägg av Jimmy Peterson »

klintan85 skrev: 2024-03-01 12:22:47 Jon Knuts om tacklingen: ”Less på svensk hockey”

https://www.aftonbladet.se/a/Q7d76W

T.o.m. han som blir tacklad tycker det är fel då är det något stort fel. Inga spelare kommer villa komma hit tillslut.
Helt rätt så klart. Men så många fel från svensk hockey. Dels att det ens är utvisning. Men sen blir jag galen på att Grewe åkte på avstängning för en likadan tackling – men den här anmäls inte. Här är ett gigantiskt trovärdighetsproblem.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

Jimmy Peterson skrev: 2024-03-01 18:02:41
klintan85 skrev: 2024-03-01 12:22:47 Jon Knuts om tacklingen: ”Less på svensk hockey”

https://www.aftonbladet.se/a/Q7d76W

T.o.m. han som blir tacklad tycker det är fel då är det något stort fel. Inga spelare kommer villa komma hit tillslut.
Helt rätt så klart. Men så många fel från svensk hockey. Dels att det ens är utvisning. Men sen blir jag galen på att Grewe åkte på avstängning för en likadan tackling – men den här anmäls inte. Här är ett gigantiskt trovärdighetsproblem.
Som sagt. Om Grewe inte fredat sig där och istället åkt med huvudet före in i sargen som Blomman och Nilsson före i samma match men med tråkigare utgång så hade vi haft en HELT annan diskussion.

Folk får tycka precis vad fan de vill men Grewe gjorde precis helt rätt i situationen. Jag vill att alla våra spelare gör samma sak i liknande situationer (även om det skulle leda till avstängning). I 99% av fallen kommer det sluta lyckligare för alla inblandade. De som har en avvikande åsikt får belägga den med jävligt konkreta och solida stats för att få mig att ändra åsikt i frågan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar