Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
peter johansson
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-06-07

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av peter johansson »

SirDIFalot skrev: 2024-01-11 19:50:49 Som jag förstått det är marknaden extremt tunn just nu. Väldigt få lag vill släppa några spelare. Är nog bäst att ha is i magen ett tag. Magwood-pengarna räcker ju inte långt heller.
Hur mycket kostade Magwood i månaden?
EspenK
Inlägg: 9074
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av EspenK »

Tar vi inte in ett kortidslån nu så lär vi ha svårt att behålla positionen i tabellen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9543
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

EspenK skrev: 2024-01-12 07:27:18 Tar vi inte in ett kortidslån nu så lär vi ha svårt att behålla positionen i tabellen.
För det första tror jag att du har fel, fundamenten nu är nog så pass bra att vi kommer ta våra poäng för att bibehålla top6 och för det andra - tror du inte ledningen vill som du? Om det däremot inte finns någon på marknaden så finns det ju inte så mycket att göra. Costmar vore ett bra alternativ för han gör vårt lag bättre men vi tar ju inte in vad som helst bara för att fylla en plats.

Dom bra spelarna är under kontrakt med andra klubbar och dom vill inte riskera sladda i tabellen, vilket är mycket lättare i SHL, på grund av att dom har för tunn trupp. Eller riskera skador till ett slutspel på grund av överbelastning på viktiga spelare, vilket ironiskt nog är det som händer våra bärande spelare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund
Inlägg: 1834
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Hoppas Kurt blixtrar till med scouting, kul om han skulle överprestera.....

Moras slips kom väll från finska 2:a ligan?

Kvittar annars hur dom gör, ifall dom vill spela hela j20 eller Rensfeldt som 1:a center?

Gå bara upp i SHL. Så vänder vi blad, allt är förlåtet!
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2024-01-12 07:27:18 Tar vi inte in ett kortidslån nu så lär vi ha svårt att behålla positionen i tabellen.
Meningslöst med korttidslån. Alla värvningar som eventuellt görs är för göra oss starkare i slutspelet.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2021-01-22

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Exile »

mb81 skrev: 2024-01-11 22:18:30
Exile skrev: 2024-01-11 20:48:30
mb81 skrev: 2024-01-11 20:18:46 Har mitt största hopp till att ta in spelare från andra fattigare allsvenska lag som varken går upp eller åker ur. Typ Almtuna.
Känns ju dock helt onödigt nu när vi i princip har säkrat HA-kontraktet, då kan vi lika gärna forsätta lira junisar och spara pengar? Ska vi låna in någon i detta läge så är det ju för att öka våra chanser att ta steget till SHL, vet i fan om det finns många av denna kaliber i lagen som harvar kring ingenmansland.
Högström fanns sist vi gick upp. Finns Karlström eller Ragges grabb i Almtuna till exempel. De behöver inte gå in i första kedja backpar men bra med djupare lag och vi har ändå chansen.
Varför skulle Almtuna släppa spelare nu eller ens innan den 15:e? Laget ligger på Play-in just nu, så jämn som serien är nu så är risken stor att bilden inte är klar ens vid den 15:e Feb. Det ska ändå spelas om ca 24 poäng efter den 15:e....
Senast redigerad av Exile den 2024-01-12 11:38:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2021-01-22

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Exile »

DIF_Soldier skrev: 2024-01-11 22:26:14
mb81 skrev: 2024-01-11 22:18:30
Exile skrev: 2024-01-11 20:48:30
mb81 skrev: 2024-01-11 20:18:46 Har mitt största hopp till att ta in spelare från andra fattigare allsvenska lag som varken går upp eller åker ur. Typ Almtuna.
Känns ju dock helt onödigt nu när vi i princip har säkrat HA-kontraktet, då kan vi lika gärna forsätta lira junisar och spara pengar? Ska vi låna in någon i detta läge så är det ju för att öka våra chanser att ta steget till SHL, vet i fan om det finns många av denna kaliber i lagen som harvar kring ingenmansland.
Högström fanns sist vi gick upp. Finns Karlström eller Ragges grabb i Almtuna till exempel. De behöver inte gå in i första kedja backpar men bra med djupare lag och vi har ändå chansen.
Precis. Fattar inte. Påfallande många här inne som gett upp säsongen. För att... Ja, varför? Vi har definitivt chansen, så jävla bra är inte nåt av de andra lagen. Vi ligger inte 12:a längre, Garpen är väck, men det låter på folk som vi ligger på negativ kvalplats

Vad är det med folk, jävla losers! Stick till Bajen.

Hagelin, Högström var starkt bidragande senaste vändan. Felix Olsson, G Olhaver, Netterberg eller Simon Åkerström i TAIF finns till exempel, Theocharidis eller nån av finnarna i Kalmar, eller nån riktigt jobbig rollspelare. Gärna nån runt 25 som går att bygga vidare på, likt Högga.

Det vi saknar är ju en Markus Ljungh. Ung, framträdande center som SPELAR MATCHER. Med facit i hand borde vi tagit det tuffa beslutet att passa på Norman eller Ludde och tagit någon gedigen HA-center som vi gjorde med Johner och Ljungh
Återigen, Kalmar och TAIF ligger ett par poäng från Play-in...Ser det annorlunda ut runt den 15:e så kan man givetvis resonera som du gör, men förstår inte vad poängen är just nu?

Det är väl ingen som har helt gett upp, men förstår inte ilskan när man enbart påpekar att man vill ta in folk som kan göra en stor skillnad på riktigt, likt Costmar och PJ. Eller behöver vi spelare för 3/4 linan? Då har jag i så fall missat något...Är man ett sämre fan för att man inser att topp 4 eller till och med topp 6 blir ruskigt svårt om inte skadeläget ändras drastiskt inom en ganska så kort tid?
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

Exile skrev: 2024-01-12 11:28:47
DIF_Soldier skrev: 2024-01-11 22:26:14
mb81 skrev: 2024-01-11 22:18:30
Exile skrev: 2024-01-11 20:48:30
mb81 skrev: 2024-01-11 20:18:46 Har mitt största hopp till att ta in spelare från andra fattigare allsvenska lag som varken går upp eller åker ur. Typ Almtuna.
Känns ju dock helt onödigt nu när vi i princip har säkrat HA-kontraktet, då kan vi lika gärna forsätta lira junisar och spara pengar? Ska vi låna in någon i detta läge så är det ju för att öka våra chanser att ta steget till SHL, vet i fan om det finns många av denna kaliber i lagen som harvar kring ingenmansland.
Högström fanns sist vi gick upp. Finns Karlström eller Ragges grabb i Almtuna till exempel. De behöver inte gå in i första kedja backpar men bra med djupare lag och vi har ändå chansen.
Precis. Fattar inte. Påfallande många här inne som gett upp säsongen. För att... Ja, varför? Vi har definitivt chansen, så jävla bra är inte nåt av de andra lagen. Vi ligger inte 12:a längre, Garpen är väck, men det låter på folk som vi ligger på negativ kvalplats

Vad är det med folk, jävla losers! Stick till Bajen.

Hagelin, Högström var starkt bidragande senaste vändan. Felix Olsson, G Olhaver, Netterberg eller Simon Åkerström i TAIF finns till exempel, Theocharidis eller nån av finnarna i Kalmar, eller nån riktigt jobbig rollspelare. Gärna nån runt 25 som går att bygga vidare på, likt Högga.

Det vi saknar är ju en Markus Ljungh. Ung, framträdande center som SPELAR MATCHER. Med facit i hand borde vi tagit det tuffa beslutet att passa på Norman eller Ludde och tagit någon gedigen HA-center som vi gjorde med Johner och Ljungh
Återigen, Kalmar och TAIF ligger ett par poäng från Play-in...Ser det annorlunda ut runt den 15:e så kan man givetvis resonera som du gör, men förstår inte vad poängen är just nu?

Det är väl ingen som har helt gett upp, men förstår inte ilskan när man enbart påpekar att man vill ta in folk som kan göra en stor skillnad på riktigt, likt Costmar och PJ. Eller behöver vi spelare för 3/4 linan? Då har jag i så fall missat något...Är man ett sämre fan för att man inser att topp 4 eller till och med topp 6 blir ruskigt svårt om inte skadeläget ändras drastiskt inom en ganska så kort tid?
Topp-6 skulle jag säga är rätt givet. Topp-4 borde vi klara men kan bli tufft om vi kommer i en svårare period. Skadeläget är väl inte så mörkt. Krüger är tillbaka inom nån vecka och Norman kanske nån vecka mer. Odelius borde vara hyfsat nära också.

När deadline är så är det 8 omgångar kvar om jag räknade rätt. Är Almtuna, Nybro, Kalmar och Tingsryd på säker mark tror jag inte det är omöjligt att värva därifrån. Även om de skulle spela play.in tror jag de skulle kunna släppa någon spelare.

Prio för mig är iaf en back om vi inte får PJ. Åkerström i Tingsryd, Ragge Jr eller Karlström i Almtuna. Sen skadar det inte att ta in en duktig forward också för spetsa bredden. Men det tycker jag inte är lika viktigt. Där kan man också se hur skadeläget är runt mitten på februari.

Vi har inte jättestora resurser men finns chansen så är det inte så dyrt att ta in någon spelare på kontrakt i 2-3 månader i slutet av säsongen. Djurgårdshjärtepengarna borde typ täcka en spelare iaf.

Men drömmen vore PJ såklart. Varit typ vår bästa back när han spelat. Svårt hitta en sån back i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2021-01-22

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Exile »

mb81 skrev: 2024-01-12 11:41:39
Exile skrev: 2024-01-12 11:28:47
DIF_Soldier skrev: 2024-01-11 22:26:14
mb81 skrev: 2024-01-11 22:18:30
Exile skrev: 2024-01-11 20:48:30

Känns ju dock helt onödigt nu när vi i princip har säkrat HA-kontraktet, då kan vi lika gärna forsätta lira junisar och spara pengar? Ska vi låna in någon i detta läge så är det ju för att öka våra chanser att ta steget till SHL, vet i fan om det finns många av denna kaliber i lagen som harvar kring ingenmansland.
Högström fanns sist vi gick upp. Finns Karlström eller Ragges grabb i Almtuna till exempel. De behöver inte gå in i första kedja backpar men bra med djupare lag och vi har ändå chansen.
Precis. Fattar inte. Påfallande många här inne som gett upp säsongen. För att... Ja, varför? Vi har definitivt chansen, så jävla bra är inte nåt av de andra lagen. Vi ligger inte 12:a längre, Garpen är väck, men det låter på folk som vi ligger på negativ kvalplats

Vad är det med folk, jävla losers! Stick till Bajen.

Hagelin, Högström var starkt bidragande senaste vändan. Felix Olsson, G Olhaver, Netterberg eller Simon Åkerström i TAIF finns till exempel, Theocharidis eller nån av finnarna i Kalmar, eller nån riktigt jobbig rollspelare. Gärna nån runt 25 som går att bygga vidare på, likt Högga.

Det vi saknar är ju en Markus Ljungh. Ung, framträdande center som SPELAR MATCHER. Med facit i hand borde vi tagit det tuffa beslutet att passa på Norman eller Ludde och tagit någon gedigen HA-center som vi gjorde med Johner och Ljungh
Återigen, Kalmar och TAIF ligger ett par poäng från Play-in...Ser det annorlunda ut runt den 15:e så kan man givetvis resonera som du gör, men förstår inte vad poängen är just nu?

Det är väl ingen som har helt gett upp, men förstår inte ilskan när man enbart påpekar att man vill ta in folk som kan göra en stor skillnad på riktigt, likt Costmar och PJ. Eller behöver vi spelare för 3/4 linan? Då har jag i så fall missat något...Är man ett sämre fan för att man inser att topp 4 eller till och med topp 6 blir ruskigt svårt om inte skadeläget ändras drastiskt inom en ganska så kort tid?
Topp-6 skulle jag säga är rätt givet. Topp-4 borde vi klara men kan bli tufft om vi kommer i en svårare period. Skadeläget är väl inte så mörkt. Krüger är tillbaka inom nån vecka och Norman kanske nån vecka mer. Odelius borde vara hyfsat nära också.

Högsander säger några veckor till på både Norrman och Krüger, innebär det 3-4 veckor så...Ja då blir det oerhört tufft att klara topp 4 eller är jag ensam där? Två toppcentrar där vi inte har några vettiga ersättare gör ändå en oerhört stor skillnad tyvärr, speciellt då båda nöter tid i både PP och BP. Mora är även bara 11 poäng bakom oss...

Laget har gjort en oerhörd resa under Honken, men som skadeläget är nu, plus att vi inte har våra två utomordentliga SHL-inlån...Så tror jag inte ens Honken kan trolla med denna trupp de nästkommande 2-4 veckorna. Men blir såklart gärna motbevisad.
Osten östlund
Inlägg: 1834
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Två aspekter till förutom att man hade velat ha någon som går in och totaldominerar direkt!

Får man inte in topp spelare, så kan bredd vara bra med. Närmsta veckorna är det 3 matcher i veckan= större risk för skador. Behövs avlasting för Kruger, Klasen etc

Om man nu värvar in ngt. Så finns det risk att laget går ner sig en period, innan man hittar sin plats i hierarkin. Hände Modo ifjol ( Brickley/Vela ). Björklöven har varit inne i svacka (plockade in 2 backar strax innan dess).

Den svackan vill man inte ha i slutspelet. Samt helst inte heller att Kruger, Klasen osv är halvskadade, skadade eller helt slut. Pga hög belastning!
JiWe
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-05-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av JiWe »

Något tror jag att vi kommer plocka in och likt flera så tycker jag en back vore vettigt att prioritera. Gillar verkligen det som PJ bidrog med så gärna i den kategorin snarare än en renodlat defensiv typ. Mest för att vi känns inkörda i ett lite mer spelskickligt spel bakifrån.

Skulle vi också kunna bredda med lite kvalitet i forwardsuppsättningen så är ju det bra också, typ Costmar.

Men bortsett möjligen SHL lag som hamnar i ingenmansland tidigt, vilket kanske inte är så troligt, så lär de flesta vilja hålla bredd i dina trupper. Så jag skulle inte bli helt förvånad om det dyker upp nån joker från utlandet.

En namngiven slips från SHL bör väl signas. Lidö återstår väl att se men vi kan ju inte sitta med potentiellt fyra målvakter mot slutet av säsongen.

På kort sikt händer nog inte mycket, givet hur bra våra junisar ändå gör det, men de sista dagarna in mot deadline så gissar jag att man har en keeper klar (namngiven SHL) och ytterligare en utifrån. Då finns lite tid att spela ihop sig och vässa det sista in mot ett förhoppningsvis långt slutspel.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av #10 »

En back med ett bra förstapass och inte ett dåligt, som spelar rejält och inte är ett rundningsmärke räcker, motsatsen har vi nog av.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

#10 skrev: 2024-01-12 13:57:45 En back med ett bra förstapass och inte ett dåligt, som spelar rejält och inte är ett rundningsmärke räcker, motsatsen har vi nog av.
Vad har vi för rundningsmärken med dåligt förstapass?
Manijock
Inlägg: 7868
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Manijock »

mb81 skrev: 2024-01-12 14:14:06
#10 skrev: 2024-01-12 13:57:45 En back med ett bra förstapass och inte ett dåligt, som spelar rejält och inte är ett rundningsmärke räcker, motsatsen har vi nog av.
Vad har vi för rundningsmärken med dåligt förstapass?
Skulle väl fungera som EP-beskrivning på Hammarlund denna säsong.

I övrigt har vi nästan en brist på det folk brukar kalla för "rundningsmärke"... Det vill säga en fysisk stark back med konsekvenstänk.
EspenK
Inlägg: 9074
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av EspenK »

Skulle vara bra om vi agerar snart.

Klarar kanske två matcher till utan kruger och Norman men sen kommer några monstermatcher som troligtvis kommer bli ganska avgörande för hur vi placerar oss.

Inget verkar tyda på att Kruger är tillbaka snart. Norman verkar väldigt långt bort och Grewe får ju spela max en match i taget innan han blir avstängd.


Viktigast är dock Klasen!
Låst