Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Olon
Inlägg: 220
Blev medlem: 2008-02-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Olon »

Praetori skrev: 2023-12-04 23:15:05
BigJ skrev: 2023-12-04 22:27:15 Ingen ifrågasätter vår målvaktstränare och han har ju stora meriter som jag förstått men känns inte som att han fått våra målvakter att prestera de sista två åren, Lindblom naturligtvis undantagen men han är ju ett unikum.

Både Galajda och dagens målvakt kryper verkligen ihop och blir små, bägge unga och kan man gissa har formats av målvaktstränare. Andrén också klart sämre än förra året även om det blivit en klar förbättring på slutet.

Kan också undra varför man inte testar J20-målvaktwn när det inte funkat med våra ordinarie målvakter.
Mikko är, av goda anledningar, den enda istränaren i DIF som hängt kvar. Man behöver bara gå tillbaka ett par år (innan han kom in) för att minnas stressmagen man hade över vårat målvaktsspel. Utöver inledningen på den här säsongen har målvaktsspelet varit det minsta av DIFs problem sedan hans intåg.

Han höjde Högberg och Rautio i LHC och därefter Rautio och Sandström i Brynäs och får nog tillsammans med Gerdén från J20/18 sägas ha lyckats rätt bra med Lindbom och Mantas innan dess (som dock båda haft det tuffare nu på senare).

Munther fick ju lite speltid förra säsongen men målvakter är.ä som centrar. De är ytterst sällan "mogna" för hetluften i yngre ålder och jag tror mer på att låna in nån lite mer erfaren burväktare när Hävelid är på JVM.

Vi bör absolut inte göra samma misstag som förra säsongen och förlita oss på att spela 1 lite hetare målvakt match efter match och bli stående med en ringrostig 'kall' backup när det verkligen gäller. Hävelid vann ändå matchen och bör få lite mer förtroende för att bygga erfarenhet och självförtroende för resten av säsongen (vilket jag antar är varför man spelade honom ikväll till att börja med).
Inget ont om Mikko, men han var väl i Brynäs i typ två månader? Vet inte hur mycket han verkligen "höjde Rautio och Sandström" under den tiden.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2023-12-04 23:15:05
BigJ skrev: 2023-12-04 22:27:15 Ingen ifrågasätter vår målvaktstränare och han har ju stora meriter som jag förstått men känns inte som att han fått våra målvakter att prestera de sista två åren, Lindblom naturligtvis undantagen men han är ju ett unikum.

Både Galajda och dagens målvakt kryper verkligen ihop och blir små, bägge unga och kan man gissa har formats av målvaktstränare. Andrén också klart sämre än förra året även om det blivit en klar förbättring på slutet.

Kan också undra varför man inte testar J20-målvaktwn när det inte funkat med våra ordinarie målvakter.
Mikko är, av goda anledningar, den enda istränaren i DIF som hängt kvar. Man behöver bara gå tillbaka ett par år (innan han kom in) för att minnas stressmagen man hade över vårat målvaktsspel. Utöver inledningen på den här säsongen har målvaktsspelet varit det minsta av DIFs problem sedan hans intåg.

Han höjde Högberg och Rautio i LHC och därefter Rautio och Sandström i Brynäs och får nog tillsammans med Gerdén från J20/18 sägas ha lyckats rätt bra med Lindbom och Mantas innan dess (som dock båda haft det tuffare nu på senare).

Munther fick ju lite speltid förra säsongen men målvakter är.ä som centrar. De är ytterst sällan "mogna" för hetluften i yngre ålder och jag tror mer på att låna in nån lite mer erfaren burväktare när Hävelid är på JVM.

Vi bör absolut inte göra samma misstag som förra säsongen och förlita oss på att spela 1 lite hetare målvakt match efter match och bli stående med en ringrostig 'kall' backup när det verkligen gäller. Hävelid vann ändå matchen och bör få lite mer förtroende för att bygga erfarenhet och självförtroende för resten av säsongen (vilket jag antar är varför man spelade honom ikväll till att börja med).
Jag håller med i det du säger att det blir tokigt när man spelar en målvakt betydligt mer än den andra. Anledningen är ju dock att det är stor klasskillnad, särskilt förra året, men resultatet blir ju katastrof vid skador på den uttalade förstemålvakten.

Kan dock inte smälta likheterna i att våra målvakter kryper ihop så mycket, märktes tydligt på Galajda men även årets målvakter där resultatet märks mest på Hävelid pga hans litenhet. Hur kan dessa ha så lik stil just när det gäller att krypa ihop så mycket? kan tycka att målvaktstränaren borde fått bort det, eller är det den typen av målvakter han gillar? Tvivar inte på att han fått säga sitt när det gäller rekryteringarna.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: 2023-12-05 00:06:31 Jag håller med i det du säger att det blir tokigt när man spelar en målvakt betydligt mer än den andra. Anledningen är ju dock att det är stor klasskillnad, särskilt förra året, men resultatet blir ju katastrof vid skador på den uttalade förstemålvakten.

Kan dock inte smälta likheterna i att våra målvakter kryper ihop så mycket, märktes tydligt på Galajda men även årets målvakter där resultatet märks mest på Hävelid pga hans litenhet. Hur kan dessa ha så lik stil just när det gäller att krypa ihop så mycket? kan tycka att målvaktstränaren borde fått bort det, eller är det den typen av målvakter han gillar? Tvivar inte på att han fått säga sitt när det gäller rekryteringarna.
Jag vet inte om jag håller med om att målvakterna kryper ihop. Hybridkeepers ser ut sådär idag. De vill se pucken och oannonserade skott mot stolparna mot trafiken är där man gör mål oavsett vilken målvaktstyp det är så länge de inte ser pucken.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Praetori »

Olon skrev: 2023-12-04 23:53:29 Inget ont om Mikko, men han var väl i Brynäs i typ två månader? Vet inte hur mycket han verkligen "höjde Rautio och Sandström" under den tiden.
Nä jag menade mer att han fick jobba vidare med Rautio i Brynäs. Det är ändå ett par riktigt bra Svenska hybridkeepers som han varit inblandad i att coacha på vägen från så att det skulle vara något systematiskt var det jag vände mig mot.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Donkels-3.0 »

Praetori skrev: 2023-12-05 08:30:33
BigJ skrev: 2023-12-05 00:06:31 Jag håller med i det du säger att det blir tokigt när man spelar en målvakt betydligt mer än den andra. Anledningen är ju dock att det är stor klasskillnad, särskilt förra året, men resultatet blir ju katastrof vid skador på den uttalade förstemålvakten.

Kan dock inte smälta likheterna i att våra målvakter kryper ihop så mycket, märktes tydligt på Galajda men även årets målvakter där resultatet märks mest på Hävelid pga hans litenhet. Hur kan dessa ha så lik stil just när det gäller att krypa ihop så mycket? kan tycka att målvaktstränaren borde fått bort det, eller är det den typen av målvakter han gillar? Tvivar inte på att han fått säga sitt när det gäller rekryteringarna.
Jag vet inte om jag håller med om att målvakterna kryper ihop. Hybridkeepers ser ut sådär idag. De vill se pucken och oannonserade skott mot stolparna mot trafiken är där man gör mål oavsett vilken målvaktstyp det är så länge de inte ser pucken.
Jag ska revidera min kritik mot Hävelid en aning. Det är inte ihopkrypandet som jag störde mig på utan positioneringen som på mål 2 och 3 var tveksam sen var det också dåligt täck och skymning av våra utespelare där och då. Tror fortfarande att Hävelid kan bli en bra slips och positioneringsfelen går ju att åtgärda och han gjorde faktiskt en del bra räddningar också och tänker främst på Almtunas friläge i andra
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Praetori »

Donkels-3.0 skrev: 2023-12-05 08:58:56 Jag ska revidera min kritik mot Hävelid en aning. Det är inte ihopkrypandet som jag störde mig på utan positioneringen som på mål 2 och 3 var tveksam sen var det också dåligt täck och skymning av våra utespelare där och då. Tror fortfarande att Hävelid kan bli en bra slips och positioneringsfelen går ju att åtgärda och han gjorde faktiskt en del bra räddningar också och tänker främst på Almtunas friläge i andra
Ja det är aningen 'valpigt' att överarbeta de situationerna men målvakter är inte immuna i lagsjälvförtroendet och en 19-årig keeper är en 19-årig keeper. Andrén har fått spela upp sig i vinstmatcherna och jag tror Hävelid kan blomma ut om spelarna framför fortsätter spela stabilt och framförallt ser till att det är fri sikt på de skott man släpper fram. Det är nästan bättre att vi faktiskt släpper ett rimligt antal mål än att man sminkar försvaret (som Lindbom gjorde förra säsongen) eller att försvaret sminkar målvakterna, så att grabbarna både ute och i buren får feedback. Så länge vi vinner.
Sen måste vi ha 2 stabila keepers i ett eventuellt slutspel oavsett så det är bara för Andrén och Hävelid att gilla läget och höja sig resten av säsongen. Kapaciteten finns där men då måste lugn, själförtroende och tålamod finnas där.

De är åtminstone inga butterfly-alibikeepers som sprider returer hejvilt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick
Inlägg: 1314
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Knickedick »

Osten östlund skrev: 2023-12-04 21:59:17 Victor Brattström HV. Var ju utlånad till Björklöven 2 matcher. Samt ej funkat i HV. Så han kan väll ej vara "högvilt " just nu!?
Brattström är väl just "namngiven målvakt" i Björklöven, så han är väl redan upptagen där?
Knickedick
Inlägg: 1314
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Knickedick »

Just Rautio är väll "tredjekeeper" is Skellefteå idag. Vet inte hur hans fysiska status är, men han kanske vore ett alternativ att låna in om han vill jobba med Mikko igen.
Osten östlund
Inlägg: 1824
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Knickedick skrev: 2023-12-05 09:27:12
Osten östlund skrev: 2023-12-04 21:59:17 Victor Brattström HV. Var ju utlånad till Björklöven 2 matcher. Samt ej funkat i HV. Så han kan väll ej vara "högvilt " just nu!?
Brattström är väl just "namngiven målvakt" i Björklöven, så han är väl redan upptagen där?
Vet ej om dom lånade honom eller namngiven?

Men han lär ej bli kvar i HV, så vad gäller då?

Hävelid kommer bli en bra målvakt. Han behöver tid bara. Sen om han tar chansen hos oss eller behöver lite lugn o ro i ex Västervik , får framtiden utvisa?.

Tror dock han står på fredag igen.
Nattuggla_
Inlägg: 3238
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

Knickedick skrev: 2023-12-05 09:27:12
Osten östlund skrev: 2023-12-04 21:59:17 Victor Brattström HV. Var ju utlånad till Björklöven 2 matcher. Samt ej funkat i HV. Så han kan väll ej vara "högvilt " just nu!?
Brattström är väl just "namngiven målvakt" i Björklöven, så han är väl redan upptagen där?
Madhawk diskuterade detta på Twitter, skriver såhär:
Ponera att Victor Brattström bryter med HV71.
Då blir det dundertorsk för Björklöven.
Dels är han inte längre namngiven målvakt för Björklöven, och Löven kommer dessutom att ha bränt sitt SHL-lån på målvaktssidan
.”

Dundertorsk som i att man hade en namngiven keeper, och inte kan ta in en ny, eftersom lånet är förbrukat.”
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av #10 »

Knickedick skrev: 2023-12-05 09:28:46 Just Rautio är väll "tredjekeeper" is Skellefteå idag. Vet inte hur hans fysiska status är, men han kanske vore ett alternativ att låna in om han vill jobba med Mikko igen.
Han stod i derbyt mot Luleå, riktigt bra den matchen
dr111DIF
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

#10 skrev: 2023-12-05 11:36:16
Knickedick skrev: 2023-12-05 09:28:46 Just Rautio är väll "tredjekeeper" is Skellefteå idag. Vet inte hur hans fysiska status är, men han kanske vore ett alternativ att låna in om han vill jobba med Mikko igen.
Han stod i derbyt mot Luleå, riktigt bra den matchen
Antar att han har det bekvämt hemmavid?
Steef
Inlägg: 359
Blev medlem: 2008-03-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Gävle

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Steef »

#10 skrev: 2023-12-05 11:36:16
Knickedick skrev: 2023-12-05 09:28:46 Just Rautio är väll "tredjekeeper" is Skellefteå idag. Vet inte hur hans fysiska status är, men han kanske vore ett alternativ att låna in om han vill jobba med Mikko igen.
Han stod i derbyt mot Luleå, riktigt bra den matchen
Bra match = släppa in 2 mål på fem sek?
*skriv signatur här*
Osten östlund
Inlägg: 1824
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Aftonbladet plus ngn. Verkar som det är ngn i Rögle, gällande sportchef?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9541
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2023-12-05 14:56:01 Aftonbladet plus ngn. Verkar som det är ngn i Rögle, gällande sportchef?
Ser ut som Hampus Sjöström på bilden. Assisterande sportchef i Rögle. Känns spännande.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst