Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Säsongen 23/24

Inlägg av Cyber »

Själv tycker jag följande stycke är snudd på en kopia av vad jag skrev tidigare i tråden:
– Det är lätt för mig att sitta och tycka men de som är i det behöver ju dels se över vad de skulle kunna plocka in och sen så är det ju en konst när det kommer till att välja väg. Okej, vi har det här materialet, vi har Olle Liss, hur får vi fart på honom? Vi har Anton Gradin, hur får vi fart på honom? Man kan inte ha den typen av spelare och sen inte gå för det. Liss har ju varit lite i frysboxen och jag tror inte att det gör honom bättre. Det är lätt att se på utifrån och säga så här: ”bänka den där jäveln”, ”ta bort folk som inte är bra” och det är ett sätt att jobba på men det man också gör med hockeyspelare då är att tala om att ”vi tycker inte att du är bra” och vad det gör med självförtroendet och känslan hos honom är att det går åt fel håll, säger Söderström och fortsätter:

Ska man ha spelare som Liss och Gradin MÅSTE de ges förtroende. De måste få ha en dålig match eller en dålig period, utan att hamna i frysboxen. Garpen verkar ha anammat något ledarskap från Mike Keenan på 90-talet där spelare skulle köra järnet eller sitta på bänken. Ofta en rejäl utskällning på det.
Så fungerar det inte om du vill bygga upp ett lag. Spelare måste känna förtroende och våga misslyckas.

Garpen må vara en taktiker som lurade brallorna av Stråhles Löven, men hans sätt att sätta ihop kedjor/femmor är extremt förlegat om borde kastas i soptippen. Det känns dessutom som han är helt unik i svensk hockey med den typen av coaching.
Osten östlund
Inlägg: 1823
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Cyber skrev: 2023-10-23 10:38:16 Själv tycker jag följande stycke är snudd på en kopia av vad jag skrev tidigare i tråden:
– Det är lätt för mig att sitta och tycka men de som är i det behöver ju dels se över vad de skulle kunna plocka in och sen så är det ju en konst när det kommer till att välja väg. Okej, vi har det här materialet, vi har Olle Liss, hur får vi fart på honom? Vi har Anton Gradin, hur får vi fart på honom? Man kan inte ha den typen av spelare och sen inte gå för det. Liss har ju varit lite i frysboxen och jag tror inte att det gör honom bättre. Det är lätt att se på utifrån och säga så här: ”bänka den där jäveln”, ”ta bort folk som inte är bra” och det är ett sätt att jobba på men det man också gör med hockeyspelare då är att tala om att ”vi tycker inte att du är bra” och vad det gör med självförtroendet och känslan hos honom är att det går åt fel håll, säger Söderström och fortsätter:

Ska man ha spelare som Liss och Gradin MÅSTE de ges förtroende. De måste få ha en dålig match eller en dålig period, utan att hamna i frysboxen. Garpen verkar ha anammat något ledarskap från Mike Keenan på 90-talet där spelare skulle köra järnet eller sitta på bänken. Ofta en rejäl utskällning på det.
Så fungerar det inte om du vill bygga upp ett lag. Spelare måste känna förtroende och våga misslyckas.

Garpen må vara en taktiker som lurade brallorna av Stråhles Löven, men hans sätt att sätta ihop kedjor/femmor är extremt förlegat om borde kastas i soptippen. Det känns dessutom som han är helt unik i svensk hockey med den typen av coaching.
Gäller ju "att felsöka" , innan man kan börja lösa problem "!

- Är det ex Rensfeldt , Liss o Brodin. Som har passerat bäst före (dessa 3 kostar extremt mycket pengar)?

- Garpen som är inkompetent?

- VD som är inkompetent

- Sportchef som är inkompetent?

- Styrelsen som är inkompetent?
GULD
Inlägg: 381
Blev medlem: 2021-09-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av GULD »

Osten östlund skrev: 2023-10-23 11:24:19
Cyber skrev: 2023-10-23 10:38:16 Själv tycker jag följande stycke är snudd på en kopia av vad jag skrev tidigare i tråden:
– Det är lätt för mig att sitta och tycka men de som är i det behöver ju dels se över vad de skulle kunna plocka in och sen så är det ju en konst när det kommer till att välja väg. Okej, vi har det här materialet, vi har Olle Liss, hur får vi fart på honom? Vi har Anton Gradin, hur får vi fart på honom? Man kan inte ha den typen av spelare och sen inte gå för det. Liss har ju varit lite i frysboxen och jag tror inte att det gör honom bättre. Det är lätt att se på utifrån och säga så här: ”bänka den där jäveln”, ”ta bort folk som inte är bra” och det är ett sätt att jobba på men det man också gör med hockeyspelare då är att tala om att ”vi tycker inte att du är bra” och vad det gör med självförtroendet och känslan hos honom är att det går åt fel håll, säger Söderström och fortsätter:

Ska man ha spelare som Liss och Gradin MÅSTE de ges förtroende. De måste få ha en dålig match eller en dålig period, utan att hamna i frysboxen. Garpen verkar ha anammat något ledarskap från Mike Keenan på 90-talet där spelare skulle köra järnet eller sitta på bänken. Ofta en rejäl utskällning på det.
Så fungerar det inte om du vill bygga upp ett lag. Spelare måste känna förtroende och våga misslyckas.

Garpen må vara en taktiker som lurade brallorna av Stråhles Löven, men hans sätt att sätta ihop kedjor/femmor är extremt förlegat om borde kastas i soptippen. Det känns dessutom som han är helt unik i svensk hockey med den typen av coaching.
Gäller ju "att felsöka" , innan man kan börja lösa problem "!

- Är det ex Rensfeldt , Liss o Brodin. Som har passerat bäst före (dessa 3 kostar extremt mycket pengar)?

- Garpen som är inkompetent?

- VD som är inkompetent

- Sportchef som är inkompetent?

- Styrelsen som är inkompetent?
Stockholm är inkompetent
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Säsongen 23/24

Inlägg av Cyber »

Osten östlund skrev: 2023-10-23 11:24:19
Cyber skrev: 2023-10-23 10:38:16 Själv tycker jag följande stycke är snudd på en kopia av vad jag skrev tidigare i tråden:
– Det är lätt för mig att sitta och tycka men de som är i det behöver ju dels se över vad de skulle kunna plocka in och sen så är det ju en konst när det kommer till att välja väg. Okej, vi har det här materialet, vi har Olle Liss, hur får vi fart på honom? Vi har Anton Gradin, hur får vi fart på honom? Man kan inte ha den typen av spelare och sen inte gå för det. Liss har ju varit lite i frysboxen och jag tror inte att det gör honom bättre. Det är lätt att se på utifrån och säga så här: ”bänka den där jäveln”, ”ta bort folk som inte är bra” och det är ett sätt att jobba på men det man också gör med hockeyspelare då är att tala om att ”vi tycker inte att du är bra” och vad det gör med självförtroendet och känslan hos honom är att det går åt fel håll, säger Söderström och fortsätter:

Ska man ha spelare som Liss och Gradin MÅSTE de ges förtroende. De måste få ha en dålig match eller en dålig period, utan att hamna i frysboxen. Garpen verkar ha anammat något ledarskap från Mike Keenan på 90-talet där spelare skulle köra järnet eller sitta på bänken. Ofta en rejäl utskällning på det.
Så fungerar det inte om du vill bygga upp ett lag. Spelare måste känna förtroende och våga misslyckas.

Garpen må vara en taktiker som lurade brallorna av Stråhles Löven, men hans sätt att sätta ihop kedjor/femmor är extremt förlegat om borde kastas i soptippen. Det känns dessutom som han är helt unik i svensk hockey med den typen av coaching.
Gäller ju "att felsöka" , innan man kan börja lösa problem "!

- Är det ex Rensfeldt , Liss o Brodin. Som har passerat bäst före (dessa 3 kostar extremt mycket pengar)?

- Garpen som är inkompetent?

- VD som är inkompetent

- Sportchef som är inkompetent?

- Styrelsen som är inkompetent?
Förvisso, men nu sitter man med den trupp man har och den ledning man har i stora drag. Att köra en "lessons learned" på vad som gick fel är såklart helt rätt, men hur kommer man vidare? Det går inte sparka Liss, Rensfeldt, Brodin och alla andra spelare i utförsbacke, utan nu måste fokus vara på att få tänkt spets att prestera. Hur får man igång Klasen, Liss, Magwood och Gradin som ska göra målen? (Klasen har varit ok, men de andra). Hur släpper man loss Brodin och Rensfeldt?

Jag har svårt att se Garpens ledarskap fungera där. Han är nog en hyggligt skicklig taktiker, men helt värdelös på att få spelare att prestera över tid.
Rorschach
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-10-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Rorschach »

Men vad var plan B när avancemanget uteblev i våras?

Fanns det ens någon plan eller är den helt enkelt att tuffa på med befintlig trupp - sportsligt svagare men fortfarande för dyr - och hoppas att det går vägen säsong två?

Är det all-in eller är det långsiktigt som gäller nu?
Osten östlund
Inlägg: 1823
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Rorschach skrev: 2023-10-23 12:09:18 Men vad var plan B när avancemanget uteblev i våras?

Fanns det ens någon plan eller är den helt enkelt att tuffa på med befintlig trupp - sportsligt svagare men fortfarande för dyr - och hoppas att det går vägen säsong två?

Är det all-in eller är det långsiktigt som gäller nu?
Tror som du är inne på. Just nu finns det ingen plan. Vi "flyter bara".

KG vill/orkar inte vara sportchef längre. Sen är han VD med!

Var ex. för ngn vecka sen, reporter ställde frågan till KG hur det gick med dom 3 arbetsbefriade?

Svarade: Det ska jag försöka ta tag i/ kolla denna vecka hur det går!?

När vi har fått en ny sportchef ( så kan börja rensa i denna röra), vilket kommer vara den stora skillnaden, hur denna säsong kommer sluta!?

Ex .ska Liss vara kvar. Vad behöver han för att leverera?

Ska han inte vara kvar, hitta lösningar. Lösa alla "negativa knutar omedelbart"!.

VD och styrelsen är "pappersvändare" dom kommer ej ha ngn "impact" inom närtid.

Sportchef hos våra konkurrenter. Samtliga brinner för det.

Brynäs, Alcen ung hungrig
Gnaget, Linköpings ex
Västerås, Örebros ex
Björklöven Kentä, hungrig
SSK, Georgson ung hungrig
DIF hockey, stor supporter och stort hjärta. Gammal/trött med all respekt, sportchef på deltid!
Användarvisningsbild
Boeman
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Boeman »

Rorschach skrev: 2023-10-23 12:09:18 Men vad var plan B när avancemanget uteblev i våras?

Fanns det ens någon plan eller är den helt enkelt att tuffa på med befintlig trupp - sportsligt svagare men fortfarande för dyr - och hoppas att det går vägen säsong två?

Är det all-in eller är det långsiktigt som gäller nu?
Skulle inte förvåna mig om de kommuniceras ut lite olika från säsong till säsong beroende vilket lag vi får ihop. Visst kan laget kanske skrälla nu fram till våren men någonstans i bakhuvudet är det en utökning av SHL man hoppas på som läget ser ut nu och kommer säkert göra sitt bästa för att påverka frågan.
Per-Allan
Inlägg: 631
Blev medlem: 2012-10-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Säsongen 23/24

Inlägg av Per-Allan »

Just nu 2023-10-23 klockan 20.53 har Mesta Mästarna bara Västervik och Karlskoga bakom sig i tabellen.

Styrelsen HALLÅ!!

Fattar ni vad som är på väg att hända?
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
tomten
Inlägg: 1007
Blev medlem: 2009-01-15
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av tomten »

rikkard skrev: 2023-10-23 07:27:39
Exile skrev: 2023-10-22 20:04:35 Då gav HV Monten sparken....

https://www.svt.se/sport/ishockey/hv71- ... en--erq2v3

DIF lär väl agera först när det är för sent som vanligt...Att få in nya röster i båset borde väl vara det absolut viktigaste åtgärden på kort sikt?
Att plocka in Montén är det sämsta vi kan göra i detta läge. Han har aldrig lyckats med någonting. Var i båset när DIF åkte ner förra gången. Bytte klubb till Timrå. De åkte också ner direkt. Sedan juniorkronorna lång tid utan stora framgångar. Tillbaka i klubbhockeyn nu igen och skulle ha degraderat HV om han stannat kvar. Värva för guds skull inte Tomas Montén.
Att folk tänker på Monten... har svårt att se en sämre ersättare. Har ni inget minne från hans tidigare tid i Djurgården?
tomten
Inlägg: 1007
Blev medlem: 2009-01-15
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av tomten »

Cyber skrev: 2023-10-23 12:04:03 Klasen har varit ok, men de andra
Jag tycker inte Klasen har varit speciellt bra. Speciellt inte de senaste matcherna. Han själv har tappat ut pucken i på fler gånger.

Men det är många många som inte är bra nu..
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Per-Allan skrev: 2023-10-23 19:55:43 Just nu 2023-10-23 klockan 20.53 har Mesta Mästarna bara Västervik och Karlskoga bakom sig i tabellen.

Styrelsen HALLÅ!!

Fattar ni vad som är på väg att hända?
Torsk mot gnagarna på onsdag samtidigt som vätervik vinner så är vi på kvalplats....nedåt...
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 23/24

Inlägg av m0ng00se »

BigJ skrev: 2023-10-23 21:54:40
Per-Allan skrev: 2023-10-23 19:55:43 Just nu 2023-10-23 klockan 20.53 har Mesta Mästarna bara Västervik och Karlskoga bakom sig i tabellen.

Styrelsen HALLÅ!!

Fattar ni vad som är på väg att hända?
Torsk mot gnagarna på onsdag samtidigt som vätervik vinner så är vi på kvalplats....nedåt...
precis så man ska tänka som spelare för att klubban ska bli ett spett och armarna gelé.

nu gäller det att fokusera på uppgiften. match för match. skippa forum/poddar/kvällstidningar, komma samman å ro åt samma håll. bena ner stora grejer till enkla lättbegripliga saker som man kan göra på plan. Göra saker som är bra och funkar oftare.

Råkar vi nu göra en bra insats mot gnaget på onsdag och vinna den matchen. se det som ett undantag. det är lyfta helheten, match efter match under 60minuter/match som gäller inte enstaka höjdpunkter och så tebax i juniorhockey.

Foooorrrrzzzzaa!
jensa öhling #11
Inlägg: 84
Blev medlem: 2021-12-06

Säsongen 23/24

Inlägg av jensa öhling #11 »

Kul slå aik såklart men ärligt talat är man inte jätteglad ändå. Mer oroad över hur svaga vi är. Och att sen Kruger verkar dras med sin gamla skada fortfarande gör ju att man noll tro på framtiden.

Vet inte om skadan ens går att rehaba men gör denna er så låt Kruger vila så han har chans spela slutspelet hel. Vi har noll att göra i ett slutspel utan en Kruger på max.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

Magwood - Krüger - Wiktor
Klasen - Norman - Brodin
Grewe - Eriksson - Gradin
Berglund - Rensfeldt - Liss
Blomgren

Detta är de sista kedjekombinationerna jag lägger upp och det jag vill se i 10 matcher framöver. Det hade gett max antal spelare sina bästa positioner. Om det var upp till mig hade jag lätt spelat Linus som tredjecenter även om det inte är så troligt. Sätt Berglund där annars och flytta upp Blomgren. Fjärdekedjan är lite leftovers - jag hade kunnat tänka mig Liss med Krüger då dom hade bra kemi förra säsongen men jag kan inte helhjärtat sätta Wiktor i en fjärdekedja med Ludde.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 23/24

Inlägg av m0ng00se »

trots vinst igår i derbyt så kanske ni känner en viss uppgivelse att det inte ser så bra ut osv osv

Mirakler har hänt förr. I min omkrets så får jag höra nånting om leksands säsong 15/16 titt som tätt. Kommer ni inte ihåg den säsongen så friska upp minnet här nere på länken och tuba lite videos. smått osannolikt att dom gick upp då.

https://www.betbonus.se/sagan-om-leksand-2015-16/
Skriv svar