Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

Döden skrev: 2023-10-12 08:00:26 Ett litet axplock från förra årets tråd vid samma tidpunkt...

"Sämst i serien i både skott på mål emot och skott på mål"
"Vi spelar som ett bottenlag. I fucking Allsvenskan"
"Jag börjar få avsmak för hockeyn när det ser ut såhär"

Just sayin' ...
Det gjorde vi också. Första 15-20 omgångarna var mycket, mycket, sämre spelmässigt än den här inledningen. Att Carl Lindbom spelade som en NHL-målvakt sminkade den grisen rätt rejält. Plus att vi hade väldigt mycket flyt framåt.

Nu är det snarare tvärtom med extremt mycket stolpe ut fast relativt bra spel.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 23/24

Inlägg av m0ng00se »

kring 30 skott mot VIK igår borde vi fått in nått mål med lite bättre skärpa och mer trafik framför mål.

snurrar en del i andallszon å så men för mycket på utsidan. bekvämt. måste våga ta fighten och gå in på insida. hota mer

tycker backarna lastade mycket skott utanför mål. sen om det var VIK som kom upp bra i skott linje hela tiden så man var tvungen att sljuta lite utanför eller om siktet är felkalibrerat var svårt att se från TV bilderna

PP!!!! wtf! visst vi har haft få PPs hittills i serien men va fan nog måste vi kunna pilla in nån puck där med dom gubbarna vi ställer på isen.fan variera det lite. kör lite instick. nu är det statiskt med skott från Liss eller Ytterell bara. rörelse å få in nån högt i slottet på direktskott eller nerlir till stolpen å bryt in därifrån så det blir svårare att läsa

sen känns det lite svajigt bakåt. vet inte om vi läser av för dåligt/fel och överbelastar men det känns som dom får vända på oss för lätt och komma i farliga 2-1, 3-2
EspenK
Inlägg: 9073
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Dågårdens IF. Är så kära i vår egen historia att vi kommer tjata om 16 sm guld till graven. Sanningen är att vi ör närmre konkurs och div 2 än ett sm guld om vi ser 5-10 år framåt.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Inavel dödar alla föreningar. Garpen,Ölvestad,Ragge, Holmqvist är bara exempel på folk som fått jobb mer pga av sitt namn än på meriter.
Spelarmässigt är Brodin tvärslut, han borde lägga av självmant. Var är spelaren som ALLTID gick rakt på mål. Som var pain in the ass för motståndarna och stod för tacklingar och fysiskt spel?
Rensfeldt likaså. Borde vara dominant och äga pucken men blir avklädd av spelare med halva hans storlek. Finns inget kvar av den spelare som lirade förstakedja i shl för ett par år sedan.

Liss mår piss? Finns ingen annan förklaring till att en av allsvenskans bästa målskyttar inte träffar mål i nuläget.

Backsidan är ett skämt. Samtliga spelar utan marginaler och beter sig som om räven kommit in i hönsgården.
EspenK
Inlägg: 9073
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

m0ng00se skrev: 2023-10-12 08:46:53 kring 30 skott mot VIK igår borde vi fått in nått mål med lite bättre skärpa och mer trafik framför mål.

snurrar en del i andallszon å så men för mycket på utsidan. bekvämt. måste våga ta fighten och gå in på insida. hota mer

tycker backarna lastade mycket skott utanför mål. sen om det var VIK som kom upp bra i skott linje hela tiden så man var tvungen att sljuta lite utanför eller om siktet är felkalibrerat var svårt att se från TV bilderna

PP!!!! wtf! visst vi har haft få PPs hittills i serien men va fan nog måste vi kunna pilla in nån puck där med dom gubbarna vi ställer på isen.fan variera det lite. kör lite instick. nu är det statiskt med skott från Liss eller Ytterell bara. rörelse å få in nån högt i slottet på direktskott eller nerlir till stolpen å bryt in därifrån så det blir svårare att läsa

sen känns det lite svajigt bakåt. vet inte om vi läser av för dåligt/fel och överbelastar men det känns som dom får vända på oss för lätt och komma i farliga 2-1, 3-2
Tror vi lossade åtminstone 60 skott igår. Ungefär hälften behöver alltså försvaret i VIK och målis aldrig röra. Det är för dåligt. Behöver inte försöka pricka krysset om vi lassar in folk på kassen men det gör vi ju inte. Brodin är där lite halvhjärtat och står lite vid sidan av målvakten. Kruger måste ju också in och gröta när skottläge kommer. Finns inget syfte med att stå bakom mål då. Jag kan på
Förhand säga vad som kommer ske i pp och i anfallszon 9-10. Pp- Klasen Kruger back passar runt. Flip till Liss som missar eller flip till back som missar målet.

Anfallszon.
Hårt längs med sargen, hårt längs med sargen. Back back skott i magen med fri sikt för målis eller långt utanför. Omställning och kvalitativ målchans för motståndarna då vår center och våra backar står på hälarna.
Noll kreativitet och offervilja framför mål.

Försvarszon: Backarna tvekar i alla situationer. Tycks vara ruggigt oklart vilket ansvar man har i försvarsspelet. Öppen gata framför mål då vi tappar markering så fort någon i motståndarlaget rör på sig. Vet inte hur många gånget motståndarna bara promenerar förbi backarna utan något som helst motstånd eller att det gör ont.
Aldrig sett ett så mesigt DIF. Vart är det fysiska spelet? Vi borde tacklas mycket mer för att sätt stopp i spelet.

Orkar inte gnälla mer men det finns så mycket som är konstigt med sättet vi spelar att man kan hålla på för evigt.

Trenden att vi börjar svagt fyra år i rad måste ju bero på sommarträning och upplägg. Gör vi samma sak får vi samma resultat tänker jag.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev: 2023-10-12 08:37:14
Döden skrev: 2023-10-12 08:00:26 Ett litet axplock från förra årets tråd vid samma tidpunkt...

"Sämst i serien i både skott på mål emot och skott på mål"
"Vi spelar som ett bottenlag. I fucking Allsvenskan"
"Jag börjar få avsmak för hockeyn när det ser ut såhär"

Just sayin' ...
Det gjorde vi också. Första 15-20 omgångarna var mycket, mycket, sämre spelmässigt än den här inledningen. Att Carl Lindbom spelade som en NHL-målvakt sminkade den grisen rätt rejält. Plus att vi hade väldigt mycket flyt framåt.

Nu är det snarare tvärtom med extremt mycket stolpe ut fast relativt bra spel.
Du kan väl inte säga att det är bra spel? Könlös tråkhockey på utsidan av våra motståndare hela tiden och enkla skott mot mål på det. Total avsaknad av fysiskt spel, de spelare som tidigare har spelat fysiskt typ Brodin och 46 har ju helt slutat med det.
Foppas78
Inlägg: 98
Blev medlem: 2014-04-19

Säsongen 23/24

Inlägg av Foppas78 »

Är så jävla trött på att spelare, tränare och även media nästan uteslutande pekar på skottstatistiken, då menat oflyt alt. slarv, som vårt största bekymmer efter de senaste fadäserna till omgångar (även tidigare säsonger).
Hade köpt det om vi ägde matcherna totalt men det är vi så jävla långt borta från att göra mot något lag i serien. På riktigt vet jag inte hur långt ned i seriesystemet vi skulle behöva befinna oss på för att äga matcherna totalt?! Det är så oerhört mycket fel på både laget och spelet att jag inte säker på att vi kommer kunna vända på det här. Problemet är också att vi har spelare som kostar sjuka mängder pengar och som inte gör jobbet som krävs för att ta sig ur skiten vi är i just nu. Ny spännande och driven SC måste in omgående samt en hjälptränare som ser skiten och ALDRIG använder sig av ordet ’oflyt’ för att förklara orsaken till en torsk!!! Jag anser också att vi behöver spendera lite pengar på att få in ett par klassnamn riktigt snabbt som rycker upp resten av pensionärerna alt. sätter de på läktaren. Vi måste på allvar säkra upp så att vi inte åker ur, det ser jag faktiskt som ett reellt hot.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

BigJ skrev: 2023-10-12 10:23:56
Jim Morrison skrev: 2023-10-12 08:37:14
Döden skrev: 2023-10-12 08:00:26 Ett litet axplock från förra årets tråd vid samma tidpunkt...

"Sämst i serien i både skott på mål emot och skott på mål"
"Vi spelar som ett bottenlag. I fucking Allsvenskan"
"Jag börjar få avsmak för hockeyn när det ser ut såhär"

Just sayin' ...
Det gjorde vi också. Första 15-20 omgångarna var mycket, mycket, sämre spelmässigt än den här inledningen. Att Carl Lindbom spelade som en NHL-målvakt sminkade den grisen rätt rejält. Plus att vi hade väldigt mycket flyt framåt.

Nu är det snarare tvärtom med extremt mycket stolpe ut fast relativt bra spel.
Du kan väl inte säga att det är bra spel? Könlös tråkhockey på utsidan av våra motståndare hela tiden och enkla skott mot mål på det. Total avsaknad av fysiskt spel, de spelare som tidigare har spelat fysiskt typ Brodin och 46 har ju helt slutat med det.
Nu pratar ju du om en personlig preferens i vad roligt spel är för dig. Det har ju ingenting med huruvida det är bra eller inte att göra.

Jag menar bara rent objektivt sett borde vi vunnit mer (gjort fler mål) än vi gjort med det vi presterat och vice versa förra säsongen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev: 2023-10-12 11:02:31
BigJ skrev: 2023-10-12 10:23:56
Jim Morrison skrev: 2023-10-12 08:37:14
Döden skrev: 2023-10-12 08:00:26 Ett litet axplock från förra årets tråd vid samma tidpunkt...

"Sämst i serien i både skott på mål emot och skott på mål"
"Vi spelar som ett bottenlag. I fucking Allsvenskan"
"Jag börjar få avsmak för hockeyn när det ser ut såhär"

Just sayin' ...
Det gjorde vi också. Första 15-20 omgångarna var mycket, mycket, sämre spelmässigt än den här inledningen. Att Carl Lindbom spelade som en NHL-målvakt sminkade den grisen rätt rejält. Plus att vi hade väldigt mycket flyt framåt.

Nu är det snarare tvärtom med extremt mycket stolpe ut fast relativt bra spel.
Du kan väl inte säga att det är bra spel? Könlös tråkhockey på utsidan av våra motståndare hela tiden och enkla skott mot mål på det. Total avsaknad av fysiskt spel, de spelare som tidigare har spelat fysiskt typ Brodin och 46 har ju helt slutat med det.
Nu pratar ju du om en personlig preferens i vad roligt spel är för dig. Det har ju ingenting med huruvida det är bra eller inte att göra.

Jag menar bara rent objektivt sett borde vi vunnit mer (gjort fler mål) än vi gjort med det vi presterat och vice versa förra säsongen.
Nja, förvisso skrev jag en del som jag uppfattar som riktig hockey men du måste ju hålla med om att det är svårt att göra mål när man bara spelar runt på utsidan samt att våra skott var enkla för målvakten?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

BigJ skrev: 2023-10-12 11:09:32 Nja, förvisso skrev jag en del som jag uppfattar som riktig hockey men du måste ju hålla med om att det är svårt att göra mål när man bara spelar runt på utsidan samt att våra skott var enkla för målvakten?
Igår sköt vi fler skott från farliga lägen än Västerås på oss. Det har vi gjort majoriteten av matcherna förutom 1-2.

Vi har inte kommit upp i siffror som jag själv anser vi ska ligga på men vi har ändå oftast en bra defensiv och bättre offensiv än motståndarlagen. Fortsätter vi spela som vi gjort kommer det släppa till slut. Jag var mer orolig under säsongsinledningen förra säsongen när vi vann än vad jag är nu när vi förlorar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund
Inlägg: 1827
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Foppas78 skrev: 2023-10-12 10:26:23 Är så jävla trött på att spelare, tränare och även media nästan uteslutande pekar på skottstatistiken, då menat oflyt alt. slarv, som vårt största bekymmer efter de senaste fadäserna till omgångar (även tidigare säsonger).
Hade köpt det om vi ägde matcherna totalt men det är vi så jävla långt borta från att göra mot något lag i serien. På riktigt vet jag inte hur långt ned i seriesystemet vi skulle behöva befinna oss på för att äga matcherna totalt?! Det är så oerhört mycket fel på både laget och spelet att jag inte säker på att vi kommer kunna vända på det här. Problemet är också att vi har spelare som kostar sjuka mängder pengar och som inte gör jobbet som krävs för att ta sig ur skiten vi är i just nu. Ny spännande och driven SC måste in omgående samt en hjälptränare som ser skiten och ALDRIG använder sig av ordet ’oflyt’ för att förklara orsaken till en torsk!!! Jag anser också att vi behöver spendera lite pengar på att få in ett par klassnamn riktigt snabbt som rycker upp resten av pensionärerna alt. sätter de på läktaren. Vi måste på allvar säkra upp så att vi inte åker ur, det ser jag faktiskt som ett reellt hot.
Precis...... spyr när kommentatorerna från " landet" slänger ur sig stora starka, mesta mästarna etc etc... vakna!

Förutom ovan. Så blir det publik tapp, svårare att locka spelare ( Brickley/ Vela i höstas)...men det värsta är nä W Nilsson och Kruger ledsnar, signar i vinter med ny klubb!
Osten östlund
Inlägg: 1827
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Foppas78 skrev: 2023-10-12 10:26:23 Är så jävla trött på att spelare, tränare och även media nästan uteslutande pekar på skottstatistiken, då menat oflyt alt. slarv, som vårt största bekymmer efter de senaste fadäserna till omgångar (även tidigare säsonger).
Hade köpt det om vi ägde matcherna totalt men det är vi så jävla långt borta från att göra mot något lag i serien. På riktigt vet jag inte hur långt ned i seriesystemet vi skulle behöva befinna oss på för att äga matcherna totalt?! Det är så oerhört mycket fel på både laget och spelet att jag inte säker på att vi kommer kunna vända på det här. Problemet är också att vi har spelare som kostar sjuka mängder pengar och som inte gör jobbet som krävs för att ta sig ur skiten vi är i just nu. Ny spännande och driven SC måste in omgående samt en hjälptränare som ser skiten och ALDRIG använder sig av ordet ’oflyt’ för att förklara orsaken till en torsk!!! Jag anser också att vi behöver spendera lite pengar på att få in ett par klassnamn riktigt snabbt som rycker upp resten av pensionärerna alt. sätter de på läktaren. Vi måste på allvar säkra upp så att vi inte åker ur, det ser jag faktiskt som ett reellt hot.
Precis...... spyr när kommentatorerna från " landet" slänger ur sig stora starka, mesta mästarna etc etc... vakna!

Förutom ovan. Så blir det publik tapp, svårare att locka spelare ( Brickley/ Vela i höstas)...men det värsta är nä W Nilsson och Kruger ledsnar, signar i vinter med ny klubb!
benganfs
Inlägg: 561
Blev medlem: 2012-05-29

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

Osten östlund skrev: 2023-10-12 11:28:55
Foppas78 skrev: 2023-10-12 10:26:23 Är så jävla trött på att spelare, tränare och även media nästan uteslutande pekar på skottstatistiken, då menat oflyt alt. slarv, som vårt största bekymmer efter de senaste fadäserna till omgångar (även tidigare säsonger).
Hade köpt det om vi ägde matcherna totalt men det är vi så jävla långt borta från att göra mot något lag i serien. På riktigt vet jag inte hur långt ned i seriesystemet vi skulle behöva befinna oss på för att äga matcherna totalt?! Det är så oerhört mycket fel på både laget och spelet att jag inte säker på att vi kommer kunna vända på det här. Problemet är också att vi har spelare som kostar sjuka mängder pengar och som inte gör jobbet som krävs för att ta sig ur skiten vi är i just nu. Ny spännande och driven SC måste in omgående samt en hjälptränare som ser skiten och ALDRIG använder sig av ordet ’oflyt’ för att förklara orsaken till en torsk!!! Jag anser också att vi behöver spendera lite pengar på att få in ett par klassnamn riktigt snabbt som rycker upp resten av pensionärerna alt. sätter de på läktaren. Vi måste på allvar säkra upp så att vi inte åker ur, det ser jag faktiskt som ett reellt hot.
Precis...... spyr när kommentatorerna från " landet" slänger ur sig stora starka, mesta mästarna etc etc... vakna!

Förutom ovan. Så blir det publik tapp, svårare att locka spelare ( Brickley/ Vela i höstas)...men det värsta är nä W Nilsson och Kruger ledsnar, signar i vinter med ny klubb!
Ja samtidigt som de är fruktansvärd press från oss supportrar. 6 matcher in och vi skriker redan på att folk ska avgå osv. Kan inte vara roligt att komma till DIF när både laget förlorar och supportar skriker att man är totalt värdelös.
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 715
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Säsongen 23/24

Inlägg av Jimmy Peterson »

Alltså, vi har hittills:

En fantastisk match
En dålig match
En dålig match
En kass match
En kass match
En i stora delar bra match som vi förlorar

Att vända det kassa spelet till att äga mycket puck och ta mycket avslut från faktiskt rätt bra lägen mot Västerås tycker jag är starkt. Det är inte bara oflyt att vi inte gör mål men det är inte heller så att vi är tokusla totalt sett. Buar folk ut laget i omgång sex när de ägt spelet mot Västerås - vad ska vi då göra när vi förlorar tre raka i omgång 30-32?

Vissa matcher kommer förloras även fast vi spelar bra. Vissa kommer vi vinna fast vi spelar dåligt. Jag ger detta fem-sex matcher till innan jag bedömer något alls. Med det inte sagt att starten är som önskat. Men vi vore faktiskt inte det första laget som startar de inledande omgångarna dåligt för att sen ta hem allt. Tycker att det finns mycket i spelet som ser lovande ut; utan de tendenserna hade jag varit klart mer oroad utifrån resultaten.
Dju
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Dju »

Håller med JP.

Jag kollade om matchen efter jag kom hem från Hovet för att det kändes så jävla uppgivet och mörkt. Måste säga att det såg "bättre" ut än vad känslan var på plats.
Man mår piss när så många matcher varit långt under förväntan, utan att ge speciellt mycket tillbaka.

Men, det finns helt klart bra grunder i spelet. Känslan efter gårdagens match (VIK) är såklart skit, och det känns som allt och alla underpresterar. Men det fanns iaf en inställning och vilja.
Att också halva kurvan i ilska skriker och gormar att ni suger gör det inte lättare för grabbarna på isen att få det att släppa. Klart som fan det speglar av sig på isen.
Jag förstår och delar frustrationen, men det är nu mer än någonsin man ska visa sig stark. Vi har lirat sex matcher.
Vi är förfan Djurgården, skärp er!

Gällande spelet känns det som (såklart) avsaknad i självförtroende och glädje i spelet. Jag upplevde samma innan vi gick in i slutspelet förra säsongen. Då var det lång tid av ostabilitet pga skador och sjukdom, men när vi hittade tillbaka bjöd vi upp till dans - även om förutsättningarna kunde varit bättre.

Släpper nu korvstoppet, och vi får in några puckar mot SSK i helgen och några av kedjorna får hitta nät tror jag helt klart att det vänder. Svårt att fokusera på mycket annat när man inte gör mål.
Känns som att maskinen bara ska kugga i och sen jävlar blir det åka av. Kan hjälpa med de större matcherna som kommer nu. SSK, brunsås, (Kalmar) och råtta. Magkänslan säger att det blir två tuffa veckor men jag har hopp om att det släpper i någon av matcherna.

De första 10-15 minuterna mot lövet var magiska, det var länge sedan jag mått så bra av att kolla hockey.
Det finns kvar i denna trupp och det kommer dyka upp igen. Mark my Words.

Utan att jämföra och dra slutsatser gentemot andra säsongers inledningar och vad det fått för följder så känns det ändå "bra" att det är nu vi är nere i skiten. Se till att gruppen får lösa det och knyta samman. Grunden ser ok ut. Hellre nu än efter jul när det börjar dra ihop sig.

...Och lägg ner allt snack om att höger och vänster ska avgå, som flera andra också sagt har vi inte pengar för det. Vi hade en jävla pangavslutning förra säsongen med samma stomme, Garpen ska ha den här säsongen. Ge fan i att fucka runt mer nu.

Tack för att jag fick skriva av mig.
Per-Allan
Inlägg: 631
Blev medlem: 2012-10-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Säsongen 23/24

Inlägg av Per-Allan »

Inavel slutar alltid i katastrof, det som är det värsta är att hela DIF hockey är som en stor inavelsfamilj.
Jag kliar dig på ryggen, du kliar tillbaka.
Jag gjorde en säsong som extra forward 1983, sedan blev kompis med en av storspelarna i slutet av 80 talet detta resulterade i ett styrelsearbete som sedan gjorde att jag kunde värva min son/dotter till föreninge när de behövde ett arbete. Nu har deras barn fått arbete inom DIF hockey men de har aldrig sett en match. Men och det men ser snyggt ut på sociala medier att "lilla jag" arbetar hos mesta mästarna, men vadå!! mästare i vilken idrott?

AVGÅ alla PROPPMÄTTA inkoveterade rövslickare som inte bryr sig om DIF hockey ett av Sveriges starkaste varumärken som nu är på väg att gå samma väg som butiken "Galne Gunnar" gjorde.

Det luktar inte kris. DET ÄR KRIS.

Sorry för hårda ord.
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Skriv svar