Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Nattuggla_
Inlägg: 3199
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

Cyber skrev: 2023-10-02 14:59:49
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 13:24:15 Tycker vi gör fel som inte hugger på dessa talanger/unga spelare som inte får speltid i SHL.

Niederbach
Dower-Nilsson
Robertsson
Norén
Pettersson

K-G vill ju bara köra etablerat känns det som, förutom våra egna spelare. Men känslan är att vi skulle behöva blanda lite mer.
Niederbach har spelat i MoDos förstakedja. Norén klar för Mora. Robertsson har spelat två matcher för Skellefteå, så jag tror de vill ha kvar honom.

Brynäs har Johan Larsson som kan konkurrera med Krüger en bra dag. Han vann den interna poängligan under försäsongen och har liknande roll som Krüger.
Jag skulle varit tydligare, my bad. Niederbach, Dower-Nilsson och Robertsson var från förra säsongen.
Norén och Pettersson från denna.

Larsson vet jag dock inte vad du menar riktigt.
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Cyber »

Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 15:18:18
Cyber skrev: 2023-10-02 14:59:49
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 13:24:15 Tycker vi gör fel som inte hugger på dessa talanger/unga spelare som inte får speltid i SHL.

Niederbach
Dower-Nilsson
Robertsson
Norén
Pettersson

K-G vill ju bara köra etablerat känns det som, förutom våra egna spelare. Men känslan är att vi skulle behöva blanda lite mer.
Niederbach har spelat i MoDos förstakedja. Norén klar för Mora. Robertsson har spelat två matcher för Skellefteå, så jag tror de vill ha kvar honom.

Brynäs har Johan Larsson som kan konkurrera med Krüger en bra dag. Han vann den interna poängligan under försäsongen och har liknande roll som Krüger.
Jag skulle varit tydligare, my bad. Niederbach, Dower-Nilsson och Robertsson var från förra säsongen.
Norén och Pettersson från denna.

Larsson vet jag dock inte vad du menar riktigt.
Förlåt.
Larsson var från en annan diskussion, men någon skrev att Brynäs inte har spelare i samma klass som Klasen och Krüger, när de i själva verket har Larsson i samma paritet ungefär som Krüger. Sedan har de en större bredd i de två toppkedjorna. Kopacka har börjat grymt, Rödin är en väldigt bra spelare på den här nivån, Vesel och Kelleher riktigt bra osv.

DIF måste fortsätta spela taktiskt mot de andra topplagen, för jag tycker att både Brynäs och Löven spelare för spelare är lite vassare. Garpen manövrerade ut Stråhles Löven fullständigt och har nu fyra raka segrar. Mest för att han identifierat Lövens svagheter med en forecheck där man tappar folk och ett oerhört passivt försvarsspel där man via hög rörlighet kan skapa massor. Jag dömde ut Garpen innan han anslöt, men måste medge att han var väsentligt bättre än Fagerwall och den största anledningen till att det blev final.
Osten östlund
Inlägg: 1783
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Flunk skrev: 2023-10-02 15:06:44
supreme skrev: 2023-10-02 14:16:06
Osten östlund skrev: 2023-10-02 13:36:01
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 13:24:15 Tycker vi gör fel som inte hugger på dessa talanger/unga spelare som inte får speltid i SHL.

Niederbach
Dower-Nilsson
Robertsson
Norén
Pettersson

K-G vill ju bara köra etablerat känns det som, förutom våra egna spelare. Men känslan är att vi skulle behöva blanda lite mer.
Håller med. Ok om dessa etablerade levererade.

Stör mig enormt, vad vi kunnat få för dom pengar som är låsta i:

- Hedström
- Falk
- Cam
- Fagervall

Sedan tycker jag att vi ej får valuta för pengarna ( hoppas jag har fel):

-Liss
-Rensfeldt

Vad hade vi inte kunnat få in istället!?
Men Fagervall tränar ju Boden från i våras. Pyntar vi fortfarande lön för honom? Det borde väl upphöra så fort han tar en ny arbetsgivare, likt situationen med Falk/Hedström?
Vi betalar nog mellanskillnaden mellan hans lön hos oss och vad Boden betalar.
Det är nog inte 50/50. Med tanke på att vi var desperata. När vi skrev kontrakt med honom (samt Hedström har 45K i månaden).

Se nedan:

Aftonbladet 6/7, gällande Fagervall.

Har en deal med Djurgården
Många undrar nog hur Boden har råd med dig?
– Haha, ja det kan de fortsätta undra. Sådana detaljer... jag har ju ett avtal med Djurgården.
Betalar Djurgården en del av lönen fortfarande?
– Det är en lösning med Djurgården helt enkelt.
Joakim Fagervall i Djurgårdsbåset.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

Cyber skrev: 2023-10-02 15:38:45
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 15:18:18
Cyber skrev: 2023-10-02 14:59:49
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 13:24:15 Tycker vi gör fel som inte hugger på dessa talanger/unga spelare som inte får speltid i SHL.

Niederbach
Dower-Nilsson
Robertsson
Norén
Pettersson

K-G vill ju bara köra etablerat känns det som, förutom våra egna spelare. Men känslan är att vi skulle behöva blanda lite mer.
Niederbach har spelat i MoDos förstakedja. Norén klar för Mora. Robertsson har spelat två matcher för Skellefteå, så jag tror de vill ha kvar honom.

Brynäs har Johan Larsson som kan konkurrera med Krüger en bra dag. Han vann den interna poängligan under försäsongen och har liknande roll som Krüger.
Jag skulle varit tydligare, my bad. Niederbach, Dower-Nilsson och Robertsson var från förra säsongen.
Norén och Pettersson från denna.

Larsson vet jag dock inte vad du menar riktigt.
Förlåt.
Larsson var från en annan diskussion, men någon skrev att Brynäs inte har spelare i samma klass som Klasen och Krüger, när de i själva verket har Larsson i samma paritet ungefär som Krüger. Sedan har de en större bredd i de två toppkedjorna. Kopacka har börjat grymt, Rödin är en väldigt bra spelare på den här nivån, Vesel och Kelleher riktigt bra osv.

DIF måste fortsätta spela taktiskt mot de andra topplagen, för jag tycker att både Brynäs och Löven spelare för spelare är lite vassare. Garpen manövrerade ut Stråhles Löven fullständigt och har nu fyra raka segrar. Mest för att han identifierat Lövens svagheter med en forecheck där man tappar folk och ett oerhört passivt försvarsspel där man via hög rörlighet kan skapa massor. Jag dömde ut Garpen innan han anslöt, men måste medge att han var väsentligt bättre än Fagerwall och den största anledningen till att det blev final.
Johan Larsson är skadad har inte spelat än i hockeyallsvenskan så det är svårt att säga var han står medans Krüger har visat gång på gång att han är den bästa spelaren som någonsin har spelat i HA. Det beror ju också på hur man räknar vem som är bäst. Den som gör mest poäng eller den som är viktigast för sitt lag. Jag har svårt att se att Larsson ska kunna mäta sig med krüger när de kommer till avgörande för sitt lag. Sen finns det väl ingen i HA som kan mäta sig med Klasens trollkonster och hur han hanterar pucken. Det finns knappt någon i SHL som klarar det heller.

Men det viktigaste är kollektivet att alla drar åt ett håll och underkastar sig arbetsuppgiften helt och hållet för att detta ska gå. Vi får hoppas att vara rankad trea är ett bra omen för Modo var rankad trea förra året men gick upp.

Men man har rätt bra sparkapital i Brynäs med både Larsson och Scott som inte har spelat än. Nackdelen för Brynäs är väl att de har fått bygga om från grunden.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Manijock »

klintan85 skrev: 2023-10-02 20:58:12
Cyber skrev: 2023-10-02 15:38:45
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 15:18:18
Cyber skrev: 2023-10-02 14:59:49
Nattuggla_ skrev: 2023-10-02 13:24:15 Tycker vi gör fel som inte hugger på dessa talanger/unga spelare som inte får speltid i SHL.

Niederbach
Dower-Nilsson
Robertsson
Norén
Pettersson

K-G vill ju bara köra etablerat känns det som, förutom våra egna spelare. Men känslan är att vi skulle behöva blanda lite mer.
Niederbach har spelat i MoDos förstakedja. Norén klar för Mora. Robertsson har spelat två matcher för Skellefteå, så jag tror de vill ha kvar honom.

Brynäs har Johan Larsson som kan konkurrera med Krüger en bra dag. Han vann den interna poängligan under försäsongen och har liknande roll som Krüger.
Jag skulle varit tydligare, my bad. Niederbach, Dower-Nilsson och Robertsson var från förra säsongen.
Norén och Pettersson från denna.

Larsson vet jag dock inte vad du menar riktigt.
Förlåt.
Larsson var från en annan diskussion, men någon skrev att Brynäs inte har spelare i samma klass som Klasen och Krüger, när de i själva verket har Larsson i samma paritet ungefär som Krüger. Sedan har de en större bredd i de två toppkedjorna. Kopacka har börjat grymt, Rödin är en väldigt bra spelare på den här nivån, Vesel och Kelleher riktigt bra osv.

DIF måste fortsätta spela taktiskt mot de andra topplagen, för jag tycker att både Brynäs och Löven spelare för spelare är lite vassare. Garpen manövrerade ut Stråhles Löven fullständigt och har nu fyra raka segrar. Mest för att han identifierat Lövens svagheter med en forecheck där man tappar folk och ett oerhört passivt försvarsspel där man via hög rörlighet kan skapa massor. Jag dömde ut Garpen innan han anslöt, men måste medge att han var väsentligt bättre än Fagerwall och den största anledningen till att det blev final.
Johan Larsson är skadad har inte spelat än i hockeyallsvenskan så det är svårt att säga var han står medans Krüger har visat gång på gång att han är den bästa spelaren som någonsin har spelat i HA. Det beror ju också på hur man räknar vem som är bäst. Den som gör mest poäng eller den som är viktigast för sitt lag. Jag har svårt att se att Larsson ska kunna mäta sig med krüger när de kommer till avgörande för sitt lag. Sen finns det väl ingen i HA som kan mäta sig med Klasens trollkonster och hur han hanterar pucken. Det finns knappt någon i SHL som klarar det heller.

Men det viktigaste är kollektivet att alla drar åt ett håll och underkastar sig arbetsuppgiften helt och hållet för att detta ska gå. Vi får hoppas att vara rankad trea är ett bra omen för Modo var rankad trea förra året men gick upp.

Men man har rätt bra sparkapital i Brynäs med både Larsson och Scott som inte har spelat än. Nackdelen för Brynäs är väl att de har fått bygga om från grunden.
Kenny Jönsson är den bästa som spelat i HA någonsin. Det jävligaste man sett! Killen lirade vartannat byte matcherna igenom, varenda special teams osv i ett jäkligt bra Rögle. Sen lirade ju Ragge i Almtuna och många godbitar under lockouten 04-05. Men Krüger borde definitivt vara runt topp 5.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: 2023-10-02 21:17:01 Kenny Jönsson är den bästa som spelat i HA någonsin. Det jävligaste man sett! Killen lirade vartannat byte matcherna igenom, varenda special teams osv i ett jäkligt bra Rögle. Sen lirade ju Ragge i Almtuna och många godbitar under lockouten 04-05. Men Krüger borde definitivt vara runt topp 5.
Ja kag skulle våga påstå att Kenny till och med var den bästa backen utanför NHL på den tiden (då räknar jag inte lockouten som giltig). På samma sätt var Jörgen en av de absolut bästa spelarna i Europa men han huserade ju i Färjestad så det ville man inte tillstå då.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev: 2023-10-02 22:05:20
Manijock skrev: 2023-10-02 21:17:01 Kenny Jönsson är den bästa som spelat i HA någonsin. Det jävligaste man sett! Killen lirade vartannat byte matcherna igenom, varenda special teams osv i ett jäkligt bra Rögle. Sen lirade ju Ragge i Almtuna och många godbitar under lockouten 04-05. Men Krüger borde definitivt vara runt topp 5.
Ja kag skulle våga påstå att Kenny till och med var den bästa backen utanför NHL på den tiden (då räknar jag inte lockouten som giltig). På samma sätt var Jörgen en av de absolut bästa spelarna i Europa men han huserade ju i Färjestad så det ville man inte tillstå då.
Absolut. Fanns ju nån finne som alltid höll jävligt hög nivå på den här sidan pölen också under många år som ofta nämndes i den diskussionen. Petteri Nummelin va? Tror att det var han. Men håller Kenny klart över.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av m0ng00se »

En "gammal" bekanting som verkar ha växt till sig å mognat en del.

Intressant vad som kan händs på ett par år i ung ålder

https://hockeynews.se/articles/30415/?f ... Ifx7fQrhA4
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

m0ng00se skrev: 2023-10-03 11:23:51 En "gammal" bekanting som verkar ha växt till sig å mognat en del.

Intressant vad som kan händs på ett par år i ung ålder

https://hockeynews.se/articles/30415/?f ... Ifx7fQrhA4
På ett par år?
Det kan hända över en sommar. :D
Har tränat ungdomar i ett antal år, och det händer ofta att spelare utvecklats som mest.....efter ett sommaruppehåll. :shock:
Muskler, motorik, självförtroende mm.

Sedan får vi väl avvakta med Walli innan vi drar för stora växlar. Har det spelats 5 matcher?
Men kul att det börjat bra, :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av m0ng00se »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-03 12:31:36
m0ng00se skrev: 2023-10-03 11:23:51 En "gammal" bekanting som verkar ha växt till sig å mognat en del.

Intressant vad som kan händs på ett par år i ung ålder

https://hockeynews.se/articles/30415/?f ... Ifx7fQrhA4
På ett par år?
Det kan hända över en sommar. :D
Har tränat ungdomar i ett antal år, och det händer ofta att spelare utvecklats som mest.....efter ett sommaruppehåll. :shock:
Muskler, motorik, självförtroende mm.

Sedan får vi väl avvakta med Walli innan vi drar för stora växlar. Har det spelats 5 matcher?
Men kul att det börjat bra, :D
Menade mer att det var ett par år sen han spela hos oss å man slet sitt hår för att han var rätt menlös;)
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Cyber »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-03 12:31:36
m0ng00se skrev: 2023-10-03 11:23:51 En "gammal" bekanting som verkar ha växt till sig å mognat en del.

Intressant vad som kan händs på ett par år i ung ålder

https://hockeynews.se/articles/30415/?f ... Ifx7fQrhA4
På ett par år?
Det kan hända över en sommar. :D
Har tränat ungdomar i ett antal år, och det händer ofta att spelare utvecklats som mest.....efter ett sommaruppehåll. :shock:
Muskler, motorik, självförtroende mm.

Sedan får vi väl avvakta med Walli innan vi drar för stora växlar. Har det spelats 5 matcher?
Men kul att det börjat bra, :D
Det är väl främst sjukt bra utdelning, för det är inte Walli som driver den där kedjan även om han gjort mest poäng. Det är tre spelare över 190cm och 92 kilo som forecheckar oerhört bra. Varken Södergran (LHC) eller Walli (DIF) är särskilt bra tekniskt, men de är stora, tunga och åker väldigt bra skridskor.
Jag tror motståndarna kommer hitta motmedel mot dem, men de har varit SHLs klart bästa kedja hittills sett till offensiv + defensiv.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

m0ng00se skrev: 2023-10-03 13:36:06
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-03 12:31:36
m0ng00se skrev: 2023-10-03 11:23:51 En "gammal" bekanting som verkar ha växt till sig å mognat en del.

Intressant vad som kan händs på ett par år i ung ålder

https://hockeynews.se/articles/30415/?f ... Ifx7fQrhA4
På ett par år?
Det kan hända över en sommar. :D
Har tränat ungdomar i ett antal år, och det händer ofta att spelare utvecklats som mest.....efter ett sommaruppehåll. :shock:
Muskler, motorik, självförtroende mm.

Sedan får vi väl avvakta med Walli innan vi drar för stora växlar. Har det spelats 5 matcher?
Men kul att det börjat bra, :D
Menade mer att det var ett par år sen han spela hos oss å man slet sitt hår för att han var rätt menlös;)
Sant, man blev ju inte jätteledsen då han drog.
Och nu börjar man så smått vilja ha tillbaka honom.
Trodde faktiskt han skulle bli aktuell i år och blev lite förvånad på Modo.
Tänkte att det får väl gå några veckor av säsongen så kan vi bredda truppen med honom då Modo ledsnat.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Oscar Lundin har förlängt sitt kontrakt en månad till.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_
Inlägg: 3199
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

Hade inte Daniel Gunnarsson varit ett roligare alternativ än Ahnelöv? Erfarenhet i massor, bra säsonger i Hockeyallsvenskan bakom sig, yngre och dessutom rightare.

Fortfarande klubblös. Finns lite öppningar enligt honom själv, tränar på egen hand just nu.
mb81
Inlägg: 8666
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev: 2023-10-03 15:53:00 Oscar Lundin har förlängt sitt kontrakt en månad till.
Synd vi inte gick för Elias Pettersson. Skulle nog kunna erbjuda honom en stor roll hela säsongen.

Finns det inga andra backar i SHL som är unga och behöver speltid? Eller måste alla lån vara från Hanviken?
Låst