Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Säsongen 22/23

Inlägg av Buford »

Blårand skrev: 2023-04-25 11:08:21 Summering Man ska undvika kontrafaktisk historieskrivning, men det är väl inte djärvt att anta att när säsongens historia skrivs så är den store grejen att lagets räddare i serien, målisen, gick sönder när han behövdes som mest. Som säsongen länge såg ut är det fantastiskt att spela jämnt i finalmatcherna.

Sport är sport och allt kan hända. MoDo kan få frossa när målet är så nära. DIF kan satsa för fullt. Det får bära eller brista. Troligtvis går ändå MoDo upp.

Detta leder till funderingar om allvenskan och SHL i framtiden. Brynäs, SSK, DIF, Mora, Löven, AIK (som lär storsatsa), kanske Karlskoga. Alla lag som slåss om en SHL-plats. Spännande matcher och mycket publik. Vad händer om allsvenskan drar mer publik än SHL? Hur ska tv-pengar fördelas? Är det rättvist att den serie som drar minst får mest pengar?

Lakers har utan stjärnor tagit guldet igen inför knappt sex tusen. Kontinuitet och organisation sägs vara avgörande. Hur ser då framtiden ut för DIF? Hur mycket minskar budgeten? Kan publiktrycket locka fler sponsorer? Är Lakers resa en bekräftelse på en trend där klubbar med nytänkande förpassar de gamla storheterna till allsvenskan?
Mycket bra inlägg och jag har faktiskt gått och funderat i samma banor, speciellt det om TV-pengar och gamla storheter kontra nytänkande lag.
Osten östlund
Inlägg: 1783
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 22/23

Inlägg av Osten östlund »

JL18 skrev: 2023-04-25 13:50:55 Suttit och lyssnat igenom nästan alla poddar som finns om svensk hockey över hela slutspelet. Alla har samma slutsats och ett par av dom även en annan.

Djurgården har lyckats sminka grisen och gjort det bra , men backsidan är inte topp och tillslut fungerar det inte längre. Lindbom eller ej så släpper vi till för mycket och några av backarna går bort sig eller gör enkla misstag.
Om vi lirar i allsvenskan nästa år så ser det inte skitbra ut. Vi kommer nog att ha i stort sett samma backar.
Vilka ska lyfta sig , Är det realistiskt att tro att dom kommer höja sig ganska mycket?

Typ Varje SHL klubb letar efter offensiva högerfattade backar. Så att vi skulle lyckas landa ett par av dom är inte jätte troligt.

Adderar man att vi inte spelar med mer än två spelskickliga centrar så är det lätt att förstå att man inte når hela vägen.
Backarna i DIF ska lämna ifrån sig pucken så snabbt som möjligt och har man inte spelare som kan lösa situationer och press så blir det sällan nån mästar klass. Gäller även forwards givetvis, men centrar framförallt av naturliga skäl.

Dum som man är sitter man ändå här och hoppas på att månen ska ramla ner vilken sekund som helst....
Precis, man griper efter varje halmstrå 😂. Skönt att lidandet är över snart. Lyssna på Modos podd med, Spotify. Höra deras analyser.
JL18
Inlägg: 114
Blev medlem: 2023-03-30

Säsongen 22/23

Inlägg av JL18 »

Tycker för övrigt att om nu backarna ska hängas, så får man vara konsekvent och även hänga våra målvakter som inte gett oss det extra för att ta oss upp. Ska det vara så svårt att komma upp i samma nivå som gudlewskis kan man undra?
Det är inte direkt så massa SHL klubbar står i kö för att värva honom...
Garpenlövs envishet med hur han formerar laget bör ju också vara en grej att gnälla lite på.

Och själv gör man inga fel. Kan bara kan sitta och peka på.saker i efterhand :lol:
JL18
Inlägg: 114
Blev medlem: 2023-03-30

Säsongen 22/23

Inlägg av JL18 »

Buford skrev: 2023-04-25 13:51:21
Blårand skrev: 2023-04-25 11:08:21 Summering Man ska undvika kontrafaktisk historieskrivning, men det är väl inte djärvt att anta att när säsongens historia skrivs så är den store grejen att lagets räddare i serien, målisen, gick sönder när han behövdes som mest. Som säsongen länge såg ut är det fantastiskt att spela jämnt i finalmatcherna.

Sport är sport och allt kan hända. MoDo kan få frossa när målet är så nära. DIF kan satsa för fullt. Det får bära eller brista. Troligtvis går ändå MoDo upp.

Detta leder till funderingar om allvenskan och SHL i framtiden. Brynäs, SSK, DIF, Mora, Löven, AIK (som lär storsatsa), kanske Karlskoga. Alla lag som slåss om en SHL-plats. Spännande matcher och mycket publik. Vad händer om allsvenskan drar mer publik än SHL? Hur ska tv-pengar fördelas? Är det rättvist att den serie som drar minst får mest pengar?

Lakers har utan stjärnor tagit guldet igen inför knappt sex tusen. Kontinuitet och organisation sägs vara avgörande. Hur ser då framtiden ut för DIF? Hur mycket minskar budgeten? Kan publiktrycket locka fler sponsorer? Är Lakers resa en bekräftelse på en trend där klubbar med nytänkande förpassar de gamla storheterna till allsvenskan?
Mycket bra inlägg och jag har faktiskt gått och funderat i samma banor, speciellt det om TV-pengar och gamla storheter kontra nytänkande lag.
Det som skulle kunna hända är att Viasat eller Discovery köper upp HA, dvs bjuder mer än C more som säger sig bara ha råd att satsa stort på en liga.
Som läget är nu vill ingen satsa på en andraliga .
Och lag som DIF ska såklart ha mer pengar tycker jag. Är man dragplåstret och loket som drar dom andra efter sig ska man få betalt för det. Men det är ju lätt för mig att tycka.

Håller med om att förutsättningarna finns för publik och mycket annat just nu i alla fall. Ha blir bättre och bättre och är underhållande. Även om väldigt få skulle titta på Nybro mot Tingsryd hur underhållande det än är.
Men vad händer med tittarsiffrorna om DIF , Brynäs går upp. Och ner kommer tex ett totalt insomnat Oskarshamn och Timrå ?

Men jag tycker vi bara beställer att Schibsted eller Bonnier ska satsa på HA! Problemet är att dom måste gå med så enormt mycket vinst för att dom ska bry sig. Trist. För det skulle ju inte röra dessa bolag det minsta om dom la in pengar och ""bara"" fick tillbaka allt och lite till. Inte gott nog..

Edit, skulle man kunna locka med att sälja ut namnet på ligan?
Som dam allsvenskan i fotboll gjorde. Obos...
Typ Bonnier Hockey Liga. Eller då C More/Tv 4/Expressen/DN HockeyAllsvenskan. Nått av det.
Bara en tanke. Det kanske kan locka drakarna att satsa?
EspenK
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

Stör mig att man aldrig slutar hoppas.
För läget är hopplöst.

Ändå tänker man:
Kan vi bara vända nästa och ta hem serien till hemmaplan igen…

Kan vi få till en sjunde kan ju allt hända.

Hoppas laget tänker på rätt sätt nu så att man inte är rädd för att förlora.
Vi har allt att vinna nu. Alla räknar med att Modo ska ta detta. Även Modo…
DIF_1891
Inlägg: 99
Blev medlem: 2022-03-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_1891 »

Min känsla är att vi kommer få se en stark forcering av DIF, men att det inte ger utdelning som det oftast sett ut. Modo får några enkla mål på oss och luften går tillslut ur. Hoppas jag har fel, men utan Lindbom, Arnesson och att defensiven har börjat svikta så känns det orimligt att vi ska lyckas med detta. Vi har kvaliten framåt, men backarna och nu målvakterna gör att jag inte känner mig trygg att en stark offensiv ska ta oss ur detta.
Nattuggla_
Inlägg: 3199
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Timrå vände väl 1-3 underläge mot Karlskrona säsongen 2017-18?
Björklöven pressade fram en förlängning mot HV71 förra säsongen (där man var klart bättre) och var ett ribbskott från en match 7 i Jönköping.

Hoppas laget går ut på samma sätt som i tredje perioden och bara fokuserar på att vinna kvällens match.
En match i taget.
EspenK
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

DIF_1891 skrev: 2023-04-26 08:10:00 Min känsla är att vi kommer få se en stark forcering av DIF, men att det inte ger utdelning som det oftast sett ut. Modo får några enkla mål på oss och luften går tillslut ur. Hoppas jag har fel, men utan Lindbom, Arnesson och att defensiven har börjat svikta så känns det orimligt att vi ska lyckas med detta. Vi har kvaliten framåt, men backarna och nu målvakterna gör att jag inte känner mig trygg att en stark offensiv ska ta oss ur detta.
Troligaste scenariet. Vi får ett par mål emot och blir handlingsförlamade. Börjar jaga först i tredje och då blir det öppna spjäll bakåt.

Hoppas jag/vi får skämmas för det vi skriver nu men psyket måste skyddas.

Viktigast om vi förlorar ikväll är att msn är snabb att ge lite hopp inför nästa säsong.
Just nu känns det hopplöst och troligare att vi hamnar i 7-10 i tabellen.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 22/23

Inlägg av #10 »

Nattuggla_ skrev: 2023-04-26 10:24:24 Timrå vände väl 1-3 underläge mot Karlskrona säsongen 2017-18?
Björklöven pressade fram en förlängning mot HV71 förra säsongen (där man var klart bättre) och var ett ribbskott från en match 7 i Jönköping.

Hoppas laget går ut på samma sätt som i tredje perioden och bara fokuserar på att vinna kvällens match.
En match i taget.
Vi var drygt 1 minut från att vända 1-3 mot Luleå, men keps classe la upp pucken till deras back ist för ur zonen så dom kvitterade och vann i förlängningen
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av crike »

Jag har sagt det innan och säger det igen.

Jag är inte nöjd och ger inte säsongen godkänt annat än att vi går upp MEN jag tycker ändå inte insatsen har varit dålig om det inte sker. Jag kommer ej heller kalla var och varannan person i föreningen för diverse namn om det inte sker. Det är inte lätt att gå upp, lagen vi har mött i semi och final är inte dåliga även om jag (i finalen) tycker det är vi som förlorat snarare än dom som vunnit, vet att experterna inte håller med mig men men. Fyra av fyra matcher har slutat med uddamålet...lite finalserie mot HV över det.

I slutspelet ser man att vi saknar spets på backsidan, Nicky D, Kevin och Odelius har inte varit tillräckligt bra. Ersätt två av dessa med Ytterell och Glad så hade det mycket möjligt sett annorlunda ut.

Sen, skadan på Lindbom var ödesdiger. Myran har varit bra men inte så bra som Lindbom kan vara.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Säsongen 22/23

Inlägg av sensei »

Finalserien mot HV.. köper inte riktigt den jämförelsen, min känsla var att HV trots allt var ett par snäpp bättre, men vi gjorde fantommatcher för att hålla det spännande och ge dem en rejäl fajt.

Läget vi är i nu känns så görbart i jämförelse, vi kan absolut slå modo här.. det är så frustrerande.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Dauber
Inlägg: 147
Blev medlem: 2022-03-31

Säsongen 22/23

Inlägg av Dauber »

Buford skrev: 2023-04-25 13:51:21
Blårand skrev: 2023-04-25 11:08:21 Summering Man ska undvika kontrafaktisk historieskrivning, men det är väl inte djärvt att anta att när säsongens historia skrivs så är den store grejen att lagets räddare i serien, målisen, gick sönder när han behövdes som mest. Som säsongen länge såg ut är det fantastiskt att spela jämnt i finalmatcherna.

Sport är sport och allt kan hända. MoDo kan få frossa när målet är så nära. DIF kan satsa för fullt. Det får bära eller brista. Troligtvis går ändå MoDo upp.

Detta leder till funderingar om allvenskan och SHL i framtiden. Brynäs, SSK, DIF, Mora, Löven, AIK (som lär storsatsa), kanske Karlskoga. Alla lag som slåss om en SHL-plats. Spännande matcher och mycket publik. Vad händer om allsvenskan drar mer publik än SHL? Hur ska tv-pengar fördelas? Är det rättvist att den serie som drar minst får mest pengar?

Lakers har utan stjärnor tagit guldet igen inför knappt sex tusen. Kontinuitet och organisation sägs vara avgörande. Hur ser då framtiden ut för DIF? Hur mycket minskar budgeten? Kan publiktrycket locka fler sponsorer? Är Lakers resa en bekräftelse på en trend där klubbar med nytänkande förpassar de gamla storheterna till allsvenskan?
Mycket bra inlägg och jag har faktiskt gått och funderat i samma banor, speciellt det om TV-pengar och gamla storheter kontra nytänkande lag.
Där kan ju Hockeyallsvenskans ansvariga vara riktigt fula, det tv avtalet förhandlas väl separat, har svårt och se att mängden tittare är så mycket lägre från HA än SHL, bara gå till Viasat/Viaplay och Discovery Warner och se vem som bjuder högre än cmore
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Säsongen 22/23

Inlägg av Doyle »

Hur det än går ikväll..Hoppas tron på DIF efter de härliga tifon o publikrusningen som varit kan bidra till sponsorintresse. Om DIF ska överleva fortsatt i allsvenskan så är det tungviktssponsring som gäller. Vore rent tragiskt o se Sthlms Stolthet kravla omkring som mittenlag likt kik o tingsryd i allsvenskan. Hoppas vid förlust ikväll att vi har en satsning att göra för nästa säsong.
Men nu lägger jag all fokus på VINST ikväll. Kämpa nu så det glöder hela vägen hem till Sthlm o alla fans som vill till Hovet på fredag, KÄRA DIF💛❤️💙
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Om man ser matcherna som har spelat hittills så kunde lika gärna DIF lett med 3-1 i matcher. Men Modo har haft turstutsarna med sig hittills. Hoppas det är slut nu och att DIF får lite tur.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
maag80
Inlägg: 72
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Säsongen 22/23

Inlägg av maag80 »

maag80 skrev: 2023-04-25 10:13:28
Fiskaren skrev: 2023-04-24 19:54:41 Hur tror ni att backparen är på onsdag? Det är helt klart djurgårdens svaga punkt just nu
Jag tror ....

Schilling - Danielsson
Hammarlund - Karlsson
Odelius - Elliot
Glad
Nähä.... Falk går överraskande in som extra back.
Skriv svar