Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Osten östlund
Inlägg: 1832
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

JL18 skrev: 2023-04-19 16:52:09 Kan inte låta bli att spekulera vilt kring nästa år. OM vi går upp.
Om jag redan skrivit ett liknade inlägg ber jag om ursäkt. Minns inte om jag gjorde det.
Kommer nog att se ut som följande om jag får gissa..
Målvakt, Lindbom, Han från Almtuna, och Munther.
Forwars: Lekki Krüger NY
Nilsson Östlund Klasen
Norman Vejdemo Brodin
Blomgren Rensfeldt Walli W
Övriga 3-4 fw. (Gradin Berglund Grewe? Och någon mer kanske)
Backar: Elliot Schilling
Ny. Ny
Arnesson Hammarlund
7-9 backar Karlsson/bästa från J-20 och någon mer.

Tror alltså att truppen är relativt klar. Liss gör man sig nog av med. Tror han får det svårt att slå igenom i SHL. Hans svagheter är svårt att träna upp i hans ålder.
Forsberg kontrakt går ut.

Öhgren tror jag är den enda av ung tupparna som drar iväg. Både Lekki och Östlund har presterat bra stundtals, främst Östlund. Men både Lekki och Östlund kommer nog att behöva visa mer innan det är dags. Gissar jag i alla fall.

Eventuellt kommer vi ta in en center till för att kunna ha Vejdemo som forward och få mer djup där. Tittar man på dom som eventuellt är straxt utanför laget så är det inte jättemycket att luta sig mot. Gradin vet man inte alls hur det kommer gå. Grewe tror jag "bara" kan gå in och köra "helt okej" i en fjärde.
Såg ut som det var en lite för hög nivå för Berglund i SHL sist. Men okej vi var inte bra sist var uppe.

Falk gör man sig av med.
Odelius vill jag personligen ha kvar för, han har så stor talang. Skulle väldigt gärna vilja se honom ta det sista klivet. Annars vill han såklart inte stanna och få knappt med istid.

Så ett par topp 4 backar, en ny spets forward, och eventuellt en center för 3-4e.
Tittar man på våra forwards så finns det ändå stor utvecklingspotential i Lekki, Östlund, Nilsson och Blomgren. Walli som lär vara klar är också en spelare som kan utvecklas Mycket.

Vad tror ni ?

Härligt med entusiasm....

Men som ngn sa tidigare. Dom flesta av oss vågar inte "jinxa nu" (lex Timrå i höstas). Om senast 14 dgr 🙏kommer du ev få betydligt bättre respons 🏒 🥅.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

Osten östlund skrev: 2023-04-19 18:51:44
JL18 skrev: 2023-04-19 16:52:09 Kan inte låta bli att spekulera vilt kring nästa år. OM vi går upp.
Om jag redan skrivit ett liknade inlägg ber jag om ursäkt. Minns inte om jag gjorde det.
Kommer nog att se ut som följande om jag får gissa..
Målvakt, Lindbom, Han från Almtuna, och Munther.
Forwars: Lekki Krüger NY
Nilsson Östlund Klasen
Norman Vejdemo Brodin
Blomgren Rensfeldt Walli W
Övriga 3-4 fw. (Gradin Berglund Grewe? Och någon mer kanske)
Backar: Elliot Schilling
Ny. Ny
Arnesson Hammarlund
7-9 backar Karlsson/bästa från J-20 och någon mer.

Tror alltså att truppen är relativt klar. Liss gör man sig nog av med. Tror han får det svårt att slå igenom i SHL. Hans svagheter är svårt att träna upp i hans ålder.
Forsberg kontrakt går ut.

Öhgren tror jag är den enda av ung tupparna som drar iväg. Både Lekki och Östlund har presterat bra stundtals, främst Östlund. Men både Lekki och Östlund kommer nog att behöva visa mer innan det är dags. Gissar jag i alla fall.

Eventuellt kommer vi ta in en center till för att kunna ha Vejdemo som forward och få mer djup där. Tittar man på dom som eventuellt är straxt utanför laget så är det inte jättemycket att luta sig mot. Gradin vet man inte alls hur det kommer gå. Grewe tror jag "bara" kan gå in och köra "helt okej" i en fjärde.
Såg ut som det var en lite för hög nivå för Berglund i SHL sist. Men okej vi var inte bra sist var uppe.

Falk gör man sig av med.
Odelius vill jag personligen ha kvar för, han har så stor talang. Skulle väldigt gärna vilja se honom ta det sista klivet. Annars vill han såklart inte stanna och få knappt med istid.

Så ett par topp 4 backar, en ny spets forward, och eventuellt en center för 3-4e.
Tittar man på våra forwards så finns det ändå stor utvecklingspotential i Lekki, Östlund, Nilsson och Blomgren. Walli som lär vara klar är också en spelare som kan utvecklas Mycket.

Vad tror ni ?

Härligt med entusiasm....

Men som ngn sa tidigare. Dom flesta av oss vågar inte "jinxa nu" (lex Timrå i höstas). Om senast 14 dgr 🙏kommer du ev få betydligt bättre respons 🏒 🥅.
Tror inte det spelar någon roll vad någon skriver i en sillytråd för nästa säsong hur det ska gå nu. Men svårt att tänka hur vi ska agera i de olika scenarion. De som ryktats in i Walli, Grewe och Gradin är inga spelare som spetsar en SHL-trupp men är mycket bra värvningar på allsvensk nivå. Kommer vi ha råd med de i i allsvenskan utan att släppa några dyra kontrakt? Och är det tillräckligt bra värvningar för SHL?
EspenK
Inlägg: 9074
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av EspenK »

Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2023-04-20 10:41:38 Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
Vilka tappar vi av de med kontrakt? Klasen kanske lägger av? Liss? Men annars. Vilka tänker du dig?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av DIF_Soldier »

mb81 skrev: 2023-04-20 12:31:11
EspenK skrev: 2023-04-20 10:41:38 Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
Vilka tappar vi av de med kontrakt? Klasen kanske lägger av? Liss? Men annars. Vilka tänker du dig?
Odelius och Lindbom till FBK t. ex. Kevin till BIK. Lekki, Öhgren, Östlund skall det väl daltas med fram till december.

Troligt även Alm, Glad, Galajda. Ytterell, Forsberg, Hedström, Falk, Danielsson och Berglund.

Vejdemo är 50/50.

Gör Krüger/Brodin en Thoresen? Krüger dock den enda spelaren som alltid har hedrat sitt kontakt, så där är jag hoppfull. Men man kan aldrig veta säkert.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Tobbis »

Har för mig jag läst någonstans där KG sagt att det ska in 6 spelare till, sen om det var om vi spelade i HA eller SHL kommer jag inte ihåg :)
Osten östlund
Inlägg: 1832
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

DIF_Soldier skrev: 2023-04-20 14:02:25
mb81 skrev: 2023-04-20 12:31:11
EspenK skrev: 2023-04-20 10:41:38 Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
Vilka tappar vi av de med kontrakt? Klasen kanske lägger av? Liss? Men annars. Vilka tänker du dig?
Odelius och Lindbom till FBK t. ex. Kevin till BIK. Lekki, Öhgren, Östlund skall det väl daltas med fram till december.

Troligt även Alm, Glad, Galajda. Ytterell, Forsberg, Hedström, Falk, Danielsson och Berglund.

Vejdemo är 50/50.

Gör Krüger/Brodin en Thoresen? Krüger dock den enda spelaren som alltid har hedrat sitt kontakt, så där är jag hoppfull. Men man kan aldrig veta säkert.
Om det värsta inträffar. Så måste vi göra allt för och behålla Kruger, han kommer få "saftiga bud".

Backsidan är intressant.... vilka behåller vi?

- Arne
- Hammarlund
Pga kontrakt!?
- Cam s
- Glad

Odelius behöver speltid. Tror om 2-3 år är han en top back. Han kommer nog ej få den speltiden hos oss.

Eliott är svår... kostnad/ vad är alternativen?

Ryker:

- Alm
-Yterell
-Falk
- Hedström

Om HA, behålla Kevin K?

Nicky D slipper spela back!
Osten östlund
Inlägg: 1832
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Tobbis skrev: 2023-04-20 14:14:34 Har för mig jag läst någonstans där KG sagt att det ska in 6 spelare till, sen om det var om vi spelade i HA eller SHL kommer jag inte ihåg :)
Läste ngt liknande för ngr veckor sen (minnet är som det är) men om SHL. Så tror jag han sa 5- 6 forwards och "3 top backar"!
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

DIF_Soldier skrev: 2023-04-20 14:02:25
mb81 skrev: 2023-04-20 12:31:11
EspenK skrev: 2023-04-20 10:41:38 Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
Vilka tappar vi av de med kontrakt? Klasen kanske lägger av? Liss? Men annars. Vilka tänker du dig?
Odelius och Lindbom till FBK t. ex. Kevin till BIK. Lekki, Öhgren, Östlund skall det väl daltas med fram till december.

Troligt även Alm, Glad, Galajda. Ytterell, Forsberg, Hedström, Falk, Danielsson och Berglund.

Vejdemo är 50/50.

Gör Krüger/Brodin en Thoresen? Krüger dock den enda spelaren som alltid har hedrat sitt kontakt, så där är jag hoppfull. Men man kan aldrig veta säkert.
De flesta du nämner har inte kontrakt nästa säsong. Kevin har men lär knappast vara kvar. Med rykten in och spelare på kontrakt är vi iaf rätt många redan nu.
EspenK
Inlägg: 9074
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av EspenK »

mb81 skrev: 2023-04-20 12:31:11
EspenK skrev: 2023-04-20 10:41:38 Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
Vilka tappar vi av de med kontrakt? Klasen kanske lägger av? Liss? Men annars. Vilka tänker du dig?
Östlund, Lekki och Öhgren kommer gå oavsett. Lindbom likaså om inte skadan hindrar honom

Om vi går till shl:

Odelius räknar jag bort, Lill kevin likaså.
Rensfeldt tror jag får svårt att platsa. Har tappat mycket denna säsong. Berglund,Forsberg och Liss platsar inte.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 443
Blev medlem: 2011-04-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av John Terry »

EspenK skrev: 2023-04-20 20:19:33
mb81 skrev: 2023-04-20 12:31:11
EspenK skrev: 2023-04-20 10:41:38 Tror vi tappar fler än många tror oavsett serie. Vi måste spetsa upp om vi inte vill harva i botten nästa år också.
Vilka tappar vi av de med kontrakt? Klasen kanske lägger av? Liss? Men annars. Vilka tänker du dig?
Östlund, Lekki och Öhgren kommer gå oavsett. Lindbom likaså om inte skadan hindrar honom

Om vi går till shl:

Odelius räknar jag bort, Lill kevin likaså.
Rensfeldt tror jag får svårt att platsa. Har tappat mycket denna säsong. Berglund,Forsberg och Liss platsar inte.
Håller inte med om att Rensfeldt tappat. Varit bra i spelet och viktig. Men effektiviteten har varit minst sagt undermålig. Sen ska man komma ihåg att hans produktion 21/22 inte är hans "nivå". Då spelade han med Sörensen och Cederqvist och fick drag hjälp där med poänggörandet.

Första 30 matcherna den här säsongen var faktiskt Rensfeldt av de spelarna som var inblandad i flest heta chanser. Men poäng blev det icke haha.
maag80
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av maag80 »

Jag fick höra av KG Stoppel i Expressens podd att 15-16 spelare är egentligen klara oavsett.
Det låter mycket, det kanske är både bra och dåligt....
Det behöver ju inte skilja så enormt på trupp i HA och SHL....?
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

maag80 skrev: 2023-04-21 09:03:23 Jag fick höra av KG Stoppel i Expressens podd att 15-16 spelare är egentligen klara oavsett.
Det låter mycket, det kanske är både bra och dåligt....
Det behöver ju inte skilja så enormt på trupp i HA och SHL....?
Finns många på kontrakt redan men om man ska spekulera vilka som är klara oavsett serie;

Målvakt:
Viktor Andrén

Backar
Cameron Schilling
Edvin Hammarlund
Daniel Glad
Linus Arnesson

Forwards
Marcus Krüger
Daniel Brodin
John Norman
Ludvig Rensfeldt
Emil Berglund
David Blomgren
Wiktor Nilsson
Albin Grewe
Anton Gradin
Lukas Vejdemo(åtminstone i SHL)
Erik Walli Walterholm(i SHL)

Falk, Hedström och Kevin har kontrakt men tror vi bryter med oavsett serie. Klasen har kontrakt men frågan är om han orkar/kan spela en hel säsong. Liss tror jag vi bryter med oavsett serie trots bra produktion.

Sen risk att vi tappar framförallt yngre spelare om vi inte går upp. Hammarlund, Blomgren, Vejdemo, Wiktor kan nog SHL-klubbar hugga på.
maag80
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av maag80 »

mb81 skrev: 2023-04-21 09:21:08
maag80 skrev: 2023-04-21 09:03:23 Jag fick höra av KG Stoppel i Expressens podd att 15-16 spelare är egentligen klara oavsett.
Det låter mycket, det kanske är både bra och dåligt....
Det behöver ju inte skilja så enormt på trupp i HA och SHL....?
Finns många på kontrakt redan men om man ska spekulera vilka som är klara oavsett serie;

Målvakt:
Viktor Andrén

Backar
Cameron Schilling
Edvin Hammarlund
Daniel Glad
Linus Arnesson

Forwards
Marcus Krüger
Daniel Brodin
John Norman
Ludvig Rensfeldt
Emil Berglund
David Blomgren
Wiktor Nilsson
Albin Grewe
Anton Gradin
Lukas Vejdemo(åtminstone i SHL)
Erik Walli Walterholm(i SHL)

Falk, Hedström och Kevin har kontrakt men tror vi bryter med oavsett serie. Klasen har kontrakt men frågan är om han orkar/kan spela en hel säsong. Liss tror jag vi bryter med oavsett serie trots bra produktion.

Sen risk att vi tappar framförallt yngre spelare om vi inte går upp. Hammarlund, Blomgren, Vejdemo, Wiktor kan nog SHL-klubbar hugga på.

Det skulle göra fysiskt ont att tappa de fyra du nämner.
Wiktor som varit så bra, Blomgren som nån benämnde som en stomspelare framöver, Vejde har varit fin, och Hammarlund besitter ju riktigt bra egenskaper inte minst med puck.
Gaah.
Sen är frågan så jäkla svår hur K-G ska göra beroende på HA eller SHL.
Nu är det vi ju ändå framme vid 50/50-läge helt klart utan att jinxa.
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
Donkels-3.0
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Donkels-3.0 »

Hedström är det givet att vi bryter med totalt vansinne av det maligna viruset Jocken att satsa på honom i SHL och nu fick han chansen i allsvenskan vilket var rimligt med tanke på att det är en sämre serie men inte heller där höll han måttet
Låst