Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Djurgårdseken skrev: 2022-06-01 14:14:37
JiWe skrev: 2022-05-31 21:00:42
Djurgårdseken skrev: 2022-05-31 20:29:53 Det här sa han bara för 4 månader sen ..
– Jag hade inte föreställt mig att en sådan möjlighet skulle dyka upp igen, säger Thoresen till Hamar Arbeiderblad och fortsätter:
– Jag hade ingen klausul i kontraktet, så det var upp till Storhamar. Jag blev FRUSTRERAD när det inte löste sig.

Hur kan man inte kolla läget igen ?
I HA skulle han vara en perfekt spelare för oss , och vi saknar en forward, minst
Vet du att K-G inte kollat läget?

Men man ska ju ha klart för sig att komma på ett korttidskontrakt och rädda kvar oss i SHL är en sak. Att harva runt i allsvenskan en hel säsong är något helt annat även om målet vore det samma - att se till att säkra SHL status.

Med det sagt så kan man väl tänka sig att Thoresen skulle kunna bli ett tillskott efter nyår eller så för att spetsa laget. Inte mig emot att få in honom, men har väldigt svårt att se något annat än möjligen en kortare push mot slutet av säsongen!!
Beror ju helt på vad han själv vill.
Jag tror att han skulle kunna tänka sig en hel säsong i DIF med ett tydligt mål. Svårt att se honom ha en skillnad på motivation vad gäller hel/halv säsong.
Och ska han plockas in bör det ju rimligt vara till säsongs start, Storhammar lär inte ha ändrat inställning.
Thoresen skulle tillföra laget enormt mycket och är en extremt mångsidig spelare både i att han kan ta olika roller och positioner.
Ett utmärkt komplement till vår unga trupp.
Tycker att man bör anstränga sig ordentligt för att lösa honom.

Och nej, jag tror inte att ett ordentligt försök gjorts att knyta till sig Thoresen. Men nej jag känner inte KG personligen så kan inte veta 100. Med det laget vi har utgår jag från att han inte har några problem att göra en hel säsong hos oss. Det är en jäkla rolig utmaning i slutet av karriären. Kan det bli så mycket bättre för honom ?
Gör man ett ordentligt försök tror jag han VILL komma och bidra. Risken att han skulle åka runt och glida och vara trött ( Dick) är låg.
Han sökte sig tillbaka till Norge för att barnen skulle få en normal skolgång/barndom. Två månader verkade han uppenbarligen villig att veckopendla för Djurgårdens skull, men chansen att han gör ett helt år utomlands är förmodligen nära nog noll. Tyvärr :(
dr111DIF
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av dr111DIF »

https://hockeynews.se/articles/24790/

Verkar vara KHL-kontraktet som är strulet med Adam...kämpa IIHF!!
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

dr111DIF skrev: 2022-06-01 18:20:52 https://hockeynews.se/articles/24790/

Verkar vara KHL-kontraktet som är strulet med Adam...kämpa IIHF!!
IIHF förtjänar fan en egen banderoll om de skall hålla på och jävlas med spelare som vill bort från KHL.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Ja, hittills förefaller det ju så att KG & co lade allt krut på att dämpa stämningen strax innan medlemsmötet med coola värvningar.

Alla "fuck you"-värvningar presenterades precis innan mötet, säkerligen för att avstyra all kritik i ljuset av sagda värvningar. För att sedan plocka ned saker på jorden igen när stormen är över.

"Fort! Presentera massa bra nu så vi slipper all kritik vi egentligen förtjänar!"

Listigt, DIF, listigt. Men jag ser vad ni gör

Bild
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av klintan85 »

Alla bespottar spelare som har spelat kvar i Ryssland men det är inte alltid det lättaste att bara dra om man har kontrakt med alla pengar de blir skyldiga. Därför är det IIHF skyldighet att hjälpa dessa spelare att få bryta sina kontrakt utan att bli betalningsskyldiga. Så det är inte spelarnas fel att de stannar kvar. De ska ju inte förlora massa pengar på att Ryssland har startat ett krig det är ju inte deras fel. Hoppas hela KHL går i konkurs.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
JiWe
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-05-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av JiWe »

klintan85 skrev: 2022-06-01 23:27:12 Alla bespottar spelare som har spelat kvar i Ryssland men det är inte alltid det lättaste att bara dra om man har kontrakt med alla pengar de blir skyldiga. Därför är det IIHF skyldighet att hjälpa dessa spelare att få bryta sina kontrakt utan att bli betalningsskyldiga. Så det är inte spelarnas fel att de stannar kvar. De ska ju inte förlora massa pengar på att Ryssland har startat ett krig det är ju inte deras fel. Hoppas hela KHL går i konkurs.
Att det lär kosta att bryta/köpa sig ur ett giltigt kontrakt är väl i sig inget konstigt och det skulle jag tro att de flesta accepterar utan gnäll även om det inte är deras fel att det är krig.

Ett större problem blir ju att om de lämnar utan att göra ”rätt för sig” så kan väl KHL stoppa dem från att signa med ny klubb med hänvisning till gällande kontrakt? Det måste IIHF ordna till - pengarna är väl i så fall snarast ett eget ställningstagande för spelarna att göra.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

JiWe skrev: 2022-06-02 10:06:09
klintan85 skrev: 2022-06-01 23:27:12 Alla bespottar spelare som har spelat kvar i Ryssland men det är inte alltid det lättaste att bara dra om man har kontrakt med alla pengar de blir skyldiga. Därför är det IIHF skyldighet att hjälpa dessa spelare att få bryta sina kontrakt utan att bli betalningsskyldiga. Så det är inte spelarnas fel att de stannar kvar. De ska ju inte förlora massa pengar på att Ryssland har startat ett krig det är ju inte deras fel. Hoppas hela KHL går i konkurs.
Att det lär kosta att bryta/köpa sig ur ett giltigt kontrakt är väl i sig inget konstigt och det skulle jag tro att de flesta accepterar utan gnäll även om det inte är deras fel att det är krig.

Ett större problem blir ju att om de lämnar utan att göra ”rätt för sig” så kan väl KHL stoppa dem från att signa med ny klubb med hänvisning till gällande kontrakt? Det måste IIHF ordna till - pengarna är väl i så fall snarast ett eget ställningstagande för spelarna att göra.
Kan tycka att det är intressant hur det helt plötsligt ställs politiska krav på idrottsmän. Fick Marcus Berg nånsin skit för att han valde pengarna i Arabemiraten, eller Chippen Wilhelmsson i Saudi? Inte speciellt mycket rättigheter för kvinnor där va.

Var det någon som tyckte att svenska spelare borde lämnat NHL när USA stred i Irak? Afghanistan? Vietnam?

Jag drar inga politiska jämförelser eller ställningstagande i övrigt, tycker bara det är intressant hur det har blivit en grej helt plötsligt. Hela poängen med att idrotta handlar väl om att man kan skita i typ allt annat. Inte för att pissa på yrkesgruppen men det är väl inte många högskolepoäng bland hockeyspelare.

Är det för att det kan drabba Sverige för en gångs skull som man helt plötsligt bryr sig? Det är ju inte direkt som att Ryssland varit oproblematiska fram tills nu heller.
Säg den glädje som varar
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

JiWe skrev: 2022-06-02 10:06:09
klintan85 skrev: 2022-06-01 23:27:12 Alla bespottar spelare som har spelat kvar i Ryssland men det är inte alltid det lättaste att bara dra om man har kontrakt med alla pengar de blir skyldiga. Därför är det IIHF skyldighet att hjälpa dessa spelare att få bryta sina kontrakt utan att bli betalningsskyldiga. Så det är inte spelarnas fel att de stannar kvar. De ska ju inte förlora massa pengar på att Ryssland har startat ett krig det är ju inte deras fel. Hoppas hela KHL går i konkurs.
Att det lär kosta att bryta/köpa sig ur ett giltigt kontrakt är väl i sig inget konstigt och det skulle jag tro att de flesta accepterar utan gnäll även om det inte är deras fel att det är krig.

Ett större problem blir ju att om de lämnar utan att göra ”rätt för sig” så kan väl KHL stoppa dem från att signa med ny klubb med hänvisning till gällande kontrakt? Det måste IIHF ordna till - pengarna är väl i så fall snarast ett eget ställningstagande för spelarna att göra.
Med tanke på att det kan handla om tvåsiffrigt antal miljoner för att "göra rätt för sig" mot en KHL-klubb så är jag beredd att förstå att man vill lösa det så vettigt som möjligt. Det kan ju handla om att i princip kasta bort en hel årslön och dessutom betala en årslön eller mer (och kostnaderna du haft försvinner ju inte).
SÅ fett med pengar har inte de flesta Svenska spelare mellan 25-30 år att det inte är direkt kännbart både direkt och efter hockeypensionen.
Folk som lirat ett par säsonger i NHL med tjogtals eller hundratals miljoner inspelade skulle ju inte lida men en SHL-meriterad spelare ger ju i praktiken då upp ganska många motsvarande SHL-år som är ekonomiskt bortkastade och dessutom riskerar de att bli stående som arbetslösa när KHL blockerar dem att signa någon annanstans.

Med det sagt så kan de ju inte tvinga någon att spela heller. De utländska spelare som väljer att lira i KHL nästa säsong (om läget med ryssland och kriget kvarstår) kan ju dock gärna elda upp passet och stanna där.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
jensa öhling #11
Inlägg: 84
Blev medlem: 2021-12-06

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av jensa öhling #11 »

Känns som Adam hamnat mest i strålkastarljuset pga Leifbys utspel där han hände ut Adam och någon mer. Samtidig var det en hel drös andra spelare som fortsatte lira i KHL. Enda skillnaden var att Adams lag gick till final. En sån som Lasse Johansson som gått till Frölunda spelade ju i SKA St Petersburg som är ordentligt nedsvärtade.

Sen tycker jag med att det snyggaste hade varit om alla gjort som Wallmark och bara dragit hem men skillnad med på hur långt man har kvar på kontrakt. Wallmark hade utgående och mindre cash att förlora.
jensa öhling #11
Inlägg: 84
Blev medlem: 2021-12-06

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av jensa öhling #11 »

Känns som Adam hamnat mest i strålkastarljuset pga Leifbys utspel där han hände ut Adam och någon mer. Samtidig var det en hel drös andra spelare som fortsatte lira i KHL. Enda skillnaden var att Adams lag gick till final. En sån som Lasse Johansson som gått till Frölunda spelade ju i SKA St Petersburg som är ordentligt nedsvärtade.

Sen tycker jag med att det snyggaste hade varit om alla gjort som Wallmark och bara dragit hem men skillnad med på hur långt man har kvar på kontrakt. Wallmark hade utgående och mindre cash att förlora.
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 133
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av bbjs »

Praetori skrev: 2022-06-02 11:45:56
Med tanke på att det kan handla om tvåsiffrigt antal miljoner för att "göra rätt för sig" mot en KHL-klubb så är jag beredd att förstå att man vill lösa det så vettigt som möjligt. Det kan ju handla om att i princip kasta bort en hel årslön och dessutom betala en årslön eller mer (och kostnaderna du haft försvinner ju inte).
Kan vara värt att nämna att Putin införde ett utförselförbud på belopp över 100.000 rubel i samband med att omvärlden satte in sina sanktioner. De flesta spelare är med andra ord i händerna på klubb/regering för att också få ut sina intjänade pengar ur landet om de lyckas med en bra förhandling att avsluta kontrakt... kliver de bara av är troligen de borta och löper dessutom troligen risken att stoppas från spel i annan liga.
IIHF har en del att ta tag i..
jensa öhling #11
Inlägg: 84
Blev medlem: 2021-12-06

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av jensa öhling #11 »

Max Lindroth dumpas av LHC. Han som vi försökte värva inför förra säsongen. Skulle nog vara grym i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Boeman
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Boeman »

dr111DIF skrev: 2022-06-01 18:20:52 https://hockeynews.se/articles/24790/

Verkar vara KHL-kontraktet som är strulet med Adam...kämpa IIHF!!
Putins pojke vill nog vara trogen armélaget och tjäna sina pengar. Han kommer inte komma hit.
Olon
Inlägg: 220
Blev medlem: 2008-02-05

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Olon »

Boeman skrev: 2022-06-02 22:16:07
dr111DIF skrev: 2022-06-01 18:20:52 https://hockeynews.se/articles/24790/

Verkar vara KHL-kontraktet som är strulet med Adam...kämpa IIHF!!
Putins pojke vill nog vara trogen armélaget och tjäna sina pengar. Han kommer inte komma hit.
Suck. Ytterligare en idiot som inte fattar ett skit.
Läs vad flera, mer begåvade forum-skribenter, redan skrivit här. Exempelvis Praetori, Soldier, eller Öhling.

Och ja, om du anser dig ha rätt att slänga dig med puckade uttryck som "Putins pojkar" och insinuerar att han att han stödjer ett krig på grund av girighet, så kan jag kalla dig för idiot utan att behöva be om ursäkt.
Djurgårdseken
Inlägg: 165
Blev medlem: 2022-04-23

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Djurgårdseken »

Olon skrev: 2022-06-02 23:11:54
Boeman skrev: 2022-06-02 22:16:07
dr111DIF skrev: 2022-06-01 18:20:52 https://hockeynews.se/articles/24790/

Verkar vara KHL-kontraktet som är strulet med Adam...kämpa IIHF!!
Putins pojke vill nog vara trogen armélaget och tjäna sina pengar. Han kommer inte komma hit.
Suck. Ytterligare en idiot som inte fattar ett skit.
Läs vad flera, mer begåvade forum-skribenter, redan skrivit här. Exempelvis Praetori, Soldier, eller Öhling.

Och ja, om du anser dig ha rätt att slänga dig med puckade uttryck som "Putins pojkar" och insinuerar att han att han stödjer ett krig på grund av girighet, så kan jag kalla dig för idiot utan att behöva be om ursäkt.
PRECIS. Här har vi en riktig duktig konsument som inte kan eller vill tänka själv.. Slukar all idioti där ute med hull och hår och har noll problem att bara blint HATA allt som har med Ryssland att göra. Direkt pinsamt att se hur en del vägrar att vilja nyansera sin bild och istället visar sitt har och rasism mot allt som har med Ryssland att göra. Jag sätter mitt liv på att det bara gäller detta Ryssland som hatet riktas mot. Då det är ""Godkänt"" hat och rasism. För det är ju alltid okej ?
Nåväl..

Inte direkt en chockerande nyhet att Gustafsson och Claesson bör ses som ett senare projekt. Holm ska vi givetvis oxå räkna in där.
Så vad kan vi tänkas landa ?
Positivt att KG ändå säger att tre backar ska in. Skulle vilja höra honom säga att ytterligare en fw ska in dessutom.
Även fast det bör vara självklart så skulle det lugna oss som får brinnande hår av att man tagit bort lediga fw platser i trupp bygget på hemsidan.
Fredrik Claessons Järnkamimer
Låst