SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Frankie »

Boeman skrev: 2021-12-04 21:57:11
Praetori skrev: 2021-12-04 21:35:48
#10 skrev: 2021-12-04 21:22:32
Praetori skrev: 2021-12-04 21:10:43
#10 skrev: 2021-12-04 20:53:29 Det kan inte gå sämre än det gör, det är fakta som du själv inte kan säga imot.
Vi kan sitta i ett negativt kval med spelare som protesterar och sjukskriver sig osv. Det är klart som fan att saker alltid kan bli värre.

Märk väl att jag inte säger bu eller bä om Jocke eller övriga. Men att pöbelmentalitet och att fansens gissningar om saker inom klubben skall gå före vad spelare och ledare anser är fel väg att gå.
Men då fortsätter vi på det här spåret, svaret om det gått bättre får vi ju aldrig
Saker behöver ju troligen förändras. Men vi kommer aldrig att veta om något beslut leder till bättre (eller sämre) utgång. Det är liksom problemet med existensen på jorden.
Man kan gissa, gå på statistik osv men det går aldrig att veta säkert så fort man blandar in människor.

Fan det kanske hade gått bättre om vi behållit Robban eller Behållit Barry. Kanske hade vi varit på slutspelsplats utan Sörensen osv. Det går inte att säga.

Känslor gör att folk vill att saker skall hända med laget. Men utan insyn så är idén om vad som borde göras bara gissningar och även med insyn så är det inte ens möjligt att säga vad som var rätt eller fel ens med facit i hand.


Man får dåliga vibbar från säsongen när vi kickade Hardy och det slutade i Allsvenskan. HV rörde runt rejält men det hjälpte inte heller. Alla åtgärder som inte är att stötta laget och enskilda spelare kan vara förgäves.
Problemet HV gjorde var att inte sparka Johan Hult.
Dif gör samma sak, behåller JE.
Man gör alltså medvetet det sämsta möjliga, så vad har JE för hållhake på styrelsen.

Har JE. Grandios självbild - *Check*
Kan det vara Psykopatvarning - *Check*
Är sådana bra på att nästla sig in/ta över - *Check*
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Wishes »

Praetori skrev: 2021-12-04 21:35:48
#10 skrev: 2021-12-04 21:22:32
Praetori skrev: 2021-12-04 21:10:43
#10 skrev: 2021-12-04 20:53:29 Det kan inte gå sämre än det gör, det är fakta som du själv inte kan säga imot.
Vi kan sitta i ett negativt kval med spelare som protesterar och sjukskriver sig osv. Det är klart som fan att saker alltid kan bli värre.

Märk väl att jag inte säger bu eller bä om Jocke eller övriga. Men att pöbelmentalitet och att fansens gissningar om saker inom klubben skall gå före vad spelare och ledare anser är fel väg att gå.
Men då fortsätter vi på det här spåret, svaret om det gått bättre får vi ju aldrig
Saker behöver ju troligen förändras. Men vi kommer aldrig att veta om något beslut leder till bättre (eller sämre) utgång. Det är liksom problemet med existensen på jorden.
Man kan gissa, gå på statistik osv men det går aldrig att veta säkert så fort man blandar in människor.

Fan det kanske hade gått bättre om vi behållit Robban eller Behållit Barry. Kanske hade vi varit på slutspelsplats utan Sörensen osv. Det går inte att säga.

Känslor gör att folk vill att saker skall hända med laget. Men utan insyn så är idén om vad som borde göras bara gissningar och även med insyn så är det inte ens möjligt att säga vad som var rätt eller fel ens med facit i hand.


Man får dåliga vibbar från säsongen när vi kickade Hardy och det slutade i Allsvenskan. HV rörde runt rejält men det hjälpte inte heller. Alla åtgärder som inte är att stötta laget och enskilda spelare kan vara förgäves.
De apatiska och de handlingsförlamade strategi!
Stolt, men aldrig nöjd
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2021-12-04 22:13:33
Rolv skrev: 2021-12-04 22:06:15 Det som slog mig flera ggr under matchen är den att anfallsspelet alltid hamnar i hörnen, där blir vi fast. Å kommer vi därifrån är det bara en tidsfråga innan någon lägger tillbaka den, så börjar vi om.
Brynäs därifrån, de kan tex få upp pucken till back å få lite rörelse, som till slut resulterar i ett skott. Eller klar skapa en annan farlighet med lite fantasi utifrån hörnet.

Enda gången vi lyckas få lite rörelse och fantasi i anfallsspelet är när vi kommer i en spelvändning.
Så länge spelet är under kontrollerade former är vi väldigt trubbiga.
Vi offrade offensiven för att spela defensivt. Det skreks om det på både internet och i den fysiska världen.
Tyvärr är vår defensiv fortfarande "fel" men det vi hade offensivt är helt väck.
Så du menar att det var fel att försöka få ordning på defensiven när ALLA såg att den var (och är) under all kritik och att vi släppt in flest mål av alla?

Kommer ihåg att Barry, ngn gång under träningsmatcherna innan säsongen, sade att de hittills jobbat med att få försvarsspelet på plats för att därefter få till offensiven till säsongsstart. Nu lyckades ju uppenbarligen inte det men jag tror nog de flesta coacher vill sätta defensiven först. Gör man inte det lär man aldrig få offensiven att funka heller.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Praetori »

Wishes skrev: 2021-12-04 22:20:49 De apatiska och de handlingsförlamade strategi!
Undrar om du inte tänker som Jocke.
Han bytte tränare och spelare, gjorde sig av med Hank och värvade in folk utifrån i samma typ av anda. Det kanske var just aktivt handlande för agerandets skull ledde oss ner längs denna väg?
Senast redigerad av Praetori den 2021-12-04 22:34:00, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: 2021-12-04 22:27:36 Så du menar att det var fel att försöka få ordning på defensiven när ALLA såg att den var (och är) under all kritik och att vi släppt in flest mål av alla?

Kommer ihåg att Barry, ngn gång under träningsmatcherna innan säsongen, sade att de hittills jobbat med att få försvarsspelet på plats för att därefter få till offensiven till säsongsstart. Nu lyckades ju uppenbarligen inte det men jag tror nog de flesta coacher vill sätta defensiven först. Gör man inte det lär man aldrig få offensiven att funka heller.
Defensiven är viktig men jag hatar verkligen dödgrävarhockey. Det finns inget lag på senare tid i SHL som lyckats.
Lite överdrivet men jag ser hellre att vi släpper 5 mål bakåt om vi kan göra 6+ framåt.

Det känns som att våran senaste satsning i "fem gubbar framför Mantas" bara spär på nedåtspiralen genom att offra våra få styrkor.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 133
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av bbjs »

Magnutz skrev: 2021-12-04 20:15:00 Sjukligt icke-DIF detta. Inte en droppe DNA och vem/vilka står styrande här? Vilka har skapat det som nu sker? Nu måste saker ske för dagens match i Gävle var det sämsta jag sett hittills och då har jag sett fruktansvärt mycket skit fram tills idag.

Inget vi gjorde idag är värt att analysera.

Inget vi gjorde idag går att bygga vidare på.

Vi skötte inte grunderna.
Vi skötte inte någonting.

Vi stressade inte puckförare i egen zon.
Vi pressade inte i offensiv zon.
Vi tog oss inte in i offensiv zons slott.
Vi sköt inte en 15 skott på 60 minuter trots en mängd powerplay.
Vi gick inte på kropp för att ge motståndarna mindre tid.
Vi passade inte på blad.
Vi gjorde ingenting bra.

Dessutom var vi ett helt fenomenalt uselt lag. När någon kom med puck så var det ju ofta utan tanke och ofta 1vsBIF.

Det räcker nu. (Det räckte redan förra matchen iofs)
Inte mycket att analysera av spelet, listan ovan sammanfattar väldigt bra dagens insats.

Mycket tydligare kan inte 22 spelare markera - vi vill inte spela i det här laget.
Kul att de går ihop som en enhet om något iaf. DET borde analyseras.
(Glöm tanken att de 22 spelare vi har inte är kapabla till mer än 12 skott på 5 pp under 60 min)

Det spekulerades ju från SVT om spricka i laget (nej inte klarlagt att det var Videll som sa så).
Den eventuella sprickan ligger med tanke på dagens enhetliga budskap om icke spelande
i så fall mellan spelarna och någon annan instans.
Ta listan ovan, analysera och agera - men ett tips: det går inte sparka 22 spelare.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av sensei »

Alla fattar att det går trögt och att självförtroendet är alltime-low. Så att Rensfeldt inte tar ett direktskott sopren i pp kan jag någonstans förstå.

Men att 75% av laget åker ut i ren alibiåkning i en sådan här livsviktig match är svårt att svälja. Det är där man landar och läget känns tämligen hopplöst.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2021-12-04 22:31:42
BigJ skrev: 2021-12-04 22:27:36 Så du menar att det var fel att försöka få ordning på defensiven när ALLA såg att den var (och är) under all kritik och att vi släppt in flest mål av alla?

Kommer ihåg att Barry, ngn gång under träningsmatcherna innan säsongen, sade att de hittills jobbat med att få försvarsspelet på plats för att därefter få till offensiven till säsongsstart. Nu lyckades ju uppenbarligen inte det men jag tror nog de flesta coacher vill sätta defensiven först. Gör man inte det lär man aldrig få offensiven att funka heller.
Defensiven är viktig men jag hatar verkligen dödgrävarhockey. Det finns inget lag på senare tid i SHL som lyckats.
Lite överdrivet men jag ser hellre att vi släpper 5 mål bakåt om vi kan göra 6+ framåt.

Det känns som att våran senaste satsning i "fem gubbar framför Mantas" bara spär på nedåtspiralen genom att offra våra få styrkor.
Så du menar att ett bra försvarsspel är dödgrävarhockey? Du tycker inte att topplagen har bra försvarsspel? Mycket märklig inställning.

5 gubbar framför Mantas är ju bara för att man inte lyckats sätta ett bra försvarsspel från början, nu blir det ju mest pannkaka vad man än försöker med.

Ett bra försvarsspel gör ju att man vågar spela ut offensivt, nu säkrar vi ju hem för att vi inte litar på defensiven tillräcklligt och med all rätt sett till alla frilägen vi släppt till tidigare.
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Wishes »

Praetori skrev: 2021-12-04 22:28:55
Wishes skrev: 2021-12-04 22:20:49 De apatiska och de handlingsförlamade strategi!
Undrar om du inte tänker som Jocke.
Han bytte tränare och spelare, gjorde sig av med Hank och värvade in folk utifrån i samma typ av anda. Det kanske var just aktivt handlande för agerandets skull ledde oss ner längs denna väg?
Då undrar du helt fel, och har missuppfattat mig helt fel! Att blanda ihop mitt tänkade med Joakim Erikssons är en ännu större missuppfattning. Att ta fullständigt huvudlösa beslut, att detaljstyra och att att ha hybris som sportchef och tro att man kan göra allt bäst själv är i grunden baserat på handlingsförlamning och att vara i stresskonen. Då är det dags att lämna in, men stressade personer med brist på självinsikt tenderar att tro att man kan lösa det bäst själv. En riktig ledare ger realistiska ramar, facilitterar, ger stöd och rätt förutsättningar. Det Joakim Eriksson har gjort, sedan flera säsonger tillbaka, är helt tvärtom (förutom ett förbannat mycket snack, men en avgrundsdjup avsaknad av verkstad).
Stolt, men aldrig nöjd
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Praetori »

Wishes skrev: 2021-12-04 23:15:05
Då undrar du helt fel, och har missuppfattat mig helt fel! Att blanda ihop mitt tänkade med Joakim Erikssons är en ännu större missuppfattning. Att ta fullständigt huvudlösa beslut, att detaljstyra och att att ha hybris som sportchef och tro att man kan göra allt bäst själv är i grunden baserat på handlingsförlamning och att vara i stresskonen. Då är det dags att lämna in, men stressade personer med brist på självinsikt tenderar att tro att man kan lösa det bäst själv. En riktig ledare ger realistiska ramar, facilitterar, ger stöd och rätt förutsättningar. Det Joakim Eriksson har gjort, sedan flera säsonger tillbaka, är helt tvärtom (förutom ett förbannat mycket snack, men en avgrundsdjup avsaknad av verkstad).
Jag håller med om det du skriver ovan.
Jag är dock inte alls säker på att det är Jocke som ensam bär ansvaret för utvecklingen och att han skall hängas ut och att allt blir bättre om han försvinner. Folk skrev efter förändringar när vi var kassa förra säsongen och det var exakt vad de fick.

Det kan mycket väl vara så att saker skulle bli bättre om vi kickar Jocke nu men då skall de som lobbyar för det vara beredda att sticka fram nacken och ta samma ansvar och inte gömma sig om det ändå går på röven.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2347
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Buford »

Varken Jocke, tränarna, spelarna eller någon annan inom DIF kan få det här laget på fötter igen, annars skulle det redan vara gjort! Om det skulle vara intern-tjafs och splittringar som ligger bakom så är det skandal att det inte är löst sedan länge och alla ansvarigas huvuden bör rulla. Någonting är ruttet i DIF och ingen är förmögen att göra det som krävs..

Någon som vet om Josef rör sig runt laget? Kan han i sin roll som den egentliga lagkaptenen bidra med något?
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1292
Blev medlem: 2016-02-24

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Harmageddon »

Praetori skrev: 2021-12-04 23:39:40
Wishes skrev: 2021-12-04 23:15:05
Då undrar du helt fel, och har missuppfattat mig helt fel! Att blanda ihop mitt tänkade med Joakim Erikssons är en ännu större missuppfattning. Att ta fullständigt huvudlösa beslut, att detaljstyra och att att ha hybris som sportchef och tro att man kan göra allt bäst själv är i grunden baserat på handlingsförlamning och att vara i stresskonen. Då är det dags att lämna in, men stressade personer med brist på självinsikt tenderar att tro att man kan lösa det bäst själv. En riktig ledare ger realistiska ramar, facilitterar, ger stöd och rätt förutsättningar. Det Joakim Eriksson har gjort, sedan flera säsonger tillbaka, är helt tvärtom (förutom ett förbannat mycket snack, men en avgrundsdjup avsaknad av verkstad).
Jag håller med om det du skriver ovan.
Jag är dock inte alls säker på att det är Jocke som ensam bär ansvaret för utvecklingen och att han skall hängas ut och att allt blir bättre om han försvinner. Folk skrev efter förändringar när vi var kassa förra säsongen och det var exakt vad de fick.

Det kan mycket väl vara så att saker skulle bli bättre om vi kickar Jocke nu men då skall de som lobbyar för det vara beredda att sticka fram nacken och ta samma ansvar och inte gömma sig om det ändå går på röven.
Ja, folk önskade sig en förändring.
Men det är Jocke som tar besluten vilka spelare vi ska förlänga med, vilka vi ska skeppa iväg, vilken tränare som ska anställas, osv. Det är detta som kallas långsiktig planering och inte spontanköp som man returnerar.

Eller var någon annan på forumet som skrek högst med i beslutet att ta in Lorito?

Du fattar ju själv att Jocke har det yttersta ansvaret.

Han måste köpa in rätt ingredienser(spelare) och kock(tränarna) som följer vårt recept(det sättet vi ska spela på). Ett av problemen var att han satsade på en existerande huvudingrediens som inte höll och då blev det restprodukter. Då fallerade allt och alla på forumet såg det långt innan. Utom Jocke då

För att sammanfatta så du förstår.
Ja, jag var en dem som ville se en förändring efter förra säsongen men jag var aldrig med vilka ingredienser och kock som skulle köpas, behållas, etc. Det var ju Jocke!

Om inte spelarna tror att det funkar, gör sitt jobb el. klarar av det. Då är det en ledarskapsfråga och de ska se till att spelarna gör jobbet.

Men nu står vi där med en enda stor röra
Stormborne
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-02-02

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Stormborne »

Visst förstår ni hur dåliga vi är? Förutsättningarna är enorma vi har faktiskt turen att befinna oss i Sveriges huvudstad dvs oerhört mycket mer publik än andra orter norröver och ändå har vi stått vid shls skampåle i ungefär 10 år. Något är groteskt fel. Vi har alla förmåner men svenska norr kör över oss fullständigt och det är anmärkningsvärt. Det är faktiskt så summa summarum att vi ska ha alla fördelar jämtemot andra lag då vi faktiskt finns i Huvudstan. Skämmigt är bara förnamnet andra skrattar åt oss iallafall IQ över 100
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av förevigtdjurgården »

Stormborne skrev: 2021-12-05 01:49:26 Visst förstår ni hur dåliga vi är? Förutsättningarna är enorma vi har faktiskt turen att befinna oss i Sveriges huvudstad dvs oerhört mycket mer publik än andra orter norröver och ändå har vi stått vid shls skampåle i ungefär 10 år. Något är groteskt fel. Vi har alla förmåner men svenska norr kör över oss fullständigt och det är anmärkningsvärt. Det är faktiskt så summa summarum att vi ska ha alla fördelar jämtemot andra lag då vi faktiskt finns i Huvudstan. Skämmigt är bara förnamnet andra skrattar åt oss iallafall IQ över 100
Självklart förstår vi hur dåliga vi är.

Däremot bör man också vara insatt och förstå det idrottspolitiska läget som råder i Stockholm. Då är det ganska enkelt att förstå varför småbygden helt och hållet springer om hela huvudstaden i denna sport. Det finns för många aktörer på marknaden i Stockholm, och för litet utbud sett till efterfrågan vad gäller rena hallar, faciliteter och strukturen runtom. Vi har för fan inte ens en egen träningsanläggning som är okej, sponsorpengarna försvinner (jämfört med hur det ser ut på obygden där företag med glädje ställer sig bakom stadens lag) eftersom sponsorer inte vill alienera delar av staden genom att "välja lag", vi har absolut ingen kommun som kommer in och backar upp ekonomiskt, och det egentliga dragplåstret som finns kvar då är att vi är den största staden i Sverige. Vill man bo i storstad eller vill man vinna titlar är närmre verkligheten än någon sorts faktum att vi fullständigt skulle demolera hela serien bara för att vi befinner oss i den stad med högst invånarantal.

Att någonting är genomruttet i föreningen är du däremot helt rätt ute med.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Hillberry blue
Inlägg: 682
Blev medlem: 2017-03-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sydöstra Sverige

SHL 21/22: Brynäs - Djurgårdens IF 4/12

Inlägg av Hillberry blue »

Om man nu ska jämföra med DIF fotboll, inte bestämmer väl Bosse Andersson hur vi ska spela eller vilken spelmodell som ska användas ? Det bestämmer väl Bergstrand/Lagerlöf ? Hur sker spelarrekryteringar där ? Är det Bosse som tar in vad han anser vara bäst för laget eller är det i samförstånd med tränarna ?
Skriv svar