Jag tror ärligt talat att "spelmodellen" kanske inte varit så tydlig eftersom Robban och DIFs ledning haft skilda åsikter om hur spelet skall bedrivas? Spelare som Grewe och Holtz som, med typ samma grundtanke kring spelmodellen i juniorlagen, varit bland de bästa juniorerna på länge såg otroligt trubbiga ut på elitnivå när de väl "inrättat sig". Våra juniorlag (och även damsidan) tycker jag har spelat med klart tydligare linjer men sen är tempot inte lika högt som i SHL heller så det är väl lättare att rätta sig efter.Buford skrev: ↑2021-05-24 08:28:52Om det är som du säger så är det inte bättre att skrota spelidén då ingen fattar/klarar av att spela efter den? Om jag bygger ett hus och i efterhand kom på att jag glömde göra en grund så river jag skiten istället för att försöka lyfta huset och pressa in en grund efteråtPraetori skrev: ↑2021-05-24 06:57:34 Jag har mina misstankar kring värvningen av Barry och att det är ett resultat av hur spelet sett ut.
Man kanske dragit slutsatsen att sättet som DIF vill spela på kräver en annan mer grundläggande utbildning och filosofi hos spelarna (och hela organisationen) och då blir Barry ett logiskt val. Kan han förmedla modellen och sätta sin prägel hos alla så blir det ju en långsiktig vinst för spelmodellen. Om det sedan är rätt/funkar och dessutom passar för SHL på sikt lär vi ju bli varse.
Men det osar ju inte direkt guldaspirationer om det hela. Snarare kvarsittning och back-to-basics.
Återigen utan att veta (ren spekulation). När Robban anslöt hade han säkerligen en hel del egna idéer som han ville ingjuta i laget med sin "framåtlutade" hockey med "grit" och trodde att DIFs modell var samma som den han själv ville lyfta fram medan Jocke trodde att man fått in en tränare som delade bilden av spelmodellen som DIF vill ha. Med tiden lär det ha visat sig att bilderna av hur hockeyn skall spelas skiljer sig år (i stor grad eller kanske bara på detaljnivå) eller så tyckte Robban att materialet krävde en annan typ av hockey än vad föreningen vill ha.
Det är ju iaf klart uttalat att Barry även skall samarbeta med våra utvecklingscoacher och juniortränarna, och det har kommunicerats ganska tydligt jämfört med tidigare vilket får mig att "räkna baklänges" och landa i att man upplevt att synken i spelmodell inte varit så bra som man velat mellan lagren i organisationen.
Jag kanske läser in för mycket i det hela men det luktar ändå som att man gått direkt till "källan" för hur man vill att hockey skall bedrivas. Barrys träningar med NHL-proffsen på sommaren brukar innehålla en hel del grejer som man känner igen från hur DIF säger sig vilja spela plus en massa fina detaljer. Jag är fullt övertygad om att vi får in en fantastisk tränare som kommer kunna göra massvis för att utveckla organisationen och spelarna. Huruvida han är den "coach" vi behöver för att nå framgångar i seriesystemet är dock en öppen fråga. Jag förnekar inte karls meritlista men SHL är ändå SHL. Grädden på moset hade ju varit om han har nån lagkaptenskandidat eller annan stark spelare som förstår hans modell rakt igenom och som han tar med sig från andra sidan pölen.