Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

DIFLuWi skrev:
mb81 skrev:Linköping värvar under värvningsstopp. Kommer de straffas på nåt sätt. Filip Berglund är 22 så inget rookie/juniorkontrakt.
Vad jag förstår var det redan signat, de valde bara att gå ut med det nu. Dvs gjorde det lite snyggare än saik gjorde med Jonathan Jonsson, som presenterade typ en sekund efter avslutad säsong.
Precis. Trodde inte man fick presentera spelare heller. Redigerade mitt inlägg när jag såg att det inte gällde redan klara spelare.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

"Enligt uppgift ska Manuel Ågren ha gjort klart med en klubb i ett skede då Oskarshamn var på väg mot kval och hade en oklar SHL-framtid framför sig. Nu vet klubben att det blir spel i SHL, fast utan Manuel Ågren."

https://hockeynews.se/articles/13727/

Vi har inte gått ut med info om förlängning, så det rör sig säkert om en annan klubb.
Gissar Färjestad pga. hans historik i klubben och att FBK inte skyr från att vara sloppy seconds till spelare vi utvecklat till SHL-spelare.
Säg den glädje som varar
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Nu vet vi ju inte om det är för oss eller en annan klubb Ågren ska spela för. Jag gillar Ågren jättemycket men dumt att gå in i ett budkrig med typ Färjestad, HV eller någon annan rik klubb. Han producerade helt ok men 19 poäng på 49 matcher är inget som ska ge någon superlön. Dessutom bara presterat på shl-nivå en säsong. Men vi borde gett ett erbjudande att fördubbla lönen. Typ 70-80k/månad.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev:Nu vet vi ju inte om det är för oss eller en annan klubb Ågren ska spela för. Jag gillar Ågren jättemycket men dumt att gå in i ett budkrig med typ Färjestad, HV eller någon annan rik klubb. Han producerade helt ok men 19 poäng på 49 matcher är inget som ska ge någon superlön. Dessutom bara presterat på shl-nivå en säsong. Men vi borde gett ett erbjudande att fördubbla lönen. Typ 70-80k/månad.
Fast vi för ju diskussioner med Ågren så han är inte "klar" för någon alls i detta läge. Det kan bli turbulent rent oavsett men jag är övertygad om att Jocke tar det lugnt med tanke på ekonomin.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev:
mb81 skrev:Nu vet vi ju inte om det är för oss eller en annan klubb Ågren ska spela för. Jag gillar Ågren jättemycket men dumt att gå in i ett budkrig med typ Färjestad, HV eller någon annan rik klubb. Han producerade helt ok men 19 poäng på 49 matcher är inget som ska ge någon superlön. Dessutom bara presterat på shl-nivå en säsong. Men vi borde gett ett erbjudande att fördubbla lönen. Typ 70-80k/månad.
Fast vi för ju diskussioner med Ågren så han är inte "klar" för någon alls i detta läge. Det kan bli turbulent rent oavsett men jag är övertygad om att Jocke tar det lugnt med tanke på ekonomin.
Jo, enligt artikeln är han ju klar för en klubb. Mattias Ek har ett rätt bra track record, så det verkar sannolikt. Manne har väl bara inte satt penna till papper ännu varpå man kommunicerat att man "för diskussioner" med honom. Enklare än andra konstiga formuleringar.
Säg den glädje som varar
Darlingdave
Inlägg: 52
Blev medlem: 2019-04-18

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Darlingdave »

I intervjun med Jocke låter det som att vi inte kommer att ersätta Hultström rakt av. Utan det finns t.ex. Utrymme för Simon Johansson att ta en plats i PP.

Vi kommer även göra plats för mer junisar bland både forwards och backar. Känns väldigt riskfyllt med tanke på hur skadebenägna vi varit under säsongen.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Kaskadspyr om vidrigheternas lägger beslag på Ågren - utveckla nått eget era ekodopade bönder någon gång
Ceterum censeo Solna esse delendam
Darlingdave
Inlägg: 52
Blev medlem: 2019-04-18

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Darlingdave »

Donkels-2.0 skrev:Kaskadspyr om vidrigheternas lägger beslag på Ågren - utveckla nått eget era ekodopade bönder någon gång
Magkänslan efter Jockes intervju är inte bra gällande Ågren.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:"Enligt uppgift ska Manuel Ågren ha gjort klart med en klubb i ett skede då Oskarshamn var på väg mot kval och hade en oklar SHL-framtid framför sig. Nu vet klubben att det blir spel i SHL, fast utan Manuel Ågren."

https://hockeynews.se/articles/13727/

Vi har inte gått ut med info om förlängning, så det rör sig säkert om en annan klubb.
Gissar Färjestad pga. hans historik i klubben och att FBK inte skyr från att vara sloppy seconds till spelare vi utvecklat till SHL-spelare.
Man vet ju inte vilka rykten som stämmer, men hörde i januari att han skulle vara klar för annan klubb till nästa år. Men då lite konstigt att vi säger att vi för diskussioner med honom och inte en som är "klar ut".
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:"Enligt uppgift ska Manuel Ågren ha gjort klart med en klubb i ett skede då Oskarshamn var på väg mot kval och hade en oklar SHL-framtid framför sig. Nu vet klubben att det blir spel i SHL, fast utan Manuel Ågren."

https://hockeynews.se/articles/13727/

Vi har inte gått ut med info om förlängning, så det rör sig säkert om en annan klubb.
Gissar Färjestad pga. hans historik i klubben och att FBK inte skyr från att vara sloppy seconds till spelare vi utvecklat till SHL-spelare.
Man vet ju inte vilka rykten som stämmer, men hörde i januari att han skulle vara klar för annan klubb till nästa år. Men då lite konstigt att vi säger att vi för diskussioner med honom och inte en som är "klar ut".
Det tror jag beror på att förhandlingarna ligger i det stadiet att Manne har bud att ta ställning till, men har ännu inte nobbat DIF helt och hållet förrän allt är påskrivet med den andra klubben. Det är taktiskt för att inte bränna sin bro till DIF och med värvningsstoppet tar det längre tid.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
reservjesus
Inlägg: 1066
Blev medlem: 2007-09-28

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av reservjesus »

Det ska bli spännande och se vad man tar in för målvakt, Joe Cannata i björklöven har det inte ryktats om men det är en målvakt jag gärna ser i DIF.
En riktig late bloomer.
clowns to the left of me, jokers to the right
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

reservjesus skrev:Det ska bli spännande och se vad man tar in för målvakt, Joe Cannata i björklöven har det inte ryktats om men det är en målvakt jag gärna ser i DIF.
En riktig late bloomer.
Vill gärna ha någon som kan konkurrera med Svedberg om förstaspaden och vice-versa. Mantas känns som ett prisvärt alternativ.

Edit: Vi verkar torska Bemström som tränare, verkar som att han kan vara på väg till Leksand.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Darlingdave
Inlägg: 52
Blev medlem: 2019-04-18

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Darlingdave »

Praetori skrev:
reservjesus skrev:Det ska bli spännande och se vad man tar in för målvakt, Joe Cannata i björklöven har det inte ryktats om men det är en målvakt jag gärna ser i DIF.
En riktig late bloomer.
Vill gärna ha någon som kan konkurrera med Svedberg om förstaspaden och vice-versa. Mantas känns som ett prisvärt alternativ.

Edit: Vi verkar torska Bemström som tränare, verkar som att han kan vara på väg till Leksand.
Om det stämmer med Bemström är det väl ingen större förlust med tanke på hur försvaret sett ut under säsongen. Kändes som en nödlösning när vi tappade Nyman.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Darlingdave skrev: Om det stämmer med Bemström är det väl ingen större förlust med tanke på hur försvaret sett ut under säsongen. Kändes som en nödlösning när vi tappade Nyman.
Ärligt talat vet jag inte om jag tycker att det var bättre under Nyman. Nyman var/är grym på att utveckla backar men jag tror inte det är fullt så enkelt att vårat anfalls/försvarsspel står och faller med ass.coacherna.
HELA laget måste bidra i försvaret på samma sätt som att HELA laget måste bidra i anfallet i modern hockey. Senast vi hade ett helhetstänk i det defensiva som gav effekt var under Säcken. Då låg vi på rygg och sprattlade under större delen av matcherna och hade ett par fartdemoner och målgörare som Sörensen, Matt mfl som gjorde att vi vann matcher men annars var det stat-padding på våra målvakter med gröt framför egen kasse och sparka bort returer.

Man kan ju hävda att vi var "bättre" rent försvarsmässigt eftersom vi släppte till ungefär lika många mål bakåt men motståndarna fick skjuta mycket mycket mer men det tycker jag är att ljuga med statistiken. Får motståndarna skjuta mycket så har man misslyckats någonstans.

Systemet satt ju 15/16 och beteendet hängde med in en bit i 16/17 men det syns en otroligt stor skillnad i hur många skott vi släppte mot oss med Säcken+Nyman vs Robban+Nyman. Med Säcken 15/16 släppte vi över 1500 skott mot oss varav över 1000! i skottsektorn medan under Robban året efter styrdes försvaret om till 1273 mot och bara 868 i skottsektorn.

I år har vi släppt mindre än 1400 skott på eget mål men var uppe i över 900 i skottsektorn vilket är ett negativt trendbrott som jag dock inte tror har med Nyman att göra (som ju stod där även under Säcken) utan att vi varit betydligt mer framåtlutade med en mer offensivt inriktad backbesättning.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Man måste ha respekt för hur extremt svårt eller snudd på omöjligt det är att utifrån ett supporterperspektiv utvärdera ett assisterande tränarens jobb. Vissa gör det så enkelt att dom bara tittar på powerplay-procenten och stämplar Musse till exempel.

Vi vet inte exakt hur arbetsfördelningen ligger till. Vi vet inte vems verk vi faktiskt ser på isen. Musse eller Bemström kanske har velat ändra två-tre saker som Robban har lagt veto mot. Eller tvärtom.

Även om vi bortser från det, så är det bland det svåraste som finns att utvärdera coacher i allmänhet. Är det bara truppen som är väldigt bra men coachen som är medioker? Eller är det truppen som är medioker men coachen som låter dom? Enda sättet att få veta det är ju att få se exakt samma trupp, mot exakt samma motstånd, utan coachen. Vilket vi aldrig får. Man kan såklart ha tankar och teorier men helt omöjligt att "veta" som som lyfter/sänker den andra.

Våra assisterande tränare har genom åren alldeles för lättvindigt stämplats som jättedåliga/jättebra.
Expert.
Låst