Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

B.I.B.A skrev:
#87 skrev:
B.I.B.A skrev: Om den här truppen ska vara i närheten av fjolårets så måste flertalet spelare tjäna bra mycket mer än deras marknadsvärde. Vi har släppt bland annat Bourque, Målisjocke, Ridderwall, Ljungh, Lundh och rejäl löneminskning på Brodin. Har diskuterat detta tidigare i tråden men vi borde haft hela Ridderwalls lön kvar plus ytterligare en del. Sen lämnade Vejdemo också.
Ok. Ja, du har nog rätt. Jocke har, under en silly season med högre löner än på länge, snålat sig till ett lagbygge som på förhand känns betydligt vassare.
Det får stå för dig.
Otroligt komiskt ändå att du är så säker på din sak och värderar dina hockeykunskaper mer en någon som faktiskt jobbar som sportchef, med över 10000 timmar som hockeyspelare, och värvat ihop ett lag som kom 2a förra säsongen. Inte många som tar sina argument på allvar då. Ännu mer komiskt att du sedan ifrågasätter den journalist som förmodligen har bäst koll, och även kontakter, under sillyseason och även löner.

Alla förlängningar kostar bra mycket mer än vad du tror. Bara att vi lyckas värva Dick för Vejdemos lön stärker det argumentet. Målvaktssidan kan mycket väl vara +/- 0 med tanke på Reideborns genombrott och hans ny kontrakt. Josefsson och Ante är bland dom bästa centrarna i SHL, samma visa när det gäller Högström och Hultsröm, vilket betyder att dom får betalt därefter. Urbom och Bergfors kommer minst kosta det dubbla jämfört med föregående år. Lundh är ersatt lönemässigt med Lilja. Du vet potentialen som finns i Brodin, det vet Jocke också.

Den enda spelaren som jag tvivlar på i den här truppen i nuläget är Alsing. Om det visar sig att han inte håller, hoppas jag Jocke inte gör samma misstag som med Press och lånar ut honom till Allsvenskan för fortsatt utveckling.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev: Om Jocke nu är en konspiratorisk lögnhals måste det bevisas - just nu misskrediterar du alla, inklusive Madhawk som överlag har mycket hög trovärdighet bara för att det ska passa din världsbild. Det håller inte. Du kan mycket väl ha rätt, men du måste bevisa det.
Det är precis det jag försöker göra, men du och övriga Jocke-lovers vägrar ju titta objektivt på saken. Madhawk går ju på Jockes uppgifter och Jocke är en person som, till exempel, trodde/påstod att Fagerudd var jämnbördig med Hultström.
Avgå Jocke.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

Benjamin L. Willard skrev:Otroligt komiskt ändå att du är så säker på din sak och värderar dina hockeykunskaper mer en någon som faktiskt jobbar som sportchef, med över 10000 timmar som hockeyspelare, och värvat ihop ett lag som kom 2a förra säsongen. Inte många som tar sina argument på allvar då. Ännu mer komiskt att du sedan ifrågasätter den journalist som förmodligen har bäst koll, och även kontakter, under sillyseason och även löner.
Madhawk går sannolikt på Jockes uppgifter som sagt. Och Jocke är en person som tror/påstår att Tambellini var en Allsvensk stjärna, att Fagerudd var lika bra som Hultström, Att Musse Håkansson är en bra coach osv. Dessa misstag är så grova att till och med jag hade gjort det bättre. Jockes starka egenskap är att han är duktig på att tala. Med den förmågan kan han förmedla att Allsvenska spelare är lika bra som SHL-stjärnor och folk köper det rakt av. DET är komiskt. Vi ska försöka föreställa en elitförening, då kan man inte bara ta en gammal spelare och tro att han har kontaktnätet och kompetensen som krävs för att sitta på den kanske viktigaste posten i hela klubben. Det kommer gå åt helvete förr eller senare.
Alla förlängningar kostar bra mycket mer än vad du tror. Bara att vi lyckas värva Dick för Vejdemos lön stärker det argumentet. Målvaktssidan kan mycket väl vara +/- 0 med tanke på Reideborns genombrott och hans ny kontrakt. Josefsson och Ante är bland dom bästa centrarna i SHL, samma visa när det gäller Högström och Hultsröm, vilket betyder att dom får betalt därefter. Urbom och Bergfors kommer minst kosta det dubbla jämfört med föregående år. Lundh är ersatt lönemässigt med Lilja. Du vet potentialen som finns i Brodin, det vet Jocke också.
Återigen köper du allt du hör från Jockes tomma snack men lyssnar inte på logiska argument. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig?

1. Dick kan omöjligt tjäna samma som Vejdemo. Inte en chans. Dick har sannolikt varit klar länge och vi har (som jag tidigare påpekat dussintals gånger och tydligt motiverat) gott om pengar kvar från tex Ridderwall som inte ersatts.
2. Reideborn hade gjort ca 20 bra matcher när hans kontrakt skrevs. 20 bra matcher efter att ha varit seriens kanske sämsta spelare i tre säsonger i rad tidigare, samt att han aldrig presterat i ett slutspel eller i ett lag i motgång. Han är inte värd i närheten av samma som Jocke, med SM-guld, landslagsmeriter och flera SM-finaler i sitt CV. Adam/Jensen är en chansning och budgetlösning.
3. Josefson är den enda som är ny i laget av dem du nämner. De övriga satt på kontrakt.
4. Urbom och Bergfors är inte värda det dubbla, i så fall har Jocke blivit totalblåst. Båda kom till oss för att de var grovt överbetalda i sina tidigare klubbar. Ingen kan väl vara så korkad att överbetala dem lika mycket igen? Båda är dugliga spelare men långt ifrån de SHL-stjärnor som de spåddes bli (och fick betalt för att vara) när de kom från KHL.
5. Att Brodin har potential är jag väl medveten om. Vad har det med saken att göra? Uppgifterna som cirkulerat är att hans lön halverats sedan förra året.
Den enda spelaren som jag tvivlar på i den här truppen i nuläget är Alsing. Om det visar sig att han inte håller, hoppas jag Jocke inte gör samma misstag som med Press och lånar ut honom till Allsvenskan för fortsatt utveckling.
Själv tvivlar jag på målvaktssidan, forwardssidan, och backsidan. Centersidan ser bra ut. Men har Jocke haft något som helst logiskt resonemang bakom sina kontrakt under våren så finns det ju åtminstone gott om pengar kvar till förstärkningar under säsongen.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Salas »

Jag köper inte påståendena om att kontraktsförlängningar är dyra. Ska lönen upp, så ska spelaren ha presterat jävligt bra också. Kan inte påstå att de som förnyat sina avtal går in under den kategorin, utöver de framtida NHL-kidsen och Reideborn (men målvaktssidan är garanterat billigare kommande säsong ändå, annars har Jocke gjort bort sig).

Bergfors och Urbom blir givetvis dyrare, men samtidigt har vi budgetvärvat. De allsvenska spelarna ska inte vara dyra.

Med Dick i laget tror jag (och räknar med) att vår lönebudget är på i princip oförändrad nivå jämfört med förgående säsong. Det jag däremot undrar över är vart de nya TV-pengarna tar vägen. De satsar inte på spelartruppen i alla fall, för de pengarna räcker till 3 absoluta toppspelare med över 300k i månaden var.

Ska bli intressant att höra vad som sägs på årsmötet. Jag räknar med att en plan för de nya pengarna presenteras. Sker en satsning i någon del av föreningen så ska den vara tydligt uttalad. Om det inte genomförs kräver jag att Djurgården gör ett positivt ekonomiskt resultat med över 15 miljoner kronor kommande säsong.
Pengarna ska inte trollas bort på överflödiga kontorsplatser eller till damhockeyn, det är det enda jag begär. Väljer de att stärka föreningens egna kapital är det inga konstigheter så länge som det uttals tydligt.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Ljungh fick 190 och Linus J 170. Så givetvis är kontraktsförlängmingar dyra. Det gäller inte bara andra klubbar.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

B.I.B.A skrev:
DIF_Soldier skrev: Om Jocke nu är en konspiratorisk lögnhals måste det bevisas - just nu misskrediterar du alla, inklusive Madhawk som överlag har mycket hög trovärdighet bara för att det ska passa din världsbild. Det håller inte. Du kan mycket väl ha rätt, men du måste bevisa det.
Det är precis det jag försöker göra, men du och övriga Jocke-lovers vägrar ju titta objektivt på saken. Madhawk går ju på Jockes uppgifter och Jocke är en person som, till exempel, trodde/påstod att Fagerudd var jämnbördig med Hultström.
Det är klart att Jocke inte trodde att Fagerudd skulle ersätta Hultström rakt av. Fagerudd var en budgetlösning för att ersätta några av de egenskaper som försvann med Hultström (högersläggan i PP framförallt).

Att Hultström sedan tillkom under förra säsongen gör att spelarbudgeten jämfört med säsongen dessförinnan som en konsekvens ökade med cirka tre miljoner.

Jämfört med hur övriga lag värvat finns det inte heller mycket att anmärka på avs Jockes jobb.
Quint
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-03-27

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Quint »

Dick är ihop med en karriärskvinna som har sitt jobb att tänka på och de väntar barn inom ett par månader vad jag förstått. Tror inte han behöver ha varit allt för dyr. Han prioriterar nog en bekväm vardag rätt högt, och hintade väl även om det i sin intervju på hemsidan.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Salas »

mb81 skrev:Ljungh fick 190 och Linus J 170. Så givetvis är kontraktsförlängmingar dyra. Det gäller inte bara andra klubbar.
Senast jag kollade så förlängde vi inte med någon av dem. Båda fick sina genombrott, klart lönerna då stiger. Jag syftade enbart till att vår trupp inte borde vara dyrare än förgående säsong. Jocke har handlat på Jysks fyndhörna när han hade kunnat shoppa i dyrare butiker.

Kontrakt blir inte per automatik dyrare när de förnyas. Är helt övertygad om att både Urbom och Bergfors har fått gå ner rejält i lön (samtidigt som vi nu får bekosta hela lönerna).
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Salas skrev:
mb81 skrev:Ljungh fick 190 och Linus J 170. Så givetvis är kontraktsförlängmingar dyra. Det gäller inte bara andra klubbar.
Senast jag kollade så förlängde vi inte med någon av dem. Båda fick sina genombrott, klart lönerna då stiger. Jag syftade enbart till att vår trupp inte borde vara dyrare än förgående säsong. Jocke har handlat på Jysks fyndhörna när han hade kunnat shoppa i dyrare butiker.
Nä men en intention att spelare vi förlängt med kostar mycket också. Långa kontrakt på vår bästa back(Högström) och vår förmodligen bästa forward(Bergfors) kostar riktigt mycket. Med rätta såklart. Tänk vad skit Jocke fått om han släppt Högström eller Bergfors till exempel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

B.I.B.A skrev:
DIF_Soldier skrev: Om Jocke nu är en konspiratorisk lögnhals måste det bevisas - just nu misskrediterar du alla, inklusive Madhawk som överlag har mycket hög trovärdighet bara för att det ska passa din världsbild. Det håller inte. Du kan mycket väl ha rätt, men du måste bevisa det.
Det är precis det jag försöker göra, men du och övriga Jocke-lovers vägrar ju titta objektivt på saken. Madhawk går ju på Jockes uppgifter och Jocke är en person som, till exempel, trodde/påstod att Fagerudd var jämnbördig med Hultström.
Det jag menar är att du måste presentera fakta om du nu är så säker på din sak. Siffror svart på vitt.
Bevisbördan ligger helt på dig.

Du väljer friskt att tro på delar av uttalade uppgifter. Att Dick tjänar lika som Vejdemo är BS, men att Brodin halverat lönen låter rimligt. Varför? Jo, för att det passar din åsikt. Du kan omöjligt veta om det är sant eller inte, och däri ligger ditt problem.

Dina argument blir således motsatsen till objektiva. Du hävdar något du helt saknar belägg för. Du har inte insyn utan utgår från vad du anser är rimligt i ditt huvud.

Argument som: "Madhawk går "ju" på Jockes uppgifter", "kan omöjlligt vara så", "måste kosta si"...
Där brister det, för att du gissar. Du måste visa fakta.
Säg den glädje som varar
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev: Det jag menar är att du måste presentera fakta om du nu är så säker på din sak. Siffror svart på vitt.
Bevisbördan ligger helt på dig.
Varken du eller jag har tillgång till siffror, så varför skulle din åsikt vara mer värd än min? Jag presenterar argument som är genomgående logiska. Jag har tydligt benat ut i massor av text och inlägg alla möjliga scenarion och det enda rimliga är att vi antingen har gott om pengar kvar i budgeten, har tvingats minska lönebudgeten drastiskt eller så har Jocke gjort bort sig totalt. Du har varit med och tjafsat om detta länge så det är bara att gå tillbaka och kolla om det är någonting du inte får ihop.
Du väljer friskt att tro på delar av uttalade uppgifter. Att Dick tjänar lika som Vejdemo är BS, men att Brodin halverat lönen låter rimligt. Varför? Jo, för att det passar din åsikt. Du kan omöjligt veta om det är sant eller inte, och däri ligger ditt problem.

Dina argument blir således motsatsen till objektiva. Du hävdar något du helt saknar belägg för. Du har inte insyn utan utgår från vad du anser är rimligt i ditt huvud.
Jag har tydligt förklarat flera gånger varför jag säger som jag gör, men likväl skalar du bort all argumentation och säger "Du påstår detta men har ingen grund för det". Jo det har jag, och jag har skrivit hur mycket text som helst för att förklara tydligt hur jag resonerar för att till och med du ska förstå. Just eftersom jag inte har alla fakta har jag tvingats gå igenom alla tänkbara scenarion och därifrån dragit mina slutsatser. Allt finns nedskrivet på detta forum, har jag missat något eller varit otydlig så fråga om det istället för att plocka ut enstaka citat och påstå att det inte finns grund för dem.
Argument som: "Madhawk går "ju" på Jockes uppgifter", "kan omöjlligt vara så", "måste kosta si"...
Där brister det, för att du gissar. Du måste visa fakta.
Återigen är du helt fel ute. Dessa påståenden, tex "spelare X måste kosta si.." är baserade på logiskt tänkande, något som du helt saknar. För att försöka skapa extremt tydliga exempel: Det är tex inte rimligt att en spelare från Allsvenskan kostar lika mycket som en landslagsspelare. På samma sätt kan inte spelare A som gjort 10 bra matcher få ett kontrakt i paritet med spelare B som kommit hem efter 8 år i NHL, även om spelare A för tillfället presterat bättre än spelare B. Med sådana logiska resonemang kan man ganska snabbt komma fram till att vår nuvarande trupp inte är värd alls lika mycket som förra årets.

Men sen kan man ju göra som du och många andra och tänka "Jocke säger att den här spelaren är lika bra som denna, då är det så" och helt strunta i att själv bedöma spelarna och se att Jocke är helt ute och cyklar.
Avgå Jocke.
JiWe
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-05-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av JiWe »

Att Jocke fick jobbet i förstaläget kan ju knappast han lastas för och det innebär såklart att man som ny har ett begränsat kontaktnät mm men erfarenheten byggs ju upp vartefter och jag tycker Jocke tagit steg i sin roll.

Tambellini & Fagerudd har ju blivit någon sorts bevis på Jockes uselhet som sportchef. Visst, de föll inte så väl ut så stort grattis till BIBA som visste det hela tiden - well done!! Men vad gjorde Jocke då? Jo, skickade dem till nya klubbar och lyckades därtill ta in bättre ersättare.

Väldigt bra och väldigt prestigelöst arbete som jag ser det.

Att Jocke är bra talare håller jag med om. Väldigt analytisk och kunnig men att det skulle ha någon större koppling till värvningar och deras kommande prestationer har jag svårt att se. De flesta nyktra hockeyfans väljer rimligen att se spelarna i vår miljö en tid innan domen faller och vad Jocke sa, tyckte eller tänkte spelar nog rätt liten roll i sammanhanget för gemene man.

Slutligen tror jag nog att rollen som sportchef är allt annat än enkel och att den dessutom i flera aspekter är ännu svårare hos oss. Lyxen att komma efteråt och tycka med facit i hand har man ju inte riktigt.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

JiWe skrev:Att Jocke fick jobbet i förstaläget kan ju knappast han lastas för och det innebär såklart att man som ny har ett begränsat kontaktnät mm men erfarenheten byggs ju upp vartefter och jag tycker Jocke tagit steg i sin roll.
Givetvis, men ingen klubb på den här nivån har råd att ta risken att vänta tio år på en helt grön person som kanske kan växa in i rollen. Även om Jocke har gjort det bättre så finns det fortfarande många frågetecken. Jag är inte den enda som undrar vart alla pengar tagit vägen.
Tambellini & Fagerudd har ju blivit någon sorts bevis på Jockes uselhet som sportchef. Visst, de föll inte så väl ut så stort grattis till BIBA som visste det hela tiden - well done!! Men vad gjorde Jocke då? Jo, skickade dem till nya klubbar och lyckades därtill ta in bättre ersättare.
Inget grattis till mig. Snarare grattis till Djurgårn hockey som har en sportchef som tar så dåliga beslut att till och med lekmän på forumet kan göra bättre scouting. Att Tambellini inte var en SHL-stjärna och att Fagerudd inte var någon offensiv PP-back kunde vem som helst se. Ja, förutom Jocke då. Om han nu är så duktig på att skicka bort dödvikt, varför får Musse ständigt förlängt när hans PP aldrig funkar?
Väldigt bra och väldigt prestigelöst arbete som jag ser det.
Jag hade hellre haft en sportchef som inte gör dundermisstag alls, än en sportchef som hyllas för att han lyckas lindra fallet när han reparerar dessa misstag.
Att Jocke är bra talare håller jag med om. Väldigt analytisk och kunnig men att det skulle ha någon större koppling till värvningar och deras kommande prestationer har jag svårt att se. De flesta nyktra hockeyfans väljer rimligen att se spelarna i vår miljö en tid innan domen faller och vad Jocke sa, tyckte eller tänkte spelar nog rätt liten roll i sammanhanget för gemene man.
Delar inte din åsikt. Jocke är expert på att hitta sätt att uttrycka sig på för att inge förtroende. Det kan givetvis vara en bra egenskap, men inte när man som Jocke använder det för att komma undan med att inte klara av sitt jobb. Det är inte direkt så att Jocke gått ut och scoutat och gjort några fynd eller hittat några unika spelare. Alla är spelare som hamnar i famnen på honom likt Dick, Ante, Josef, Hultström eller spelare han hittar i Allsvenskan som ingen annan är intresserad av. Säger inte Hultström och Josef är dåliga spelare, säger bara att det inte direkt krävs någon spetskompetens hos sportchefen att ro hem killar som verkligen vill representera DIF mer än något annat.
Slutligen tror jag nog att rollen som sportchef är allt annat än enkel och att den dessutom i flera aspekter är ännu svårare hos oss. Lyxen att komma efteråt och tycka med facit i hand har man ju inte riktigt.
Det tror jag absolut. Just därför borde vi gett oss ut och försökt hitta den perfekta sportchefen med rätt erfarenhet och kontakter. Istället för att bara fråga en av våra gamla spelare. Att gnälla med facit i hand kan man väl knappast anklaga mig för då jag har kritiserat det mesta som gått åt skogen i tidiga skeden.

Tack för mig.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Davidsson
Inlägg: 429
Blev medlem: 2015-02-01

Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Davidsson »

BIBA. Jocke förtjänar inte all skit du kastar hans väg. Verkar nästan som detta har blivit någon personlig beef för dig. Ta en paus. Skaffa dig ett sommarjobb å kom tillbaka fulltankad med positiva känslor i september då serien dragit igång. #handhjärta
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

Davidsson skrev:BIBA. Jocke förtjänar inte all skit du kastar hans väg. Verkar nästan som detta har blivit något personlig beef för dig. Ta en paus. Skaffa dig en sommarjobb å kom tillbaka fulltankad med positiva känslor i september då serien dragit igång. #handhjärta
Jo, det gör han faktiskt. Anledningen till att jag lägger fram det så hårt är för att folk här köper alla bortförklaringar och då måste man vara tydlig. Sen är det inte nödvändigtvis hans fel att han är dålig, men han skulle aldrig fått jobbet från början. På den här nivån i en av landets största föreningar får saker inte skötas så illa. Tråkigt att fler inte kan se klart, men vissa går inte att övertala.

Men annars har du helt rätt, finns ingen anledning för mig att lägga energi på detta forum för att förklara saker för folk som vägrar förstå eller lyssna. Jag ska njuta av sommaren, men att jag skulle komma tillbaka med hockeysug och positiva känslor till det här laget känns osannolikt. Jag brukar ha ett konstant hockeysug året runt, men de få positiva känslor som fanns kring årets lag försvann när Dicken kom. Jag hoppas jag känner annorlunda i höst, men motivationen har ingen av/på-knapp. (Nu kan ni intala er hur mycket mer Djurgårdare än mig ni är).

Hur som haver, ha en fin sommar.
Avgå Jocke.
Låst