Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Kall-El skrev:Om man ens skall överväga att använda statistik på hockeyspelare och då inte minst på defensiva backar måste ju densamma ta hänsyn till följande saker:

* Bedömer den mot vilka spelare backen har matchat mot? ( Defensiva backar torde matchas mot motståndares offensiva toppspelare. )

* I vilka spelformer har backen använts. En defensiv back torde användas mycket i t ex BP vilket knappast förbättrar mycket av den spelarens statistik.

* Matchas spelaren mycket vid nedsläpp som är offensiva eller defensiva?

* Matchas spelaren ofta när hans lag skall försvara en ledning i slutet av en match?

Kort och gott skulle jag vara j-ligt försiktig med att använda mig för mycket av statistik för att bedöma ishockeyspelare. Precis på samma sätt som jag skulle vara jävligt försiktig med att övervärdera betydelsen av passningsskicklighet på en back. Kan backen inte försvara utan puck spelar det ingen roll hur bra densamma är med puck ty en back kan aldrig vara bra om han inte kan försvara.

I en drömvärld vill man självfallet ha en back som klarar båda rollerna är det kanske bäst att tillägga.

I övrigt är det väldigt intressant att se att vi kanske tappat tre av våra bättre backar i spelet utan puck och detta verkar inte direkt många härinne vara oroad över...
Jag är oroad över backsidan......också.

Värdelöst att tappa Lagesson. Honom kommer vi dessutom knappast ersätta.
Urbom bara måste vi behålla.
Falk gör lite för många misstag. Visserligen inte lika många som Hultström, men då har den senare en offensiv uppsida. Falk går ersätta.

Men just nu ser vi ut att försämra alla lagdelar, på papperet i varje fall.

Den optimistiske hoppas på ett antal trevliga förstärkningar.
Den pessimistiske ser att årets lag överraskade positivt långt över förväntan.
Nu har bärande spelare skeppats iväg. "Vi har ett onödigt bra lag".
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Vi kommer säkert bli gråhåriga på S.Johansson och Alsing innan 2018 är slut (man får nog räkna med att det kan ta en säsong eller mer innan de fått den erfarenhet som spelmodellen kräver av en back). De är skickliga backar men främst i proaktiva och offensiva roller. Även om det är jävligt tidigt att säga så tycker jag inte man kan eller ska förvänta sig det rutinmässigt solida försvarsarbetet från sådana pjäser direkt, de behöver få förtroende och göra misstag (som Högga i början). Högga tex är inte världsbäst i man-man mot Sargen men har en jävla näsa för att spela blad mot blad och få bort puckarna även mot vassa forwards som kommer med fart (och därmed defensivt duktig trots offensiv spets). Jämfört med Urbom och Falk som är/var grymma på att få ner tempot i närkampsmomenten och lite fingertoppskänsla för när man skall vänta på hjälp snarare än att försöka göra något kreativt. Falk och Urbom fungerade bäst i rent defensiva roller i egen zon likväl som Högga och Hulta fungerar bäst i offensiv dito. Lagesson, Pettersson och Nilsson betydligt mer allround i min mening. Utan Falk och Lagesson (och eventuellt Urbom) och Johansson och Alsing istället så får vi troligen mer tryck framåt men mindre grundmurad defensiv stabilitet. Men allt kommer ju hänga på hur herrarna kan prestera och utvecklas.

I bästa fall så blir det 60min totalhockey i varje match och vi får stå med uttråkade målvakter. I sämsta fall så blir det som inledningen på förrförra säsongen med backar som tappar puck under press och bitvis hönshus.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Morwin »

Bara jag som hellre chansat på holtz än att ta in en av dem ifrån allsvenskan?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Morwin »

EspenK skrev:Tror på alla utom Allsing som jag tyvärr tror blir en ny Press... Hoppas verkligen jag har fel...

Gillar laget men vi behöver:

Spets till förstakedjan. Spelaren bör kunna styra ett pp. Plus att Brodda stannar(vilket verkar klart).

Defensiv general (ex.Ahnelöv) plus att Urbom stannar. Tror vi blir väl tunna bakåt efter att Lagesson lämnat och Falk som drog ett tungt lass i bp lämnat.
Ingen förlust med falk ju? Kommer bli bättre utan honom men tanke på hur många korkade utvisningar och bakåtmål det blev med han inne på plan.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Morwin skrev:Bara jag som hellre chansat på holtz än att ta in en av dem ifrån allsvenskan?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Nej, både Grewe & Holtz behöver mer tid på sig innan de förväntas ta ordinarie tröjor. Ser dock gärna att Grewe får ett par matcher om vi har en massa frånvaro.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

BOMBOM BOUCHARD

Kanske också borde förtydligat att det just var Lagesson som jag allra helst ville behålla. ( Av någon anledning tror jag Urbom förlänger. )

Att tappa en av de tre defensiva pjäserna fungerar också, men inte att tappa alla tre och ersätta dessa med spelare av typen Alsing gör det inte.

Då hade jag dessutom glömt att vi plockat upp Johansson vilket gör att vi har två unga väldigt offensivt lagda backar med svagheter i defensiven. Hade ju helt klart räckt med en i min bok.

Jag är väldigt oroad över vår backbesättning, men då kanske det också skall tilläggas att jag inte är överdrivet förtjust i en spelartyp som Bernhard heller då jag tycker han "petar för mycket" istället för att gå in ordentligt i situationerna.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Praetori

Jag är ledsen, men en back kan inte vara "en skicklig back" om det brister för mycket i det "rent defensiva spelet".
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ciirree »

-daniel- skrev:Tycker det är en smula fascinerande att alla ser allting så svart eller vitt:

-"Hur kan vi släppa LJ och ersätta med spelare X?!?!?".

Det finns nog oftast rimliga förklaringar bakom vår sportchefs agerande. Dessutom är det lite gulligt att tro att bara för spelare X släpps skall spelare Y ersätta denne rakt av. Så tänker sällan sportchefer, utan det gäller att se till helheten.

I övrigt sörjer jag knappast förlusten av Falk, även fast han gjorde det bra i slutspelet med att vara en jobbig jävel - vilket behövs. Om vi tappar både Ahlén, Falk och Urbom kommer det här laget vara alldeles för snällt inför framtiden när det börjar gälla saker på allvar. Där ser jag verkligen inte att vi har andra spelare som kan axla den rollen. Otroligt viktigt att Urbom blir kvar...
Precis så, Alsing och S Johansson in - Falk ut, är en rejäl förbättring enligt mig. Spelskickliga backar som har sina (förhoppningsvis) bästa år framför sig.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

ciirree

Förbättring?

Då ser vi väldigt olika på vilka krav man skall ställa på backar den saken är säker.
Enligt bekanta till mig som följer Leksand håller inte ens Alsings defensiv i Allsvenskan.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Kall-El skrev:Praetori

Jag är ledsen, men en back kan inte vara "en skicklig back" om det brister för mycket i det "rent defensiva spelet".
Men det går utmärkt att tänka tvärtom? Defensiva backar men noll offensiv uppsida har det så enkelt endå. De behöver bara vara bra bakåt (med bra menar jag hålla rent framför kassen och aldrig backa för en fight såklart, det enda som räknas). Medans offensiva backar ska vara en klippa både framåt och bakåt för att klassas som bra. Så är det oftast när man ska betygsätta en back och den diskussionen är ganska trött.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Kall-El skrev:ciirree

Förbättring?

Då ser vi väldigt olika på vilka krav man skall ställa på backar den saken är säker.
Enligt bekanta till mig som följer Leksand håller inte ens Alsings defensiv i Allsvenskan.
Är det samma personer som sa likadant gällande Hultström? Och om alla unga spelare som inte råkar vara kompletta vid 22 års ålder?
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av kaminor »

Det är väl därför Jocke säger:

"Då vår backtränare Stefan Nyman har en god förmåga att finslipa defensiva detaljer i backspelet samt att vi har en hög fysisk kravbild i vår träningsverksamhet så är jag övertygad om att Olle kommer ta stora utvecklingssteg de nästkommande 2 säsongerna."

Urbom får nog förlängt till slut, men sen är det nog stopp på backsidan. Ahnelöv vore så klart en (dyr) dröm. Viktor Lööv har utgående och är ett (billigare) alternativ.

Skickat från min G8341 via Tapatalk
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

kaminor skrev:"Då vår backtränare Stefan Nyman har en god förmåga att finslipa defensiva detaljer i backspelet samt att vi har en hög fysisk kravbild i vår träningsverksamhet så är jag övertygad om att Olle kommer ta stora utvecklingssteg de nästkommande 2 säsongerna."
Om det är logiken förutsätter jag att vi värvar in typ fyra forwards av absolut toppklass för att täcka upp bristerna hos vår andra assisterande tränare.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

– Vi saknar endast en back i nuläget i vår spelartrupp. Det kommer att bli officiellt under morgondagen vem det är, säger Djurgårdens strategiske sportchef Joakim Eriksson.


Urbom? Ahnelöv? Något annat namn?
Expert.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:– Vi saknar endast en back i nuläget i vår spelartrupp. Det kommer att bli officiellt under morgondagen vem det är, säger Djurgårdens strategiske sportchef Joakim Eriksson.


Urbom? Ahnelöv? Något annat namn?
Spännande! Kanske den spelaren som gått under radarn?
Låst