Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

mb81 skrev: De flesta klubbar har ändå en meriterad målvakt och en billigare målvakt. Väldigt få har två målvakter med hög lön. Ska vi ha både Jocke och Adam kan det bli på bekostnad av en bra back eller forward.
Fast skriver Adam på ett dyrt kontrakt nu så är han varken en billig eller meriterad målvakt. Det bör krävas mer än 15-20 bra matcher för att klassas som meriterad när man kommer från tre säsonger som en av seriens sämsta spelare. Han har spelat 14 matcher i år och förra säsongen avslutade han med en bedrövlig serie mot Färjestad. Det är idag för tidigt att besluta att han är redo att bära hela ansvaret på lagets viktigaste position. Och det är också för tidigt att ge honom ett långt och dyrt kontrakt. Jag vet att Jocke inte är främmande för den typen av chansningar och i år har de ju fallit väl ut, men det kommer de inte alltid att göra. Låt honom åtminstone bevisa att han håller en hel säsong och att han kan prestera i ett slutspel först.

Det är en sak att ge en tilltänkt reservmålvakt förtroende när han spelar bättre än förstamålisen, men en annan sak att ge honom huvudansvar med endast en helt obeprövad back-up att falla tillbaka på. Om laget får en dålig start nästa år och Adam sviktar kanske vi står där i en situation likt förra året, där varken förstamålvakten eller reservmålvakten klarar pressen.

Edit: Om man redan nu ska spika en målvaktsduo till nästa säsong så ser jag det enda rimliga att man ringer en målvakt med SHL-rutin som kan komplettera Adam. Tex Mantas.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Frasse »

Lite rykten för kommande säsong upplagda i silly-tråden för 2018-19 (denna låses upp i samband med att transferfönstret stänger för innevarande säsong).
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

diftobbe89 skrev: I övrigt känns också extremt ovisst med spelare som Ridderwall, Urbom, Lundh och Jocke, jag fruktar att alla kommer lämna.
Innan säsongen drog igång hade väl Urbom intresse på sig från Vegas Golden (shower) Knights om jag inte minns fel. Underskattad i SHL skulle jag säga. Kanske iofs skulle vara bättre på liten rink.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4800
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Praetori skrev:
diftobbe89 skrev: I övrigt känns också extremt ovisst med spelare som Ridderwall, Urbom, Lundh och Jocke, jag fruktar att alla kommer lämna.
Innan säsongen drog igång hade väl Urbom intresse på sig från Vegas Golden (shower) Knights om jag inte minns fel. Underskattad i SHL skulle jag säga. Kanske iofs skulle vara bättre på liten rink.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Urbom är en klippa, inte fullt lika bra detta året som förra, likt Ahlén, men skulle gärna se nya tvåårsavtal på båda två, överlag går vi mot en riktigt bra säsong så jag vill tappa så få spelare som möjligt.
Spela fult
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

sensei skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
sensei skrev:Varför är det helt otänkbart att Rene Boork kör en säsong till?
Han har själv sagt att enda anledningen att han flyttade till Europa var för att spela OS och då kändes väl Stockholm och Djurgården bäst under detta dryga året då han varit i staden innan samt att majoriteten kan prata engelska. Vad ska hans motivation vara för att fortsätta i DIF ytterligare en säsong?
En rejäl slant brukar kunna vara ganska övertygande!
Du tror inte han har en del deg incashat sen innan? Ser hellre en hungrig junior än en omotiverad burk fast jag gillar honom skarpt.

För övrigt, om vi fortsätter gå som tåget, är det bara jag som inte hade sagt nej till en till back för att bredda i slutspel?
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4800
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

AlltidoavsettDIF skrev:
sensei skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
sensei skrev:Varför är det helt otänkbart att Rene Boork kör en säsong till?
Han har själv sagt att enda anledningen att han flyttade till Europa var för att spela OS och då kändes väl Stockholm och Djurgården bäst under detta dryga året då han varit i staden innan samt att majoriteten kan prata engelska. Vad ska hans motivation vara för att fortsätta i DIF ytterligare en säsong?
En rejäl slant brukar kunna vara ganska övertygande!
Du tror inte han har en del deg incashat sen innan? Ser hellre en hungrig junior än en omotiverad burk fast jag gillar honom skarpt.

För övrigt, om vi fortsätter gå som tåget, är det bara jag som inte hade sagt nej till en till back för att bredda i slutspel?
Är det bredd vi vill ha är det ju utmärkt att kalla hem Fagerudd, han är fan inte kattskit, rankar honom högre än åtminstone två backar i nuvarande uppställning.
Spela fult
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

diftobbe89 skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
sensei skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
sensei skrev:Varför är det helt otänkbart att Rene Boork kör en säsong till?
Han har själv sagt att enda anledningen att han flyttade till Europa var för att spela OS och då kändes väl Stockholm och Djurgården bäst under detta dryga året då han varit i staden innan samt att majoriteten kan prata engelska. Vad ska hans motivation vara för att fortsätta i DIF ytterligare en säsong?
En rejäl slant brukar kunna vara ganska övertygande!
Du tror inte han har en del deg incashat sen innan? Ser hellre en hungrig junior än en omotiverad burk fast jag gillar honom skarpt.

För övrigt, om vi fortsätter gå som tåget, är det bara jag som inte hade sagt nej till en till back för att bredda i slutspel?
Är det bredd vi vill ha är det ju utmärkt att kalla hem Fagerudd, han är fan inte kattskit, rankar honom högre än åtminstone två backar i nuvarande uppställning.
Sant. Den tar jag på mig, den glömde jag.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

Är inte Fagerudd uthyrd för resten av säsongen?
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av gaspo »

Urbom? Han sitter bra på läktaren!
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av android »

Praetori skrev:
android skrev: Efter jämförelsen Ahlen = Ölvestad så följer du upp med Ragge/Falk ~ Hank/Ahlen. Jag tycker inte att det håller. Våran edge tidigare har väl varit att vi har haft en stomme som varit duktiga elitseriespelare.

Sedan förstår jag inte din text om Möller. Hans beslut att dra till Nordamerika hade inget med hans a-lagsspel att göra.

Jag har trott på Falk ett tag men han blir ändå 25 bast nästa år. Han har 155 SHL matcher. Många av dessa med upp till 20 minuters istid. Det händer dock inte speciellt mycket i utvecklingen. Sedan får man väl matcha det mot vad man kan få in för samma peng. Vi har ju dock lagt en del pengar på en scoutingorganisation som har varit lyckosam senaste två åren.

Ahlen blir ju 30 bast nästa säsong. Han kommer inte bli snabbare direkt.
Hade Möller fått mer intresse från A-laget hade han kanske varit piggare på oss när han vände hem, mest så jag menade.

När det gäller traditionsbärare och stomspelare är det inte bara offensiva skills som betyder något för stabiliteten i en förening. 99% av allt som händer händer utvecklingsmässigt i spel och för individuella spelare sker utanför matcher och där är föredömen och rutin otroligt viktigt. Det kan inte bara vara business utan det måste finnas glädje och stolthet i spelet för att man skall ta sig någonstans.
Det jag menar är att det var olyckligt att Falk och Ragge (utan att jämföra spelarkvalitéer från olika eror) försvann från spelartruppen när de gjorde det och rollen som föregångsman plötsligt skulle axlas av Mackan med Jimmie och Otto i baksätesroll. Bärande spelare måste kunna koncentrera sig på det personliga spelet och inte att spela 100% rollspelshockey och att agera motivatorer för juniorer. Traditionsbärarna eller de lojala slitvargarna om man vill använda sådana uttryck sätter däremot liksom ribban för övriga. Jämför säsongerna när vi åkte ner och första i Allsvenskan. Det spelar liksom ingen roll att man har grymma lirare om laget i övrigt har en attityd där allt ansvar hamnar på ett par av dessa "lirare". Det är här som slitvargar och rollspelare som föregångsmän kommer in i bilden. Killar som Wennberg, Kempe, Sörensen mfl åkte runt och småfes innan de hamnade bredvid killar som Brodin, Ahlén, Hank mfl på träning (jag vågar påstå att det åtminstone var ett par procents påslag på karriärutvecklingen i föreningen att hamna i sådana omgivningar även om man inte kan dra några stora växlar på det).

Det är först när folk börjar dra ner övriga laget, bidrar negativt till +/-, dålig Corsi osv som man skall börja fundera på att göra sig av med trotjänare. Det är åtminstone min mening.
Vi har lite olika åsikter, men det är en rätt intressant diskussion. Jag tror inte att bara spelare som kategoriseras som slitvargar och gnuggare är föredömen. Bremberg var ju ruggigt stark i benen samtidigt som han hade högst Vo2/kg. Visst han kanske var lätt-tränad men han tränade också mycket och hårt.

Du ber mig jämföra året vi åkte ur mot året i HA. Jag tittade på truppen som spelade ut oss. Jag kan påminna dig om att den truppen innehöll namn som Christan Eklund, Daniel Brodin, Jimmie Ölvestad, David Printz och Mathias Tjärnqvist, Samtliga spelare som jag tror att du skulle sätta epitetet slitvarg på. Lägg till Daniel Tjärnqvist, Mackan Nilson, Kristofer Ottosson och Josef Boumedienne. Säga vad man vill om dessa spelare men det är riktiga proffs i hur dom förberede sig och tränade.

Jag tycker inte att du leder det du säger i bevis.
Dock så är det ju såklart inte bara individuell skill som driver ett lag framåt. Min amatörmässiga analys av året vi åkte ur var att vi hade en mix av spelare som var mätta och trötta med unga spelare som var med ena benet i nordamerika. Kombinera det med ett trött ledarskap och tuff press plus lite otur. Inte att vi saknade gnuggare.

Nu har DIF bestämt att man ska spela på ett visst sätt. Då bör stomspelarna klara av att spela på det sättet. Sen gillar jag såklart Ahlen och Hank också. Jag vill inte något mer än att dom skulle ta en tröja, men att dessa två ska ta upp två platser i truppen är för mycket.
Född till sportchef.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av sensei »

Inte för att vara någon besserwisser men Bombom vill jag minnas hade skjutit ut sig själv mid-season det året.

Men fortsätt gärna den intressanta diskussionen!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

android skrev: Vi har lite olika åsikter, men det är en rätt intressant diskussion. Jag tror inte att bara spelare som kategoriseras som slitvargar och gnuggare är föredömen. Bremberg var ju ruggigt stark i benen samtidigt som han hade högst Vo2/kg. Visst han kanske var lätt-tränad men han tränade också mycket och hårt.

Du ber mig jämföra året vi åkte ur mot året i HA. Jag tittade på truppen som spelade ut oss. Jag kan påminna dig om att den truppen innehöll namn som Christan Eklund, Daniel Brodin, Jimmie Ölvestad, David Printz och Mathias Tjärnqvist, Samtliga spelare som jag tror att du skulle sätta epitetet slitvarg på. Lägg till Daniel Tjärnqvist, Mackan Nilson, Kristofer Ottosson och Josef Boumedienne. Säga vad man vill om dessa spelare men det är riktiga proffs i hur dom förberede sig och tränade.

Jag tycker inte att du leder det du säger i bevis.
Dock så är det ju såklart inte bara individuell skill som driver ett lag framåt. Min amatörmässiga analys av året vi åkte ur var att vi hade en mix av spelare som var mätta och trötta med unga spelare som var med ena benet i nordamerika. Kombinera det med ett trött ledarskap och tuff press plus lite otur. Inte att vi saknade gnuggare.

Nu har DIF bestämt att man ska spela på ett visst sätt. Då bör stomspelarna klara av att spela på det sättet. Sen gillar jag såklart Ahlen och Hank också. Jag vill inte något mer än att dom skulle ta en tröja, men att dessa två ska ta upp två platser i truppen är för mycket.
Ah, I hear you men spelarna du nämner är själva kruxet. En kille som Ölve var "ledande" men var knappast en Engqvist. Snarare en Ahlén. Problemet uppstår när slitvargarna skall stå för både poängen och föredömet. Den klassiska kaptenssjukan gör sig påmind.
Jag ser hellre att man då har lirare som Linkan (där man kan säga till junisar och nytillkomna att Bremberg är "speciell", ingen vits att du försöker ta efter redan nu för han har special skills och rutin du inte är i närheten av på tio år, titta på Ahlén istället för grundjobbet).
Problemet vi hade 10/11/12 var istället att vi hade ett antal profiler som var grymma hockeylirare som alla både skulle se upp till men som även skulle bära hela föreningen på sina axlar. Då blir det lätt så att folk i andra linor står och tittar på. Dels för att de inte är på samma nivå i rutin (både på och av isen) eller har samma erfarenhet och spelskicklighet (och någonstans finns ändå ödmjukheten där hos nykomlingen). Bättre då att det finns spelskickliga lirare som kan stå för en del spets framåt men även rollspelare som ger 100% under varje träning och på varje byte som är på en skicklighetsnivå som kanske till och med är likvärdig eller sämre jämfört med de som är nytillkomna. Välkommen till Djurgårdens A-lag. Här har vi stjärnor som Linkan som har skills och som förtjänat att få ta ut svängarna lite men delar av bredden utgörs av stenhårt jobbande elitidrottsmän som är föredömen på träning och i byten. Det är dem du skall ta efter och det är det som förväntas av dig som GRUND för att få spela här. Sen kan du börja leka Vejdemo eller mcDavid.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
TheForsa
Inlägg: 433
Blev medlem: 2012-09-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av TheForsa »

Verkar som Edwin Hedberg blir dumpad av Rögle. Hade gärna sett han hos oss.
Användarvisningsbild
Glory1
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-03-10

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Glory1 »

TheForsa skrev:Verkar som Edwin Hedberg blir dumpad av Rögle. Hade gärna sett han hos oss.
Meddetsamma eller efter säsongen eller? Hade ju varit perfekt annars att ge han ett 1 månads kontrakt under JVM för att testa och se om förlängning är aktuellt
Användarvisningsbild
TheForsa
Inlägg: 433
Blev medlem: 2012-09-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av TheForsa »

Glory1 skrev:
TheForsa skrev:Verkar som Edwin Hedberg blir dumpad av Rögle. Hade gärna sett han hos oss.
Meddetsamma eller efter säsongen eller? Hade ju varit perfekt annars att ge han ett 1 månads kontrakt under JVM för att testa och se om förlängning är aktuellt
"Helsingborgs Dagblad uppger att Edwin Hedberg vill lämna laget och att han inte ingår i sportchefen Chris Abbotts eller tränaren Cam Abbotts planer.

Hedberg säger till tidningen att han är under kontrakt och att det är vad han fokuserar på nu. Samtidigt hymlar han inte med att det finns andra intressenter, både i Sverige och utomlands. Om de vill värva Hedberg redan nu, eller först efter säsongen, är däremot oklart.

– Det vet jag inte, det finns säkert någon som vill få det, men det har inte varit något konkret. Det är i huvudsak för nästa säsong, säger Hedberg till Helsingborgs Dagblad.
"

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... l-klubben/
Låst