Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
jaccan
Inlägg: 209
Blev medlem: 2009-02-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av jaccan »

Konstig känsla över Hur han tackade för sin tid också: "Djurgårdens juniorverksamhet", skrev han på Twitter. Kändes som tydlig kritik mot Djurgårdens A-lag
Men sen har han ju inte lirat någon match för vårt A-lag, men visst lite bitter låter det som. Får se hur det går för han i HV, blir han en medelmåtta så gör det kanske inte så mycket. Gör han succe så kanske Islanders plockar han, då får vi lite pengar iallafall. Floppar han så gjorde Jocke rätt, bara framtiden kan visa hur det blir.
Användarvisningsbild
Lewyn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-04-07
Ort: Uppsala

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Lewyn »

Sitter och uppdaterar frenetiskt på alla fronter för att hålla humöret uppe och försöka få se något spännande om potentiella värvningar till oss.
Finns det inget roligt på g? Sitter vi bara att väntar på att alla spelat klart så att de som är starkt ryktade till dif ska bli officiella?

Vilda spekulationer uppskattas också när det är så här dött.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av klintan85 »

DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

klintan85 skrev:DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
Ljung, Possler, Brodin och även Lundh är spelare som nog inte skulle göra bort sig i t ex 2a kedja, sen lär det nog värvas typ 2 spetsspelare. Hade dock varit trevligt och veta hur det ligger till med Anderson och Sallinen snart.
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av MarcusDaze »

Benjamin L. Willard skrev:
klintan85 skrev:DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
Ljung, Possler, Brodin och även Lundh är spelare som nog inte skulle göra bort sig i t ex 2a kedja, sen lär det nog värvas typ 2 spetsspelare. Hade dock varit trevligt och veta hur det ligger till med Anderson och Sallinen snart.
Att dom inte har lämnat än tyder ju på att man antagligen fortfarande förhandlar.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Sallinen har väl ett gällande kontrakt? Anderson kan ju vara klar för en klubb som fortfarande spelar och därför vill man inte gå ut med det. Eller så förhandlar man.
B.I.B.A
Inlägg: 2836
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

MarcusDaze skrev:
Benjamin L. Willard skrev:
klintan85 skrev:DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
Ljung, Possler, Brodin och även Lundh är spelare som nog inte skulle göra bort sig i t ex 2a kedja, sen lär det nog värvas typ 2 spetsspelare. Hade dock varit trevligt och veta hur det ligger till med Anderson och Sallinen snart.
Att dom inte har lämnat än tyder ju på att man antagligen fortfarande förhandlar.
Sallinen har ju kontrakt så det finns väl ingen anledning att tro något annat än att han blir kvar?
Avgå Jocke.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Axel_K »

mb81 skrev:Sallinen har väl ett gällande kontrakt? Anderson kan ju vara klar för en klubb som fortfarande spelar och därför vill man inte gå ut med det. Eller så förhandlar man.
Tror på det sistnämnda. Varför skulle DIF bry sig om att den klubb Anderson går till fortfarande spelar? De skriver ju bara ifall han stannar eller lämnar, inte vart han går.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

B.I.B.A skrev:
MarcusDaze skrev:
Benjamin L. Willard skrev:
klintan85 skrev:DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
Ljung, Possler, Brodin och även Lundh är spelare som nog inte skulle göra bort sig i t ex 2a kedja, sen lär det nog värvas typ 2 spetsspelare. Hade dock varit trevligt och veta hur det ligger till med Anderson och Sallinen snart.
Att dom inte har lämnat än tyder ju på att man antagligen fortfarande förhandlar.
Sallinen har ju kontrakt så det finns väl ingen anledning att tro något annat än att han blir kvar?
Med tanke på hur många som lämnat och att sallinen har KHL klausul är det väldigt många som undrar om han har valt att sticka till KHL. Om det redan är klart att han stannar borde inte ledningen gå ut med att han kommer stanna?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

difanda skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
difanda skrev:Är hyfsat övertygad att valet inte gick mellan Reideborn o Söderström utan mellan Mantas och Söderström.

Både Söderström och Jensen fick reda på att Mantas är första valet när han kritade på för nytt kontrakt. De fick säkert reda på att de får vänta ett år till innan de får chansen. Söderström väljer då att testa på annat håll och samtidigt får Mantas uppvaktning från NHL, resultatet är att båda lämnar och Reideborn kommer in.

Det är min teori iaf.

Tror att Reideborn blir bra även om jag är tveksam just nu.
Hade gärna sett Söderström och Jensen slåss om andraspaden men då helst bakom en lite yngre målvakt än Tellan.
Så du tror inte å vad Linus säger själv då?
Han har ju gått ut med att han inte blev erbjuden något kontrakt från oss.
Vi valde Reideborn, Linus fick söka annan klubb.
http://failover.expressen.se/sport/hock ... index.html
Hade inte sett den artikeln tidigare.
Oavsett svårt att dra en slutsats från en artikel men känns underligt att han inte fick ett kontraktsförslag alls. Får se om vi får reda på mer.

Sen är jag fortfarande tveksam till om han kunde ha axlat rollen som tvåa bakom Tellan med minst 20 matcher. Även det får vi veta om några månader hur han utvecklats i HV och hur Adam utvecklas hos oss.

Kan också tycka att det är lite oskönt att klaga i media två ggr om att man är värd a-lagsplats när man knappt är andrakeeper i HA.
Ja, jag blir jag förvånad över hur säkra en del verkar vara på Linus storhet. Han har inte övertygat i Allsvenskan på något sätt. Mantas hade haft förstaspaden innan han kom till SHL och han var inte super förra året. Inte helt lätt att komma in och spela i SHL. Hyffsad skillnad på kvalitén i avsluten, så några jämförelser i räddningsprocent är inte rättvisa.
Att man då lika säkert dömer ut Reideborn som ett sämre alternativ förvånar mig lika mycket. Reideborn var bra när vi gick upp och har SHL-rutin.

För mig var det då inget lätt val. Känner nog mer och mer att Jocke gjort rätt i detta fall.
Får väl se hur bra Linus är till hösten i HV. Han var bra i JVM, men det var långtifrån givet att han skulle vara etta där. Inför turneringarna såg det annorlunda ut.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av MarcusDaze »

B.I.B.A skrev:
MarcusDaze skrev:
Benjamin L. Willard skrev:
klintan85 skrev:DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
Ljung, Possler, Brodin och även Lundh är spelare som nog inte skulle göra bort sig i t ex 2a kedja, sen lär det nog värvas typ 2 spetsspelare. Hade dock varit trevligt och veta hur det ligger till med Anderson och Sallinen snart.
Att dom inte har lämnat än tyder ju på att man antagligen fortfarande förhandlar.
Sallinen har ju kontrakt så det finns väl ingen anledning att tro något annat än att han blir kvar?
Sallinen hade väll 1+1? Så dom diskuterar nog options året just nu kan jag tänka mig.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ciirree »

MarcusDaze skrev:
B.I.B.A skrev:
MarcusDaze skrev:
Benjamin L. Willard skrev:
klintan85 skrev:DIF behöver värva helt ny första och andra kedja om inte Sallinen och Anderson väljer att fortsätta. Och också ett helt nytt första backpar. För just nu i laget så känns det bara som det är Ljung som platsar för att spela i första eller andra kedjan och kanske Brodin.
Ljung, Possler, Brodin och även Lundh är spelare som nog inte skulle göra bort sig i t ex 2a kedja, sen lär det nog värvas typ 2 spetsspelare. Hade dock varit trevligt och veta hur det ligger till med Anderson och Sallinen snart.
Att dom inte har lämnat än tyder ju på att man antagligen fortfarande förhandlar.
Sallinen har ju kontrakt så det finns väl ingen anledning att tro något annat än att han blir kvar?
Sallinen hade väll 1+1? Så dom diskuterar nog options året just nu kan jag tänka mig.
Jocke har bekräftat att Sallinen har en KHL klausul, så 1+1 borde stämma.
Dessutom har det väl gått en del rykten om just KHL. Men det har varit ganska tyst på sistone. Hoppas han stannar.
jaccan
Inlägg: 209
Blev medlem: 2009-02-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av jaccan »

Jocke har bekräftat att Sallinen har en KHL klausul, så 1+1 borde stämma.
Dessutom har det väl gått en del rykten om just KHL. Men det har varit ganska tyst på sistone. Hoppas han stannar.
Bara för han har KHL-klasul så betyder det väl inte att han har 1+1. Han kan väl ha ett vanligt tvåårskontrakt som bryts ifall en KHL-klubb vill ha han

Eller så är det just det som är 1+1, ska erkänna att jag har dålig koll på hur kontrakten är uppbyggda :P
Wishes
Inlägg: 2812
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Wishes »

Puckey skrev:
jsson skrev:
Kall-El skrev:Och hur gör vi kommande säsonger om Reideborn inte räcker till? Skall vi plocka in en ny etta då inför den säsongen och "offra" Jensen för att Reideborn har ett år kvar på sitt kontrakt?
Hela upplägget kring målvakterna behöver förklaras och det ordentligt och det nu!
Precis så jag tänker. Jag ger Reideborn en ärlig chans att visa att han håller, men jag skulle bli sjukt besviken om vi tappar TVÅ bra målvakter i Söderström och Jensen för att vi värvar Reideborn.
Jim Morrison skrev:Man satsar förmodligen inte på Söderström då han bara kommer spela i SHL i ett år innan han åker över. Då hade vi fått börja om målvaktsarbetet igen eftersom att Tellan med högsta sannolikhet lägger av. Reideborn ger kontinutet.
Det är den rimligaste förklaringen, absolut. Men om man istället hade kört Tellan/Söderström nu så hade vi förhoppningsvis kunnat signa Jensen till 17/18, om han håller som backup. Då behöver vi "bara" hitta en ny kung som vaktar kassen. Om det nu blir så att Reideborn inte briljerar utan får agera andraspade så behöver vi fortfarande hitta samma målvakt.


Kanske låter lite mer neggo än vad jag egentligen är. Jag tror att Adam göra bra ifrån sig här, men jag brukar alltid tänka från ett worst-case scenario.
Med den logiken väljer man bort en målvakt som vore självfinansierad genom den fjärdedelen av NHL-bidraget som kommer hamna hos annan förening, för att ta in en mindre lovande målvakt. Har svårt att tro att så är fallet.

Har dragit mig för att posta nedanstående i ett par dagar, eftersom vissa saker helt enkelt bör lämnas privat snarare än diskuteras på forum. Men med tanke på hur mycket frustration som riktas mot sportcheferna drar jag till med min "snillen spekulerar-förklaring" ändå.

Linus har varit hyfsat öppen med att han är diagnostiserad för Aspbergers, vilket i huvudsak är en social funktionsnedsättning (oavsett hur illa South Park försökt porträttera det), oftast i form av svårkontrollerade känslor (extrem ilska, sorg, glädje, kan gå åt alla håll) och en svårighet att kompromissa/se på saker från andras perspektiv. Med rätt grupp hade Linus varit den mest lovande målvakten som kommit hela vägen från egna led sedan Tellqvist, men då ska man ha spelare som är trygga i sig själva, sina karriärer och gruppen. I höst ser vi ut att ha ett lag som till 85% kommer att bestå av unga spelare som försöker att etablera sig i SHL, eller ta nästa steg i karriären. Börjar det blåsa snålt kring ett så oerfaret lag kan den förståelse och det tålamod som krävs för att ge Linus bra förutsättningar försvinna. Det kanske inte handlar så mycket om att Jocke & Tjomme inte ser Linus som redo för Djurgården, utan att den trupp vi kommer att ha i höst inte är mogen nog för Linus. Hade truppen utöver Tellqvist innehållit Thoresen, Högström, Kronwall och ytterligare någon trygg & rutinerad ledarprofil tror jag att man hade satsat på Linus som uppenbarligen är både sjukt lovande och håller på att växa ut till en omtyckt profil även utanför Djurgården.

Vill för säkerhets skull poängtera att jag aldrig någonsin har träffat Linus, eller hört någon tala i de termerna kring honom, utan baserar ovanstående på generella kunskaper om Aspbergers.

Oavsett ovanstående kommer jag helt enkelt inte kunna ställa mig bakom värvningen av Reideborn, där finns det både en dos besvikelse över hur han lämnade för Modo och tveksamhet till utvecklingskurvan. Sjukt osexig värvning som kommer behöva spela sitt livs hockey för att Jocke ska kunna försvara det valet. Andra föreningar vågar släppa fram ungtuppar som Felix Sandström m.fl. som andremålvakter och det har slagit väl ut, väljer vi att betala för en målvakt för att slippa gambeln med Jensen kunde man åtminstone ha valt någon som inte spelade lika illa under fjolåret som man är rädd att en junior ska göra.
Det där tror jag inte ett smack på!
Stolt, men aldrig nöjd
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Rocky3000 »

”Jag har inte varit så bra” = Reideborn

Hur kan man värva in en målvakt som inte är bra? Det förvånar mig, men det kanske bara är jag som tänker så?
Bild
Låst