Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
johan_80
Inlägg: 343
Blev medlem: 2012-08-30
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av johan_80 »

jsson skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Puh, visserligen har jag varken trott på Frölunda eller DIF för Guter.
Men man vet aldrig, ingen rök utan eld.

Btw
Hultström till NHL som någon skrev. :shock:

Men helt klart behöver vi en till två skickliga backar som stärker upp.
Drar Högström skulle vi behöva någon till.
I grunden saknas Fernholms ersättare sedan länge. Ska vi sedan bli ett topplag nästa år (?) så krävs förstärkningar. Blir spännande att se sportchefernas lösning på nya Djurgården.

Det kommer bli väldigt tufft. Har vi någonsin haft ett såhär stort spelartapp förut? Visst, det är alltid mycket jobb under en silly, men i år är det fan löjligt dåligt utgångsläge för våran del.
sm gulden i början avv 2000 talet vi tappade väl 7-8 till nhl nått år där.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av #10 »

Praetori skrev:
Benjamin L. Willard skrev:Tror snarare det är Säcken som går tillbaka till fjolårets spelsystem för att försvara ledningen vilket den här truppen inte trivs med eller är byggd för.
Förra årets spelsystem spelade vi rätt bra på i början av säsongen och det gick alldeles utmärkt. Det här är något annat. Möjligen glider vissa spelare mentalt tillbaka när vi har ledning och då kuggar det ju inte i men jag vågar påstå att det fanns noll tendenser från våra offensiva gubbar igår att göra det där gedigna hemjobbet som kännetecknade förra säsongen.

ONT så verkar Starkbaum vara på väg bort från Brynäs. Tycker personligen det är en målvakt man skall titta på om Mantas och/eller Tellan försvinner av någon anledning. Självklart skall Linus upp i ett sådant läge men det skulle inte vara fel att titta på Starkbaum. Hellre det än ryktade Reideborn.
Är då varken säckens eller spelsystemets fel att vi inte får ut pucken ur zonen när vi har varit pressade, backarna har gått om tid att lägga ut den fleeeeera gånger igår men slarvar nåt kopiöst, sen att det kan behövas ett bättre spelsystem och en annan tränare är en sak, men mycket av skiten igår kom från att vi inte gör sakerna rejält.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

#10 skrev: Är då varken säckens eller spelsystemets fel att vi inte får ut pucken ur zonen när vi har varit pressade, backarna har gått om tid att lägga ut den fleeeeera gånger igår men slarvar nåt kopiöst, sen att det kan behövas ett bättre spelsystem och en annan tränare är en sak, men mycket av skiten igår kom från att vi inte gör sakerna rejält.
Jag tror det är inövat på backsidan att just hålla i pucken eftersom det är så vi vill bygga anfalsspelet. Det som saknas är rutinen att avgöra när det inte är lämpligt att försöka. Men det måste till att forwards eller center går ner och visar sig när motståndarna forecheckar riktigt hårt att det där skall funka och det görs inte alltid i tillräckligt stor utsträckning. Det räcker inte med att visa sig utan man måste vara spelbar på ett säkert sätt också.

Sen vet vi ju inte hur hårt styrt det där är heller. Backarna kanske får skit om de bara lägger ut.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av #10 »

Praetori skrev:
#10 skrev: Är då varken säckens eller spelsystemets fel att vi inte får ut pucken ur zonen när vi har varit pressade, backarna har gått om tid att lägga ut den fleeeeera gånger igår men slarvar nåt kopiöst, sen att det kan behövas ett bättre spelsystem och en annan tränare är en sak, men mycket av skiten igår kom från att vi inte gör sakerna rejält.
Jag tror det är inövat på backsidan att just hålla i pucken eftersom det är så vi vill bygga anfalsspelet. Det som saknas är rutinen att avgöra när det inte är lämpligt att försöka. Men det måste till att forwards eller center går ner och visar sig när motståndarna forecheckar riktigt hårt att det där skall funka och det görs inte alltid i tillräckligt stor utsträckning. Det räcker inte med att visa sig utan man måste vara spelbar på ett säkert sätt också.

Sen vet vi ju inte hur hårt styrt det där är heller. Backarna kanske får skit om de bara lägger ut.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Nog har du en poäng i det, men har vi varit pressade länge eller ännu värre i bp så håller ju tvn på att ryka ut genom fönstret när det svamlas med utläggen från våran zon, fan det värsta jag vet, Typ Claesson borta mot lule i sista kvarten för några år sen
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Malto »

#10 skrev:
Praetori skrev:
#10 skrev: Är då varken säckens eller spelsystemets fel att vi inte får ut pucken ur zonen när vi har varit pressade, backarna har gått om tid att lägga ut den fleeeeera gånger igår men slarvar nåt kopiöst, sen att det kan behövas ett bättre spelsystem och en annan tränare är en sak, men mycket av skiten igår kom från att vi inte gör sakerna rejält.
Jag tror det är inövat på backsidan att just hålla i pucken eftersom det är så vi vill bygga anfalsspelet. Det som saknas är rutinen att avgöra när det inte är lämpligt att försöka. Men det måste till att forwards eller center går ner och visar sig när motståndarna forecheckar riktigt hårt att det där skall funka och det görs inte alltid i tillräckligt stor utsträckning. Det räcker inte med att visa sig utan man måste vara spelbar på ett säkert sätt också.

Sen vet vi ju inte hur hårt styrt det där är heller. Backarna kanske får skit om de bara lägger ut.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Nog har du en poäng i det, men har vi varit pressade länge eller ännu värre i bp så håller ju tvn på att ryka ut genom fönstret när det svamlas med utläggen från våran zon, fan det värsta jag vet, Typ Claesson borta mot lule i sista kvarten för några år sen
Tyckte mest synd om Davidsson som EN gång höll i pucken för länge och blev av med den. Sen spelade han inte mer. Då borde Norell aldrig mer få spela.
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Túrin Turambar »

Fast han hade 3-4 väldigt problematiska byten där han stötte vid fel tillfälle och hans kedja hade svårt att stå upp, så jag tycker att det var ett bra beslut att bänka honom.
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Frasse »

pulverapa skrev:Djurgårdare i KHL:

Mario Kempe - Vitiaz Podolsk. Kontrakt 16/17. 17p på 56 matcher, ej godkänt. Kontraktet kan brytas.

Oscar Möller - Ak Bars Kazan. Kontrakt 15/16. 37p på 58 matcher, knappt godkänt. Uselt slutspel med bara 1p på 7 matcher. Blir nog ingen förlängning i Ak Bars. Kontrakt med Skellefteå.

Andreas Engqvist - Salavat Julajev Ufa. Kontrakt 16/17. 34p på 51 matcher, godkänt. Har deklarerat att han stannar i KHL minst en säsong till. Kedjekompisen Linus Omark har lekstuga. Nytt kontrakt påskrivet i Januari men familjen vill"flytta hem".

Staffan Kronwall - Lokomotiv Jaroslavl. Kontrakt 16/17. 25p på 60 matcher. Kapten i Lokomotiv, gör det riktigt bra. Mycket omtyckt av fansen, har deklarerat att han stannar i KHL minst en säsong till. Trivs bra i Ryssland, sjunger med i nationalsången. Nytt kontrakt påskrivet men skall bli pappa igen och familjen flyttar hem till Stockholm.

Niklas Svedberg - Salavat Julajev Ufa. Kontrakt 15/16. Har gjort det riktigt bra i laget och är förstekeeper.

"Stockholmare" utan anknytning till DIF:

Linus Videll - Torpedo Nizjnij Novgorod. Kontrakt 15/16. 30p på 44 matcher. Klart godkänd. Lär finnas nya erbjudanden från KHL-klubbar. Om inte annat så kanske aik ligger närmre till hands nu när aik troligtvis går upp.

Niclas Bergfors - Amur Chabarovsk. Kontrakt 15/16. 24p på 48 matcher. Kan vara aktuellt med hemkomst till Sverige efter en något blek säsong.

Calle Ridderwall - Sibir Novosibirsk. Kontrakt 15/16. 27p på 57 matcher. Godkänt. Laget har gjort det bra och är kvar i slutspelet.

Tobias Viklund - Lada Toljatti. Kontrakt 15/16. Spelat i aik.

Finns ytterligare några spelare man skulle kunna vara intresserad av.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Malto »

Túrin Turambar skrev:Fast han hade 3-4 väldigt problematiska byten där han stötte vid fel tillfälle och hans kedja hade svårt att stå upp, så jag tycker att det var ett bra beslut att bänka honom.
Det var det. Rätt beslut alltså. Han vägde lite lätt och tog lite fel beslut. Men det hindrade inte att jag tyckte lite synd om honom ändå.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

Túrin Turambar skrev:Fast han hade 3-4 väldigt problematiska byten där han stötte vid fel tillfälle och hans kedja hade svårt att stå upp, så jag tycker att det var ett bra beslut att bänka honom.
-
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Axel_K »

Jag tycker att hans mentalitet sitter helt rätt dock så är han lite för lätt än. Synd att han inte fick debutera tidigt under säsongen, hade han fått det tror jag att han kunnat vara ordinarie nästan. Hade visade ju ingen respekt alls för Westerholmarna vad jag såg, så fort han fick chansen så satte han in en tackling på närmsta motståndare. Stormade in mot mål och försökte flytta på folk.
Tänk er när han är uppe i 90-95kg!
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

Axel_K skrev:Jag tycker att hans mentalitet sitter helt rätt dock så är han lite för lätt än. Synd att han inte fick debutera tidigt under säsongen, hade han fått det tror jag att han kunnat vara ordinarie nästan. Hade visade ju ingen respekt alls för Westerholmarna vad jag såg, så fort han fick chansen så satte han in en tackling på närmsta motståndare. Stormade in mot mål och försökte flytta på folk.
Tänk er när han är uppe i 90-95kg!
Sörensen väger inte 90-95kg och topp-3 lagets bästa spelare.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Axel_K »

Sjöwall skrev:
Axel_K skrev:Jag tycker att hans mentalitet sitter helt rätt dock så är han lite för lätt än. Synd att han inte fick debutera tidigt under säsongen, hade han fått det tror jag att han kunnat vara ordinarie nästan. Hade visade ju ingen respekt alls för Westerholmarna vad jag såg, så fort han fick chansen så satte han in en tackling på närmsta motståndare. Stormade in mot mål och försökte flytta på folk.
Tänk er när han är uppe i 90-95kg!
Sörensen väger inte 90-95kg och topp-3 lagets bästa spelare.
Av det jag sett så har de inte samma spelstil heller, kanske är för att han fått order att spela på det här sättet men i så fall tycker jag att det är fel att ens ge honom dessa order.
Jag har ju endast sett Davidsson från kortsidan i två matcher så har ingen full koll precis men han känns som en slags Brodin.
Spelare som Sörensen, d.v.s klubbskickliga spelare som spelar med fart, kan väga lite mindre i min bok medan de som spelar med styrka måste ha några extrakilon på sig.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av förevigtdjurgården »

Det absolut största problemet med att skapa framgång är att det kommer inte från ingenting och det är absolut ett långsiktigt tänk som krävs för att ta sig någonstans.

Med största sannolikhet kommer vi behöva ett par mellanår där vi får landa ordentligt, där vi kan skapa förutsättningar för en bra ungdomsverksamhet och kanske framförallt behålla våra talanger istället för att se dem åka igenom landet med bättre faciliteter och möjligheter i åtanke.

För att vi skulle slå rätt ett år så är det en hårfin jävla balans. Man behöver spelare som är unga och hungriga - självklart jävligt duktiga också - men ingen får vara för bra för då är de borta på direkten. Man behöver äldre spelare som inte för den skull är på dekis och som inte bara vill spela av sin karriär utan som fortfarande är hungriga. Det behövs rutin, det behövs finess och det behövs hunger. Det är en otrolig högoddsare att allting skulle sitta samtidigt däremot.

Är ju ingen tillfällighet att Frölunda och Skellefteå är där dem är ett par säsonger i rad nu. En ungdomsverksamhet som fungerar. Bra faciliteter och möjligheter för såväl de yngre som för äldre spelare som kommer dit - man byter i Skellefteå ut trupp, behåller stomspelare, och det fungerar ändå. De har smugit i kölvattnet tillräckligt länge för att etablera sig, de har trott på sig själva och det bär frukt i slutändan.

Det är bara inse att vi ligger ordentligt på efterkälken just för att vi är DIF och har en helt annan stolthet än resterande plastgäng i Sverige. Ingen av oss vill se en mellansäsong, eller ett par mellansäsonger, även om det förmodligen är det som krävs för att föda en ordentlig vinnarmentalitet längre fram...
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

förevigtdjurgården skrev:Det absolut största problemet med att skapa framgång är att det kommer inte från ingenting och det är absolut ett långsiktigt tänk som krävs för att ta sig någonstans.

Med största sannolikhet kommer vi behöva ett par mellanår där vi får landa ordentligt, där vi kan skapa förutsättningar för en bra ungdomsverksamhet och kanske framförallt behålla våra talanger istället för att se dem åka igenom landet med bättre faciliteter och möjligheter i åtanke.

För att vi skulle slå rätt ett år så är det en hårfin jävla balans. Man behöver spelare som är unga och hungriga - självklart jävligt duktiga också - men ingen får vara för bra för då är de borta på direkten. Man behöver äldre spelare som inte för den skull är på dekis och som inte bara vill spela av sin karriär utan som fortfarande är hungriga. Det behövs rutin, det behövs finess och det behövs hunger. Det är en otrolig högoddsare att allting skulle sitta samtidigt däremot.

Är ju ingen tillfällighet att Frölunda och Skellefteå är där dem är ett par säsonger i rad nu. En ungdomsverksamhet som fungerar. Bra faciliteter och möjligheter för såväl de yngre som för äldre spelare som kommer dit - man byter i Skellefteå ut trupp, behåller stomspelare, och det fungerar ändå. De har smugit i kölvattnet tillräckligt länge för att etablera sig, de har trott på sig själva och det bär frukt i slutändan.

Det är bara inse att vi ligger ordentligt på efterkälken just för att vi är DIF och har en helt annan stolthet än resterande plastgäng i Sverige. Ingen av oss vill se en mellansäsong, eller ett par mellansäsonger, även om det förmodligen är det som krävs för att föda en ordentlig vinnarmentalitet längre fram...

Jag har iaf njutit fullt ut denna säsong, av känslan som infinner sig vid insikten av att DIF har varit just ett stabilt mittenlag.
Så skönt, tar gärna det några säsonger till
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av förevigtdjurgården »

Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:Det absolut största problemet med att skapa framgång är att det kommer inte från ingenting och det är absolut ett långsiktigt tänk som krävs för att ta sig någonstans.

Med största sannolikhet kommer vi behöva ett par mellanår där vi får landa ordentligt, där vi kan skapa förutsättningar för en bra ungdomsverksamhet och kanske framförallt behålla våra talanger istället för att se dem åka igenom landet med bättre faciliteter och möjligheter i åtanke.

För att vi skulle slå rätt ett år så är det en hårfin jävla balans. Man behöver spelare som är unga och hungriga - självklart jävligt duktiga också - men ingen får vara för bra för då är de borta på direkten. Man behöver äldre spelare som inte för den skull är på dekis och som inte bara vill spela av sin karriär utan som fortfarande är hungriga. Det behövs rutin, det behövs finess och det behövs hunger. Det är en otrolig högoddsare att allting skulle sitta samtidigt däremot.

Är ju ingen tillfällighet att Frölunda och Skellefteå är där dem är ett par säsonger i rad nu. En ungdomsverksamhet som fungerar. Bra faciliteter och möjligheter för såväl de yngre som för äldre spelare som kommer dit - man byter i Skellefteå ut trupp, behåller stomspelare, och det fungerar ändå. De har smugit i kölvattnet tillräckligt länge för att etablera sig, de har trott på sig själva och det bär frukt i slutändan.

Det är bara inse att vi ligger ordentligt på efterkälken just för att vi är DIF och har en helt annan stolthet än resterande plastgäng i Sverige. Ingen av oss vill se en mellansäsong, eller ett par mellansäsonger, även om det förmodligen är det som krävs för att föda en ordentlig vinnarmentalitet längre fram...

Jag har iaf njutit fullt ut denna säsong, av känslan som infinner sig vid insikten av att DIF har varit just ett stabilt mittenlag.
Så skönt, tar gärna det några säsonger till
Man drömmer ju om framgång.

Inte att bara vara med...
Vila i Frid, DIF Hockey.
Låst