Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

android skrev:Mer tyngd? Kan omöjligen vara ett attribut vi letar efter.
Jim Morrison skrev:Vad betyder "mer tyngd" ens? Någon som är lång? Väger mycket? Borde inte hur bra man är på hockey vara den huvudsakliga frågan?
Ok, ett uttjatat begrepp kanske. Avser en spelare som motståndarna inte kan flytta på hur som helst och som kan vinna närkamperna mot fysiska motståndare och då i jämförelse Haga mot Hage. Många av våra forwards står sig slätt när de hamnar under press från två motståndare men det finns undantag. Problemet ligger mer i det defensiva spelet där våra forwards måste vara ordentligt delaktiga. Vi har tappat ett oräkneligt antal puckar längs sargen strax innanför egen blå just för att motståndarna har mer "tyngd".
Jag vet inte vad Haga skulle tillföra, det är som sagt en sak att vara bra i allsvenskan och en helt annan att vara det i SHL (återigen Hage ett bra exempel). Att då byta en spelare med noll SHL rutin mot en spelare som precis nu börjar komma in i SHL-rutinen känns huvudlöst.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Jim Morrison »

sensei skrev:
Jim Morrison skrev:Vad betyder "mer tyngd" ens? Någon som är lång? Väger mycket? Borde inte hur bra man är på hockey vara den huvudsakliga frågan?
Nej, däremot är kombinationen av båda väldigt åtrovärt.
Och rätt ovanligt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Jim Morrison »

Praetori skrev:
android skrev:Mer tyngd? Kan omöjligen vara ett attribut vi letar efter.
Jim Morrison skrev:Vad betyder "mer tyngd" ens? Någon som är lång? Väger mycket? Borde inte hur bra man är på hockey vara den huvudsakliga frågan?
Ok, ett uttjatat begrepp kanske. Avser en spelare som motståndarna inte kan flytta på hur som helst och som kan vinna närkamperna mot fysiska motståndare och då i jämförelse Haga mot Hage. Många av våra forwards står sig slätt när de hamnar under press från två motståndare men det finns undantag. Problemet ligger mer i det defensiva spelet där våra forwards måste vara ordentligt delaktiga. Vi har tappat ett oräkneligt antal puckar längs sargen strax innanför egen blå just för att motståndarna har mer "tyngd".
Jag vet inte vad Haga skulle tillföra, det är som sagt en sak att vara bra i allsvenskan och en helt annan att vara det i SHL (återigen Hage ett bra exempel). Att då byta en spelare med noll SHL rutin mot en spelare som precis nu börjar komma in i SHL-rutinen känns huvudlöst.
Alltså, inget illa menat, men jag ser bara massa svammel. Känns super-långsökt. I alla fall om vi ska anpassa vår värvningsstrategi efter det.

Haga är förövrigt rätt "fysisk" på samma sätt som Sörensen är det.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev:Alltså, inget illa menat, men jag ser bara massa svammel. Känns super-långsökt. I alla fall om vi ska anpassa vår värvningsstrategi efter det.

Haga är förövrigt rätt "fysisk" på samma sätt som Sörensen är det.
Nu har jag "scoutat" eliteprospects också och skämt åsido så verkar magkänslan ha varit rätt, det är en mindre och betydligt lättare lirare (Haga kontra Hage) med noll SHL-rutin. En spelare som förvisso lirar mycket bra i AS men då mot betydligt sämre motstånd än det som Hage hade att möta i samma liga. Jag är inte alls övertygad om att Haga håller i SHL utan att få en säsong eller tre under bältet och då är frågan om det skulle vara vettigt att byta honom mot Hage (vilket var det inlägg jag svarade på).
Principiellt är jag inte emot att byta bort Hage och tex Lundberg men då skall det inte vara en mindre spelare utan SHL rutin, därav snacket om "tyngd".

Appropå fysik så har Sören bättrat på sig rätt rejält, jag vågar lova att det är 5-6kg extra mot när han tog en permanent plats. Han är dock fortfarande en "lätt" forward och jag vågar nästan lova att det är anledningen till att han inte redan lirar i NHL eller åtminstone AHL.

En spelare som är av lättare/kortare modell måste ha några andra riktigt vassa kvalitéer för att platsa i modern elithockey, det är inget elakt menat men det är tyvärr en realitet. Jag säger inte att Haga inte kommer besitta de kvalitéerna men att byta en forward som Hage som precis börjat komma in i SHL-tempot mot en kille som Haga med noll SHL meriter och ingen "tyngd" i det här läget är inte ett seriöst alternativ enligt mig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

Praetori skrev:En spelare som är av lättare/kortare modell måste ha några andra riktigt vassa kvalitéer för att platsa i modern elithockey
Nää
Manijock
Inlägg: 7864
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Manijock »

Tycker namnet Tim Eriksson nämns alldeles för lite på forumet nuförtiden. En magisk ishockeyspelare som jag saknar något kopiöst. Eriksson - Josefson - Cehlin är fortfarande den skönaste kedjan jag sett i moderna DIF.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Undrar om Josefson verkligen är så utesluten till nästa år som han ett tag verkade. Har fått ett enormt förtroende i Devils med 16 minuters istid per match, speltid i powerplay etc i förhoppning om att han äntligen ska bli en fullfjädrad topp 6 spelare. Istället har han stått för ett ynka mål och fyra assist på 26 matcher och är rejält ifrågasatt bland fansen.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av klintan85 »

Synd att Alexander Urbom gick till Saik. Det är en stor tung och bra back. Han hade jag gärna haft i laget. Det är det som DIF behöver backar inte forwards.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av android »

klintan85 skrev:Synd att Alexander Urbom gick till Saik. Det är en stor tung och bra back. Han hade jag gärna haft i laget. Det är det som DIF behöver backar inte forwards.
Skellefteåfansen är inte så nöjda med honom. Tydligen mest stor och tung. Kan ju ändras dock.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av klintan85 »

Jag tyckte om Pontus Åberg och Alexander Wennberg när de spelade i DIF i Hockeyallsvenskan.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

klintan85 skrev:Jag tyckte om Pontus Åberg och Alexander Wennberg när de spelade i DIF i Hockeyallsvenskan.
Intressant.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Jim Morrison »

klintan85 skrev:Jag tyckte om Pontus Åberg och Alexander Wennberg när de spelade i DIF i Hockeyallsvenskan.
Jag med. Den förstnämnda kan vi nog få tillbaka snart.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Highwind »

Begreppet "tyngd" i hockey blir tydligt när LA Kings spelar. Deras trupp består av stora starka spelare som kan hålla bort deras motståndare när de har pucken och är starkare i närkamperna. De lägger pucken på mål och strävar efter att komma in först i röran när den väl är där. LA Kings har högst puckinnehav i NHL och ligger i toppen på antal skott och skottförsök.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Känns som att Fällström blir borta säsong ut nu vilket är jävligt trist.

Av detta borde också följa att vi rimligtvis borde leta efter en ny forward av klass. ( Ett annat tecken som tyder på detta är att Runken släpptes till FBK. ) Två forwards borta borde innebära att en kommer ansluta.

Just nu klarar vi det visserligen, men om Vejdemo försvinner under junisvm splittras vår bästa kedja och då kan det bli tufft med nuvarande trupp.

Är det någon mer än jag som saknar Saviano?

Tror att vi hade haft stora nytta av den spelartypen just nu.
Låst