Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Debacle
Inlägg: 205
Blev medlem: 2013-02-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Debacle »

Säcken är hockeyns svar på Pelle. Båda är bra för att säkra kontrakt men så fort man har material att faktiskt göra något konstruktivt så är det helt fel män vid rodret. Jag är helt inne på Jockes linje att detta sarg ut-spel måste förändras nästa säsong.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Debacle skrev:Säcken är hockeyns svar på Pelle. Båda är bra för att säkra kontrakt men så fort man har material att faktiskt göra något konstruktivt så är det helt fel män vid rodret. Jag är helt inne på Jockes linje att detta sarg ut-spel måste förändras nästa säsong.
Om Säcken hade lett oss till vår målgladaste säsong och samtidigt gett oss den säsongen med minst insläppta bakåt sedan 2007 som Pelle gjorde (med ordentlig marginal åt båda hållen) så hade jag inte haft något emot att ha kvar Säcken.
Expert.
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Rocky3000 »

SirDIFalot skrev:
Rocky3000 skrev:Hatten av att KHK kunde knyta till sig John Henrion, han hade jag gärna sett här. Men Dustin Johner tycker jag verkligen har utvecklats sedan han lirade här, varför inte ge han chansen igen att kriga med oss? En annan jag också skulle vilja se i Djurgårdströjan är Noah Welch.
På vilket sätt har Johner utvecklats?

Och Welch är klar för Modo.
Är det skrivet i sten att Welch är klar för Modo eller är det bara ett Twitter-rykte? Efter att DIF inte ville satsa vidare på Johner så kunde han ha grävt ner sig, men han lyfte sig och var lätt VIK:s bäste lirare den gångna säsongen, men visst han kanske har gjort sitt nu ..

Såg att Ryan Gunderson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15125 är Free agent, kan det vara något? DIF har ju en förkärlek till Brynäsare :wink:
Bild
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1681
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av jsson »

Rocky3000 skrev: Såg att Ryan Gunderson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15125 är Free agent, kan det vara något? DIF har ju en förkärlek till Brynäsare :wink:

Han är antagligen rätt så dyr, ingen klippa i defensiven heller för den delen...
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av klintan85 »

Jag tycker att alla forwards från förra året förutom Sörensen, Ljungh och Samuelsson inte höll speciellt bra SHL klass. Det syntes att vi inte hade speciellt mycket pengar förra året för laget kändes som ett Allsvenskt lag. Har man tre spelare på topp 50 i poängligan så räcker det inte långt och bästa Djurgårdare på 27:e plats så är jag väldigt nöjd att DIF slutade där de gjorde. Men nu verkar det som vi får in lite mer kraft på den fronten i alla fall.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Enbom »

När ska vi värva hem Vic Bartley?
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

klintan85 skrev:Jag tycker att alla forwards från förra året förutom Sörensen, Ljungh och Samuelsson inte höll speciellt bra SHL klass. Det syntes att vi inte hade speciellt mycket pengar förra året för laget kändes som ett Allsvenskt lag. Har man tre spelare på topp 50 i poängligan så räcker det inte långt och bästa Djurgårdare på 27:e plats så är jag väldigt nöjd att DIF slutade där de gjorde. Men nu verkar det som vi får in lite mer kraft på den fronten i alla fall.
Jag tycker att Hank var utmärkt förra säsongen. Han spelade mycket bättre än förväntat.
DIF-DIF
Inlägg: 73
Blev medlem: 2015-01-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIF-DIF »

Harold Camping skrev:
Kall-El skrev:Helt obegripligt att folk ens överväger tanken att sparka en tränare när den vi har just nu lyckats med konstycket att inte bara hålla oss kvar trots svagaste truppen i serien utan dessutom göra detta utan att behöva kvala. Samma tränare som dessutom plockade upp oss från helvetete och dessutom innan räddat oss kvar 2x om trots pisstrupper.

Min personliga uppfattning är att ni borde skämmas och det ordentligt!

Undrar om det är samma personer som vill byta ut Säcken som också vurmar för att vi helt skall skippa backar som kan försvara?
Fast det är ju 2 helt olika världar vi står mellan nu.

Den första är den du beskriver. Säcken har gjort ett otroligt bra jobb med materialet han har haft och lyckats hålla oss kvar med den svaga truppen vi hade. Det är vi såklart väldigt nöja med. Men som det ser ut nu så måste vi ta nästa steg in i den moderna hockey. Då måste ett tränarbyte till.

Säckens tidigare sejourer i spelande lag som Skellefteå och Linköping har knappats varit så lyckosamma, vilket går hand i hand med den hockey han förespråkar och står för. Den passar bättre hos lite svagare lag med en mer " överlevnadsliknande " spelstil.

Tar vi nu in spelare som Hultström, Sallinen, Anderson och Thoresen måste vi verkligen anpassa våran spelstil efter dem. Här måste någon med en helt annan syn på spelet in.
Det låter väldigt mycket som att du är inne på att gå Leksands väg. Ett förstaår där de slet som djur och spelade tråkhockey som sedan följdes upp med ett år där de skulle spela ett offensivare spel och satsade lite hårdare på spelartruppen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

DIF-DIF skrev:
Harold Camping skrev:
Kall-El skrev:Helt obegripligt att folk ens överväger tanken att sparka en tränare när den vi har just nu lyckats med konstycket att inte bara hålla oss kvar trots svagaste truppen i serien utan dessutom göra detta utan att behöva kvala. Samma tränare som dessutom plockade upp oss från helvetete och dessutom innan räddat oss kvar 2x om trots pisstrupper.

Min personliga uppfattning är att ni borde skämmas och det ordentligt!

Undrar om det är samma personer som vill byta ut Säcken som också vurmar för att vi helt skall skippa backar som kan försvara?
Fast det är ju 2 helt olika världar vi står mellan nu.

Den första är den du beskriver. Säcken har gjort ett otroligt bra jobb med materialet han har haft och lyckats hålla oss kvar med den svaga truppen vi hade. Det är vi såklart väldigt nöja med. Men som det ser ut nu så måste vi ta nästa steg in i den moderna hockey. Då måste ett tränarbyte till.

Säckens tidigare sejourer i spelande lag som Skellefteå och Linköping har knappats varit så lyckosamma, vilket går hand i hand med den hockey han förespråkar och står för. Den passar bättre hos lite svagare lag med en mer " överlevnadsliknande " spelstil.

Tar vi nu in spelare som Hultström, Sallinen, Anderson och Thoresen måste vi verkligen anpassa våran spelstil efter dem. Här måste någon med en helt annan syn på spelet in.
Det låter väldigt mycket som att du är inne på att gå Leksands väg. Ett förstaår där de slet som djur och spelade tråkhockey som sedan följdes upp med ett år där de skulle spela ett offensivare spel och satsade lite hårdare på spelartruppen.
Att Leksand åkte ur i år och inte tidigare berodde på flera saker. Dels var det bättre bottenlag i år än ifjol. Sen hade dom både lägre skottprocent och lägre räddningsprocent i år till skillnad mot ifjol. Alsenfelt räddade dom ordentligt under 13/14. Sen gjorde ju Salo ett uselt jobb i sin rekrytering. I alla fall under sommaren. Han räddade upp det hyfsat under säsongen (men till vilken kostnad?) men då var det redan för sent. Leksand släppte faktiskt till färre avslut i år än ifjol.
Expert.
DIF-DIF
Inlägg: 73
Blev medlem: 2015-01-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIF-DIF »

Antalet avslut kan variera beroende på hur du spelar försvarsspel. Frågan är väl främst hur många avslut från farliga lägen de släppte till. Oavsett vilket så gick de ut med att de skulle spela ett offensivare spel, något som jag antar att de med tidens gång övergav i takt med att resultaten inte gick deras väg.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

DIF-DIF skrev:Antalet avslut kan variera beroende på hur du spelar försvarsspel. Frågan är väl främst hur många avslut från farliga lägen de släppte till. Oavsett vilket så gick de ut med att de skulle spela ett offensivare spel, något som jag antar att de med tidens gång övergav i takt med att resultaten inte gick deras väg.
1015 skott i skottsektorn i år. 1140 ifjol.

Jag tror inte man kan likställa en offensivare grundinställning med större risk, verkligen inte i hockey i alla fall. Hade Alsenfelt hållit samma nivå den här säsongen som ifjol hade dom säkerligen klarat sig. Och med årets form ifjol hade dom förmodligen åkt ur då. Sån stor skillnad var det.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
DIF-DIF skrev:Antalet avslut kan variera beroende på hur du spelar försvarsspel. Frågan är väl främst hur många avslut från farliga lägen de släppte till. Oavsett vilket så gick de ut med att de skulle spela ett offensivare spel, något som jag antar att de med tidens gång övergav i takt med att resultaten inte gick deras väg.
1015 skott i skottsektorn i år. 1140 ifjol.

Jag tror inte man kan likställa en offensivare grundinställning med större risk, verkligen inte i hockey i alla fall. Hade Alsenfelt hållit samma nivå den här säsongen som ifjol hade dom säkerligen klarat sig. Och med årets form ifjol hade dom förmodligen åkt ur då. Sån stor skillnad var det.
Fast en målvakts prestation är ju till stor del beroende av hur laget spelar försvarsspel? Spelar man ett försök till offensiv hockey som man inte riktigt har grund för sett till spelarmaterial åker man ju på väldigt många fler jobbiga lägen för målvakten jämfört med om man spelar ett defensivt "tråk-spel".
Bild
DIF-DIF
Inlägg: 73
Blev medlem: 2015-01-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIF-DIF »

Det låter ju onekligen som att de släppt till färre chanser men det finns ändå delar i försvarsspelet som är svår att se i statistik. Var man t.ex. bättre på att ordna fri sikt åt Alsenfelt eller fick han fler skymda skott mot sig? Hur duktiga var deras backar (och i viss mån forwards) på att ta hand om returerna när man jämför de olika säsongerna. Det kan faktiskt vara så att Alsenfelt sattes på hårdare prov trots färre skott. (Eller så hade han bara en sämre säsong)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

DIF-DIF skrev:Det låter ju onekligen som att de släppt till färre chanser men det finns ändå delar i försvarsspelet som är svår att se i statistik. Var man t.ex. bättre på att ordna fri sikt åt Alsenfelt eller fick han fler skymda skott mot sig? Hur duktiga var deras backar (och i viss mån forwards) på att ta hand om returerna när man jämför de olika säsongerna. Det kan faktiskt vara så att Alsenfelt sattes på hårdare prov trots färre skott. (Eller så hade han bara en sämre säsong)
Så kan det säkert vara. Men jag tror inte det var det som fällde Leksand i år om vi säger så.
Expert.
Harold Camping
Inlägg: 387
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Harold Camping »

DIF-DIF skrev:
Harold Camping skrev:
Kall-El skrev:Helt obegripligt att folk ens överväger tanken att sparka en tränare när den vi har just nu lyckats med konstycket att inte bara hålla oss kvar trots svagaste truppen i serien utan dessutom göra detta utan att behöva kvala. Samma tränare som dessutom plockade upp oss från helvetete och dessutom innan räddat oss kvar 2x om trots pisstrupper.

Min personliga uppfattning är att ni borde skämmas och det ordentligt!

Undrar om det är samma personer som vill byta ut Säcken som också vurmar för att vi helt skall skippa backar som kan försvara?
Fast det är ju 2 helt olika världar vi står mellan nu.

Den första är den du beskriver. Säcken har gjort ett otroligt bra jobb med materialet han har haft och lyckats hålla oss kvar med den svaga truppen vi hade. Det är vi såklart väldigt nöja med. Men som det ser ut nu så måste vi ta nästa steg in i den moderna hockey. Då måste ett tränarbyte till.

Säckens tidigare sejourer i spelande lag som Skellefteå och Linköping har knappats varit så lyckosamma, vilket går hand i hand med den hockey han förespråkar och står för. Den passar bättre hos lite svagare lag med en mer " överlevnadsliknande " spelstil.

Tar vi nu in spelare som Hultström, Sallinen, Anderson och Thoresen måste vi verkligen anpassa våran spelstil efter dem. Här måste någon med en helt annan syn på spelet in.
Det låter väldigt mycket som att du är inne på att gå Leksands väg. Ett förstaår där de slet som djur och spelade tråkhockey som sedan följdes upp med ett år där de skulle spela ett offensivare spel och satsade lite hårdare på spelartruppen.
Ambitionen måste vara något liknande. Att utveckla spelet och försöka ta nästa steg. Du tror väl inte själv att vi klarar oss i SHL med denna spelartrupp och detta spelsystem om vi fortsätter likadant? Vi hade ju bara ren tur att våra bottenkonkurrenter var ännu sämre än vad vi var.

Jag har i alla fall ingen lust att stå kvar och stampa nere i tabellen. Leksands misslyckande berodde ju knappats på fel ambitioner. Snarare än usel spelarrekrytering.

Bröderna Connolly var ju katastrof och man utnyttjade inte alls Himelfarb. När också lagets tongivande spelare underpresterar gravt match efter match så brukar det gå åt helvete.

Vi får ju inte bli rädda för att satsa. Det gäller bara att ha kompetenta människor runt och i laget som ska sköta satsningen.
Låst