Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Stavhoppet skrev:Ni som har koll på KHL hur otroligt skulle det vara för DIF att lyckas landa Linus Videll eller Tom Wandell?

Vet att det har pratats om Mårtensson och visst vore det en bra förstärkning men personligen har jag räknat bort en sån som Thoresen då jag tvivlar på att vi kan matcha NLA när det gäller lön.

Så tänkte då mera på vilka KHL svenskar som kan vilja återvända?

Ullström?
Kempe?
Ullström och Wandell sitter på kontrakt över nästa år, Videll har jag ingen aning hur han skulle resonera kring en flytt hem till Sthlm (gnagare eller bara karriärist?). Kempe hoppas jag (vilket jag riskerar att anklagas för att tjata om snart!) att vi ligger hårt på, han har stått för att Djurgården är laget i hans hjärta till och med när han spelade i Modo och har en grym säsong bakom sig. Vi behöver en högervinge till förstalinan och Kempe känns på förhand som en perfekt partner till Sörensen med sin fina teknik. Utöver Kempe är det likt någon redan påpekat skralt med kandidater ute på vingen, vare sig Brodin eller Cehlin känns som material för att spela i första. Gissningsvis Kempe eller någon random forward från AHL ute på högerkanten i höst.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kalliasson »

Beast skrev:
Kalliasson skrev:
mb81 skrev:
Kalliasson skrev:
Beast skrev:



Tycker inte Rundqvist bör räknas som tredjecenter. Skulle kännas bättre med han som fjärdecenter. Då kan han kliva upp i tredje vid bortfall, vill inte se han behöva kliva upp bland de första två kedjorna om någon av de första två centrarna är borta. Som tredjecenter skulle det kännas bättre med någon rutinerad.
Man kan ju alltid hoppas på 3 stabila centrar nästa säsong men det kommer aldrig hända.
Det kommer nog vara exakt som ciirree skriver.
Djurgården Hockey får gärna bevisa mig fel, men det kommer ALDRIG hända.
Jag tror Runken kan bli riktigt bra som tredjecenter nästa säsong. Han har visat att potential finns denna säsong fast han varit väldigt upp och ner.
Det får framtiden avgöra, jag vågar iaf inte hoppas på något!

Men man känner absolut att det finns potential i Runken, men sen gäller det även att ta nästa steg vilket inte alltid är så enkelt. Så vi får helt enkelt se vad det blir av med honom.
Han kommer definitivt få större förtroende nästa säsong vilket borde gynna hans spel och hans utveckling.

Ja så kan det va att Rundqvist blir tredjecenter på grund av att man vill satsa pengar på annat håll. Om vi ändå är inne på billiga lösningar tyckte jag att Albin Lundin från J-20 gav ett mycket säkrare och tryggare intryck den matchen han fick spela än vad Rundqvist någonsin har gjort.

Att få in en tredjecenter skulle vara det bästa för truppen i sin helhet, sedan ska det bli spännande se vad tanken med Hage är. Han skulle plockas in till nästa år om inte Almtuna hade släppt tidigare.
Jag håller med om Albin Lundin. Det man borde göra till nästkommande säsong är väl att växla mellan Albin Lundin (alternativt annat junior), David Rundqvist och Tobias Hage som tredje respektive fjärde center baserat på vem som har dagsformen.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kalliasson »

Puckey skrev:
Stavhoppet skrev:Ni som har koll på KHL hur otroligt skulle det vara för DIF att lyckas landa Linus Videll eller Tom Wandell?

Vet att det har pratats om Mårtensson och visst vore det en bra förstärkning men personligen har jag räknat bort en sån som Thoresen då jag tvivlar på att vi kan matcha NLA när det gäller lön.

Så tänkte då mera på vilka KHL svenskar som kan vilja återvända?

Ullström?
Kempe?
Ullström och Wandell sitter på kontrakt över nästa år, Videll har jag ingen aning hur han skulle resonera kring en flytt hem till Sthlm (gnagare eller bara karriärist?). Kempe hoppas jag (vilket jag riskerar att anklagas för att tjata om snart!) att vi ligger hårt på, han har stått för att Djurgården är laget i hans hjärta till och med när han spelade i Modo och har en grym säsong bakom sig. Vi behöver en högervinge till förstalinan och Kempe känns på förhand som en perfekt partner till Sörensen med sin fina teknik. Utöver Kempe är det likt någon redan påpekat skralt med kandidater ute på vingen, vare sig Brodin eller Cehlin känns som material för att spela i första. Gissningsvis Kempe eller någon random forward från AHL ute på högerkanten i höst.
Enligt Elite Prospects så är Djurgårdens IF Linus Vidells moderklubb. Det behöver väl inte nödvändigtvis betyda någonting, men tror samtidigt att han hellre spelar för Djurgården i SHL än AIK i Division 1. 8)
A23
Inlägg: 84
Blev medlem: 2014-05-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av A23 »

Kan medela att videll inte är gnagare och att han kikar hus i Sthlm.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

A23 skrev:Kan medela att videll inte är gnagare och att han kikar hus i Sthlm.
Hade för mig att han hade väldigt stort aik-hjärta? Har han inte nobbat oss förr därför?
Avgå Jocke.
A23
Inlägg: 84
Blev medlem: 2014-05-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av A23 »

Vet inte anledningar till nobben, vet bara att Gnaget inte är hans hjärtelag.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

A23 skrev:Vet inte anledningar till nobben, vet bara att Gnaget inte är hans hjärtelag.
Har han ett hjärtelag? :)
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Andy »

Några snabba ostrukturerade tankar om laget 15/16.

Jag är ganska säker på att Jocke lägger av och misstänker att Honken gör samma sak (även om jag gärna ser honom minst en säsong till som center i vår checking line där han levererat hela säsongen - i min bok en av SHLs mest underskattade spelare). En eller båda av dessa herrar borde kunna ersättas med Mårtensson och/eller Enqvist. Vi lär också behöva en bredare trupp nästa säsong om vi ska orka bättre och kunna leverera trots de tunga skador vi vet alltid kommer oavsett hur kombinationen Jocke/Honken Mårtensson/Enqvist faller ut så det finns garanterat plats för Rundqvist även med fyra andra centrar - tror att Rundqvist har mycket mer att ge.

På backsidan känns det som att vi bör räkna med att Fernholm spelat färdigt alternativt inte kommer att kunna prestera på topp, hur som helst kan vi inte bygga lagets defensiv på chansningen att han kommer tillbaks. Att Arnesson försvinner är ju också redan klart. Vår övriga unga backbesättning har tagit stort ansvar i år (igen) och de flesta har dessutom också kontrakt över 15/16 vilket ger en bra stomme i defensiven. Nordlund lär vi inte förlänga med och jag misstänker att Deilert ligger i farozonen för att bli utlånad/trejdad. Backar jag skulle föreslå att man tittade på var (nu när både S. Kronwall och Urbom dessvärre redan är signade i KHL) är "den andra" Erik Gustavsson i KHL eller Frdrik Eriksson i Tyskland som båda sitter på utgående kontrakt och känns som rimliga värvningar vi borde har råd med. I Tyska ligan hittar vi också Andreas Holmqvist, Printz och Murray som väl alla tre i alla fall borde utvärderas och övervägas.

På forwardsidan vill jag gärna ha in Brodin som jag tror har mycket att tillföra med sin inställning och sin fart och fläkt. Brodin - Mårtensson - Sören känns som en skön lina. Av forwards med utgående kontrakt vill jag gärna se förlängningar med Ahlén som betyder mycket för kollektivet (precis som Fimpen på sin tid). Samme lär lägga av. Lauritzen känns för skadebenägen, men här erkänner jag att jag har dålig koll, är han hel med god prognos att hålla sig hel också i framtiden bör man fundera på hans roll och prislapp. Jag älskar Saviano, men tycker inte riktigt att han får ut så mycket av sitt spel i SHL - här bör man fundera innan man skriver nytt kontrakt tror jag. Fällström, Hage, Hank the Tank, Lundberg och Alvarez har kontrakt och fyller alla sina roller eller bidrar med bredd. Vad gäller Fleury bör man utvärdera prislappen. Till rätt pris bör man överväga att ha honom kvar (på samma sätt bör man tänka med Gysbers på baksidan). Återstår då att vid sidan av Brodin plocka in 2 - 3 verkliga klassforwards med bra karaktär som passar in i gänget.

På målvaktssidan har Mikael Tellqvist kontrakt tom.16/17. Given förstekeeper kommande säsong. Mantas Armalis sitter på ett utgående kontrakt som jag hoppas att vi förlänger. Han är redan bra, men har ännu mer att ge innan han nått max. DIF är en utmärkt plats för honom att utvecklas på. Varför inte skriva ett kontrakt som löper över 17/18 och på så sätt skapa kontinuitet och en bra övergång gentemot Tellan där Mantas tar över första spaden 16/17 eller 17/18.

På junior sidan hoppas jag att vi plockar upp minst två backar och två forwards som får träna med A-laget.

DIF 15/16 kommer att ha högre kvalitet än årets lag. Vi behöver mer spets och en defensiv klippa att bygga försvaret runt. Det allra viktigaste om vi ska hänga med ända till slutspel är dock en bredare trupp som klarar av skador och kanske några färre skadebenägna spelare. Ska vi ha en chans kommer vi inte att kunna konkurera med klass och skicklighet utan måste bygga ett LAG med god moral, som ger allt och spelar ett tungt och äckligt jobbigt spel att möta. Spelare som Ahlén, Honk, Hank och andra som är beredda att ge allt kommer att spela en viktig roll, inte minst måste vi bygga en harmonisk grupp där energin går åt till att mot alla odds kväll efter kväll slå lag som ser bättre ut på papperet.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

B.I.B.A skrev:
A23 skrev:Vet inte anledningar till nobben, vet bara att Gnaget inte är hans hjärtelag.
Har han ett hjärtelag? :)
Tämligen övertygad att SSK ligger Linus närmast om hjärtat.
Bild
Användarvisningsbild
Henke95
Inlägg: 694
Blev medlem: 2011-09-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Henke95 »

I mitt stilla sinne undrar jag om inte den Österrikiska ligan är där man bör leta efter guldkorn. Michael Raffl gjorde det ju bra i Leksand (Allsvenskan javisst, men nu lirar han ju för Flyers) och Derek Ryan, ja han har väl inte gjort många närkingar besvikna.

Utan att på något sätt veta vilken klass EBEL håller så vore det onekligen intressant att se någon spelare därifrån i DIF-tröja till nästa säsong, förutsatt att inget bättre dyker upp.
Victory is sweetest when you've known defeat.
daaviid
Inlägg: 4234
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av daaviid »

Andy skrev:Några snabba ostrukturerade tankar om laget 15/16.

Massor med text.
Andreas Holmqvist kan du skriva av med en gång, han har ju redan deklarerat att han slutar efter den här säsongen.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5736
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Vikas »

Låna ut Norell, Englund och Ollas nästa säsong. Snälla.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av minalman »

Vikas skrev:Låna ut Norell, Englund och Ollas nästa säsong. Snälla.
Det är total idioti! Nu har vi fått betala för de misstag som de du nämner gör som oerfarna. De har en uppsida också som vi sett några exempel på i år. Men deras oerfarenhet har överskuggat. Men med ett år i SHL är de mer erfarna och kan ge oss mycket mer från deras respektive uppsida. Då ska vi inte ge bort dem och låta andra lag dra nytta av att de lärt sig av sina misstag hos oss. Utbildar vi spelare ska vi ha dem när de är klara också!!!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5736
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Vikas »

Man blir ju smått deprimerad när man ser hur många allsvenska medelmåttor som har kontrakt även över nästa säsong. Förhoppningsvis kan vi låna ut de flesta av dem, men de drar ju ner budgeten så jävla mycket ändå.
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Staten »

Vill inte Joakim Eriksson fortsätta ska han få en roll i båset. Utan tvekan.
Låst