Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av 20002001 »

HALLÅ! Ni har väl skrivit upp era polare till Frölunda away också? Tar för givet att ni redan är uppskrivna!
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Bluebrigade08 »

Linköping borta den 29:e, vet nån om jk ordnar resa ner?
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av 20002001 »

http://www.jarnkaminerna.se/2014/11/10/ ... lunda-dif/
Matchbiljetter har anlänt till DIF Hockey butiken!
SKRIV UPP ER OCH KÖP!

"Tänk på att det är av största vikt att vi verkligen blir många nere i Göteborg. Vi har fått ställa in ett flertal resor under 2014 på grund av bristande intresse. För er som vill att vi ska arrangera resor till bortamatcher i hockey är det extra viktigt att ni skriver upp er. Nu är det upp till bevis för alla Djurgårdare, blir vi jävligt många här nere så öppnar det för en större trovärdighet om vi vill göra flera storsatsningar under säsongen."

Ni som klagat över att JK inte satsar på bortaresor i hockeyn, upp till bevis nu!
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Bluebrigade08 »

Grymt taggad på shl drar igång igen, hoppas vi på sittplats och klacken lägger in en extra växel
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Användarvisningsbild
Hildi
Inlägg: 196
Blev medlem: 2011-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Hildi »

Blir första bortamatchen för mig och polaren. fan på tiden, Men jävlar vad taggade vi är!
Användarvisningsbild
Hildi
Inlägg: 196
Blev medlem: 2011-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Hildi »

Blir så jävla lack. Inte hovet, men fortfarande, Stod 2brudar i klacken mot Frölunda och höll käften hela matchen, dom va tydligen med som sällskap till 2killar och gillade inget av lagen. Så fort någon sade till dom att börja sjunga svarade dom med: sluta lipa.
Haha herregud
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Praetori »

Hildi skrev:Blir så jävla lack. Inte hovet, men fortfarande, Stod 2brudar i klacken mot Frölunda och höll käften hela matchen, dom va tydligen med som sällskap till 2killar och gillade inget av lagen. Så fort någon sade till dom att börja sjunga svarade dom med: sluta lipa.
Haha herregud
Lite svårt ibland på bortais eftersom det kan vara knepigt att få tag på biljetter. Säger inte att det var så i detta fallet men klackturister och till och med motståndarsupporters får man nästan räkna med på bortaplan. Vi är ju själva inte världens bästa barn när det kommer till det hemma på Hovet med gott om Djurgårdare på bortasektion om det är knökfullt i övrigt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Mash »

Någon annan som är bekymrad över kortsidans prestationer match efter match?
Manijock
Inlägg: 7867
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Manijock »

Mash skrev:Någon annan som är bekymrad över kortsidans prestationer match efter match?
Riktigt höga toppar mot Växjö ändå. Iallafall med tanke på hur få vi var den här matchen. Satt mitt på långsidan så kan vara relativt objektivt.

Men fyfan vad dålig timing att dra igång "Alltid Oavsett". Känns som en ramsa som ska dras igång när man är i medgång i matchen, vilket vi verkligen inte var när den drogs igång.
ourz
Inlägg: 23
Blev medlem: 2012-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av ourz »

Tyvärr så har vi inte alls levererat på sistone. För många som bara står och glor. Jag tror att många bara ser ståplats som ett billigt sätt att få biljetter och få vara med på ett hörn och känna pulsen i klacken, utan att vara villiga att bidra själva.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Mattias_87 »

Vad kan vi göra för att göra skillnad? Även mot lag som Växjö så måste vi kunna hålla en OK nivå.
Avskaffa tre mot tre.
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Isabo »

ourz skrev:Tyvärr så har vi inte alls levererat på sistone. För många som bara står och glor. Jag tror att många bara ser ståplats som ett billigt sätt att få biljetter och få vara med på ett hörn och känna pulsen i klacken, utan att vara villiga att bidra själva.
Så tror jag också att det är tyvärr. Väldigt många som sitter ner och käkar mat eller annat och håller käften. Det får man gärna göra för min del (allt de köper på arenan innebär ju stålar till klubben), men INTE i klacken. Det är billiga biljetter av en orsak. Och den är inte att de som anser sig ha lite skralt i plånboken ska kunna gå och kolla på hockey, utan för att man förväntas att BIDRA till stämningen där. Och har man råd att köpa sig mat på arenan kan man nog betala den där exta pengen för en bättre plats där du kan sitta med mobilen hur mycket du vill.

Så fort det sjungs försöker jag sjunga med, oavsett vad det är, nästan. "Den som inte hoppar" funkar INTE mot Växjö eller några andra än AIK.
Mot HV drog jag indirekt igång Kämpa! mot slutet när jag under en knäpptyst period vrålade just "Kämpa" varpå några me3r centralt placerade drog igång den.
För min del har jag inte varit på hockey PÅ RIKTIGT om jag inte har fått blodsmak i munnen, eller åtminstone att jag är lite hes dagen efter.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Axel_K »

Största problemen är:

*Samma ramsor om och om igen, INGEN variation.
"Och det är full fart framåt" drogs igång ELVA gånger under en match tidigare denna säsong. ELVA.
Det är en ramsa som alltid dragits igång överjävligt mycket senaste i alla fall fyra åren (förra året var det lite bättre dock).

*Turbotempo i varje ramsa, "men snabba ramsor är hockey!!!" MEN NEEEEEEJ!
Majoriteten av alla ramsor har en melodi från en låt, lär er melodin i låten och försök hålla det tempot eller kanske LITE snabbare ifall det är alldeles för segt.

T.ex "Gamla Hovet våran borg" - melodin ska vara samma som i "Take me home, country roads" och inte melodin från en låt från närmsta raveklubb.

Vill ni sjunga i turbotempo - antingen hittar ni ramsor där det passar eller så gör ni det hemma.

*Ingenting är organiserat, ramsor kommer i otakt på grund av temposkillnader. Det behövs en grupp med människor som drar igång ramsor i rätt tempo (senaste matcherna har några killar som står i trappan gjort det, men tyvärr så lyssnar ju inte resten av klacken på deras tempo utan istället börjar klappa sönder ramsorna och tro att det är housemusik)

*Så klart alla dönickar som sitter och pillar med mobilen.
Att ta upp mobilen för att kolla resultatet i andra matcher, skicka iväg ett viktigt sms eller så är givetvis något en kan acceptera ifall personen inte gör det hela tiden och sjunger.

*De som sjunger ställer sig alltid väldigt, väldigt högt upp. Ställ er längre mot mitten eller lite längre ner istället, då är det lättare att följa ert tempo (mycket lättare ifall en kan se personerna som sjunger ifall en hamnat i otakt) för de som står i mitten/långt ner och försöker sjunga.

*Våga säga till folk som inte sjungit någonting alls. Gör det på ett trevligt sätt, sitter de ner så kan ni på ett trevligt sätt fråga varför de inte står upp. Ifall de har en bra anledning (att de sätter sig i någon minut på grund av ryggproblem) så är det okej, men ifall de sitter för att de inte vill stå upp - skicka ut idioterna från läktaren.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Hade vi helt förbjudit klappande hade mycket blivit bättre. (förutom där det är en del av själva ramsan - D. I. F., "Alla vi som älskar Djurgår'n klappar nu" osv.) Visst, vi kanske inte hade sjungit särskilt mycket mer, men vi hade i alla fall inte förstört de få gånger vi har något bra på gång.

Seriöst, vad hjälper klappande? Hålla takten? Knappast, istället driver det upp tempot till ett alldeles för snabbt, osjungbart tempo samtidigt som det dränker ljudet från den lilla sång som trots allt fås fram.

"Åh nu ska det bli gung" -> klapp dras igång -> tempot dras upp till "åhnuskadetbligungsåhängmedochsjung" -> luften börjar tar slut för sångarna -> klapparna dränker sången -> sången tystnar -> klappen tystnar -> pinsam tystnad i några minuter innan någon tycker det är en briljant idé att köra "Djurgårn's IF du är allt jag har" för 7:e gången i matchen. Allt inom loppet av 30 sekunder.
ourz
Inlägg: 23
Blev medlem: 2012-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av ourz »

Axel_K skrev:Största problemen är:

*Ingenting är organiserat, ramsor kommer i otakt på grund av temposkillnader. Det behövs en grupp med människor som drar igång ramsor i rätt tempo (senaste matcherna har några killar som står i trappan gjort det, men tyvärr så lyssnar ju inte resten av klacken på deras tempo utan istället börjar klappa sönder ramsorna och tro att det är housemusik)
Det finns ingenting som är så förödande för stämningen som när folk i klacken aktivt försöker ändra tempot i en pågående ramsa. Då blir det garanterat tyst. Bestäm er för ett tempo och kör på det så hakar jag på.

Min egen högst personliga åsikt är att "turbovarianten" är för snabb och att grabbarna i trappan som du nämner kör på tok för långsamt. Något mellanting hade varit att föredra. För långa toner eller för högt tempo ger samma problem, folk tappar andan.
Skriv svar