SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Erik af Sibirien
Inlägg: 281
Blev medlem: 2007-08-21

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av Erik af Sibirien »

pulverapa skrev:
Jepe skrev:
pulverapa skrev:Vad sägs om att anställa Fredrik Reinfeldt som vd för DIF Hockey inom de kommande åren?
Tycker Jenny gjort ett bra jobb hittills, däremot så är ju sportchefs jobbet ledigt. Däremot vet jag inte hur poppis han skulle vara efter sin "pressis" och uttalande om att han "är djurgårdare så jag är van att förlora". Men hans kontaktnät skulle vara ovärdeligt, samt sin status som en framgångsrik statsminister (jag lämnar politiken där).
Reinfeldt kan väl inte vara sportchef... Han vet nog inte speciellt mycket om hockey. Däremot vd är han en dröm.
Jag säger väl inte kategoriskt "nej!" till Reinfeldt, han är säkert kompetent på många plan, men man blir inte automatiskt en bra VD för att man har varit statsminister, vare sig för en hockeyklubb, eller ett vanligt företag*.


* Med "vanligt företag" avses här ett företag som inte har supportrar/fans att ta hänsyn till, samt som slipper betala för polisinsatser för att driva sin normala verksamhet
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Erik af Sibirien skrev:
pulverapa skrev:
Jepe skrev:
pulverapa skrev:Vad sägs om att anställa Fredrik Reinfeldt som vd för DIF Hockey inom de kommande åren?
Tycker Jenny gjort ett bra jobb hittills, däremot så är ju sportchefs jobbet ledigt. Däremot vet jag inte hur poppis han skulle vara efter sin "pressis" och uttalande om att han "är djurgårdare så jag är van att förlora". Men hans kontaktnät skulle vara ovärdeligt, samt sin status som en framgångsrik statsminister (jag lämnar politiken där).
Reinfeldt kan väl inte vara sportchef... Han vet nog inte speciellt mycket om hockey. Däremot vd är han en dröm.
Jag säger väl inte kategoriskt "nej!" till Reinfeldt, han är säkert kompetent på många plan, men man blir inte automatiskt en bra VD för att man har varit statsminister, vare sig för en hockeyklubb, eller ett vanligt företag*.


* Med "vanligt företag" avses här ett företag som inte har supportrar/fans att ta hänsyn till, samt som slipper betala för polisinsatser för att driva sin normala verksamhet
DIF skulle aldrig kunna drömma om att landa någon med 10% av hans CV.
Expert.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

SirDIFalot skrev:
Erik af Sibirien skrev:
pulverapa skrev:
Jepe skrev:
pulverapa skrev:Vad sägs om att anställa Fredrik Reinfeldt som vd för DIF Hockey inom de kommande åren?
Tycker Jenny gjort ett bra jobb hittills, däremot så är ju sportchefs jobbet ledigt. Däremot vet jag inte hur poppis han skulle vara efter sin "pressis" och uttalande om att han "är djurgårdare så jag är van att förlora". Men hans kontaktnät skulle vara ovärdeligt, samt sin status som en framgångsrik statsminister (jag lämnar politiken där).
Reinfeldt kan väl inte vara sportchef... Han vet nog inte speciellt mycket om hockey. Däremot vd är han en dröm.
Jag säger väl inte kategoriskt "nej!" till Reinfeldt, han är säkert kompetent på många plan, men man blir inte automatiskt en bra VD för att man har varit statsminister, vare sig för en hockeyklubb, eller ett vanligt företag*.


* Med "vanligt företag" avses här ett företag som inte har supportrar/fans att ta hänsyn till, samt som slipper betala för polisinsatser för att driva sin normala verksamhet
DIF skulle aldrig kunna drömma om att landa någon med 10% av hans CV.
Svanberg? Jag har faktiskt inte koll på varför han lämnade oss (BP-krisen?), och kan inte hitta någon information från den tiden alls om det. Svanberg har förvisso inte 10% av Reinfeldts CV. Reinfeldt har 10% av Svanbergs CV.

Och skulle Reinfeldt gå in i klubben skulle det givetvis vara på en styrelsepost, inte som VD eller sportchef. Där vore han tvivelsutan en stor tillgång rent kompetens- och nätverksmässigt. Det är ju inte för inte flera stora politiker gått raka vägen in i näringslivet på senare tid. Nu är Djurgården samtidigt en öppen och oberoende ideell förening där hans person kanske inte vore helt lämplig med tanke på hans starka partipolitiska kopplingar.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

Cloetta center förövrigt, vilket vidrigt monument över dagens SHL. Ingen mer resa hit inte. Jag kan väl inte vara den enda som smått zonat ut de första omgångarna med Lakers, LHC, Globen, Frölunda för att gå och tagga inför den hockeysäsongens riktiga premiär - Färjestad hemma. 55 intetsägande omgångar där samtliga (!) av årets 12 lag ändå går till slutspel i en eller annan form tillslut, må så vara att 11-12 gör det mot HA-lag. Med fotbollen har vi match 6 av 9 dagar just nu.

Hur ska man kunna hålla intresset och engagemanget uppe? Hur ska man känna sig taggad att resa på någon bortamatch? Kapa ner grundserien till en dubbelserie, 22matcher/grundserie vore lagom. (26 efter utökningen). Framförallt när serien består av så många trista, generiska lag. Det är knappast ekonomiskt gynnsamt i längden att urvattna ligan såhär.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Bild
Expert.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Kall-El »

Sedan när kan inte polisen stoppa matcher?

Det har de gjort förut helt efter eget tycke och smak.

Blir det bråk och stök i samband med dessa matcher kräver jag att de som får ta skiten är SVFF och Gröthalsarna.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:Bild
Nä men svff som lagt schemat för båda superettan och allsvenskan kunde gjort så det här inte hände. Hockeyn ska inte behöva ta ansvar.
Användarvisningsbild
Jerka
Inlägg: 304
Blev medlem: 2011-03-21
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Jerka »

Okej, efter att ha sett 2 matcher så tycker jag man ser ganska tydligt att många av våra spelare försöker spela för svårt, och allt ska vara snyggt även i svåra lägen. Tänker framför allt på Högström och Deilert. Tycker båda dessa håller i pucken för länge så de drar på sig motspelare och hamnar i utsatta situationer väldigt ofta.

Ska vi lyckas på den här nivån så krävs det att våra spelare vänjer sig vid att veta vad man ska göra mer pucken innan man får den så att man slipper tänka efter och bli stressade. Det kommer gå väldigt mycket snabbare i år. Inte bara snabbheten på skridskorna utan också i tempot i tänkandet, nästan främst tänkandet.

Powerplayspelet har varit just det, stressat. motståndarlagen sätter väldigt aggresiv press på spelarna och då blir det väldigt haffsigt och slarvigt.

Samuelsson, Norell, Ljungh och Sören är de som hanterat tempot bäst hittills enligt mig. Väldigt imponerad av Ljungh.

Som sagt har det bara gått 2 matcher men det är redan väldigt tydliga tendenser till dessa problem.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av mb81 »

Jerka skrev:Okej, efter att ha sett 2 matcher så tycker jag man ser ganska tydligt att många av våra spelare försöker spela för svårt, och allt ska vara snyggt även i svåra lägen. Tänker framför allt på Högström och Deilert. Tycker båda dessa håller i pucken för länge så de drar på sig motspelare och hamnar i utsatta situationer väldigt ofta.

Ska vi lyckas på den här nivån så krävs det att våra spelare vänjer sig vid att veta vad man ska göra mer pucken innan man får den så att man slipper tänka efter och bli stressade. Det kommer gå väldigt mycket snabbare i år. Inte bara snabbheten på skridskorna utan också i tempot i tänkandet, nästan främst tänkandet.

Powerplayspelet har varit just det, stressat. motståndarlagen sätter väldigt aggresiv press på spelarna och då blir det väldigt haffsigt och slarvigt.

Samuelsson, Norell, Ljungh och Sören är de som hanterat tempot bäst hittills enligt mig. Väldigt imponerad av Ljungh.

Som sagt har det bara gått 2 matcher men det är redan väldigt tydliga tendenser till dessa problem.
Vi hade samma problem med powerplay förra året mot malmö som pressade oss väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Jonas1891
Inlägg: 140
Blev medlem: 2011-01-08

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Jonas1891 »

SirDIFalot skrev:Bild
Inte bra! Risken för bråk är väl ca 100%
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av pulverapa »

Detta förstörde vår dubbeldag med både hockey och fotboll, så nu förutsätter jag att även hockeyn flyttar till lördagen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av pulverapa »

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... olutionen/

En väldigt intressant artikel. Vet att Sjöwall jobbar mycket med detta när han analyserar DIF. Särskilt hur bra vi är i 5v5 och hur bra vi är i just 5v5 i matcher som står och väger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Jim Morrison »

Tror ni Putte kommer komma med förslaget att anställa en fancystats-analytiker? Hört att han föredrar fenwick före corsi ;)
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Don66-2 »

Sitter och slötittar på HV - Frölunda och konstaterar att våra backar kommer att få det svettigt med Tedenby när vi möter dom, den killen gör lite som han vill på isen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Försökte också slötitta lite, men mitt tv4play premium vägrar funka.
Har uppdaterat flash, Silverlight, tömt cacheminnet, köpt cashewnötter, vädrat och svurit lite men inget hjälper.

Finns det nån buljong eller nåt man kan koka? :?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Låst