DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Re: DIF i Media

Inlägg av Jim Morrison »

Jepe skrev:Lauritzen är tydligen med i sportextrastudion P4. Hoppas han inte skadar sig på gitarren eller nått.
Vi har fått vår egen Sami Salo!
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF#1
Inlägg: 281
Blev medlem: 2012-09-16

Re: DIF i Media

Inlägg av DIF#1 »

"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av Jepe »

Sportbladets uttalade leksing sätter betyg skrev:NEW YORK. Idrotten ishockey utvecklas ständigt – men den miserabla kvaliteten på musiken som ramar i in den har haft en olycklig tendens att bestå.
Så det är med viss bävan jag svarar ”ja” när de ringer från redaktionen i Stockholm och frågar om jag, som varit i Nordamerika i tio år och inte fått öronen förstörda i svenska ishallar (och dessutom jobbade som musikrecensenten på stenåldern) , kan recensera de tolv SHL-lagens officiella hymner.
Det visar sig, med några charmiga undantag, vara ungefär som befarat...


Sportbladets Per Bjurman.
Sportbladets Per Bjurman.
+++ Djurgården – ”Sjung för gamla Djurgårn'”
– En klassiker. Både såtillvida att den är etablerad och känd sedan länge – och på så sätt att den har ett milt uttryckt traditionellt anslag. Associationerna går ju till Rolle Stoltz och Lasse Björn snarare än till Andreas Englund och det coola i en hemvändande Micke Samuelsson. Men inget fel i det, alla längtar väl ibland tillbaka till en tid när världen var enklare, hjälmarna från Jofa och Hovet en utomhusrink. Eller?
LYSSNA HÄR


+ Frölunda – ”Bära hjälmar av guld”
– Detta låter som ett försök att sätta skridskor på ”Snart skiner Poseidon” – Joel Almes Foppa-straff till IFK Göteborg-serenad. Men rören är för dåligt slipade och klubban går av i skottögonblicket.
LYSSNA HÄR


+ Färjestad – ”På den sköld du klär”
– Nu förstår vi bättre varför Rickard Wallin viftade med vit flagg i SM-finalen i våras. Det är ju offside i målgården redan i introt och innan första refrängen har den såsiga schlagerballaden fått matchstraff. Och förlåt, men vadå ”på den sköld du klär?” Vad ska det betyda?
LYSSNA HÄR!


++ HV 71 – ”HV71”
– Här börjar det lätt lovande med ett par schyssta gitarriff och hängigt, slängigt rocksväng. Men så kommer en dubiös sångare in och gör Lasse Holm-dänga av alltihop. Det är som att Andreas Jämtin plötsligt skulle förvandlas till tjuren Ferdinand mitt under pågående match.
LYSSNA HÄR


*
++++ Leksand – ”Bröder”
– Hymnernas svar på Larionov-kedjan. Alltså helt outstanding. Och det säger jag inte BARA för att jag helt saknar perspektiv och kritiskt tänkande i allt som rör Leksand. Det är ju Per Stiko Larsson – en av få ”riktiga” artister i i den här klassen – som står för komposition och framförande. Det innebär de facto ett helt annat slags nivå.
LYSSNA HÄR
* Redaktörens instick: Ja, betyget bör tas med en liten nypa salt...

++ Linköping – ”Drömmar gror vid Stångebro”
– Jag erkänner, refrängen är nästan lika effektiv som Carl Söderberg förrförra säsongen. Men försöket att föra in irländska klanger i de här sammanhangen känns lika underligt som NHL:s experiment med färgade puckar i tv-sändningarna på 90-talet.
LYSSNA HÄR!

/
++/++ Luleå – ”Vårat gäng”/”Muskler utav stål”
– Det kommer två officiella nummer från Norrbotten och känslan är: För många spelare på isen.
LYSSNA HÄR (ena)
LYSSNA HÄR (andra)


+++ Modo – ”Viljans vackra namn”
– Jomen, detta känns ändå som en värdig Modo-låt. Det finns spår av Foppas fysik i den suggestiva stämningen, Markus Näslunds intelligens i texten och bröderna Sedins finlir i melodin.
LYSSNA HÄR


++ Skellefteå – ”Hela Sveriges AIK”
– Att Skellefteå har en förträfflig ungdomsverksamhet är ju bekant, men var de verkligen tvungna att demonstrera det genom att låta en knatte stå för sången i det här annars rätt majestätiska numret? En annan fråga är varför inte hockeyklubben låter någon av representanterna för stadens stolta poptradition skriva något RIKTIGT bra. Pär Wiksten från Wannadies comes to mind till exempel.
LYSSNA HÄR!
Bjurman rättar:
– Jotack, dumstruten sitter bra. ”Varför fick inte Pär Wiksten skriva Skellefteås låt”, undrade jag förnumstigt i genomgången av SHL-klubbarnas officiella hymner. Naturligtvis visade det sig vara just Pär som hade komponerat ”Hela Sveriges AIK”. Ridå. Åt detta har en lång räcka västerbottningar, med all rätt, hånskrattat alternativt skällt under dagen – och upphovsmannen själv skrockar gott åt att jag ”ännu en gång åkt offside”...Jag har inget att skylla på, annat än att jag gjorde för dåligt jobb och därmed hamnade just offside. Med flera meter.

+ Växjö – ”Go Lakers”
– Nej, de får spola om i Småland.
LYSSNA HÄR


++ Örebro – ”Tro i våra hjärtan”
– En stillsam och småsympatisk singer-songwriter-visa, men frågan är hur sådana skapelser fungerar i den här specifika rollen . Jag kommer att tänka på Tre Kronors powerplay i Sotji. Det händer liksom ingenting.
LYSSNA HÄR

* * *
Brynäs.
– Enligt redaktörerna som ger mig det här uppdraget har Brynäs ingen officiell hymn, så det finns ingen att tycka något om. Det ska Brynäs vara tacksamt för. Jag kommer ändå från grannlänet, det om härbärgerar ärkerivalen i blått och vitt, och risken är väldigt uppenbar att jag med en dylik recension oavsett låtkvalitet gjort livet lika surt för Gävle-klubbens fans som Roland Eriksson gjorde i sudden death på Scandinavium 1975...
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Salas »

Per Bjurman bör undvika att skriva om SHL. Han är en NHL-fantast å det grövsta, och hans bild av vad bra stämning är, blir därför väldigt skev. Han uppskattar popcorn, en kall öl och Let's go Rangers. Det är bättre än svensk läktarkultur om Bjurman får säga sitt. Sen är ju rankingen i sig makalöst dålig.

Att till exempel Färjestads introlåt som ändå är helt ok endast får ett plus, samtidigt som Leksands hymn får fyra, det är befängt (Bjurman hejar väl dock på Leksand, så det är väl därför). Hade aldrig hört Leksands innan, men jösses va dålig den är.
Sen att Växjös hymn inte får ett minus, vad i helvete? Så pinsamt dålig, dom sjunger inte ens på svenska.

Överlag har väl dock samtliga lag helt usla hymner. Dom flesta går inte ens att sjunga med i, vilket bara det innebär ett ordentligt minus i betyg.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 667
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av Rudi »

Bjurman var väl musikrecensent innan han blev korrespondent. Det där är ju bara ploj.
Användarvisningsbild
DIF#1
Inlägg: 281
Blev medlem: 2012-09-16

Re: DIF i Media

Inlägg av DIF#1 »

Jepe skrev: TEXT

Tackar!

Men håller med er att dessa "+" var ett skämt!
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Re: DIF i Media

Inlägg av Jim Morrison »

http://www.tv4.se/sport/klipp/fernholm- ... na-2965326

Intervju med Fernholm. Han låter så jävla trött hela tiden :lol:
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Salas »

http://www.vf.se/sport/ishockey/fbk-kan ... mlanningar

En artikel om Färjestad, med en hyllning till Djurgården. Just det som nämns är en stor bidragande orsak till att jag orkar lägga ner all den tid på föreningen som jag gör. Vi är från Stockholm, och det ska synas på både pappret och isen.
Fortsatt nej tack till importer och plast.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: DIF i Media

Inlägg av sthlm1891 »

Salas skrev:http://www.vf.se/sport/ishockey/fbk-kan ... mlanningar

En artikel om Färjestad, med en hyllning till Djurgården. Just det som nämns är en stor bidragande orsak till att jag orkar lägga ner all den tid på föreningen som jag gör. Vi är från Stockholm, och det ska synas på både pappret och isen.
Fortsatt nej tack till importer och plast.
Helt enig, och bra om fler klubbar gör samma sak.
Bamsefar
Inlägg: 71
Blev medlem: 2011-12-20

Re: DIF i Media

Inlägg av Bamsefar »

Lång artikel om Joakim Eriksson och Micke Samuelsson i Dagens Nyheter idag (dock bara pappersupplagan än så länge).
DIFiskogen
Inlägg: 102
Blev medlem: 2012-09-15

Re: DIF i Media

Inlägg av DIFiskogen »

Användarvisningsbild
Celes
Inlägg: 290
Blev medlem: 2012-12-03

Re: DIF i Media

Inlägg av Celes »

Hatar Wennerholm men är det någon med plus som kan länka?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... easer=true

På forhånd takk
Användarvisningsbild
Challen
Inlägg: 940
Blev medlem: 2008-03-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

DIF i Media

Inlägg av Challen »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... easer=true

Någon med plus? :)

EDIT: tvåa på bollen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Challen den 2014-09-13 11:32:26, redigerad totalt 1 gånger.
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
litto
Inlägg: 387
Blev medlem: 2009-08-15
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av litto »

Celes skrev:Hatar Wennerholm men är det någon med plus som kan länka?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... easer=true

På forhånd takk
Deras publik är bäst i Sverige
Wennerholm: De är tillbaka – i kväll får vi se varför Djurgårdens publik är bäst i Sverige

Djurgården är tippat som ett bottenlag i årets SHL.
Men publiken är nummer ett.
I dag i premiären mot Växjö kommer de att visa varför.
En dånande kuliss som är största hotet mot guldfavoriterna från Småland.


Följ
Publiken är en ofta bortglömd medspelare när lagen bedöms inför en säsong.
Men jag vet var Djurgården hade varit utan sina fans. De hade varit kvar i Hockeyallsvenskan.
Jag har nog aldrig sett en klack bära sitt lag som djurgårdspubliken gjorde i slutet av förra säsongen och i kvalserien.
Det skapade en mäktig spurt i seriespelet och en rysaravslutning i kvalet, där Djurgården tog sig tillbaka till SHL via 6–2 mot Västerås i sista matchen och gick upp på bättre målskillnad än Rögle.
Det var utsålt (8?094) i fyra av de fem hemmamatcherna i kvalserien och 8?003 i den femte. Nu upprepas publiksuccén i SHL-premiären på Hovet.
Stöttade laget efter nedflyttningen
Det är alltid känsligt att hylla ett stockholmslags publik, speciellt som man själv bor där. Många känner sig trampade på tårna.
Men i Djurgårdens fall tror jag ingen kan förneka fakta.
Det är hockey-Sveriges bästa publik.
Det har de visat i flera säsonger nu, men framförallt när de stannade på läktarna och stöttade sitt lag då de åkte ner i Hockeyallsvenskan och fick kämpa med en snålbudget.
Djurgården snittade 6?142 åskådare i Hockeyallsvenskan förra säsongen. Det gjorde dem till det femte mest publikdragande laget i svensk hockey bakom SHL-lagen Frölunda (9?362), Linköping (6?697), HV71 (6?587) och Leksand (6?574). I kvalserien steg Djurgårdens hemmasnitt till 8?054, även om de fick stryk av Malmö som snittade 9?275 tack vare en större arena och utsålt derby mot Rögle.
Det är siffror som talar för sig själva.
I vinterns SHL känns det som Djurgården inte har någon konkurrens i dagsläget. Det återstår att se hur laget lyckas och om publiken är lika stöttande om Djurgården blir ett tidigt bottenlag.
Det finns ju potentiella utmanare.
En utsålt Scandinavium är lika mäktigt som ett utsålt Hovet, med det var länge sedan det var 12?044 och såg Frölunda i den nästan lika gamla plåt­ladan.
Och Kinnarps Arena kan ge gåshud
i sina bästa stunder.
Men just nu är det Växjö som är närmast och det enda lag som hade utsålt i sin hemmapremiär.
Därför känns det ganska passande att det är just de två lagen som möts i kväll.
Att Djurgården vinner publikmatchen är klart redan på förhand. Men Växjö är storfavoriter att vinna matchen – om du nu står emot tryckvågen.
Själv skulle jag önska att det var utsålt jämt i SHL.
Men så är det tyvärr inte.
Jag har redan hunnit avverka två matcher den här veckan och ingen var fullsatt.
Smygpremiären mellan Luleå och Skellefteå drog 6?179 och det var ett hundratal stolar som stod tomma. Modo lockade 5?125 i sin premiär mot Örebro, men Fjällräven Center kändes mer halvtom än halvfull.
Det var ändå bra drag i Luleå, men betydligt stillsammare i Ö-vik. Kanske till viss del beroende på att den legendariske sportchefen Bengt Hedin gått bort bara två dagar före premiären.
Väntetiden i Toronto: 20 år
Men en fullsatt och dånande arena gör en hockeymatch till något större och viktigare än det oftast är.
Nu tror jag inte att många matcher kommer att vara utsålda i vinter. Inte ens slutspelet fyller arenorna numera.
Det är nya tider och tv-sändningar i hd-format, massor av kameravinklar och närbilder som avslöjar varenda detalj har blivit den största konkurrenten om publiken.
Dessutom kostar det en bråkdel av att se en match live.
Därför är jag glad att Djurgården är till­baka. Och en publik som föredrar att vara på plats och ge den inramning hockeyn är värd.
I Kanada har man inte de problemen.
I Toronto är väntetiden för en säsongsbiljett 20 år och det står 4?000 i kö i dag. Den långa väntetiden beror på att 99 procent av säsongskortsinnehavarna förnyar sina abonnemang. Efter förra säsongen blev bara 24 platser lediga.
Men när tidningen Forbes korade NHL:s bästa fans senast blev Toronto bara trea.
Pittsburgh Penguins snodde förstaplatsen med en på senare år ständigt utsåld arena och rekordmånga följare på sociala medier. Penguins har just nu 548?000 följare på Twitter och över 1,7 miljoner fans på Facebook.
Det är något att bita i för de svenska klubbarna.
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
Användarvisningsbild
Celes
Inlägg: 290
Blev medlem: 2012-12-03

Re: DIF i Media

Inlägg av Celes »

litto skrev:
Celes skrev:Hatar Wennerholm men är det någon med plus som kan länka?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... easer=true

På forhånd takk
Deras publik är bäst i Sverige
Wennerholm: De är tillbaka – i kväll får vi se varför Djurgårdens publik är bäst i Sverige

Djurgården är tippat som ett bottenlag i årets SHL.
Men publiken är nummer ett.
I dag i premiären mot Växjö kommer de att visa varför.
En dånande kuliss som är största hotet mot guldfavoriterna från Småland.


Följ
Publiken är en ofta bortglömd medspelare när lagen bedöms inför en säsong.
Men jag vet var Djurgården hade varit utan sina fans. De hade varit kvar i Hockeyallsvenskan.
Jag har nog aldrig sett en klack bära sitt lag som djurgårdspubliken gjorde i slutet av förra säsongen och i kvalserien.
Det skapade en mäktig spurt i seriespelet och en rysaravslutning i kvalet, där Djurgården tog sig tillbaka till SHL via 6–2 mot Västerås i sista matchen och gick upp på bättre målskillnad än Rögle.
Det var utsålt (8?094) i fyra av de fem hemmamatcherna i kvalserien och 8?003 i den femte. Nu upprepas publiksuccén i SHL-premiären på Hovet.
Stöttade laget efter nedflyttningen
Det är alltid känsligt att hylla ett stockholmslags publik, speciellt som man själv bor där. Många känner sig trampade på tårna.
Men i Djurgårdens fall tror jag ingen kan förneka fakta.
Det är hockey-Sveriges bästa publik.
Det har de visat i flera säsonger nu, men framförallt när de stannade på läktarna och stöttade sitt lag då de åkte ner i Hockeyallsvenskan och fick kämpa med en snålbudget.
Djurgården snittade 6?142 åskådare i Hockeyallsvenskan förra säsongen. Det gjorde dem till det femte mest publikdragande laget i svensk hockey bakom SHL-lagen Frölunda (9?362), Linköping (6?697), HV71 (6?587) och Leksand (6?574). I kvalserien steg Djurgårdens hemmasnitt till 8?054, även om de fick stryk av Malmö som snittade 9?275 tack vare en större arena och utsålt derby mot Rögle.
Det är siffror som talar för sig själva.
I vinterns SHL känns det som Djurgården inte har någon konkurrens i dagsläget. Det återstår att se hur laget lyckas och om publiken är lika stöttande om Djurgården blir ett tidigt bottenlag.
Det finns ju potentiella utmanare.
En utsålt Scandinavium är lika mäktigt som ett utsålt Hovet, med det var länge sedan det var 12?044 och såg Frölunda i den nästan lika gamla plåt­ladan.
Och Kinnarps Arena kan ge gåshud
i sina bästa stunder.
Men just nu är det Växjö som är närmast och det enda lag som hade utsålt i sin hemmapremiär.
Därför känns det ganska passande att det är just de två lagen som möts i kväll.
Att Djurgården vinner publikmatchen är klart redan på förhand. Men Växjö är storfavoriter att vinna matchen – om du nu står emot tryckvågen.
Själv skulle jag önska att det var utsålt jämt i SHL.
Men så är det tyvärr inte.
Jag har redan hunnit avverka två matcher den här veckan och ingen var fullsatt.
Smygpremiären mellan Luleå och Skellefteå drog 6?179 och det var ett hundratal stolar som stod tomma. Modo lockade 5?125 i sin premiär mot Örebro, men Fjällräven Center kändes mer halvtom än halvfull.
Det var ändå bra drag i Luleå, men betydligt stillsammare i Ö-vik. Kanske till viss del beroende på att den legendariske sportchefen Bengt Hedin gått bort bara två dagar före premiären.
Väntetiden i Toronto: 20 år
Men en fullsatt och dånande arena gör en hockeymatch till något större och viktigare än det oftast är.
Nu tror jag inte att många matcher kommer att vara utsålda i vinter. Inte ens slutspelet fyller arenorna numera.
Det är nya tider och tv-sändningar i hd-format, massor av kameravinklar och närbilder som avslöjar varenda detalj har blivit den största konkurrenten om publiken.
Dessutom kostar det en bråkdel av att se en match live.
Därför är jag glad att Djurgården är till­baka. Och en publik som föredrar att vara på plats och ge den inramning hockeyn är värd.
I Kanada har man inte de problemen.
I Toronto är väntetiden för en säsongsbiljett 20 år och det står 4?000 i kö i dag. Den långa väntetiden beror på att 99 procent av säsongskortsinnehavarna förnyar sina abonnemang. Efter förra säsongen blev bara 24 platser lediga.
Men när tidningen Forbes korade NHL:s bästa fans senast blev Toronto bara trea.
Pittsburgh Penguins snodde förstaplatsen med en på senare år ständigt utsåld arena och rekordmånga följare på sociala medier. Penguins har just nu 548?000 följare på Twitter och över 1,7 miljoner fans på Facebook.
Det är något att bita i för de svenska klubbarna.
Tack mannen!
Skriv svar