Challe vs. Zabel Statistik

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
jensa85
Inlägg: 1305
Blev medlem: 2008-01-14

Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av jensa85 »

Har nu tagit fram lite statistik angående detta mycket intressanta ämne. Så här kommer denna något luddiga men inte desto mindre intressanta sammanställningen.

Med Challe som tränare spelade vi 21 matcher. I skrivande stund 26 under Zabels ledning.
(Ma, 3p, 2p, 1p, 0p)
Challe
21 7 1 5 8 49-54 (-5) 28 p (1,33 snitt)
Zabel
26 17 2 3 4 90-58 (+32) 58 p (2,23 snitt)

Ganska tydliga siffror minst sagt. Går inte säga annat än att vi varit riktigt jävla bra efter att Zabel tagit över. Nästan en poäng i snitt mer/match är sjukt egentligen.

Nu över till spelarstatistik. Spelare som inte är med nedan har antingen spelat för lite eller kommit in efter Zabel tagit över. Kändes bara orättvist att ha med "Fimpen" här pga hans skadebekymmer. (Ma,Mål,Ass,Poä,+,-,+/-)

1. Pontus Åberg (47, 11+25 36p, 33/19 +14)
Challe (21, 3+6 9p, 9/8 +1)
Zabel (26, 8+19 27p, 24/11 +13)

2. Dustin Johner (42, 19+16 35p, 34/21 +13)
Challe (17, 6+3 9p, 6/10 -4)
Zabel (25, 13+13 26p, 28/11 +17)

3. Kristofer Ottosson (46, 14+19 33p, 31/21 +10)
Challe (21, 5+8 13p, 12/13 -1)
Zabel (25, 9+11 20p, 19/8 +11)

4. Alexander Wennberg (41, 13+15 28p, 30/18 +12)
Challe (21, 3+6 9p, 12/8 +4)
Zabel (20, 10+9 19p, 18/10 +8)

5. Marcus Sörensen (41, 9+13 22p, 20/14 +6)
Challe (20, 1+4 5p, 4/10 -6)
Zabel (21, 8+9 17p, 16/4 +12)

6. Erik Gustafsson (45, 7+15 22p, 38/27 +11)
Challe (19, 3+2 5p, 12/5 +7)
Zabel (26, 4+13 17p, 26/22 +4)

7. Michael Holmqvist (44, 8+8 16p, 15/17 -2)
Challe (20, 4+2 6p, 4/6 -2)
Zabel (24, 4+6 10p, 11/11 0)

8. Fredrik Bremberg (25, 4+12 16p, 11/14 -3)
Challe (16, 3+4 7p, 3/11 -8)
Zabel (9, 1+8 9p, 8/3 +5)

9. Tim Eriksson (47, 4+12 16p, 23/15 +8)
Challe (21, 3+4 7p, 9/7 +2)
Zabel (26, 1+8 9p, 14/8 +6)

11. Jimmie Ölvestad (40, 7+6 13p, 21/22 -1)
Challe (19, 1+5 6p, 11/10 +1)
Zabel (21, 6+1 7p, 10/12 -2)

12. Henrik Eriksson (47, 6+7 13p, 19/19 0)
Challe (21, 0+5 5p, 6/8 -2)
Zabel (26, 6+2 8p, 13/11 +2)

13. Philip Holm (41, 5+7 12p, 32/12 +20)
Challe (15, 1+1 2p, 4/4 0)
Zabel (26, 4+6 10p, 28/8 +20)

15. Timmy Pettersson (42, 2+8 10p, 32/25 +7)
Challe (16, 1+5 6p, 11/13 -2)
Zabel (26, 1+3 4p, 21/12 +9)

16. David Lidström (46, 4+3 7p, 28/26 +2)
Challe (20, 1+2 3p, 10/17 -7)
Zabel (26, 3+1 4p, 18/9 +9)

17. Elias Granath (36, 3+4 7p, 22/19 +3)
Challe (19, 3+2 5p, 9/10 -1)
Zabel (17, 0+2 2p, 13/9 +4)

18. Markus Ljungh (47, 2+5 7p, 14/15 -1)
Challe (21, 2+3 5p, 6/6 0)
Zabel (26, 0+2 2p, 8/9 -1)

19. Kim Lennhammer (39, 0+7 7p, 13/12 +1)
Challe (21, 0+4 4p, 6/5 +1)
Zabel (18, 0+3 3p, 7/7 0)


Ja vad säger man? Hos de allra flesta talar statistiken sitt tydliga språk. Vilken jävla förvandling helt enkelt.......


Från att ha varit 100% säker på att vi inte kommer gå upp i år har nu hoppet tänts rejält och nu är den procenten nere på ungefär 97,7%-98,2% nånting. Det börjar arta sig helt klart....
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av Kentta »

Bra jobbat Jensa, sånt här är alltid intressant att läsa. Kul!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av SirDIFalot »

Kan fylla på lite.

Mål framåt
Challe: 21 matcher 49 mål. (2.33 per match)
Zabel: 26 matcher 90 mål. (3.46 per match)

Mål bakåt
Challe: 21 matcher 53 mål. (2.52 per match)
Zabel: 26 matcher 59 mål. (2.26 per match)

För övrigt grymt med den statistiken Jensa!
Expert.
joakime70
Inlägg: 43
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av joakime70 »

Jag kan också fylla på lite :)

Bild

Det ska inte vara senaste 8 matcher, det är sista rundan, dvs 5 matcher :)
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av Enbom »

Så vi har bara gått poänglösa från 4 matcher under Zabel? Herrejävlar. Bra mycket bättre än vad jag trodde.
joakime70
Inlägg: 43
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av joakime70 »

Enbom skrev:Så vi har bara gått poänglösa från 4 matcher under Zabel? Herrejävlar. Bra mycket bättre än vad jag trodde.

Japp, är bara Troja, Karlskrona x2 och Tingsryd som gett oss 0 poäng med Zabel bakom ratten :)
joakime70
Inlägg: 43
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av joakime70 »

Sorry för långt inlägg :(
Så här har det sett ut än så länge under säsongen :)
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av -daniel- »

Tycker det här ärligt talat inte säger så mycket mer än att vi är ett helt annat lag under Zabel jämfört med under Challe, att spelare höjt sig och börjat ösa in poäng är ju liksom en följd av att vi numer vinner matcher.

Undrar egentligen vad det enskilt största anledningen till den här förvandlingen är? Har svårt att tro att Zabel är en så ofantligt mycket bättre tränare än Challe, däremot så tror jag Tony har en styrka som inte Charles har och det är att han kan läsa och förstå spelarna bättre; Han låter yngre spelare misslyckas och utvecklas, och jag tror han pushar dem bra mycket bättre och på ett positivt sätt.

Hade spelarna varit missnöjda med Challes ledarstil och att det var spelarna som gjorde gemensam sak för att få bort honom tror jag inte han hade behållt jobbet som sportchef. Nåväl, skönt att se att en förändring under pågående säsong kunde ge så stor effekt, det är något Djurgården som klubb alltid kan ta med sig i framtiden.
Bild
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av seppuko »

-daniel- skrev:Tycker det här ärligt talat inte säger så mycket mer än att vi är ett helt annat lag under Zabel jämfört med under Challe, att spelare höjt sig och börjat ösa in poäng är ju liksom en följd av att vi numer vinner matcher.

Undrar egentligen vad det enskilt största anledningen till den här förvandlingen är? Har svårt att tro att Zabel är en så ofantligt mycket bättre tränare än Challe, däremot så tror jag Tony har en styrka som inte Charles har och det är att han kan läsa och förstå spelarna bättre; Han låter yngre spelare misslyckas och utvecklas, och jag tror han pushar dem bra mycket bättre och på ett positivt sätt.

Hade spelarna varit missnöjda med Challes ledarstil och att det var spelarna som gjorde gemensam sak för att få bort honom tror jag inte han hade behållt jobbet som sportchef. Nåväl, skönt att se att en förändring under pågående säsong kunde ge så stor effekt, det är något Djurgården som klubb alltid kan ta med sig i framtiden.
Sant. Mycket tur att Challe inte la någon prestige i det hela utan klev undan också. Effekten är ju väldigt uppenbar när man ser på det såhär i efterhand. 21 matcher med Challe är tillräckligt många matcher för att dra slutsatsen att under Zabel har det gått mycket bättre och att valet att kliva av var gott. Man säger ju ofta att det går bra vid tränarbyte på grund av att spelarna tar sig samman och förstår allvaret, men en i grunden risig spelidé eller sammansatt lag kommer falla tillbaks på gamla synder efter ett tag oavsett, vilket vi inte har gjort under Zabel. Troligen den näst bästa tränarbyteseffekten jag sett på länge. Bästa är Kings tränarbyte som ledde från rätt kass till Stanley Cup segrare. Två goda bevis på att det kan ge bra effekter att byta tränare :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av Stentuff »

joakime70 skrev:Sorry för långt inlägg :(
Så här har det sett ut än så länge under säsongen :)
Bild
Förlåt men något måste vara felräknat med totalsnittet. Vi har inte spelat 86 matcher. Du tar nog med Challes matcher två gånger.
Janzoo
Inlägg: 1635
Blev medlem: 2010-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av Janzoo »

Stentuff skrev:Förlåt men något måste vara felräknat med totalsnittet. Vi har inte spelat 86 matcher. Du tar nog med Challes matcher två gånger.
Vi har 86 poäng.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av Stentuff »

Janzoo skrev:
Stentuff skrev:Förlåt men något måste vara felräknat med totalsnittet. Vi har inte spelat 86 matcher. Du tar nog med Challes matcher två gånger.
Vi har 86 poäng.
Ah! Det förklarar en del. Vet inte varför jag läste det som matcher. Ber om ursäkt.

Tack för denna finfina statistik! Kul läsning :)
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av Rix »

-daniel- skrev:Tycker det här ärligt talat inte säger så mycket mer än att vi är ett helt annat lag under Zabel jämfört med under Challe, att spelare höjt sig och börjat ösa in poäng är ju liksom en följd av att vi numer vinner matcher.

Undrar egentligen vad det enskilt största anledningen till den här förvandlingen är? Har svårt att tro att Zabel är en så ofantligt mycket bättre tränare än Challe, däremot så tror jag Tony har en styrka som inte Charles har och det är att han kan läsa och förstå spelarna bättre; Han låter yngre spelare misslyckas och utvecklas, och jag tror han pushar dem bra mycket bättre och på ett positivt sätt.

Hade spelarna varit missnöjda med Challes ledarstil och att det var spelarna som gjorde gemensam sak för att få bort honom tror jag inte han hade behållt jobbet som sportchef. Nåväl, skönt att se att en förändring under pågående säsong kunde ge så stor effekt, det är något Djurgården som klubb alltid kan ta med sig i framtiden.
Jag tror att det har att göra med en del saker:
Till att börja med ska det sägas att Challe (som sportchef) gjorde ett bra jobb som fick in Kalus åt oss, han har gett oss ett lyft i det fysiska spelet och nu bidrar många i det. Att spela fysiskt i ishockey ger laget enormt mycket energi.

Sen har våra unga killar under Zabel klivit fram rejält. Kolla statisiken på Holm, Gustafsson, Åberg, Wennber och Sörenssen. Det är inte konstigt att Zabel varit en duktig juniorcoach tidigare. Han ger de yngre spelare mycket speltid, låter dem göra misstag och kan tänka mig att han pratar mycket med dem under och efter matcher om deras insats.
Våra yngre spelare är riktigt duktiga, sen har dem fått en coach som tror på dem till fullo och matchar dem stenhårt i viktiga lägen, de växer spelarna av.

En annan sak är att vi har hittat flera framgångsrika kedjor nu i slutet av säsongen, om vi har många som producerar så blir det såklart lättare att vinna matcher.
Ett par kedjor som fungerat riktig bra i år:

Åberg - Otto - Ölvestad
Åberg - Otto - Wennberg
Wennberg - Otto - Ölvestad

Linkan - Johner - Kalus
Sörensen - Johner - Wennberg
Kalus - Honken - Guter

Kalus - Honken - Ölvestad - Kanske inte en kedja man behöver ha en hel match, men perfekt att starta med och att köra in ibland när vi behöver smälla på motståndarna lite extra för att trötta ut dem.
Finns säkert en del till som jag glömt att ta fram, men dessa tycker jag har varit riktigt bra tillsammans.

Sen ska det poängteras att de äldre backarna i laget har växt ju längre säsongen har gått, Timmy och David Lidström börjar äntligen spela som de backar det är, dem var bra i början de första 5-10 matcherna, sen efter det rasade dem i 10-15 matcher men nu är dem tillbaka i rätt nivå.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av förevigtdjurgården »

Rix skrev:
-daniel- skrev:Tycker det här ärligt talat inte säger så mycket mer än att vi är ett helt annat lag under Zabel jämfört med under Challe, att spelare höjt sig och börjat ösa in poäng är ju liksom en följd av att vi numer vinner matcher.

Undrar egentligen vad det enskilt största anledningen till den här förvandlingen är? Har svårt att tro att Zabel är en så ofantligt mycket bättre tränare än Challe, däremot så tror jag Tony har en styrka som inte Charles har och det är att han kan läsa och förstå spelarna bättre; Han låter yngre spelare misslyckas och utvecklas, och jag tror han pushar dem bra mycket bättre och på ett positivt sätt.

Hade spelarna varit missnöjda med Challes ledarstil och att det var spelarna som gjorde gemensam sak för att få bort honom tror jag inte han hade behållt jobbet som sportchef. Nåväl, skönt att se att en förändring under pågående säsong kunde ge så stor effekt, det är något Djurgården som klubb alltid kan ta med sig i framtiden.
Jag tror att det har att göra med en del saker:
Till att börja med ska det sägas att Challe (som sportchef) gjorde ett bra jobb som fick in Kalus åt oss, han har gett oss ett lyft i det fysiska spelet och nu bidrar många i det. Att spela fysiskt i ishockey ger laget enormt mycket energi.

Sen har våra unga killar under Zabel klivit fram rejält. Kolla statisiken på Holm, Gustafsson, Åberg, Wennber och Sörenssen. Det är inte konstigt att Zabel varit en duktig juniorcoach tidigare. Han ger de yngre spelare mycket speltid, låter dem göra misstag och kan tänka mig att han pratar mycket med dem under och efter matcher om deras insats.
Våra yngre spelare är riktigt duktiga, sen har dem fått en coach som tror på dem till fullo och matchar dem stenhårt i viktiga lägen, de växer spelarna av.

En annan sak är att vi har hittat flera framgångsrika kedjor nu i slutet av säsongen, om vi har många som producerar så blir det såklart lättare att vinna matcher.
Ett par kedjor som fungerat riktig bra i år:

Åberg - Otto - Ölvestad
Åberg - Otto - Wennberg
Wennberg - Otto - Ölvestad

Linkan - Johner - Kalus
Sörensen - Johner - Wennberg
Kalus - Honken - Guter

Kalus - Honken - Ölvestad - Kanske inte en kedja man behöver ha en hel match, men perfekt att starta med och att köra in ibland när vi behöver smälla på motståndarna lite extra för att trötta ut dem.
Finns säkert en del till som jag glömt att ta fram, men dessa tycker jag har varit riktigt bra tillsammans.

Sen ska det poängteras att de äldre backarna i laget har växt ju längre säsongen har gått, Timmy och David Lidström börjar äntligen spela som de backar det är, dem var bra i början de första 5-10 matcherna, sen efter det rasade dem i 10-15 matcher men nu är dem tillbaka i rätt nivå.
Jag tänker inte försvara Challe på något sätt. Däremot finns det nog två saker man ska ha i åtanke:

När Challe tillträdde så fick han sitt DRÖMJOBB, som han velat ha hur länge som helst. Han kom även i en mycket pressad situation när DIF hade förlorat i princip allt som gick att förlora i Elitserien och påtryckningarna/förhoppningen var att man bara skulle studsa upp i Elitserien igen.

När Zabel tillträdde (i år) så hade han redan varit med en gång. Han hade dessutom ett lag som ingen trodde på (knappt någon här på forumet kan ärligt säga att de trodde på KS hela vägen, eller att vi ens skulle vara med och slåss om topp 3 efter 47 omgångar.), han fick en fantastiskt bra start och det blev en nytändning i hela laget.

Mitt personliga intryck är att Challe kändes jävligt loj som tränare. Han stod mest bara i båset. Zabel är mycket mer aktiv och pushar mycket hårdare. Funkar det inte blir det TO, han ändrar i formationer och han letar efter nya möjligheter. Det kan man inte säga om Challe som aldrig tog en TO, aldrig ändrade formationer, och egentligen inte gjorde ett skit...

Sen hade Challe två roller också, Zabel en.


Men all heder åt Zabel. Fantastisk tränare i mitt tycke!
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Challe vs. Zabel Statistik

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tror Zabel hittat rätt roller för alla backar. Se på Timmy och Lidström. Numera har de fått en enkel "sarg-ut-roll" och de syns det är knappt inne på några mål längre.

Erik var ju knappt inne på några mål bakåt under Challe. Nu har Zabel satt honom i en mer offensiv backroll där han är inne på betydligt fler mål framåt men också bakåt. En roll som passar Erik tycker jag. Han är en offensiv back.

HOLM! Har svårt att sätta fingret på vad Zabel gjort där, men att ha varit inne på 28 mål framåt istället för fyra mål framåt som han var under Challe är en viss skillnad...
Expert.
Skriv svar