Ny Tifogrupp?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst

Vill ni ha en tifogrupp för hockeyn?

Ja
88
68%
Nej
34
26%
Kanske
6
5%
Vet ej
1
1%
 
Antal röster: 129

Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Ny Tifogrupp?

Inlägg av JohanPez »

Det pratas en hel del om att tifo är så viktigt för vår framgång i KS/Playoff och då vill jag backa bandet till den 6:e januari 2011 när det största tifot i svensk hockeyhistoria exponeras till Djurgårdens ära. Resultatet minns alla, men jag drar det ändå. Djurgården 2, Timrå 3.

Tifon är häftiga för spelare såväl som publik men inte avgörande för vår sportsliga framgång i KS/playoff.
Användarvisningsbild
Tapout1891
Inlägg: 98
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: TUMBA
Kontakt:

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Tapout1891 »

+1 JohanPez

Positivt är det ju när tifon skapar bättre tryck i hovet, och får folk att sjunga
mer och längre.

Det brukar kunna ge extra glöd till våra spelare, det är viktigt.
annars sätter vi oss ned käkar en korv och kollar på matchen.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Ny Tifogrupp?

Inlägg av JohanPez »

Tapout1891 skrev:+1 JohanPez

Positivt är det ju när tifon skapar bättre tryck i hovet, och får folk att sjunga
mer och längre.

Det brukar kunna ge extra glöd till våra spelare, det är viktigt.
annars sätter vi oss ned käkar en korv och kollar på matchen.
Givetvis kan och ska vi på läktarna ge spelarna det lilla extra men där tror jag att sång i sig är det som de påverkas mest utav under pågående match. Som sagt, tifon är underbara och jag ringaktar inte dess betydelse på olika plan men jag vill bara inte att att motivationen ska vara det sportsliga.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
Återigen ser jag inte vad UCS och dessa supportrar har gjort fel? Bortsett från att göra tifon som DIF hockey uppenbarligen inte gillar. Du får gärna upplysa mig om vad de har gjort fel om du har bättre koll på det än mig.
Så om jag förstår rätt, så blir alltså HELT OSKYLDIGA personer i publiken plötsligt utkastade? Just like that? En kille sitter och äter korv på sin plats, och plötsligt kommer en skogstokig Abbe och bara kastar ut vederbörande helt utan anledning?

Känns inte speciellt troligt.

Ärligt talat så har det vart lugnare på arenan i år. Vem det är som inte kommer vet jag inte, men jag har inte sett en enda "rusning" eller vad fan det kallas när somliga skall gå över till bortaklacken.

Jävligt skönt att slippa det faktiskt. Spelarna ska slåss, inte publiken.
Det låter precis som mitt resonemang innan det där hemska derbyt när jag för första gången med egna ögon fick se hur stora delar av vår publik behandlas. Man tror helt enkelt inte riktigt på det som sägs innan man själv ser det.

Svaret är alltså att Ja, HELT OSKYLIGA har blivit drabbade. Vet inte om det ger dig en bättre förståelse, antar du också måste se något liknande själv innan du tror på det...
Bild
Användarvisningsbild
Tapout1891
Inlägg: 98
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: TUMBA
Kontakt:

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Tapout1891 »

JohanPez skrev:
Tapout1891 skrev:+1 JohanPez

Positivt är det ju när tifon skapar bättre tryck i hovet, och får folk att sjunga
mer och längre.

Det brukar kunna ge extra glöd till våra spelare, det är viktigt.
annars sätter vi oss ned käkar en korv och kollar på matchen.
Givetvis kan och ska vi på läktarna ge spelarna det lilla extra men där tror jag att sång i sig är det som de påverkas mest utav under pågående match. Som sagt, tifon är underbara och jag ringaktar inte dess betydelse på olika plan men jag vill bara inte att att motivationen ska vara det sportsliga.
Precis det jag är inne på.
Tifot ger publiken glöden för att skapa ett bättre tryck vilket ska generera till att publiken ger
spelarna extra glöd i den mån vi kan.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
grandin
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av grandin »

Någon som hört vad som hänt med pengarna fabriken samlade in som skulle öronmärkas för hockey tyfon? Va i samband med den inställda JK-dagen förra året.

Så för er som vill dra igång en tifogrupp har ju där ett litet startskott ekonomiskt. Eftersom fabriken sen dess ej anordnat något hockeytifo så förmodar jag att pengarna finns kvar. Även om nu ingen verkar vilja svara på den frågan.
Användarvisningsbild
Kungen
Inlägg: 316
Blev medlem: 2012-08-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Kungen »

grandin skrev:Någon som hört vad som hänt med pengarna fabriken samlade in som skulle öronmärkas för hockey tyfon? Va i samband med den inställda JK-dagen förra året.

Så för er som vill dra igång en tifogrupp har ju där ett litet startskott ekonomiskt. Eftersom fabriken sen dess ej anordnat något hockeytifo så förmodar jag att pengarna finns kvar. Även om nu ingen verkar vilja svara på den frågan.
Ja just det! Riktigt dåligt om inte dessa pengar kommer till rätta inom hockeyn.
El Camino
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-04-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av El Camino »

JÄVLIGT TRÅKIGT med fabrikens avhopp :( . Men handen på hjärtat, slutar en eller flera på jobbet måste nya anställas om företaget ska överleva. Vill man få bort en chef eller arbetsledare så kan man protestera på ett eller annat sätt (namnlistor brukar gå bra). I många fall hjälper det inte men funkar i vissa. Ny TIFO-grupp? är rubriken. Vill någon starta upp på nytt så ska man göra det ALLTID OAVSETT vad andra säger, man kommer alltid trampa någon på tårna, det går inte att undvika. Skit i ABBE, SÄK & STYRELSEN tills säsongen är över och ta nya grepp då. ISHOCKEY-SVERIGE behöver våran FAMILJ, vårat TIFO, våran KLACK, alla pratar om det, alla vill se det, och framför allt VÅRA SPELARE BEHÖVER DET och dom enda som kan göra det är DJURGÅRDSFAMILJEN tillsammans. Dom enda som vinner på internt "tjafs" är ÄCKLIGA RÅTTOR & ÖLDRICKANDE SÖDERPACK. Vi är inte dom VI ÄR MYCKET BÄTTRE, VI ÄR MYCKET FINARE, VI ÄR DJURGÅR´N TILLS VI DÖR, Jag är EL CAMINO, född i Stockholm, uppväxt i förorten och bor nu på landet, JAG ÄR INGEN BONDE, JAG ÄR INGEN MONGO. Ställ upp för Zabel & laget så är vi snart i ELITSERIEN - KÄRLEK PASSION GLÄDJE .......Malmö nästa offer :evil:
Senast redigerad av El Camino den 2013-02-08 18:43:18, redigerad totalt 1 gånger.
El Camino - ALLTID - OAVSETT
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Stulle »

Är neutral i frågan då jag respekterar både för och motargumenten. Det jag undrar över är om en bidragande faktor till denna bojkott är att det så kallade hat-tifot blev inställt från Djurgården Hockays sida? Det var någon som nämnde detta i ett tidigare inlägg.

Om ett tifo blir förbjudet av klubben då det finns risk att detta kan orsaka stök och bråk på läktaren så kan jag personligen inte förstå hur man kan argumentera mot detta, även om man förberett tifot långt i förväg. Visst, jag skrattade åt "God Jul Horungar" banderollen som visades men jag köper fullt ut varför klubben inte vill ha dessa på läktaren.

Sen undrar jag lite över hur kommunikationen funkar mellan tifoarrangörer och klubben. Brukar det normalt inte tas upp på förhand hur ett tifo ser ut och vad det kommer innehålla, eller existerar inte denna kommunikation? Jag har som sagt inte någon kunskap om detta.

Är det fantastiska tifon, som det vi fick uppleva den 16:e september förra året, som är förbjudna? Jag skulle gärna vilja veta vad det är för tifon som klubben inte samtycker med.

Tack och bock.
Jag är inte arg, och inte besviken.
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av 12139 »

Ja, men när detta stök och våld kommer från supportrar så är det aldrig någon som bojkottar eller tar avstånd.
Jag har sett Djurgårdare slå halva städer sönder och samman, kastat stenar mot barnfamiljer och kastat biljardbollar på motståndarsupportrar, men sådant är tydligen helt okej.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Ny Tifogrupp?

Inlägg av JohanPez »

Trötta ögon..
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av -daniel- »

12139 skrev:Ja, men när detta stök och våld kommer från supportrar så är det aldrig någon som bojkottar eller tar avstånd.
Jag har sett Djurgårdare slå halva städer sönder och samman, kastat stenar mot barnfamiljer och kastat biljardbollar på motståndarsupportrar, men sådant är tydligen helt okej.
Förstår inte riktigt vart du vill komma, hur många tror du själv tycker det beteendet du beskriver ovan som OK?
Bild
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:
12139 skrev:Ja, men när detta stök och våld kommer från supportrar så är det aldrig någon som bojkottar eller tar avstånd.
Jag har sett Djurgårdare slå halva städer sönder och samman, kastat stenar mot barnfamiljer och kastat biljardbollar på motståndarsupportrar, men sådant är tydligen helt okej.
Förstår inte riktigt vart du vill komma, hur många tror du själv tycker det beteendet du beskriver ovan som OK?
Jag tror flera missar poängen. Föreningen kan dock inte se skillnad på de olika fallen, speciellt inte när Polisen säger en sak och supportrar en annan. Som bolag så måste man ändå ha förståelse för att de lyssnar på vad Polisen säger när det inte är direkt någon hemlighet att det kan bli riktigt stökigt inom supporterskaran emellanåt.

Ett felaktigt uttalande från föreningen kan bli otroligt olyckligt och uppfattas som att Polisen enligt klubben inte är "välkommen" inne på läktarna vilket i sin tur kan leda till än mer stök när de trots detta (för Polisen är Polisen och gör som de vill med fullt lagligt stöd) dyker upp.

När det gäller övriga säk organisationen är det en helt annan sak men även här väger just Polisen som myndighet tungt in. Deras bild av situationen är den enda juridiskt auktoriserade och jag har åtminstone viss förståelse för att deras ord väger tyngre än supportrarnas (precis som att skatteverkets och konkurrensverkets ord väger tyngre än hockeyligans i fråga om spelarlockout mm). Den stora skillnaden är att föreningen faktiskt kan ta tag i de egna arrangerade säkerhetsarrangemangen och det är bara inom ramen för det arbetet som föreningen kan be om ursäkt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SebGla
Inlägg: 66
Blev medlem: 2012-04-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SebGla »

SirDIFalot har en poäng i det han säger. Skulle en nya tifogrupp för hockeyn startas, skulle DIF Hockey inte behöva lösa situationen med f.d. FABRIKEN och UCS (om de nu vill ha en extraordinär stämning på läktaren)

Dock anser jag att vi som står i klacken kan ta ett eget initiativ. Vi behöver inte slänga ihop världens största OH-flaggor eller megasize flaggor. Vi kan göra vanliga viftflaggor med simpla tryck eller målningar, tvåpinnsflaggor (jag har själv gjort två stycken), eller varför inte några banderoller för att rama in klacken på ett snyggt sätt.

Det handlar inte bara om att skapa tryck på läktaren och visa att vi har sveriges i särklass bästa publik. Vi vill ju självklart sätta vår prägel på vår hockeyborg!

Ett utdrag från FABRIKENs hemsida där de ger tips till hur du tillverkar dina egna flaggor!!

- Motiv

Du kan arbete fram ditt egna motiv på datorn eller genom att skissa. Men tänk på att inte börja med för avancerade motiv. Börja enkelt så kommer övning ge färdighet. Det är aldrig fel att bara göra ett Djurgårdsemblem, då det är alldeles för få flaggor med världens vackraste emblem på våra läktare.
Vill du hellre ha ett mönster på en viftflagga är det bara att plocka fram symaskinen. Klipp och sy ihop det mönster du önskar att din flagga ska ha.

- Tyg

Tänk på att olika tyger passar olika typer av flaggor. Lakansväv eller vanligt bomullstyg passar utmärkt för din tvåpinns- eller hängflaggor. Finns billigt på Ikea eller på någon tygaffär. För större viftflaggor rekommenderas lättare tyg som fodertyg eller duschdraperier.

- Färg

Textilfärg är det bästa för att måla på tyg, textilfärg hittar du på Panduro Hobby. Men man kan även använda väggfärg som är billigare i större kvantiteter, dock blir flaggan stelare och kan vara svår att vifta med.
Blå – Mörkblå
Blandblå – Den nyans som är mest lik emblemet, alltså ganska ljus.
Ljusblå – Den här nyansen tillsammans med “blå” passar bäst för blåränder.

- Projektor/Overhead-apparat

Har du tillgång till en projektor så kan du koppla in den direkt till datorn för att få upp motivet på tyget. Man kan även använda en OH-apparat, då måste man skriva ut motivet på OH-papper för att sedan ställa in det rätt på tyget.

- Flaggpinnar

Till tvåpinnsflaggor och mindre viftflaggor passar PVC- och VP-rör utmärkt, som är max 3m långa. Dessa kan införskaffas på närmsta bygghandel eller fråga snällt på närmsta byggarbetsplats. För megasizeflaggor behövs längre teleskoprör.

- Fålla

Sy en fålla i kanten för att få in röret. Tänk på att inte sy en för smal fålla och att stärka på toppen så att röret inte glider ut. Ett tips kan vara att sy runt flaggan så att den stärks och inte rivs sönder lika lätt.
Fabriken Stockholm hoppas att denna guide hjälpt er på vägen. Besök gärna flaggtråden på JK-forum där ni kan hitta inspiration, lägga upp era alster eller ställa fler frågor. Dessutom hoppas vi att vi får se många nya flaggor på våra läktare framöver!

Mina egna, väldigt simpla, tvåpinnsflaggor!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Alexander »

Det här är ett bra initiativ från en skribent på Järnkaminernas forum angående banderoller osv. http://reclaimthefence.wordpress.com/
Låst