Vilken matchtröja skall DIF använda?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Vilket hemmaställ föredrar du?

1. Blåa tröjan
113
50%
2. Röda tröjan
111
50%
 
Antal röster: 224

Citizen100
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-08-16

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av Citizen100 »

Original Frasse skrev:
Så du menar att om man gör fel från början är det helt i sin ordning att fortsätta göra fel?
Det visar snarare på att DIF Hockey under lång tid verkat tämligen ointresserade av att ha en korrekt sköld på sina matchtröjor. Den har varit felaktig under lång tid, men jag har levt i förhoppningen (och förvillelsen uppenbarligen) att de så småningom ska komma till insikt. Nu har jag insett att det inte kommer att hända och således väljer att börja gapa nu.
Det är ju hur tydligt som helst att de som är ansvariga för matchtröjor inom DIF Hockey varken har intresset eller vetskapen om hur en DIF-logo ser ut, och det duger inte om du frågar mig. De har uppenbarligen inte ifrågasatt designbyråns (?) val av typsnitt...eller valt att inte bry sig. Har man ett någorlunda tränat DIF-öga så ser man TYDLIGT felaktigheterna på DIF Hockeys matchtröja. Jag skiter i färger och streck och namnskyltar...det är en smaksak. DIF-loggan däremot, den ändrar man INTE på!
Nej, jag menar att det just nu klagas på allt DIF Hockey gör, jag tycker att just frågan om sköldens utseende, som varierat under åren på både hockey och fotbolls tröjorna, just nu är en ickefråga. Det finns betydligt viktigare frågor att lösa först, t ex frågan om vad vi kan göra för att säkerställa mesta möjliga stöd och bästa förutsättningar för laget för en snar återkomst till Elitserien.

Men visst, tycker du att det här är en så viktig fråga så ta upp den med DIF Hockey och Djurgårdsalliansen, som faktiskt äger Skölden och varumärket.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Givetvis är ekonomin viktigast ur ett större perspektiv, men det finns de som är bättre lämpade än undertecknad att diskutera det. Jag riktar in mig mer på det visuella och tycker att denna solklara felaktighet bör kunna föras upp på agendan och förhoppningsvis korrigeras till nästa matchtröja ska tas fram.
gurra
Inlägg: 310
Blev medlem: 2011-01-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av gurra »

Citizen100 skrev:
Original Frasse skrev:
Så du menar att om man gör fel från början är det helt i sin ordning att fortsätta göra fel?
Det visar snarare på att DIF Hockey under lång tid verkat tämligen ointresserade av att ha en korrekt sköld på sina matchtröjor. Den har varit felaktig under lång tid, men jag har levt i förhoppningen (och förvillelsen uppenbarligen) att de så småningom ska komma till insikt. Nu har jag insett att det inte kommer att hända och således väljer att börja gapa nu.
Det är ju hur tydligt som helst att de som är ansvariga för matchtröjor inom DIF Hockey varken har intresset eller vetskapen om hur en DIF-logo ser ut, och det duger inte om du frågar mig. De har uppenbarligen inte ifrågasatt designbyråns (?) val av typsnitt...eller valt att inte bry sig. Har man ett någorlunda tränat DIF-öga så ser man TYDLIGT felaktigheterna på DIF Hockeys matchtröja. Jag skiter i färger och streck och namnskyltar...det är en smaksak. DIF-loggan däremot, den ändrar man INTE på!
Nej, jag menar att det just nu klagas på allt DIF Hockey gör, jag tycker att just frågan om sköldens utseende, som varierat under åren på både hockey och fotbolls tröjorna, just nu är en ickefråga. Det finns betydligt viktigare frågor att lösa först, t ex frågan om vad vi kan göra för att säkerställa mesta möjliga stöd och bästa förutsättningar för laget för en snar återkomst till Elitserien.

Men visst, tycker du att det här är en så viktig fråga så ta upp den med DIF Hockey och Djurgårdsalliansen, som faktiskt äger Skölden och varumärket.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Givetvis är ekonomin viktigast ur ett större perspektiv, men det finns de som är bättre lämpade än undertecknad att diskutera det. Jag riktar in mig mer på det visuella och tycker att denna solklara felaktighet bör kunna föras upp på agendan och förhoppningsvis korrigeras till nästa matchtröja ska tas fram.
Håller med det gnälls på allt som görs idag. Ändå var det inte många som höjde rösten på årsmötet. Kom på årsmötet istället och höj rösten där. Det är ju ändå en förening där medlemmarna bestämmer. Om man inte vill prata högt inför alla på mötet så går det utmärkt att skriva en motion och lämna in.

Jag tycker tröjorna är skitsnygga och jag ser tydligt vilka nummer spelarna har. Typsnittet på just D:et kan jag hålla med om ser lustigt ut men samtidigt är jag nöjd att kanslipersonalen inte lägger ner timmar på en sådan liten detalj. Bra jobbat DIF med tröjorna. Ser fram emot att se den röda versionen!
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av Rocky3000 »

"gurra" det är detaljerna som gör att helheten, glöm aldrig det.
Bild
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Helt ärligt kan inte DIF ta ett snack med tröjtillverkaren för det kan väl inte vara omöjligt att göra vissa förändringar på tröjan eller?

Jag menar det är ganska små saker som behöver ändras för att den skall komma upp till bra nivå, främst då göra om hela baksidan designmässigt och höja upp sköldens placering och hur svårt kan detta vara att ändra?

Skulle helt ärligt vilja ha ett svar på vem eller vilka som tog beslutet att godkänna denna produkt?

Än mer skulle jag vilja veta vilken designer som skapat detta praktfiasko och ställa frågan om denne har minsta yrkesstolthet alls?
Haha, DIF erkänna misstag? Kommer aldrig ske.

Säg att Djurgården var en person och sket på sig. Om vi så skulle påvisa bajset i hans kalsonger skulle han ändå neka och skylla på någon annan.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
true-blue
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-11-19
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av true-blue »

Tycker nya tröjorna är riktigt snygga.

Men kardinalfelet som gjorts många gånger är att skölden sitter på magen igen...
Skölden ska sitta på bröstet för i h-e, inte på magen...

Utformningen av skölden är iaf OK, och inte katastrofal som den var under början av 90-talet.
Som redan sagts, hur svårt ska det vara att leverera ett korrekt original av skölden till tryckeriet/broderiet? Allt görs ju i datorer numera så bara de får ett riktigt original så blir det rätt.
Alla DIF-sektioner ska så klart jobba med samma original, hur svårt ska det vara att se till, DIF-Alliansen...?

Originalet av DIF-skölden som t.ex. på den här hemsidan är ju den rätta. Varför ser inte skölden på matchtröjorna ut exakt så? Beror det på att de broderas och inte trycks? Tryck loggorna istället om de inte kan broderas korrekt. Souvenirtröjorna har ju tryckt logo. Helt OK och snyggare faktiskt. Dessutom billigare att göra.

Ja, det finns viktigare frågor, men det här är ju en tröjtråd... :)

Och jag bidrar med en bild på skölden från c:a 1896-1898, rätt utformning, storlek och placering.

Bild
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Shit, det där är en riktig järnkamin - in med honom i backuppställningen! :D
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av 18DIF91 »

jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av Don66-2 »

18DIF91 skrev:
jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Det är ju en gammal regel att lagen ska ha ett mörkt och ett ljust ställ, förmodligen hänger den kvar sedan TV-sändningarna var i svart/vitt eller nåt.
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av XantE »

Don66-2 skrev:
18DIF91 skrev:
jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Det är ju en gammal regel att lagen ska ha ett mörkt och ett ljust ställ, förmodligen hänger den kvar sedan TV-sändningarna var i svart/vitt eller nåt.
Finns det nåt lag i serien som inte har vita borta tröjor?
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av Manijock »

XantE skrev:
Don66-2 skrev:
18DIF91 skrev:
jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Det är ju en gammal regel att lagen ska ha ett mörkt och ett ljust ställ, förmodligen hänger den kvar sedan TV-sändningarna var i svart/vitt eller nåt.
Finns det nåt lag i serien som inte har vita borta tröjor?
I Elitserien vet jag att Luleå ofta lirade i gult på bortaplan.
Användarvisningsbild
northbluestriped
Inlägg: 112
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av northbluestriped »

Don66-2 skrev:
18DIF91 skrev:
jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Det är ju en gammal regel att lagen ska ha ett mörkt och ett ljust ställ, förmodligen hänger den kvar sedan TV-sändningarna var i svart/vitt eller nåt.
i Sverige finns ingen sådan regel, NHL har däremot, Mörk hemmatröja, och Ljus(vit) Bortatröja som krav, sedan kan lagen fritt ta fram 3 tröjor som ser ut hur fan dom vill
FFF-HTB

JA MAMMA VI LIGGER I BOTTEN AV HOCKEYALLSVENSKAN - VAD BLEV DAGENS DUBBEL IKVÄLL

AVGÅ CHALLE, INNAN FOLK TAR TILL VÅLD OCH TVINGAR BORT DIG, FÖR DITT EGET BÄSTA
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av Don66-2 »

northbluestriped skrev:
Don66-2 skrev:
18DIF91 skrev:
jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Det är ju en gammal regel att lagen ska ha ett mörkt och ett ljust ställ, förmodligen hänger den kvar sedan TV-sändningarna var i svart/vitt eller nåt.
i Sverige finns ingen sådan regel, NHL har däremot, Mörk hemmatröja, och Ljus(vit) Bortatröja som krav, sedan kan lagen fritt ta fram 3 tröjor som ser ut hur fan dom vill
Jodå, den regeln har funnits här också, vet inte om den gäller än idag dock.

Edit: "§ 1:11 MATCHDRÄKTER
Om två lag har alltför lika dräkter ska bortalaget spela i annan klart särskiljande tävlingsdräkt
(mörkt mot ljust). Det åligger bortalaget att i förväg ta reda på motståndarlagets dräkt."
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 828
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av Rojk »

Don66-2 skrev:
18DIF91 skrev:
jensa öhling skrev:Märklig fråga. DIF är blått. Den röda är en tredjetröja.
Tycker personligen vi kunde skitit i den vita tröjan och använda Blå och Röd, förstår inte varför vi envisas med vitt, ser ut som typ träningsmatch eller nåt när de glider in i de vita tröjorna. Nepp, blått och rött och sätt den vita som tredjetröja.
Det är ju en gammal regel att lagen ska ha ett mörkt och ett ljust ställ, förmodligen hänger den kvar sedan TV-sändningarna var i svart/vitt eller nåt.
Fast du skulle nog uppskatta som spelare om du kunde se skillnad på motståndare och medspelare...
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av 18DIF91 »

Luleå har kört med Rött/Gult i färgkombo i ES vad jag vet, så för oss att köra med den blåa och röda borde egentligen inte vara något problem så länge vi inte möter lag som har röda hemmatröjor eller nåt :P Och i sånt fall kan vi lika gärna använda den blåa istället.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Vilken matchtröja skall DIF använda?

Inlägg av pulverapa »

Denna regel gäller alla lag utom Rögle...
Skriv svar