Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

XantE skrev:
SirDIFalot skrev:
Jerka skrev:
Mattias_87 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4793650.ab

Hockeyligan vill bli av med huggsexan kring unga talanger.

Nu kan Sportbladet avslöja att man vill införa ett lönetak på för spelare upp till 21 år.

Ingångslönen för en junior ska vara 18 750 kronor.


Visste inte riktigt vart denna info passade, men det här får duga. Det här skulle ju lätt gynna Djurgården.
Jag räknade ut att om en spelare skriver första kontraktet som 16åring så skulle han som mest tjäna 23,9tusen/månader vid 21års ålder (i och med 5% löneökning/säsong). På så sätt gynnas givetvis klubbar med bra juniorverksamhet.

Risken med det förslaget tror jag kan vara att allt fler juniorer försöker göra en "Landeskog" och åka över till Nordamerikanska juniorligorna och spela där. Anpassningen till liten rink, samt den mediala uppmärksamheten tror jag kommer locka än mer om lönerna här i Sverige sänks.
Framför allt lockar nog sign-on bonusen och AHL-lönen mer än bara elitserielön. När spelaren är tillräckligt gammal för det.

Landeskog tackade väl nej till ett kontrakt på 80k i DIF för att spela i juniorligorna och få 50 dollar i veckan. Haha...
Landeskog drog ju till Kanada för att satsa på hockeyn till 100% till skillnad från Sture -p killarna som verkar tycka krogen är roligare än att utvecklas å bli en riktigt bra hockeyspelare..


Edit: och ja titta vart Gabriel spelar idag och hur går det för honom?
Vad är din poäng...?

Jag säger ju att detta avtal inte kommer gälla spelare i Gabriels ålder för pengarna existerar inte i kanadensiska juniorligor.

Har inte påstått att han trodde 50 dollar var med pengar än 80.000 kr, eller att han skulle utvecklats bättre i Sverige, eller vad du nu antyder.
Expert.
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av XantE »

SirDIFalot skrev:
XantE skrev:
SirDIFalot skrev:
Jerka skrev:
Mattias_87 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4793650.ab

Hockeyligan vill bli av med huggsexan kring unga talanger.

Nu kan Sportbladet avslöja att man vill införa ett lönetak på för spelare upp till 21 år.

Ingångslönen för en junior ska vara 18 750 kronor.


Visste inte riktigt vart denna info passade, men det här får duga. Det här skulle ju lätt gynna Djurgården.
Jag räknade ut att om en spelare skriver första kontraktet som 16åring så skulle han som mest tjäna 23,9tusen/månader vid 21års ålder (i och med 5% löneökning/säsong). På så sätt gynnas givetvis klubbar med bra juniorverksamhet.

Risken med det förslaget tror jag kan vara att allt fler juniorer försöker göra en "Landeskog" och åka över till Nordamerikanska juniorligorna och spela där. Anpassningen till liten rink, samt den mediala uppmärksamheten tror jag kommer locka än mer om lönerna här i Sverige sänks.
Framför allt lockar nog sign-on bonusen och AHL-lönen mer än bara elitserielön. När spelaren är tillräckligt gammal för det.

Landeskog tackade väl nej till ett kontrakt på 80k i DIF för att spela i juniorligorna och få 50 dollar i veckan. Haha...
Landeskog drog ju till Kanada för att satsa på hockeyn till 100% till skillnad från Sture -p killarna som verkar tycka krogen är roligare än att utvecklas å bli en riktigt bra hockeyspelare..


Edit: och ja titta vart Gabriel spelar idag och hur går det för honom?
Vad är din poäng...?

Jag säger ju att detta avtal inte kommer gälla spelare i Gabriels ålder för pengarna existerar inte i kanadensiska juniorligor.

Har inte påstått att han trodde 50 dollar var med pengar än 80.000 kr, eller att han skulle utvecklats bättre i Sverige, eller vad du nu antyder.
säger bara en sak som en viss Bjurre sa
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
SirDIFalot skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Mattias_87 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4793650.ab

Hockeyligan vill bli av med huggsexan kring unga talanger.

Nu kan Sportbladet avslöja att man vill införa ett lönetak på för spelare upp till 21 år.

Ingångslönen för en junior ska vara 18 750 kronor.


Visste inte riktigt vart denna info passade, men det här får duga. Det här skulle ju lätt gynna Djurgården.
Mycket bra.

Kommer inte leda till att fler drar över pölen. De som tror det är bästa att välja USA/Kanada-lösningen åker ändå. Den som inte gillar det blir kvar. En del verkar tro att det "bara är att åka över och utvecklas" när man är 16-20 år. Det är väldigt få som klarar det.
Det är ingen lek att åka över om du inte är mentalt stark och mogen för din ålder.

Till tråden: Låter lovande med två nya backar på ingång. Att de är tilltänkta som etta och tvåa säger tyvärr inte så mycket. Är väl Lidström som är vår "etta" just nu. :?
Varför är det bra? Är du en ledande spelare och bäst i laget ska du väl ha betalt därefter även fast du är 18 år? Skulle väl bara ledda till att breddspelare i 30-årsåldern kan kräva ännu mer pengar... Sedan håller jag mig dig om att det inte passar alla att åka ur till Nordamerika. Men vissa passar nog bättre där, och vissa bättre här. Men ser inte en enda fördel med ett lönetak för juniorer.
1. Det ger en klubb som satsar på egna juniorer en chans att hävda sig. Det är en av våra möjligheter mot rika klubbar som Hv, Fbk och Frölunda.
Ska vi konkurrera mot dessa är detta bra. Tänk ifall vi skulle ha pröjsat våra juniorer i laget lika mycket som Jimpa, Mackan och Honken 09/10 eller 10/11? Hur skulle vårt lag sett ut då?
Betydligt sämre med samma budget som nu.
2. Tycker man ska förtjäna ihop sin lön genom att spela sig till den. Inte bara göra en bra säsong som 18-åring och sedan ha hög lön. Låt lönen öka när du bevisat att du håller över något/några år. De hinner tjäna ihop sina miljoner ändå.

Tänk ifall DIF skulle ha givit Zibbe en jättelön bara för att han slog igenom enormt säsongen innan denna?

Nästa steg är lönetak. Elitserien/(i viss mån AS) kan inte fortsätta med dessa monsterlöner till spelare. Många klubbar håller på och ruinerar sig pga av det.
Biljettpriserna är snart på löjligt hög nivå, Tv-abbonemangen likaså.
Jag har varit en trogen abbonent till detta år när jag sa upp det. Det är inte värt 8000 kr för att följa serien.
Vet fler än jag som börjat tröttna på denna ekonomiska karusell.
Fiaskot för hemma-VM är ett tydligt exempel på hur det kan sluta för Elitserielagen. Smällen kan bli riktigt tråkig att beskåda när den väl kommer. Dessutom inte lika lätt att reglera som att bara sänka biljettpriserna (läs VM) när budgetarna för lagen är lagda samt att publiken skrämts bort.
Jag tycker oavsett att de som är tillräckligt bra ska få betalt för det. Bara för att det är lättare att utnyttja en ung spelare istället med låg lön så tycker jag inte man ska göra det.

Jag vet dessutom att DIF levt efter den premissen också, och en spelare som Krüger levde inte på någon juniorlön, utan DIF har resonerat så att de som är ledande spelare i laget ska ha betalt därefter. Även fast de har kontrakt. Och en sån som Krüger har då fått förbättring på sitt kontrakt när han slog igenom med dunder och brak 09/10 trots att han då hade två år kvar på sitt lågavlönade avtal.
Expert.
Användarvisningsbild
Busmicke
Inlägg: 186
Blev medlem: 2007-08-22
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Busmicke »

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -stjarnan/
Kan väl inte vara möjligt att Engqvist går till gnaget????
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

Busmicke skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -stjarnan/
Kan väl inte vara möjligt att Engqvist går till gnaget????
Då räknar vi. Tredje gången idag som någon länkar.

Jag förstår inte, skummar folk inte igenom de senaste inläggen innan de länkar?
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
Busmicke skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -stjarnan/
Kan väl inte vara möjligt att Engqvist går till gnaget????
Då räknar vi. Tredje gången idag som någon länkar.

Jag förstår inte, skummar folk inte igenom de senaste inläggen innan de länkar?
Jobbigt läge med Ante.. Kan nog mycket väl bli HV om han vill spela i Sverige. Samtidigt så kanske han är sugen på att vara närmare sin familj när han ändå kommer tillbaks. Då finns ju alltid gnägget.

Det här blir en rysare..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av Jepe »

2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

Jepe skrev:Brodin till Finland?

http://bloggar.expressen.se/sjoberg/
Trevligt trevligt. Även om Brodin inte är någon höjdare så är det skönt att se att han går utomlands och inte till något elitserielag.
Expert.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:
Jepe skrev:Brodin till Finland?

http://bloggar.expressen.se/sjoberg/
Trevligt trevligt. Även om Brodin inte är någon höjdare så är det skönt att se att han går utomlands och inte till något elitserielag.
Ja där får han gärna utvecklas för många av juniorerna har stagnerat! Oscar E har ju tagit ett rejält steg om jag förstått det rätt och hoppas Brodin och Norman också kan göra det. Sen kan de komma hem igen nästa år i eliten som nya spelare!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

SirDIFalot skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
SirDIFalot skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Mattias_87 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4793650.ab

Hockeyligan vill bli av med huggsexan kring unga talanger.

Nu kan Sportbladet avslöja att man vill införa ett lönetak på för spelare upp till 21 år.

Ingångslönen för en junior ska vara 18 750 kronor.


Visste inte riktigt vart denna info passade, men det här får duga. Det här skulle ju lätt gynna Djurgården.
Mycket bra.

Kommer inte leda till att fler drar över pölen. De som tror det är bästa att välja USA/Kanada-lösningen åker ändå. Den som inte gillar det blir kvar. En del verkar tro att det "bara är att åka över och utvecklas" när man är 16-20 år. Det är väldigt få som klarar det.
Det är ingen lek att åka över om du inte är mentalt stark och mogen för din ålder.

Till tråden: Låter lovande med två nya backar på ingång. Att de är tilltänkta som etta och tvåa säger tyvärr inte så mycket. Är väl Lidström som är vår "etta" just nu. :?
Varför är det bra? Är du en ledande spelare och bäst i laget ska du väl ha betalt därefter även fast du är 18 år? Skulle väl bara ledda till att breddspelare i 30-årsåldern kan kräva ännu mer pengar... Sedan håller jag mig dig om att det inte passar alla att åka ur till Nordamerika. Men vissa passar nog bättre där, och vissa bättre här. Men ser inte en enda fördel med ett lönetak för juniorer.
1. Det ger en klubb som satsar på egna juniorer en chans att hävda sig. Det är en av våra möjligheter mot rika klubbar som Hv, Fbk och Frölunda.
Ska vi konkurrera mot dessa är detta bra. Tänk ifall vi skulle ha pröjsat våra juniorer i laget lika mycket som Jimpa, Mackan och Honken 09/10 eller 10/11? Hur skulle vårt lag sett ut då?
Betydligt sämre med samma budget som nu.
2. Tycker man ska förtjäna ihop sin lön genom att spela sig till den. Inte bara göra en bra säsong som 18-åring och sedan ha hög lön. Låt lönen öka när du bevisat att du håller över något/några år. De hinner tjäna ihop sina miljoner ändå.

Tänk ifall DIF skulle ha givit Zibbe en jättelön bara för att han slog igenom enormt säsongen innan denna?

Nästa steg är lönetak. Elitserien/(i viss mån AS) kan inte fortsätta med dessa monsterlöner till spelare. Många klubbar håller på och ruinerar sig pga av det.
Biljettpriserna är snart på löjligt hög nivå, Tv-abbonemangen likaså.
Jag har varit en trogen abbonent till detta år när jag sa upp det. Det är inte värt 8000 kr för att följa serien.
Vet fler än jag som börjat tröttna på denna ekonomiska karusell.
Fiaskot för hemma-VM är ett tydligt exempel på hur det kan sluta för Elitserielagen. Smällen kan bli riktigt tråkig att beskåda när den väl kommer. Dessutom inte lika lätt att reglera som att bara sänka biljettpriserna (läs VM) när budgetarna för lagen är lagda samt att publiken skrämts bort.
Jag tycker oavsett att de som är tillräckligt bra ska få betalt för det. Bara för att det är lättare att utnyttja en ung spelare istället med låg lön så tycker jag inte man ska göra det.

Jag vet dessutom att DIF levt efter den premissen också, och en spelare som Krüger levde inte på någon juniorlön, utan DIF har resonerat så att de som är ledande spelare i laget ska ha betalt därefter. Även fast de har kontrakt. Och en sån som Krüger har då fått förbättring på sitt kontrakt när han slog igenom med dunder och brak 09/10 trots att han då hade två år kvar på sitt lågavlönade avtal.
Och vad har vi vunnit på det? Jämför med Saik där juniorstjärnorna var tacksamma mot den klubb som utvecklat dem till stjärnor. De spelade med minimal lön innan de drog iväg till NHL/AHL.

Saik har tack vare den lösningen varit ensamma om att utmana de rika klubbarna senaste 5 åren. De har kunnat värva in spetsspelare och har fina framgångar i senaste slutspelen trots betydligt lägre spelarbudget än Hv, Fbk osv. Till detta har de nu en härligt välfylld kassakista efter långa slutspel år efter år.

Blir ingen större effekt av att ta fram juniorer om de snabbt ska ha höga löner i likhet med betydligt äldre och erfarna spelare.
Nej, fortsätt ta fram juniorer med hjärta för klubben. Låt dem utvecklas och få sina genombrott hos oss. Men ta efter Saiks modell för hur man bygger starka lag.

Vilken väg ska vi annars kunna gå för att utmana tror du?
Jag tror nämligen det kommer dröja många år innan vi är ikapp ekonomiskt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
antonlennde
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-10-11

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av antonlennde »

lägesuppdatering angående lagbygget kommer snart upp på hemsidan :)
Användarvisningsbild
Mattebo
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2012-01-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Mattebo »

antonlennde skrev:lägesuppdatering angående lagbygget kommer snart upp på hemsidan :)
Hoppas inte du trollar om det. Skulle bli riktigt besviken då.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Stulle »

Mattebo skrev:
antonlennde skrev:lägesuppdatering angående lagbygget kommer snart upp på hemsidan :)
Hoppas inte du trollar om det. Skulle bli riktigt besviken då.
Djurgården Hockey skrev det på twitter för ca 20 min sen så det lär nog stämma :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av XantE »

SirDIFalot skrev:
Busmicke skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -stjarnan/
Kan väl inte vara möjligt att Engqvist går till gnaget????
Då räknar vi. Tredje gången idag som någon länkar.

Jag förstår inte, skummar folk inte igenom de senaste inläggen innan de länkar?
haha :D på min telefon kommer det upp hur många sidor skrivits under den tiden jag inte kollat :p
Användarvisningsbild
Mattebo
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2012-01-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Mattebo »

Stulle skrev: Djurgården Hockey skrev det på twitter för ca 20 min sen så det lär nog stämma :)
Aha, dåså. Tack.

Kollade av med Ottosson, han hoppas på förlängning. Vet inte vad det är som dröjer.

Mackan får inte träna med laget enligt en källa.

Lägger upp länken så får jag lite klick på min slarvigt uppdaterade blogg =).

http://www.sportal.se/blogg/mattebo/ott ... tart-dd%5D
Låst