Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:
Crashmash skrev:Nu har jag inte läst de sista 100 sidorna men många verkar tro att Åberg ska vara kvar i DIF. Vad jag hört (inga 100% säkert) så kommer Åberg inte lira AS. Men det är ju vad jag hört...
Börjar också bli skeptisk till det, men det känns som helt fel väg att gå för Åberg. Jag tror han kommer göra en "Cehlin eller Brodin" om han väljer ES-spel. Dvs lite speltid för att till slut bli bänkad...skulle nog vara perfekt för hans utveckling att välja att spela ett år i HA och verkligen få förtroende istället och växa av det.
Samtidigt är det säsongen efter hans draft och jag tror att NHL-klubben som draftar honom (i första rundan lär det bli) kommer vilja att han spelar så högt upp som möjligt.
Ja, det stämmer säkert men tror t.om NHL-klubbarna borde föredra mycket speltid och förtroende jämfört med 6-10 minuter / match i ES. Men vad vet jag...
Jo, men det är skillnad när spelare blir draftade i första rundan tror jag nog. Dom förutsätter nog att han får ett slags genombrott i Elitserien
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Bryr mig inte var Wesslau tar vägen. Fattar att han inte vill spela i Allsvenskan. Däremot är jag säker på att han stannat hos oss eller valt KHL nästa säsong om vi blivit kvar. Han hade inte gått till en annan elitserieklubb då.

Sedan ska Linkan självklart spela för oss ifall det går att lösa. Vi behöver en PP-spelare av klass.

Ytterligare en fundering, hur kan någon se Åberg som en förstafemmanspelare?
Har varit direkt dålig sedan skadan han fick före jul. Zibbe var klart bättre förra säsongen och hand upp alla som ser Zibbe som en ledande spelare nu året efter "genombrottet".

Nej, vi har lagt allt för stort ansvar på juniorerna. Att tro att en 18-åring ska skjuta oss tillbaka till finrummet är att hoppas på för mycket.
Men jag ser gärna att Åberg stannar och att han får chansen att blomma ut ytterligare. Visar det sig att han tar fler steg i rätt riktning kan han mer än gärna få lira i förstafemman. Men be honom inte axla det ansvaret redan innan säsongen startat.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Crashmash »

-daniel- skrev:
Crashmash skrev:Nu har jag inte läst de sista 100 sidorna men många verkar tro att Åberg ska vara kvar i DIF. Vad jag hört (inga 100% säkert) så kommer Åberg inte lira AS. Men det är ju vad jag hört...
Börjar också bli skeptisk till det, men det känns som helt fel väg att gå för Åberg. Jag tror han kommer göra en "Cehlin eller Brodin" om han väljer ES-spel. Dvs lite speltid för att till slut bli bänkad...skulle nog vara perfekt för hans utveckling att välja att spela ett år i HA och verkligen få förtroende istället och växa av det.
Precis som flertalet andra av DIFs juniorer den gångna säsongen. Jag hävdar att Norman, Brodin, Åberg, till viss del Cehlin och flera av de andra juniorerna må bättre av ett år i AS som mer tongivande än vad de hade varit i ES. Bara att kolla på OEL/Berglund/Backlund som några exempel.

Förstår dock om Brodin sticker till AHL om han får erbjudande pga. sin spelstil. Den hade hade säsongen 10/11 i alla fall som inte innebar så många onödiga utvisningar som möjligt. Skärpte dock till sig i slutet men det hade nog att göra med att han kände att han fick chansen istället för att bli övertaggad de få minutrarna han väl fick innan.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av -daniel- »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Bryr mig inte var Wesslau tar vägen. Fattar att han inte vill spela i Allsvenskan. Däremot är jag säker på att han stannat hos oss eller valt KHL nästa säsong om vi blivit kvar. Han hade inte gått till en annan elitserieklubb då.

Sedan ska Linkan självklart spela för oss ifall det går att lösa. Vi behöver en PP-spelare av klass.

Ytterligare en fundering, hur kan någon se Åberg som en förstafemmanspelare?
Har varit direkt dålig sedan skadan han fick före jul. Zibbe var klart bättre förra säsongen och hand upp alla som ser Zibbe som en ledande spelare nu året efter "genombrottet".

Nej, vi har lagt allt för stort ansvar på juniorerna. Att tro att en 18-åring ska skjuta oss tillbaka till finrummet är att hoppas på för mycket.
Men jag ser gärna att Åberg stannar och att han får chansen att blomma ut ytterligare. Visar det sig att han tar fler steg i rätt riktning kan han mer än gärna få lira i förstafemman. Men be honom inte axla det ansvaret redan innan säsongen startat.
Nä, Pontus är verkligen inte en förstaline spelare. Alls. Personligen tyckte jag han var rätt vilsen stundtals på isen och tog en hel del felbeslut, som många andra unga spelare ofta gör... men nog skulle han kunna vara en man för 2:a eller 3:e linan och få regelbundet med speltid. Fungerar det bra med exempelvis Linkan (om han nu ansluter) så skulle han så klart få mer speltid i PP osv.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av -daniel- »

Crashmash skrev:
-daniel- skrev:
Crashmash skrev:Nu har jag inte läst de sista 100 sidorna men många verkar tro att Åberg ska vara kvar i DIF. Vad jag hört (inga 100% säkert) så kommer Åberg inte lira AS. Men det är ju vad jag hört...
Börjar också bli skeptisk till det, men det känns som helt fel väg att gå för Åberg. Jag tror han kommer göra en "Cehlin eller Brodin" om han väljer ES-spel. Dvs lite speltid för att till slut bli bänkad...skulle nog vara perfekt för hans utveckling att välja att spela ett år i HA och verkligen få förtroende istället och växa av det.
Precis som flertalet andra av DIFs juniorer den gångna säsongen. Jag hävdar att Norman, Brodin, Åberg, till viss del Cehlin och flera av de andra juniorerna må bättre av ett år i AS som mer tongivande än vad de hade varit i ES. Bara att kolla på OEL/Berglund/Backlund som några exempel.

Förstår dock om Brodin sticker till AHL om han får erbjudande pga. sin spelstil. Den hade hade säsongen 10/11 i alla fall som inte innebar så många onödiga utvisningar som möjligt. Skärpte dock till sig i slutet men det hade nog att göra med att han kände att han fick chansen istället för att bli övertaggad de få minutrarna han väl fick innan.
Helt enig... den enda fördelen med Hockeyallsvenskan-spel för Djurgården är att våra juniorer (om vi nu har några kvar...) får gigantiskt mycket större möjligheter att blomma ut. Har skrivit det förr men det lär vara oerhört mycket enklare att slå igenom och etablera sig i HA jämfört med ES.
Bild
Användarvisningsbild
lkpgsödra
Inlägg: 176
Blev medlem: 2012-03-31

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av lkpgsödra »

Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:
Crashmash skrev:Nu har jag inte läst de sista 100 sidorna men många verkar tro att Åberg ska vara kvar i DIF. Vad jag hört (inga 100% säkert) så kommer Åberg inte lira AS. Men det är ju vad jag hört...
Börjar också bli skeptisk till det, men det känns som helt fel väg att gå för Åberg. Jag tror han kommer göra en "Cehlin eller Brodin" om han väljer ES-spel. Dvs lite speltid för att till slut bli bänkad...skulle nog vara perfekt för hans utveckling att välja att spela ett år i HA och verkligen få förtroende istället och växa av det.
Samtidigt är det säsongen efter hans draft och jag tror att NHL-klubben som draftar honom (i första rundan lär det bli) kommer vilja att han spelar så högt upp som möjligt.
Ja, det stämmer säkert men tror t.om NHL-klubbarna borde föredra mycket speltid och förtroende jämfört med 6-10 minuter / match i ES. Men vad vet jag...
Jo, men det är skillnad när spelare blir draftade i första rundan tror jag nog. Dom förutsätter nog att han får ett slags genombrott i Elitserien
Säger bara : Oliver Ekman-Larsson
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Andy »

Vi behöver ju lite breddspelare också och vår ekonomiska verklighet såväl som att vi skall spela i Allsvenskan gör ju att vi kanske bör tänka lite annorlunda och leta på lite andra håll än tidigare.

Någon som har koll på Daniel Despotovic? Stor stark, gnuggar på, skjuter höger och har ett grymt spelsinne enligt en person jag känner som har kolla på Div1. Dessutom levererat mer än 70 poäng denna sässong.

Kan det vara något?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 441
Blev medlem: 2011-04-10

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av John Terry »

Andy skrev:Vi behöver ju lite breddspelare också och vår ekonomiska verklighet såväl som att vi skall spela i Allsvenskan gör ju att vi kanske bör tänka lite annorlunda och leta på lite andra håll än tidigare.

Någon som har koll på Daniel Despotovic? Stor stark, gnuggar på, skjuter höger och har ett grymt spelsinne enligt en person jag känner som har kolla på Div1. Dessutom levererat mer än 70 poäng denna sässong.

Kan det vara något?
Haha, kikade lite på honom idag (googlade), tydligen tveksam karaktär. Lat. M.m. Om det stämmer vet jag inte såklart.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

lkpgsödra skrev: Säger bara : Oliver Ekman-Larsson
Absolut finns det undantag. Men jag tror att dom flesta NHL-klubbarna resonerar så att deras prisvärda junior ska spela så högt upp som möjligt. I fallen Ekman-Larsson, Berglund, Backlund och så vidare så var det ju faktiskt så att dom spelade i Allsvenskan redan innan och DRAFTADES därifrån. I Åbergs fall är det ju så att han har spelat i Elitserien hela sitt draft-år för att sedan hoppa ned en division. Det ser ju inte alls lika bra ut.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Therocket1 »

Chanserna att Åberg spelar NHL till hösten är väldigt liten. Även om han skulle bli draftad i den första rundan så innebär inte det per automatik att han plockas över permanent. Däremot lär han garanterat få vara med på rookie camp och eventuellt också preseason camp men där tar det stopp. Dessutom så lär han nog bli draftad ganska sent i den första rundan (Efter val 15 skulle jag tippa på) och det betyder ju att han komma tillhöra en av de bättre klubbarna så att Åberg spelar i NHL nästa säsong är väldigt liten. Och så länge DIF har kontrakt med Åberg så kan varken Åberg eller NHL-laget säga så mycket, finns bara tre alternativ. NHL, AHL eller DIF.
Bild
Användarvisningsbild
Glory1
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-03-10

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Glory1 »

Tror själv inte NHL klubbarna har något emot om han spelar HA. Jag menar låter dom de dom draftat fortsätta i QMJHL, OHL eller WHL som håller sämre kvalité än Hockeyallsvenskan så.. Då borde dom ju plocka över de juniorerna till AHL i alla fall.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

Therocket1 skrev:Chanserna att Åberg spelar NHL till hösten är väldigt liten. Även om han skulle bli draftad i den första rundan så innebär inte det per automatik att han plockas över permanent. Däremot lär han garanterat få vara med på rookie camp och eventuellt också preseason camp men där tar det stopp. Dessutom så lär han nog bli draftad ganska sent i den första rundan (Efter val 15 skulle jag tippa på) och det betyder ju att han komma tillhöra en av de bättre klubbarna så att Åberg spelar i NHL nästa säsong är väldigt liten. Och så länge DIF har kontrakt med Åberg så kan varken Åberg eller NHL-laget säga så mycket, finns bara tre alternativ. NHL, AHL eller DIF.
Har någon ett giltigt kontrakt med DIF just nu?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av android »

Någon som kan sammanfatta senaste fem dagarnas händelser? Spelare in, ut, hur kontrakten ser ut i DIF och annat intressant?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:Någon som kan sammanfatta senaste fem dagarnas händelser? Spelare in, ut, hur kontrakten ser ut i DIF och annat intressant?
Ungefär 50 st personer påstår sig ha inside om att Tellan och Linkan är på gång.

Reideborn och Johner klara förstås.

Cehlin ryktas till Gnaget och Åberg sägs inte bli kvar.
Expert.
Användarvisningsbild
northbluestriped
Inlägg: 112
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av northbluestriped »

Jim Morrison skrev:
Therocket1 skrev:Chanserna att Åberg spelar NHL till hösten är väldigt liten. Även om han skulle bli draftad i den första rundan så innebär inte det per automatik att han plockas över permanent. Däremot lär han garanterat få vara med på rookie camp och eventuellt också preseason camp men där tar det stopp. Dessutom så lär han nog bli draftad ganska sent i den första rundan (Efter val 15 skulle jag tippa på) och det betyder ju att han komma tillhöra en av de bättre klubbarna så att Åberg spelar i NHL nästa säsong är väldigt liten. Och så länge DIF har kontrakt med Åberg så kan varken Åberg eller NHL-laget säga så mycket, finns bara tre alternativ. NHL, AHL eller DIF.
Har någon ett giltigt kontrakt med DIF just nu?
åberg har väll bara haft ett juniorkontrakt med oss vilet gör att han tekniskt tillhör J20, allt spel i A-laget är bara extra, tror jag det är
FFF-HTB

JA MAMMA VI LIGGER I BOTTEN AV HOCKEYALLSVENSKAN - VAD BLEV DAGENS DUBBEL IKVÄLL

AVGÅ CHALLE, INNAN FOLK TAR TILL VÅLD OCH TVINGAR BORT DIG, FÖR DITT EGET BÄSTA
Låst