Ändå inte, man kan bara inte låta sånt där stå oemotsagt, speciellt inte när det ska komma från en av "våra egna".Stadion skrev:Kommentarer överflödiga.Skuggan skrev:Har svårt att tänka mig att så många "oskyldiga" blev misshandlade.. Det finns 1 film av den stora händelsen... ALLA har mobilkameror, om nu poliser och vakter misshandlade oskyldiga till höger och vänster borde det finnas på film...
Nä, ett gäng 90 talister som inte kan ta att någon säger åt dom, dä gör dom precis som när dom sprang runt med blöja hemma hos morsan, sätter sig emot och surar..
I den filmen som finns från globen kan babbelpellen vara glad att han bara blev utslängd. Hade jag varit polis hade jag sett till att han avlägsnades långt ifrån globen alt omhändertagen för ordningsstörande..
Patetiskt... Precis lika patetiskt som på matchen igår när en liten skara kränkta snorungar står och gapar om poliser och säkerhet... Stötta DIF eller ge fan i att gå på matcherna
Den här soppan har ju verkligen spårat ur på ett sätt som man aldrig kunde ha föreställt sig. Det vore kul att få en vettig, initierad förklaring till varför så pass många här inne (och säkert många med er) väljer att misstro de rapporter som dykt upp efter derbyt. Det faktum att exempelvis Järnkaminernas ordförande (en väldigt trovärdig källa i mina ögon) själv blev utslängd enkom för att ha ifrågasatt ordningsmaktens agerande, spelar det ingen roll i era ögon? Hur kan ni lita så blint på farbror polisen?
Jag har sett att några har uttalat sig i stil med "om man bara håller sig undan så är det lugnt", och möjligtvis finns det ett korn av sanning i det. Samtidigt: ska man verkligen behöva "hålla sig undan" bara att för man gör ett aktivt val och ställer sig i klacken för att sjunga fram sitt lag? Har man inte samma rättigheter på kortsidan som på långsidan?
Många verkar inte inse att det här knappast är en isolerad företeelse, det som hände under derbyt sist var inte något nytt, det var tvärtom det som till slut fick den berömda bägaren att rinna över. Det har varit infekterat i många år mellan hängivna (inga värderingar i vem som är MEST hängiven) supportrar, DIF:s säkerhetsapparater i de två huvudsektionerna och ordningsmakten.
I fotbollen spårade det ur på ett extremt obehagligt sätt efter ett derby på Råsunda 2008 då ordningsvakter gav sig på folk till höger och vänster och svingade batonger helt blint omkring sig. Efter det har det, så vitt jag förstår, blivit något bättre vad gäller säkerhetsarbetet runt fotbollen där en viss Mats Jonsson gör ett hästjobb. Tyvärr verkar inte riktigt samma framsteg ha gjorts i hockeysektionen, och nu blev det här som sagt droppen som gjorde att många fick nog. Många hade förutsett att något liknande skulle ske, och nu fick de rätt. Protesterna och aktionerna som skett, och kommer att ske, är en logisk följd av en process som alltså pågått en längre tid. Hur det slutar återstår att se.
Knäckfrågan är väl denna: är det okej att oskyldiga djurgårdare (ja, oskyldiga!) i alla åldrar (ja, inte bara "90-talister"!) trakasseras på oklara grunder bara för att de råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle? Är det okej att vakter och poliser agerar helt godtyckligt, ivrigt påhejade av DIF Hockeys säkerhetsmaskin och skapar en känsla av att alla är skyldiga, åtminstone till något? Slutligen: är det okej för andra djurgårdare att misstro folk ifrån de egna leden på ett sätt som man möjligtvis kan tänka sig att icke idrottsintresserade människor skulle göra? Det är tydligt att väldigt många har otroligt dålig inblick i hur supporterkultur fungerar överhuvudtaget, men jag trodde nog inte att vi var så här långt ifrån varandra i den så kallade djurgårdsfamiljen.