Våra målvakter och allting runt omkring dem
Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem
Om man ser till Tim Sandbergs utveckling så bör väl Tellqvist ha mer att lära ut än Wesslau? Det har ju snackats tidigare om att Tellan kör en variant av den gamla målvaktsstilen, och de skulle då kunna lära av varandra?
Tellan står mer upprätt än dagens krabb-målvakter gör. Istället för att sitta ner med benskydden längs med isen direkt står han kvar lite längre... om jag fattat det rätt.Proz skrev:Om man ser till Tim Sandbergs utveckling så bör väl Tellqvist ha mer att lära ut än Wesslau? Det har ju snackats tidigare om att Tellan kör en variant av den gamla målvaktsstilen, och de skulle då kunna lära av varandra?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
http://marieshockeyblogg.blogspot.com/2 ... ra-en.html
Surr med Tellan. Inget nytt på taket egentligen.
Expert.
Inget nytt? Han säger ju raka motsatsen till det som du och många andra hävdar. Han kräver ingen monsterlön och han kräver inget fyraårskontrakt. Fan vad tråkigt detta är. Vill ha svar från Järlefelt.SirDIFalot skrev:http://marieshockeyblogg.blogspot.com/2 ... ra-en.html
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Maila Järlan själv?Mäklaren skrev:Inget nytt? Han säger ju raka motsatsen till det som du och många andra hävdar. Han kräver ingen monsterlön och han kräver inget fyraårskontrakt. Fan vad tråkigt detta är. Vill ha svar från Järlefelt.SirDIFalot skrev:http://marieshockeyblogg.blogspot.com/2 ... ra-en.html
DIF!
- SirDIFalot
Allt han säger är ju det vi redan vet? Att de inte ens börjat förhandla så att han inte kunnat ställa några krav. Vilket ni Tellan-dyrkare påpekat.Mäklaren skrev:Inget nytt? Han säger ju raka motsatsen till det som du och många andra hävdar. Han kräver ingen monsterlön och han kräver inget fyraårskontrakt. Fan vad tråkigt detta är. Vill ha svar från Järlefelt.SirDIFalot skrev:http://marieshockeyblogg.blogspot.com/2 ... ra-en.html
Han nekar ju Inget gällande summor. Nu frågade ju Hallman om 300-350k vilket inte ens diskuterats här. Vi har ju snarare pratat om lönekrav kring 200-250 som också skulle bli en gigantisk investering över flera år.
Expert.
Jublade inte du när Nisse och Mackan knöts upp på tre-fyra år med monsterlöner då?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- SirDIFalot
Inte direkt då jag generellt är emot långtidskontrakt eftersom varje spelare som signar ett går ner sig. Det är Ingen slump att nästan alla presterar bäst sista året på sina kontrakt.Mäklaren skrev:Jublade inte du när Nisse och Mackan knöts upp på tre-fyra år med monsterlöner då?
Visst var jag glad att signa Nisse och Mackan men hade naturligtvis föredragit kortare avtal.
Edit: Sedan är det ju ännu mer känsligt gällande målvakter också.
Expert.
Bara undrar ska samlas in pengar till tellan????
Vore bra att veta?.
Vore bra att veta?.
Det enda argumentet du kör med är att det inte är bra med långtidskontrakt. Och det enda vi vet är att Tellqvist FÖREDRAR ett kontrakt över flera år. Ska det vara så jävla svårt att fatta att Tellqvist inte ens yttrat sig om annat än vad han FÖREDRAR eftersom DIF av någon fullständigt efterbliven anledning inte ens verkar intresserade. Skulle DIF ge han ett förslag på tex 1 år med option på fler ifall båda parter så önskar efter säsongen skulle det förvåna mig oerhört om han inte skulle tacka ja till det.SirDIFalot skrev:Inte direkt då jag generellt är emot långtidskontrakt eftersom varje spelare som signar ett går ner sig. Det är Ingen slump att nästan alla presterar bäst sista året på sina kontrakt.Mäklaren skrev:Jublade inte du när Nisse och Mackan knöts upp på tre-fyra år med monsterlöner då?
Visst var jag glad att signa Nisse och Mackan men hade naturligtvis föredragit kortare avtal.
Kan delvis förstå varför du är emot Tellan eftersom du med 95% säkerhet inte vet vem det är eller vilken klassmålvakt han är. Annat än på pappret då du troligtvis följt ishockeyn i max 4-5 år. Och under dom åren lär du knappast sett Tellqvist spela.
Att inte vilja ha hem en målvakt av Tellqvist kaliber är så sinnessjukt att det inte finns ord för det. Finns egentligen inga argument som håller då vi inte ens verkar det minsta intresserade då inte ens en diskussion verkar ha inletts eller kommer att inledas. Och därför kan man omöjligt hålla på att köra med att han vill ha långt kontrakt/hög lön osv osv.
Sen det med att ALLA som skriver långtidskontrakt går ner sig och är "som bäst sista året på kontraktet" är ju bara bullshit. Störtlöjligt som mannen på taket hade sagt.
Tänk att man kan ha så olika syn på hur en målvaktssituation i en klubb borde vara för klubbens bästa. Jag kanske är unik där, men jag är FÖR stabilitet och kontinuitet.
- SirDIFalot
Jag orkar inte dra upp riskerna med ett långtidskontrakt igen.jensa85 skrev:Det enda argumentet du kör med är att det inte är bra med långtidskontrakt. Och det enda vi vet är att Tellqvist FÖREDRAR ett kontrakt över flera år. Ska det vara så jävla svårt att fatta att Tellqvist inte ens yttrat sig om annat än vad han FÖREDRAR eftersom DIF av någon fullständigt efterbliven anledning inte ens verkar intresserade. Skulle DIF ge han ett förslag på tex 1 år med option på fler ifall båda parter så önskar efter säsongen skulle det förvåna mig oerhört om han inte skulle tacka ja till det.SirDIFalot skrev:Inte direkt då jag generellt är emot långtidskontrakt eftersom varje spelare som signar ett går ner sig. Det är Ingen slump att nästan alla presterar bäst sista året på sina kontrakt.Mäklaren skrev:Jublade inte du när Nisse och Mackan knöts upp på tre-fyra år med monsterlöner då?
Kan delvis förstå varför du är emot Tellan eftersom du med 95% säkerhet inte vet vem det är eller vilken klassmålvakt han är. Annat än på pappret då du troligtvis följt ishockeyn i max 4-5 år. Och under dom åren lär du knappast sett Tellqvist spela.
Att inte vilja ha hem en målvakt av Tellqvist kaliber är så sinnessjukt att det inte finns ord för det. Finns egentligen inga argument som håller då vi inte ens verkar det minsta intresserade då inte ens en diskussion verkar ha inletts eller kommer att inledas. Och därför kan man omöjligt hålla på att köra med att han vill ha långt kontrakt/hög lön osv osv.
Sen det med att ALLA som skriver långtidskontrakt går ner sig och är "som bäst sista året på kontraktet" är ju bara bullshit. Störtlöjligt som mannen på taket hade sagt.
Tänk att man kan ha så olika syn på hur en målvaktssituation i en klubb borde vara för klubbens bästa. Jag kanske är unik där, men jag är FÖR stabilitet och kontinuitet.
Däremot skulle jag givetvis vilja ha in Tellan om han accepterade ett kortare avtal. Och som jag har skrivit. Det är märkligt att man inte hört av sig till honom. Men som Järlan säger har man hört av sig till hans agent.
Vilken kaliber Tellan håller har jag inte heller uttalat mig om. Bara hans ålder och längden på avtalet han föredrar. Men accepterar han ett kortare. Fine. Vad jag såg av Tellan för 10-11 år sedan är rätt irrelevant. Det är ju vart han står idag som är det viktiga. Och nej. Jag följer definitivt inte KHL. Som många här helt plötsligt verkar göra eftersom de vet att Tellan är en sån klassmålvakt. Jag har mest sett Tellan vara halvdassig i landslaget de senaste gångerna han fått chansen där. Men det är ju inte så mycket att gå efter.
Däremot så förmodar jag att DIF har bättre koll på honom än mig. Han är förmodligen en bättre målvakt än Wesslau. Men det finns ju flertalet andra omständigheter att räkna in.
Men tycker du att det är sinnesjukt att inte vilja ha in Tellan till på ett längre kontrakt på ca 200k i månaden så får du göra. Tycker bara det är fantastiskt komiskt vilken koll alla här helt plötsligt har på en målvakt som spelar i Ryssland.
Angående långtidskontrakt så syns det tydligt på 95% av alla spelare att de går ner sig några procent så fort de fått framtiden säkrad för de kommande 3-4 åren. Så är det verkligen. Och de spelarna som presterar absolut är oftast de som kämpar för nytt kontrakt. Kalla det bullshit om du vill.
Expert.
Min grundsyn när det kommer till målvakter är att det är en position där DIF måste vara beredda att vara flexibla. Form och mental status är väl så viktigt som tekniska färdigheter, till skillnad från en utespelare som kan ha en svacka eller tre under säsongen så kan målvakten inte gömma sig i mängden när det går tyngre.
Det har också gått framåt en hel del de senaste åren med målvaktsutveckling och det är ingen slump att det verkligen dräller av lovande unga målvakter i Sverige idag. Samtidigt har vi sett flera äldre etablerade målvakter i hockeyvärlden plötsligt falla ordentligt och handikappa sina lag då de sitter på dyra kontrakt (ex Turco, DiPietro, Khabibulin, Huet, Giguere i NHL). Att då knyta till sig en dyr äldre målvakt på flera år ställer jag mig skeptisk till. Trots att t.ex Tellan troligtvis (jag följer inte KHL, SM-Liiga eller AHL där han spelat mest sedan han lämnade DIF) håller hög klass idag. Men kan vi få Tellqvist till ett rimligt pris och på 1-2 års kontrakt? Ja isf bör han vara ett hett alternativ.
Just på målvaktsposten har vi ju tagit fram spelare som presterat på löpande band de senaste åren, det ger åtminstone mig anledning att känna förtroende för ledningen när det kommer till just denna position. Vi misslyckades (om man nu skulle kalla det för det...) inte pga Wesslau 09/10, vi misslyckades inte pga Mark 10/11.
Mark, Wesslau eller Tellan? Lyxproblem skulle jag kalla det. Och jag är övertygad om att det blir bra även nästa säsong. Även utan namnlistor, protester och insamlingar.
Det har också gått framåt en hel del de senaste åren med målvaktsutveckling och det är ingen slump att det verkligen dräller av lovande unga målvakter i Sverige idag. Samtidigt har vi sett flera äldre etablerade målvakter i hockeyvärlden plötsligt falla ordentligt och handikappa sina lag då de sitter på dyra kontrakt (ex Turco, DiPietro, Khabibulin, Huet, Giguere i NHL). Att då knyta till sig en dyr äldre målvakt på flera år ställer jag mig skeptisk till. Trots att t.ex Tellan troligtvis (jag följer inte KHL, SM-Liiga eller AHL där han spelat mest sedan han lämnade DIF) håller hög klass idag. Men kan vi få Tellqvist till ett rimligt pris och på 1-2 års kontrakt? Ja isf bör han vara ett hett alternativ.
Just på målvaktsposten har vi ju tagit fram spelare som presterat på löpande band de senaste åren, det ger åtminstone mig anledning att känna förtroende för ledningen när det kommer till just denna position. Vi misslyckades (om man nu skulle kalla det för det...) inte pga Wesslau 09/10, vi misslyckades inte pga Mark 10/11.
Mark, Wesslau eller Tellan? Lyxproblem skulle jag kalla det. Och jag är övertygad om att det blir bra även nästa säsong. Även utan namnlistor, protester och insamlingar.
- SkönaDjurgårn
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Well spoken, sir.AMMC skrev:Min grundsyn när det kommer till målvakter är att det är en position där DIF måste vara beredda att vara flexibla. Form och mental status är väl så viktigt som tekniska färdigheter, till skillnad från en utespelare som kan ha en svacka eller tre under säsongen så kan målvakten inte gömma sig i mängden när det går tyngre.
- SirDIFalot
Dagens sanning och exakt det jag velat få fram under de senaste veckornas tjafs i Silly-tråden angående Tellan.AMMC skrev:Min grundsyn när det kommer till målvakter är att det är en position där DIF måste vara beredda att vara flexibla. Form och mental status är väl så viktigt som tekniska färdigheter, till skillnad från en utespelare som kan ha en svacka eller tre under säsongen så kan målvakten inte gömma sig i mängden när det går tyngre.
Expert.
Du säger det bra och du säger det rätt! +1AMMC skrev:Min grundsyn när det kommer till målvakter är att det är en position där DIF måste vara beredda att vara flexibla. Form och mental status är väl så viktigt som tekniska färdigheter, till skillnad från en utespelare som kan ha en svacka eller tre under säsongen så kan målvakten inte gömma sig i mängden när det går tyngre.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.