Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av -daniel- »

Kall-El skrev:Du kan inte peta Tjärnqvist som definitivt varit en av våra bättre spelare totalt sett till förmån för Ölvestad som varit betydligt sämre i serien så långt.

Dessutom kanske det är lite onödigt att pilla i en kedja som visat lite gryende form i Widing - Krüger - Tjärnqvist.

Vi måste våga ta obekväma beslut och placera kända namn som inte presterar i de "sämre kedjorna" eller rent av på bänken.

Tyvärr lider vi lite av att truppen är feldimensionerad med för många forwards och för få centrar.
Tjae, föredrar fortfarande Jimmies energi framför Tjärnqvist. Tjärna har varit jäkligt bra dock den här säsongen, det kan ingen ta ifrån honom men ser honom mer som en världsklass spelare i PP... Men håller med om att Krüger linan med Widing & Tjärna har börjat hitta varandra tämligen bra, så är av den anledningen lite skeptisk till att bryta konstellationen.

Att våga ta, som du kallar det, obekväma beslut tycker jag i det här skedet bara är bullshit. Det är inte så att exempelvis Ekman glidit runt och skitit i att försöka hittils (även fast han sett tämligen loj ut...men är en formfråga). Hardy vet hans potential och det handlar alltså om att hitta den där formen. Att då peta ner en spelare med STOR potential till en 4:e kedja där man får typ 5 minuter på sig per match är verkligen inte optimalt... Ge utrymme och speltid till de "stora" namnen i första hand är det jag tror på. Det är ändå spelare som Ekman, Nilson, Widing etc som skall, och kommer vara våra bärande spelare längre fram.
Bild
Användarvisningsbild
kotten
Inlägg: 851
Blev medlem: 2009-03-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Gävle

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av kotten »

Jimmie - Otto - Nilson

Widing - Kruger - Tjärnqvist

Ekman - Norman - Cehlin

Kempe - Falk - Eriksson

Go!
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kentta »

Varför splittra på den kedja som hittat varandra bäst? Nej hellre ändra lite i förstakedjan, som skrivits tidigare.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Jim Morrison »

Alla vet att Nisse är en otroligt bra spelare när allt stämmer. Fan, se bara förra säsongen då han gjorde 30 poäng på 37 matcher i KHL. Sätt honom i förstakedjan med Mackan och Otto istället för att straffa honom för att han har spelat lite halvdant än så länge.

Det är väl bättre att försöka hjälpa honom att få det att lossna än att sätta honom i en fjärdekedja? Jag vet att det kanske är lätt att "straffa" honom, men vad fan... Hellre få igång hans produktion.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev:Alla vet att Nisse är en otroligt bra spelare när allt stämmer. Fan, se bara förra säsongen då han gjorde 30 poäng på 37 matcher i KHL. Sätt honom i förstakedjan med Mackan och Otto istället för att straffa honom för att han har spelat lite halvdant än så länge.

Det är väl bättre att försöka hjälpa honom att få det att lossna än att sätta honom i en fjärdekedja? Jag vet att det kanske är lätt att "straffa" honom, men vad fan... Hellre få igång hans produktion.
Jag håller med dig och alla som har samma uppfattning. Nisse och Mackan spelar bra ihop, det har visats tidigare. Dessutom spelar de tillsammasn i samma klubb i tre år framöver minst, varför inte ge dem samma möjlighet som Davidssons line?

Det optimala vore att värva Zackrisson till nästa säsong som kan spela med kropp mellan dessa lirare (Thoresen är nog tyvärr overkill att hoppas på). En lina med Nilson-Zackrisson-Ekman skulle bli grym.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Rocker
Inlägg: 938
Blev medlem: 2006-06-28
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Rocker »

DIF_Soldier skrev:
Jim Morrison skrev:Alla vet att Nisse är en otroligt bra spelare när allt stämmer. Fan, se bara förra säsongen då han gjorde 30 poäng på 37 matcher i KHL. Sätt honom i förstakedjan med Mackan och Otto istället för att straffa honom för att han har spelat lite halvdant än så länge.

Det är väl bättre att försöka hjälpa honom att få det att lossna än att sätta honom i en fjärdekedja? Jag vet att det kanske är lätt att "straffa" honom, men vad fan... Hellre få igång hans produktion.
Jag håller med dig och alla som har samma uppfattning. Nisse och Mackan spelar bra ihop, det har visats tidigare. Dessutom spelar de tillsammasn i samma klubb i tre år framöver minst, varför inte ge dem samma möjlighet som Davidssons line?

Det optimala vore att värva Zackrisson till nästa säsong som kan spela med kropp mellan dessa lirare (Thoresen är nog tyvärr overkill att hoppas på). En lina med Nilson-Zackrisson-Ekman skulle bli grym.
Vill hellre ha hem Ante.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17550
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av SirDIFalot »

Rocker skrev:
DIF_Soldier skrev:
Jim Morrison skrev:Alla vet att Nisse är en otroligt bra spelare när allt stämmer. Fan, se bara förra säsongen då han gjorde 30 poäng på 37 matcher i KHL. Sätt honom i förstakedjan med Mackan och Otto istället för att straffa honom för att han har spelat lite halvdant än så länge.

Det är väl bättre att försöka hjälpa honom att få det att lossna än att sätta honom i en fjärdekedja? Jag vet att det kanske är lätt att "straffa" honom, men vad fan... Hellre få igång hans produktion.
Jag håller med dig och alla som har samma uppfattning. Nisse och Mackan spelar bra ihop, det har visats tidigare. Dessutom spelar de tillsammasn i samma klubb i tre år framöver minst, varför inte ge dem samma möjlighet som Davidssons line?

Det optimala vore att värva Zackrisson till nästa säsong som kan spela med kropp mellan dessa lirare (Thoresen är nog tyvärr overkill att hoppas på). En lina med Nilson-Zackrisson-Ekman skulle bli grym.
Vill hellre ha hem Ante.
"Tyvärr" tror jag Ante har råstarkt psyke och gärna kör 2-3 år i AHL för att på sikt ta en plats i NHL.
Expert.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kall-El »

Jim Morrison skrev:Alla vet att Nisse är en otroligt bra spelare när allt stämmer. Fan, se bara förra säsongen då han gjorde 30 poäng på 37 matcher i KHL. Sätt honom i förstakedjan med Mackan och Otto istället för att straffa honom för att han har spelat lite halvdant än så länge.

Det är väl bättre att försöka hjälpa honom att få det att lossna än att sätta honom i en fjärdekedja? Jag vet att det kanske är lätt att "straffa" honom, men vad fan... Hellre få igång hans produktion.
Med det synsättet straffar du ju å andra sidan spelare som skött sig och ger dem mindre istid än vad de förtjänar vilket i min bok inte alls är okej.

Jag kommer alltid att förorda att prestation skall gå före "namn" för det är det mest rättvisa.

Du sänder märkliga signaler till övriga i laget om vissa spelare får för uppenbara fördelar.

Ekman kan väl dessutom i sådana fall matchas in lite tuffare i spelformer som PP och BP och därigenom visa att han skall spela i en bättre kedja.
Användarvisningsbild
Rirre
Inlägg: 201
Blev medlem: 2006-09-24

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Rirre »

Ekman - Otto - Nilson - Två väldigt bra offensiva spelare. Nilson har bra skott och när han är i form en av de bästa passningarna i elitserien. Ekman när han kommer igång är en toppspelare i vilken liga som helst. Ottoson är våran bästa defensiva forward och är även väldigt pålitlig i offensiven.

Widing - Krüger - Tjärna - En målskytt, en playmaker, en powerforward. Perfekt kombo som visat att dom spelar bra tillsammans.

Kempe - Norman - T. Eriksson - En lina som kan snurra och kommer vara i anfallzon nästan hela tiden. Mer effektivitet och denna lina kommer vara ännu mer jobbig för motståndaren än vad den är nu.

Ölvestad - Eklund - Brodin - Jävligt jobbig line att möta som dessutom bör kunna producera någorlunda, känns jävligt att se Ölve i en 4e line dock.

Cehlin förtjänar dock en plats i någon av topp 3 linorna. Vi har fan för många forwards som är för bra för att sitta bänk. Känns för tungt att bänka någon känns det som.
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kentta »

Rirre skrev:Ekman - Otto - Nilson - Två väldigt bra offensiva spelare. Nilson har bra skott och när han är i form en av de bästa passningarna i elitserien. Ekman när han kommer igång är en toppspelare i vilken liga som helst. Ottoson är våran bästa defensiva forward och är även väldigt pålitlig i offensiven.

Widing - Krüger - Tjärna - En målskytt, en playmaker, en powerforward. Perfekt kombo som visat att dom spelar bra tillsammans.

Kempe - Norman - T. Eriksson - En lina som kan snurra och kommer vara i anfallzon nästan hela tiden. Mer effektivitet och denna lina kommer vara ännu mer jobbig för motståndaren än vad den är nu.

Ölvestad - Eklund - Brodin - Jävligt jobbig line att möta som dessutom bör kunna producera någorlunda, känns jävligt att se Ölve i en 4e line dock.
Cehlin förtjänar dock en plats i någon av topp 3 linorna. Vi har fan för många forwards som är för bra för att sitta bänk. Känns för tungt att bänka någon känns det som.
Synd bara att Hardy är för feg för att sätta Ölve i fjärdekedjan. Det kommer aldrig hända, det är vad jag tror i alla fall.
Senast redigerad av Kentta den 2010-11-03 17:19:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Heaty
Inlägg: 673
Blev medlem: 2009-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Rönninge

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Heaty »

Kall-El skrev:
Jim Morrison skrev:Alla vet att Nisse är en otroligt bra spelare när allt stämmer. Fan, se bara förra säsongen då han gjorde 30 poäng på 37 matcher i KHL. Sätt honom i förstakedjan med Mackan och Otto istället för att straffa honom för att han har spelat lite halvdant än så länge.

Det är väl bättre att försöka hjälpa honom att få det att lossna än att sätta honom i en fjärdekedja? Jag vet att det kanske är lätt att "straffa" honom, men vad fan... Hellre få igång hans produktion.
Med det synsättet straffar du ju å andra sidan spelare som skött sig och ger dem mindre istid än vad de förtjänar vilket i min bok inte alls är okej.

Jag kommer alltid att förorda att prestation skall gå före "namn" för det är det mest rättvisa.

Du sänder märkliga signaler till övriga i laget om vissa spelare får för uppenbara fördelar.

Ekman kan väl dessutom i sådana fall matchas in lite tuffare i spelformer som PP och BP och därigenom visa att han skall spela i en bättre kedja.
Sen enligt mig, så ska man väl ändå jämföra högsta högstanivå med lägsta lägstanivå. Med det i åtanke så tror jag fortfarande att Nisse, widing (som förövrigt sliter som ett jävla djur för att få målen nu) är ett säkrare kort än vad resten är. Allt handlar inte om dagsformen, det handlar om overall skicklighet och utveckling.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kall-El »

Vidhåller fortfarande att Ekman - Otto - Nilson i alla fall på pappret inte är en klockrent kombination.

Vem av dessa tre glider in framför målvakten för att skymma?

Vem kommer ligga på och pressa som en bålgeting?

Vem kommer ligga på med skridskoåkning och skapa den nödvändiga energin?

Att det rör sig om tre väldigt bra spelare när de är i form kan nog alla skriva under på, men personligen är jag tveksam till om de fungerar så bra tillsammans.

Jag saknar spelaren som skall göra skitjobbet, en Kjellbergare helt enkelt. Har alltså svårt att se Ekman ta det jobbet och jag är också orolig över att kedjan kan bli rätt "trött" då det kan tyckas saknas en energispelare också.

Kan för övrigt bara hålla med ett inlägg ovan om Zachrisson. Där har vi centern vi idag saknar. Dock tror jag inte det är realistiskt att få loss honom, men det är en annan historia.

Visst kan man pröva att spela de tre tillsammans så få vi se om de lyckas få upp tillräckligt med tempo eller inte. Om detta görs bör dock Ölvestad placeras i fjärdelinan för de andra två tycker jag inte man skall pilla i. Framför allt inte den linan med Kempe - Norman - Eriksson. Samtidigt tvivlar jag på att Hardy sätter Ölve i en fjärdekedja. Bara att inse det uppenbara faktumet att vi nog har en forward för mycket och en center för lite.
Användarvisningsbild
jool08
Inlägg: 72
Blev medlem: 2009-12-10
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av jool08 »

Det som saknats hittills i år är en stark förstakedja som leder laget och kliver fram när det som mest behövs. Med tanke på vad Otto, Mackan och Jimmie presterade så sent som i våras så tycker jag definitivt att de ska få chansen att hitta tillbaka till det, känns som slöseri med resurser att försöka spela in Nisse där ifall man redan har en fungerande enhet. Skulle det inte funka lika bra i år så blir det ett bra alternativ att flytta upp Nisse!
Likt många andra så tycker jag att Krügers och Normans kedjor har något på gång och borde få fortsätta. Då återstår en given kedja med Ekman, Falk och Cehlin. Man kan kalla den vad man vill, många verkar haka upp sig på att "fjärdekedja" har en dålig klang och att detta skulle vara ett straff. Jag tycker att det låter som en välkomponerad kedja med stor potential och väljer att konstatera att vi med denna uppställning inte har någon klassisk fjärdekedja i den mening att den skall avlasta och spela för att hålla 0-0. Ekmans potential vet vi och Cehlin har alla möjligheter att utvecklas ytterligare till en poängmaskin. Falken är bäst i vår plus/minus-statistik och kan bidra till att ge grabbarna lite friare roller. För att avdramatisera lite väljer jag att skriva denna kedja som tredjekedja.
Fimpen och Brodin är 2 kompetenta spelare som kan avlasta som ett jobbigt alternativ när laget behöver väckas. Skador och sjukdomar kommer dock alltid att komma så även dessa kommer att behövas från start i många matcher.

Jimmie - Otto - Nilson
Widing - Krüger - Tjärnqvist
Ekman - Falk - Cehlin
Kempe - Norman - Eriksson
Fimpen - Brodin
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kall-El »

jool08 skrev:Det som saknats hittills i år är en stark förstakedja som leder laget och kliver fram när det som mest behövs. Med tanke på vad Otto, Mackan och Jimmie presterade så sent som i våras så tycker jag definitivt att de ska få chansen att hitta tillbaka till det, känns som slöseri med resurser att försöka spela in Nisse där ifall man redan har en fungerande enhet. Skulle det inte funka lika bra i år så blir det ett bra alternativ att flytta upp Nisse!
Likt många andra så tycker jag att Krügers och Normans kedjor har något på gång och borde få fortsätta. Då återstår en given kedja med Ekman, Falk och Cehlin. Man kan kalla den vad man vill, många verkar haka upp sig på att "fjärdekedja" har en dålig klang och att detta skulle vara ett straff. Jag tycker att det låter som en välkomponerad kedja med stor potential och väljer att konstatera att vi med denna uppställning inte har någon klassisk fjärdekedja i den mening att den skall avlasta och spela för att hålla 0-0. Ekmans potential vet vi och Cehlin har alla möjligheter att utvecklas ytterligare till en poängmaskin. Falken är bäst i vår plus/minus-statistik och kan bidra till att ge grabbarna lite friare roller. För att avdramatisera lite väljer jag att skriva denna kedja som tredjekedja.
Fimpen och Brodin är 2 kompetenta spelare som kan avlasta som ett jobbigt alternativ när laget behöver väckas. Skador och sjukdomar kommer dock alltid att komma så även dessa kommer att behövas från start i många matcher.

Jimmie - Otto - Nilson
Widing - Krüger - Tjärnqvist
Ekman - Falk - Cehlin
Kempe - Norman - Eriksson
Fimpen - Brodin
Nog de kedjorna jag skulle välja att spela med just nu också.
Ekman - Falk - Cehlin låter faktiskt som en ganska intressant kedja.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av android »

Kempe - Norman - Tim...

Riktigt bra snurr i anfallszon. Lite bättre avslut bara. Lite orolig för deras defensiv bara.
Kempe -2
Tim -2
Norman -1

Herrarna är lite klena bakåt. Bör matchas mot sämre motståndare.

Igår på hovet irriterade jag mig på Lassen, tyckte att han var ganska kass. Såg dock matchen idag igen. Visst gör han en del misstag, men det är en spelare som verkligen vill spela hockey. Så fort han får pucken så vänder han upp och vill så gärna hitta en öppnande passning. Han vill gärna tackla.
När han kommit in i spelet och anpassat sig, lärt sig värderat situationerna bättre så kommer han bli en stabil tvåvägsback. Tycker att han påminner om en mer fysisk version av Oscar. Potential men gör för många misstag i dagsläget.

Fallet Widing. Jag tycker att han gör så mycket rätt. Han sliter, skjuter som fan, står på rätt ställe. Men han jobbar förbi pucken, målvakterna räddar hans skott utan att se dom och han missar pucken.

Fortsätter vidhålla att vi spelar på sparlåga. Tror att Kronwall, Lassen, Ekman, Mackan, Jimmie, Widing, Krüger och Boumedinne har ytterliggare en nivå att lägga i. Hoppas det är imorgon.

Kul att vi fortsätter vinna hemma.

PP var aningen bättre igår. Tar för lång tid att få in pucken bara.
Född till sportchef.
Skriv svar