Statistik de första 19 matcherna

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Rix

Inlägg av Rix »

Hej alla!

Tänkte lägga upp lite intressant statistik från dessa första 19 matcherna, höjer dock ett varningsfinger att man inte ska kolla sig blind på statistik enbart!

44 mål framåt (5 sämst i AS) - Detta är långtifrån godkänt och alla kan väl hålla med om att detta är ett av våra största problem i år, vi är på tok för dåliga på att göra mål.

45 mål bakåt (5 bäst i AS) - Detta är ju faktiskt väldigt bra, hade Chet tagit ett par skott till och vi spelat bättre framför mål så hade vi kunnat legat top 3 (I antal mål bakåt). Fortsätt hålla ner målen bakåt är minst lika viktigt som att lyckas göra mål.

PP 16 % - (4 sämst i AS) - Alla förstår hur dåligt detta är, men något som jag spontant regerade på när jag lästa igenom statistiken är att DIF har haft mest PP (87 st) I hela AS, 30 minuter mer PP än exempelvis Leksand. Detta är riktigt jävla uselt alltså, vi måste höja vårt PP.

BP 82.61 % - (5 bäst i AS) - BP har faktiskt varit bra i år, fortsätt jobba och slita!

Antal matcher vi släpper in första målet: 8 matcher om jag har räknat rätt, (rätta mig gärna om jag har fel). Detta får ju ses som klart godkänt. Då ligger alltså problemet snarare i det faktum som alla vet att DIF har svårt att behålla och framför allt öka på ledningen i matcherna.

Antal matcher vi gör första målet: 11 matcher - Bättre än jag trodde.

Målvaktsligan: Först på 10 plats hittar vi Pickard (Adam har stått för få matcher för att räknas i den officiella statistiken) Pickard måste höja sig och börja vinna matcher åt DIF, alternativ att vi satsar på Adam ett tag.

Skott effektivitet: 7.71 % (3 sämst i AS) - Denna siffra är för låg de lag som ligger top 5 i denna statistik har alla över 10 %. Här måste DIF upp rejält, vi skjuter tredje mest i ligan men ligger trots det på blyga 7.71 % i skott effektivitet. Skott effektivitet = antal skott som blir mål.

Övertid/Straffar: 2 P för vinst har jag räknat, alltså inte gratis poängen = totalt 2 av 10 poäng. Detta är alldeles för dåligt, vi har förlorat tre straffläggningar (lite lotteri över det hela), vunnit en straffläggning och förlorat en på övertid. Detta trots att DIF har haft chansen i PP 4 mot 3 i två av dessa förluster (Mora hemma/Malmö borta). Här har vi alltså missat chansen att plocka in 8 poäng som hade kunnat gett oss en plats inom top 5.

Teckningsligan: 50.53 % (6 bäst i AS) - Detta är beräknat på hela laget och inte individuella spelare. Detta får väl ses som okej, men vill gärna att DIF klättrar upp en eller två placeringar här. Teckningar är väldigt viktiga speciellt i offensiv/defensiv zon. Vi har bra teckare i både Otto/Fimpen och nu även Landeskog så vi bör kunna klättra.

Övrigt: Hade gärna gjort statistik på vilken period vi var bäst/sämst i men detta tar mer tid än vad jag orkar lägga ner. Ni får självklart fylla på med statistik i olika saker samt skriva om något ser fel/tokigt ut.
Källor: DIFhockey (fliken matcher)
http://stats.swehockey.se/ScheduleAndRe ... rview/3005

Ni får gärna diskutera statistiken i sig, men jag tror de flesta håller med mig i att vi måste höja oss i tre saker framför allt. PP, mål framåt och skott effektiviteten. Spelidéer som kan hänvisas till förbättring av statistiken får gärna diskuteras. Men krav på avgång av Challe och dylikt får ni gärna ta i andra trådar.

Med det sagt så är ordet fritt och jag önskar er alla en trevlig kväll!
Marre Greenleaf
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Statistik de första 19 matcherna

Inlägg av Marre Greenleaf »

Detta stämmer väl med vad mina tankar ligger. Målskytte och powerplay är det som måste förbättras. Då kommer 2-3 förluster och oavgjorda matcher att vändas till vinster.

För att lösa dessa "knutar" finns inget quick fix. Det handlar om att hitta sätt pch variationer att transportera in pucken i anfallszon samt att etablera PP och passningsspel fort. Två PP femmor måste nötas in och bli bekväma.

Vad gäller målskytte så handlar det om att nöta, nöta, nöta avslut!
Användarvisningsbild
zetterberg_88
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av zetterberg_88 »

Just nu har vi tyvärr ingen PP formation överhuvudtaget tycker det är en ny varje match. Inte konstigt att vi aldrig hittar PP formen.
macin
Säsongskort: Ja

Inlägg av macin »

Jag är också sjukt besviken på väldigt mycket, och statistik ljuger generellt sett aldrig, med vissa undantag vill jag understryka.

Hur som haver så väljer jag att se vissa saker positivt.

Vi har flest PP utav alla lag hittills på de första 19 matcherna. Powerplay får man inte gratis, man får det i längden av att man gör någonting rätt i offensiv zon. En liten notis är också att alla matcher vi spelar borta, så sätts en extrem press på domarna ifrån hemmalaget, just för att det är VI som är på besök. Det är omöjligt att sia om statistik kring detta, men jag kan knappast anta att det påverkar oss positivt.

Förra året så hade vi näst sämst PP effektivitet utav alla lag, bara Timrå var sämre. Vi hade en PP % på 14.45%, medan Brynäs som låg #1 hade 24.89. Sett över en hel säsong på 55 matcher så skiljde det 32 st mål - exakt hur många poäng dessa ev. 32 mål skulle inbringa är också omöjligt att sia om, men att fler poäng skulle plockas är självklart.

Tekningar är extremt viktiga tycker jag med, så till vida man har material att förvalta de tekningar msn vinner, speciellt i offensiv zon då detta är vårat största problem just nu. Bara för att man vinner många tekningar så innebär det dock inte per automatik fler mål.

Förra året kom LHC #10 i tabellen, men hade 5 stycken spelare på topp 25 i tekningsligan.

#2 Joakim Eriksson (59.09%) baserat på 154 st tekningar
#16 Sebastian Karlsson (53.77%) baserat på 491 st tekningar
#17 Erik Lindhagen (53.48%) baserat på 561 tekningar
#19 Carl Söderberg (53.46%) baserat på 664 tekningar
#25 Jaroslav Hlinka (52.87%) baserat på 331 tekningar

Våran bästa förra året var Ottosson på plats #11 med 55.03% baserat på 1003 tekningar.

Att vi skulle ha riktigt bra tekare instämmer jag inte alls med, vi har varken bra eller dåliga tekare. Ottosson är undantaget (han tekade flest gånger förra året, vilket säger lite om hur viktig tränarna tycker att Ottosson är i tekningszonen).

Det finns mer statistik som jag kan urskilja som jag anser är viktigt, men har inte mer tid just nu att gå igenom mina tankar kring det. Editerar nog posten lite senare!
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

macin skrev:Jag är också sjukt besviken på väldigt mycket, och statistik ljuger generellt sett aldrig, med vissa undantag vill jag understryka.

Hur som haver så väljer jag att se vissa saker positivt.

Vi har flest PP utav alla lag hittills på de första 19 matcherna. Powerplay får man inte gratis, man får det i längden av att man gör någonting rätt i offensiv zon. En liten notis är också att alla matcher vi spelar borta, så sätts en extrem press på domarna ifrån hemmalaget, just för att det är VI som är på besök. Det är omöjligt att sia om statistik kring detta, men jag kan knappast anta att det påverkar oss positivt.

Förra året så hade vi näst sämst PP effektivitet utav alla lag, bara Timrå var sämre. Vi hade en PP % på 14.45%, medan Brynäs som låg #1 hade 24.89. Sett över en hel säsong på 55 matcher så skiljde det 32 st mål - exakt hur många poäng dessa ev. 32 mål skulle inbringa är också omöjligt att sia om, men att fler poäng skulle plockas är självklart.

Tekningar är extremt viktiga tycker jag med, så till vida man har material att förvalta de tekningar msn vinner, speciellt i offensiv zon då detta är vårat största problem just nu. Bara för att man vinner många tekningar så innebär det dock inte per automatik fler mål.

Förra året kom LHC #10 i tabellen, men hade 5 stycken spelare på topp 25 i tekningsligan.

#2 Joakim Eriksson (59.09%) baserat på 154 st tekningar
#16 Sebastian Karlsson (53.77%) baserat på 491 st tekningar
#17 Erik Lindhagen (53.48%) baserat på 561 tekningar
#19 Carl Söderberg (53.46%) baserat på 664 tekningar
#25 Jaroslav Hlinka (52.87%) baserat på 331 tekningar

Våran bästa förra året var Ottosson på plats #11 med 55.03% baserat på 1003 tekningar.

Att vi skulle ha riktigt bra tekare instämmer jag inte alls med, vi har varken bra eller dåliga tekare. Ottosson är undantaget (han tekade flest gånger förra året, vilket säger lite om hur viktig tränarna tycker att Ottosson är i tekningszonen).

Det finns mer statistik som jag kan urskilja som jag anser är viktigt, men har inte mer tid just nu att gå igenom mina tankar kring det. Editerar nog posten lite senare!
Om jag vore tränare i HA och mötte DIF skulle jag säga till mina spelare att haka, crosschecka eller göra vad som helst för att stoppa friläge/målchans just för att man i och med vårt PP riskerar så pass lite. Skulle också kunna vara en bidragande orsak.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Man ser ju också under matcherna att motståndarna inte har någon som helst respekt för vårt pp.
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

Jag fyller på med lite statistik hur det har sett ut mål-mässigt i de 19 första matcherna. Jag tog inte med övertid eller straffar.

1a Perioden: 9- 14

2a Perioden: 20- 12

3e Perioden: 14- 15

Man kan alltså se att vi är som starkast i 2a perioden. Första perioden känns det som att det är motståndarna som tar mer kommando än oss. Men att vi är målsnåla där beror nog mycket på att lagen känner på varandra. Dock så brukar vi ligga under efter första perioden och vara tvungna att forcera i mitt-perioden vilket visas genom att vi har målskillnad på 20-12 just där. I 3e brukar vi försöka spela av matcher (även fast vi inte klarar det) så 3e perioden är väldigt jämn, 14-15 alltså. Känns som att vi släpper in på tok för många mål där i och med att vi försöker stänga matcherna...
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

DIF#1 skrev:Jag fyller på med lite statistik hur det har sett ut mål-mässigt i de 19 första matcherna. Jag tog inte med övertid eller straffar.

1a Perioden: 9- 14

2a Perioden: 20- 12

3e Perioden: 14- 15

Man kan alltså se att vi är som starkast i 2a perioden. Första perioden känns det som att det är motståndarna som tar mer kommando än oss. Men att vi är målsnåla där beror nog mycket på att lagen känner på varandra. Dock så brukar vi ligga under efter första perioden och vara tvungna att forcera i mitt-perioden vilket visas genom att vi har målskillnad på 20-12 just där. I 3e brukar vi försöka spela av matcher (även fast vi inte klarar det) så 3e perioden är väldigt jämn, 14-15 alltså. Känns som att vi släpper in på tok för många mål där i och med att vi försöker stänga matcherna...

Lägger även in periodernas målskillnad på hemma och bortaplan:

HEMMA
1a Perioden: 5- 7
2a Perioden: 12- 3
3e Perioden: 6- 8

Målskillnad hemma TOT: 23 - 18

BORTA
1a Perioden: 4- 7
2a Perioden: 8- 9
3e Perioden: 8- 7

Målskillnad borta TOT: 20 - 23

Hemma är vi riktigt bra i 2a perioderna. Kan vara som sagt att vi brukar ligga under och att publiken hjälper fram en forcering. Vi är inte så starka hemma i 3e när vi försöker spela av matcher, för dåligt!

Bortaspelet är jämnt, där har vi enbart bättre målskillnad i 3e där vi förmodligen jagar kvittering. På nåt sätt känns det som att vi är bättre på att forcera på bortaplanen, men det kan ju ha att göra med att vi istället är starka i andra akten på hemmaplan och därför inte behöver forcera i tredje.
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

Skottstatistik per period (DIF först):

HEMMA
1a: 79-62
2a: 87-71
3e: 74-83

BORTA
1a: 99-84
2a: 104-104
3e: 103-96

TOTALT
1a: 178-146
2a: 191-175
3e: 177-179

Totalt har vi skjutit 546 skott och fått 500 på oss. Vi är ineffektiva framåt då vi inte får så bra utdelning på våra skott. Däremot är vi hyfsade bakåt.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

DIF#1 skrev:Skottstatistik per period (DIF först):

HEMMA
1a: 79-62
2a: 87-71
3e: 74-83

BORTA
1a: 99-84
2a: 104-104
3e: 103-96

TOTALT
1a: 178-146
2a: 191-175
3e: 177-179

Totalt har vi skjutit 546 skott och fått 500 på oss. Vi är ineffektiva framåt då vi inte får så bra utdelning på våra skott. Däremot är vi hyfsade bakåt.
Statistik ljuger aldrig. Vi är BÄST!
Jag visste det hela tiden. Lika bra att boka ES-spelare nu på en gång för Challe!
Kansliet behöver knappt packa upp ur flyttkartongerna.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Tack DIF#1, satt och försökte få styr på sånt där i skolan idag men hade inte riktigt tid iom stundande inlämning av grupparbete.

För övrigt, den som undrar (och inte orkar kolla själv), här kommer statistiken utslagen per match målmässigt.

Våra 44 mål på 19 matcher resulterar i ett snitt-antal på 2,31 mål per match.
Våra 45 mål på 19 matcher bakåt resulterar i ett snitt-antal på 2,36 mål per match.

Vi har (hittills) producerat fler mål på hemmaplan än på bortaplan, 24 kontra 20, trots att vi har spelat en match mer på bortaplan. Samtidigt släpper vi in 19 mål på hemmaplan över våra 9 matcher, kontra 26 på bortaplan, slaget över 10 matcher.

Jag orkar inte kolla och räkna statistik för hur vår poängskörd ser ut på hemmaplan gentemot bortaplan, men jag skulle efter detta kunna säga att det generellt känns som att vi har bättre målskörd på hemmaplan - trots att man får känslan att vi vinner fler matcher på bortaplan när man är på Hovet.

Vill även spinna vidare lite på periodsmässiga resultat:

Vi har enbart vunnit 2 av 19 förstaperioder denna säsong. I båda matcher har detta resulterat i 3p-vinst. Se Almtuna IS i premiären samt Karlskrona HK i Oktober. Noterbart är att båda dessa sker på hemmaplan.

Förlustmässigt har vi förlorat 7 stycken förstaperioder, och spelat oavgjort på 10 stycken av dem. Detta behöver kanske inte innebära särskilt mycket egentligen. Första perioden är alltid den mest stängda av alla. Det är ändock lite intressant att när vi vinner första perioden så vinner vi alltså matchen statistiskt sett.

Om vi går vidare till andra perioden så har jag räknat ut att vi har vunnit 9 stycken av totalt 19 andraperioder. Noterbart här är vidare att när vi vunnit andraperioden så har vi i 7 av 9 fall också vunnit matchen efter full tid. Två gånger har vi förlorat matchen efter en förlorad andraperiod (VIK borta och Troja-Ljungby borta), och en gång vann vi efter övertid, mot Örebro (som då ledde serien).

Och sist, men inte minst (betydelsefull) är ju den tredje perioden. Statistiskt sett så vinner vi tredje perioden lite mer än var tredje match. Blygsamma 6 av totalt 19 landar vi på här. Det kan vara mer av ett problem. Inte någonting om vi leder matchen med ett-två mål, för då behöver vi ändå bara säkra bakåt, men när vi inte alltid är i kontroll av matchen innan slutperioden är detta oroväckande. En trend som måste ändras på.

Slutligen så kontrollerade jag totalen på vunna/oavgjorda/förlorade perioder och kom fram till detta:

17/57 perioder vinner vi (har inte räknat med övertid/straffar..)
23/57 perioder spelar vi oavgjort (inte heller inräknat övertid/straffar..)
17/57 perioder förlorar vi (inte heller inräknat övertid/straffar).

Vad kan vi då dra för slutsatser?

Antingen ligger problemet i att:
- Vi gör för lite mål.
- Vi släpper in för många mål.

Det är ganska enkelt att härifrån dra slutsatsen att målproduktionen är körd i röven. F.D Elitserielag som går till Hockeyallsvenskan och producerar 2,31 mål/match är inte godkänt. Defensivt är vi ju (otroligt nog) ändå på en femte plats med våra 2,36 insläppta mål per match.
25/4-2025
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

förevigtdjurgården skrev:Tack DIF#1, satt och försökte få styr på sånt där i skolan idag men hade inte riktigt tid iom stundande inlämning av grupparbete.
Varsågod ;-) Jag tyckte detta var roligare än att plugga inför tentan så tänkte jag kunde bidra med att räkna ihop skott och mål :)
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

förevigtdjurgården skrev:Jag orkar inte kolla och räkna statistik för hur vår poängskörd ser ut på hemmaplan gentemot bortaplan, men jag skulle efter detta kunna säga att det generellt känns som att vi har bättre målskörd på hemmaplan - trots att man får känslan att vi vinner fler matcher på bortaplan när man är på Hovet.
Hemma har vi tagit 15 poäng på 9 matcher = 1,67 poäng/match.
Borta har vi tagit 12 poäng på 10 matcher = 1,2 poäng/match.

Båda snitten är på tok för dåligt, så hoppas att poängen börjar rulla in efter uppehållet!
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

DIF#1 skrev:
förevigtdjurgården skrev:Jag orkar inte kolla och räkna statistik för hur vår poängskörd ser ut på hemmaplan gentemot bortaplan, men jag skulle efter detta kunna säga att det generellt känns som att vi har bättre målskörd på hemmaplan - trots att man får känslan att vi vinner fler matcher på bortaplan när man är på Hovet.
Hemma har vi tagit 15 poäng på 9 matcher = 1,67 poäng/match.
Borta har vi tagit 12 poäng på 10 matcher = 1,2 poäng/match.

Båda snitten är på tok för dåligt, så hoppas att poängen börjar rulla in efter uppehållet!
Intressant nog så är ändå 1,67 inte alldeles för dåligt statistiskt sett. Hur det är att vara Djurgården och ta så lite poäng är en helt annan femma.

Totalt (hemma/borta) tar vi alltså 1,42 poäng per match. Fjolårets sjua (gräns för förkval till Kvalserien): Malmö, tog 1,55. BIK Karlskoga (som placerade sig på en tredjeplats) snittade 1,9 poäng per match.

Då ser det kanske lite skörare ut.

Hursomhelst. Målproduktionen framåt är nyckeln till resterande dörrar anser jag. Anfall är bästa försvar, och gör vi bara fler mål än bönderna vi möter så vinner vi ju (:
25/4-2025
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

förevigtdjurgården skrev:
Intressant nog så är ändå 1,67 inte alldeles för dåligt statistiskt sett. Hur det är att vara Djurgården och ta så lite poäng är en helt annan femma.

Totalt (hemma/borta) tar vi alltså 1,42 poäng per match. Fjolårets sjua (gräns för förkval till Kvalserien): Malmö, tog 1,55. BIK Karlskoga (som placerade sig på en tredjeplats) snittade 1,9 poäng per match.

Då ser det kanske lite skörare ut.

Hursomhelst. Målproduktionen framåt är nyckeln till resterande dörrar anser jag. Anfall är bästa försvar, och gör vi bara fler mål än bönderna vi möter så vinner vi ju (:

Ja då ser det inte så bra ut. Men om vi kunde få ett fungerande PP så skulle det ge oss många 3-poängare! Och om vi dessutom kunde sätta lite fler chanser så är det nog inte så omäjligt att nå kvalet, kanske till och med topp 3! Men som sagt..gäller ju att målskörden och PP börjar klaffa.
Skriv svar