http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/ ... ism?page=2
Mats Jonsson och Göran Rickmer, evenemangsansvariga för Djurgården Fotboll respektive Hammarby Fotboll, har nu i veckan på newsmill startat igång en mycket intressant debatt i fotbollssverige.
Dom riktar en skarp kritik mot SvFF sätt att bestraffa klubbarna, då SvFF bryter mot de bestämmelserna som riksidrottsnämnden har skrivit ned.
En skarp kritik riktas mot de bestraffningarna (1 match inför tomma läktare, 200 000kr i böter, samt att matchen mot IFK Göteborg inte får spelas på Stockholms Stadion) som DIF fick efter kvalmatchen mot Assyriska. Anledningen till att DIF har överklagat är pga att polisen i samband med matchen förbjöd DIF att montera upp skyddsstaket framför planen för att stoppa en planinvasion. När polisen ger en ordet om något sådant måste klubbarna följa polisens direktiv, just på grund av att det är en svensk lag. SvFF tar noll hänsyn till att DIF inte kunde göra något mer i samband med matchen, utan väljer att bestraffa DIF stenhårt helt utan helt utan någon grund.
Khennet Tallinger, ordförande i Disciplinnämnden skrev ett svar på artikeln (newsmill.se) på SvFFs hemsida:
http://svenskfotboll.se/arkiv/svensk-fo ... -battring/
Khennet skriver i sin artikel:
"arrangerande förening har det strikta ansvaret för säkerheten vid sina matcher. Att sedan andra organisationer (t.ex polisen) kan ha synpunkter ändrar inte föreningens arrangemangsansvar."
Att man bara ens kan skriva något sådant får mig att gå i taket, då varje svensk medborgare är skyldig till att följa svensk lag, men det tar SvFF noll hänsyn till, och väljer att bestraffa trots att polisen ger klubbarna andra direktiv om säkerheten än vad SvFF ger.
Man undrar ju ärligt talat vad det är SvFF vill åstadkomma, vill dom bara suga ur varenda slant ur klubbarna, eller är det något som jag missar? Polisens order går över SvFFs, och SvFF är väl medvetna om att klubbarna är skyldiga att lyda, men ändå ignorerar man det.
Khennet fortsätter med följande i artikeln:
"Har Djurgården och Hammarby även här en annan uppfattning - ta upp frågan inom Svensk elitfotboll (SEF) och motionera till SvFF:s Representantskap som beslutar om fotbollens alla tävlingsbestämmelser."
Oavsett hur korkad man än är, så måste man ju inse att en ändring är ett måste, oavsett om klubbarna säger till eller ej. Att dom fyller ut texten med att DIF och Bajen ska ta upp frågan med ett gäng inkompetenta idioter är bara patetiskt. SvFF vet mycket väl vad klubbarna vill, men ändå skapar dom en hets och försvarar sig själva genom att krypa ner i sina hålor så fort det hela hettar till och en debatt öga mot öga står och knackar på dörren.
Jag är inte allt för intresserad av svensk fotboll (SvFF har en stor del i det), men nu kan jag inte hålla min ilska borta längre. SvFF och Disciplinnämnden har gått för långt och nu måste man få ett slut på detta missbruk, för att annars är det bara en tidsfråga innan arenorna runt om i Sverige gapar tomma.
Huliganismen är inget hot mot svensk fotboll - det enda hotet som existerar är SvFF!
SvFF - Fotbollsmördare!
SvFF - Fotbollsmördare
SvFF - Fotbollsmördare
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: SvFF - Fotbollsmördare
Mycket bra skrivet. Håller med till 99%.
Det enda jag inte riktigt kan hålla med om är att "Huliganerna är inget hot".
Jag tycker faktiskt fotbollen har ett stort problem med dessa just nu.
Nu senast då några Bajare besökte en ajk träning. Då har det gått för långt.
Men jag har kanske blivit för gammal och mesig för att fatta mig på sådana här problem.
Men jag har kanske blivit för gammal och mesig för att fatta mig på sådana här problem.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Lee Harvey Oswald
Fick för någon dag sedan här på forumet lära mig att det inte har något med ålder eller mognad att göra.BOMBOM BOUCHARD skrev:Mycket bra skrivet. Håller med till 99%.
Tror kanske att man behöver se det hela i ett större perspektiv
Jag menar hur jobbigt kan det egentligen vara med en DIF-förlust i ett avgörande läge?
Väldigt jobbigt skulle jag säga, ibland alldeles för jävligt tungt.
Några enkla frågor & svar:
Kan det vara värt att mörda nån?
Nopp
Är det ens värt att spöa på nån eller misshandla någon?
Nopp
Är det värt att deppa ihop helt i hemmet så familjen får lida & sköta "marktjänsten" i 2-3 dagar?
JAJAMENSAN!
Men folk med låg intelligens & dåligt omdöme verkar trivas utmärkt både på våra fotbollsläktare
Gled ifrån ämnet något kanske

Man kan väl konstatera att SvFF agerande gång på gång känns väldigt mossigt & omodernt
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag blir otroligt grinig och tjurig när det går emot. Det där med 2-3 dagars "frihet" lät som ett bra plåster på såren. Har du några bra tips på hur man ska få frugan att fatta det?Lee Harvey Oswald skrev:
Nopp
Nopp
Är det värt att deppa ihop helt i hemmet så familjen får lida & sköta "marktjänsten" i 2-3 dagar?
JAJAMENSAN!

– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Lee Harvey Oswald
Ha ha ha, nej tyvärr.BOMBOM BOUCHARD skrev:Jag blir otroligt grinig och tjurig när det går emot. Det där med 2-3 dagars "frihet" lät som ett bra plåster på såren. Har du några bra tips på hur man ska få frugan att fatta det?Lee Harvey Oswald skrev:
Nopp
Nopp
JAJAMENSAN!
Har nog haft en otrolig tur bara, inget jag förtjänar egentligen.
Min fru är väldigt klok & förstående.
Hon tycker förvisso att jag är otroligt omogen just på denna punkt, men hon ser ju samtidigt att jag mår både fysikt & psykiskt dåligt

Sedan är det väl snarare 1-2 dagar som gäller (inräknat förlustdagen)
& då pratar vi tuuuunga förluster så som missat slutspel eller att torska i 7:e avgörande i Sd.
Jag ser det som ett sorts sorgearbete, man glömmer det aldrig men man försöker minnas alla bra stunder.......ha ha, helt sjukt egentligen

-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan