SirDIFalot skrev:Jag tycker det är ett problem att vi inte har en enda scout. Inte ens när vi spelade i Elitserien.
Däremot har vi en styrelse som haft inflytande över värvningar och tycker till om vilka hemvändare det passar att ta hem. Ola Josefsson var ju ansvarig för flera av dessa hemvändar-värvningar för dyra pengar som floppade helt. Därför var många förvånade att han blev kvar i styrelsen.. Dessutom har vi ju en mystisk sportkommitté med före detta spelare som tycker till. Där det sägs att Håkan Södergren var vår "norgeexpert" i frågan om Zuccarello. Södergrens dom var att han var "för liten" typ. Sedermera har vi ju Tommy Engström som kan säga nej i den ekonomiska förhandlingen eftersom han sköter den.
Oproffsigt.
Jag vill inte försvara Järlan men att vara sportchef i DIF var knappast ett enkelt uppdrag. Man får ju inte särskilt mycket makt själv. Sen att vår sportchef ska vara den som ordnar med dagisplatser, lägenheter, jobb åt spelarfruar. Det är ju bara ännu mer fel. DIF fotboll har en "player manager" som sköter sånt.
Lösning: Låt sportchefen var sportchef och ha ett team av 2-3 heltidsanställda scouter samt en player manager som sköter allt med lägenheter och skit. Skippa den där sportkommittén och styrelsen ska inte ha något inflytande över värvningarna. Har de inte förtroende för personerna de anställt så kan de lika gärna ta över själva.
Vettig lösning.
Dock så är ju frågan om vi har råd med just 2-3 heltidsanställda scouter för stunden + player manager.
Mellanlösning skulle ju vara att ha i allafall 1 scout och 1 player manager, så får man bygga ut det sedan när vi kommer tillbaka till ES och får lite mer deg och leka med.
Att ha en heltidsanställd scout vore så klart optimalt. Men det kan vi nog tyvärr glömma i år. Jag tror vi får hoppas på att det anställs scouter med Djurgårdshjärta i NHL som kan komma om tips med bra spelare som inte är tillräckligt intressanta för deras organisationer.
Lakrisal skrev:Att ha en heltidsanställd scout vore så klart optimalt. Men det kan vi nog tyvärr glömma i år. Jag tror vi får hoppas på att det anställs scouter med Djurgårdshjärta i NHL som kan komma om tips med bra spelare som inte är tillräckligt intressanta för deras organisationer.
Jo, jag har förståelse för att det är svårare att genomföra rent ekonomiskt nu.
SirDIFalot skrev:Har beslutat mig att jinxa Johner genom att ha honom som avatar.
Det roliga är att jag har lite historik i att det går dåligt för mina avatar-snubbar. Tellqvist-dealen gick ju dessutom i stöpet... nu får vi se hur mycket jag lyckas fucka upp Johner.
SirDIFalot skrev:Det roliga är att jag har lite historik i att det går dåligt för mina avatar-snubbar. Tellqvist-dealen gick ju dessutom i stöpet... nu får vi se hur mycket jag lyckas fucka upp Johner.
Haha, ja alltså såna där "test" brukar aldrig sluta bra. Men som sagt, nu vet vi vem vi ska hänga om allt skiter sig den här säsongen...