Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:SirDIF, en fråga till dig

Hur ser du på att DIF aldrig eller väldigt sällan "bryter" existerande kontrakt?

Bara för att vara tydlig, så menar jag inte att något kontrakt skall rivas isär bokstavligen och så är det bra, utan att ett tidigare avslut nås med ömsesidig överenskommelse (eg - du får ingen speltid, hitta en annan klubb yadayada yada).
Du tänker på Possler exempelvis? Ja, alltså i grund och botten måste man ju hitta en som är villiga att ta över kontraktet. Linköping och Skellefteå var ju i den sitsen med Bergfors och Urbom och fann oss. Vi var dock inte villiga att ta över hela avtalet, utan LHC stod för en rejäl del kontraktet ut, exempelvis.

Vi kan nog säkert hitta ett liknande upplägg med Possler, om Djurgården skulle vilja bli av med honom, men då ska man komma ihåg att Possler inte är högavlönad, och vi får kanske stå för en del av lönen. Hur mycket frigörs då.... En lönecheck som en värvning som en allsvensk spelare skulle vara nöjd med kanske. Är det värt det då? I så fall skulle jag nog hellre behålla Possler än att vara en man kort utan att ha sparat så mycket pengar på det.

Ågren? Vi kan väl säkert hitta något sätt att låna ut honom om han är frisk, men inte så att vi sparar många slantar.
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vet inte om någon varit inne på det.
Men en lösning med Dick vore kanske ett korttidskontrakt?

Dick själv verkar ju inte överdrivet sugen på grundserien. Visserligen både skadad och tråkiga kedjekamrater större delen i år men ändå.
Så ett kontrakt från december och framåt. Dick hinner rehaba och slipper den mörka hösten. Hoppar in vid jul då de matcherna brukar vara publikvänliga.
Hinner med råge spela sig i form.

Ah, lite långsökt, men har han sådana knäproblem som inte läker och att han ändå vill lira en säsong till så kanske?
Blir ju en billigare lösning för oss också.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Frankie

Inlägg av Frankie »

SirDIFalot skrev:
daaviid skrev:
SirDIFalot skrev:
vr6power skrev:
SirDIFalot skrev:Funderar på om jag ska börja predika för Patrik Berglund eller dylikt. Och helt ignorera invändningarna gällande antal centrar under kontrakt och lönekrav från Berglund och bara svara med "ALLTSÅ att det finns folk som inte fattar vad berglund skulle ge detta lag? Han är en VINNARE "

Nej du måste tycka som alla andra på detta forum våga fan inte ha en egen syn på spelare, Dick är DIF han bär hela föreningen, vi behöver inga andra, Dick han är värd hela DIFs kapital.

Det är tur du skriver ibland så man har en nyans av vettighet läsa.
Alltså Dick är ju jättebra. Hade vi haft 3-4 platser öppna så hade jag gärna slängt honom ett kontrakt på samma summa igen, om man kände sig trygg med att han är motiverad och har bättre fokus än förre säsongen. Men så är ju inte verkligheten nu. Att folk bara kan blunda för det och förklara DIFs ledning som inkompetent om Dick inte spelar i DIF nästa år är ju absurt.
Tror du inte att det hänger på Lilja's vara eller inte vara i föreningen? Går Lilja någonstans så får Dick ta över hans kontrakt, men stannar Lilja så erbjuds det inte nytt? Är inte det en ekvation som skulle kunna gå ihop?
Nu har jag ingen aning om vad Lilja tjänade, men han borde väl varit bland de högst avlönade?
Ja, det låter rimligt tycker jag. Med reservationen för att Dick ska vara motiverad och beredd att utföra sommarträningen och göra en bättre grundserie än ifjol. Det är klart att det är slutspelet som gäller, men DIF har inte råd med att ha toppspelare som går på halvfart, om ens det, genom hela grundserien.

Ja, när går hans kontrakt ut egentligen? Eller är kontrakten jämt skrivna så att det är flytande och datumet efter sista spelade matchen på säsongen?

Tycker samma, att antingen förlänger han nu och tränar fullt ut inför nästa säsong eller så hoppas jag att vi skriver av honom direkt ..även om han var bra och stor anledning att vi vann mot fbk i semin. Men det håller inte att stjäla en lönepost av någon annan och såsa och "rehab:a" i stort sett en hel grundserie.

Hade hellre haft en liknande "Peppe Lundh" eller en till med "Bergfors-arbetsvilja" än en slapp-dick som bara får fjong när det vankas slutspel.
Senast redigerad av Frankie den 2019-05-13 17:00:27, redigerad totalt 2 gång.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:

Hur ser du på att DIF aldrig eller väldigt sällan "bryter" existerande kontrakt?

Bara för att vara tydlig, så menar jag inte att något kontrakt skall rivas isär bokstavligen och så är det bra, utan att ett tidigare avslut nås med ömsesidig överenskommelse (eg - du får ingen speltid, hitta en annan klubb yadayada yada).
Du tänker på Possler exempelvis? Ja, alltså i grund och botten måste man ju hitta en som är villiga att ta över kontraktet. Linköping och Skellefteå var ju i den sitsen med Bergfors och Urbom och fann oss. Vi var dock inte villiga att ta över hela avtalet, utan LHC stod för en rejäl del kontraktet ut, exempelvis.

Vi kan nog säkert hitta ett liknande upplägg med Possler, om Djurgården skulle vilja bli av med honom, men då ska man komma ihåg att Possler inte är högavlönad, och vi får kanske stå för en del av lönen. Hur mycket frigörs då.... En lönecheck som en värvning som en allsvensk spelare skulle vara nöjd med kanske. Är det värt det då? I så fall skulle jag nog hellre behålla Possler än att vara en man kort utan att ha sparat så mycket pengar på det.

Ågren? Vi kan väl säkert hitta något sätt att låna ut honom om han är frisk, men inte så att vi sparar många slantar.
Ja, det är bra exempel. Men visst sker i princip detta "brytande" väldigt sällan på initiativ av DIF?
Tycker man märker detta från andra lag betydligt oftare med Urbom och Bergfors som exempel då vi tog över.

Får en känsla av att det är lite av en policy historiskt sett att DIF "gillar läget" med längre kontrakt som inte alltid funkar som det var tänkt, lite nyfiken om fler delar den uppfattningen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Frankie skrev:
Hade hellre haft en liknande "Peppe Lundh" eller en till med "Bergfors-arbetsvilja" än en slapp-dick som bara får fjong när det vankas slutspel.
Alltså jag tycker vi avslutar myten om att Dick "bara är bra i slutspel" bara för att han hade en säsong med skador nu senast. Tvärtom har jag väldigt sällan sett en spelare tända till för egen maskin på samma sätt som Dick oavsett match och tillfälle.

Sen är det väl bara en enorm uppsida att en spelare växer ännu mer med allvaret. Långt ifrån alla som gör det (hej Lilja).
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Bara Dick och Hedman kan vara värd entrébiljetten. Måste tänka på underhållningsvärdet. Förläng.
Spela fult
Manijock

Inlägg av Manijock »

sensei skrev:
Frankie skrev:
Alltså jag tycker vi avslutar myten om att Dick "bara är bra i slutspel" bara för att han hade en säsong med skador nu senast. Tvärtom har jag väldigt sällan sett en spelare tända till för egen maskin på samma sätt som Dick oavsett match och tillfälle.

Sen är det väl bara en enorm uppsida att en spelare växer ännu mer med allvaret. Långt ifrån alla som gör det (hej Lilja).
Tack.... Sambon börjar tröttna på mitt skrivande här i soffan så tack för att du fyller i med lite vettiga inlägg :lol:
Frankie

Inlägg av Frankie »

sensei skrev:
Frankie skrev:
Alltså jag tycker vi avslutar myten om att Dick bara är bra i slutspel bara för att han hade en säsong med skador nu senast. Tvärtom har jag väldigt sällan sett en spelare tända till för egen maskin på samma sätt som Dick oavsett match och tillfälle.

Visst har han stuckit upp i några matcher under grundserien med. Men folk klagar på speeden hos andra spelare och att dom borde lägga karriären på hyllan och då är ändå snabbare än Dick vilken farten har aldrig infunnit sig hos även om man ser till hans bästa insatser. Det går fan i slowmotion.

Gäller ju både Lilja och Brodin, när inte JJ. var i högform/icke-skadad så var inte dom heller bra. Brodins räddning är ju att han iaf kan lira lite mer fysiskt och sätta lite tacklingar. Nu hade det ju varit lite naivt att tro dom skulle köra hela säsongen lika som i början när vi hade en sjukt hög PP% men att dom skulle tappa kemin helt var synd.
Senast redigerad av Frankie den 2019-05-13 17:18:42, redigerad totalt 1 gånger.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Manijock skrev:
sensei skrev:
Frankie skrev:

Tack.... Sambon börjar tröttna på mitt skrivande här i soffan så tack för att du fyller i med lite vettiga inlägg :lol:
Tack själv för begreppet "corsi-lag" :lol:
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Frankie skrev:
Visst har han stuckit upp i några matcher under grundserien med. Men folk klagar på speeden hos andra spelare och att dom borde lägga karriären på hyllan och då är ändå snabbare än Dick vilken farten har aldrig infunnit sig hos även om man ser till hans bästa insatser. Det går fan i slowmotion.
Jo, men det är ju helt uppenbart att något stört Dick hela säsongen.
Jämför fart och driv i skridskoåkningen från förra säsongen, tror du verkligen han tappade allt under en träningsfri sommar?

En 100% kry Dick är intresserad även av matcher i omgång 36.
Därmed inte sagt att det är skandal/inkompetens hos DIF:s ledning om ingen förlängning görs.
Det är bara en liten personlig önskan från mig.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:

Ja, det är bra exempel. Men visst sker i princip detta "brytande" väldigt sällan på initiativ av DIF?
Tycker man märker detta från andra lag betydligt oftare med Urbom och Bergfors som exempel då vi tog över.

Får en känsla av att det är lite av en policy historiskt sett att DIF "gillar läget" med längre kontrakt som inte alltid funkar som det var tänkt, lite nyfiken om fler delar den uppfattningen.
Det kostar en del att bryta avtal. DIF har ju sällan varit i en ekonomisk situation där man kan göra det bara sådär. Sen har vi sällan gjort några "eliteprospects-värvningar" utan allt känns seriöst och ordentligt. Vi är ju sällan den som chansar på en kanadensare som gjort det bra i Tyskland och så får man se om det är flopp eller succé.

Men förr om åren under Järlan-tiden kunde jag störa mig på det också. När vi gjorde några rejäla felvärvningar som man bara lät tugga som ingenting.
Expert.
Frankie

Inlägg av Frankie »

Lee Harvey Oswald skrev:
Frankie skrev:
Jo, men det är ju helt uppenbart att något stört Dick hela säsongen.
Jämför fart och driv i skridskoåkningen från förra säsongen, tror du verkligen han tappade allt under en träningsfri sommar?

En 100% kry Dick är intresserad även av matcher i omgång 36.
Därmed inte sagt att det är skandal/inkompetens hos DIF:s ledning om ingen förlängning görs.
Det är bara en liten personlig önskan från mig.

Vad för typ av knäskada kan han egentligen ha? Tycker det låter konstigt att det kan räcka med någon veckas rehab och att det går att köra.

Har själv fått smällar på både knä efter en vridning på både hockeyplan och ute i pudret till fjälls så man inte kunnat suttit på huk utan väldig smärta. Sen en axel efter en highside där man gått i backen på crossbanan där man sedan inte kunnat lyfta armen särskilt högt, typ tagit stopp om man haft armen rakt ut och ej kunnat lyfta tyngre än en tekopp.

Muskelfäste som halvpajade för mig troligtvis och inte något brutet när det kom till axeln (Hälsocentralen vägrade fixa remiss till röntgen så bad dom dra åt helvete) och läkare i familjen som ställde den diagnosen istället.

Bägge dessa saker har iaf sabbat en varsin vintersäsong för mig (..och crossäsongen på sommarn) och "självläkte" på mellan 6-12 månader. Nu har ju elitspelare och klubbarna mer rigorös läkar-backup. Men vad för knäskada är till och från sådär och går att rehaba någon vecka och att det går att köra?
Praetori

Inlägg av Praetori »

Frankie skrev: Bägge dessa saker har iaf sabbat en varsin vintersäsong för mig (..och crossäsongen på sommarn) och "självläkte" på mellan 6-12 månader. Nu har ju elitspelare och klubbarna mer rigorös läkar-backup. Men vad för knäskada är till och från sådär och går att rehaba någon vecka och att det går att köra?
Utslitna ledband, trasig minisk osv osv? Dick har ju konstant ont när han åker men som elitspelare är operation ingenting som man tar till som första åtgärd eftersom det inte är säkert att det hjälper (utan kan istället göra slut på karriären). Det handlar ju om att rehabba och träna upp övrig muskulatur så gott det går för att stabilisera men när man blir sliten börjar det göra ont igen.
Ren gissning från min sida dock.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
vr6power

Inlägg av vr6power »

SirDIFalot skrev:
vr6power skrev:
SirDIFalot skrev:Funderar på om jag ska börja predika för Patrik Berglund eller dylikt. Och helt ignorera invändningarna gällande antal centrar under kontrakt och lönekrav från Berglund och bara svara med "ALLTSÅ att det finns folk som inte fattar vad berglund skulle ge detta lag? Han är en VINNARE "

Nej du måste tycka som alla andra på detta forum våga fan inte ha en egen syn på spelare, Dick är DIF han bär hela föreningen, vi behöver inga andra, Dick han är värd hela DIFs kapital.

Det är tur du skriver ibland så man har en nyans av vettighet läsa.
Alltså Dick är ju jättebra. Hade vi haft 3-4 platser öppna så hade jag gärna slängt honom ett kontrakt på samma summa igen, om man kände sig trygg med att han är motiverad och har bättre fokus än förre säsongen. Men så är ju inte verkligheten nu. Att folk bara kan blunda för det och förklara DIFs ledning som inkompetent om Dick inte spelar i DIF nästa år är ju absurt.
Äntligen nån som resonerar vettigt, exakt så, det är en bra spelare när han tycker det är roligt lira inge snack om det.
Frågan är har han motivation spela en säsong till om tex en skada visar sig igen och spela halvskadad är ingen som tycker är roligt.
Frankie

Inlägg av Frankie »

https://www.hv71.se/artikel/f54tajvm1-3 ... -till-hv71

Undrar om vi var med och högg om vi ens visste att han (Emil Johansson) var påväg hem igen?
Låst