Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
18DIF91
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av 18DIF91 »

-daniel- skrev:Det kan ju omöjligtvis finnas någon som inte ifrågasätter hur vi värvar vissa vitala lagdelar som målvakter? Pickard är något ut av en chansning, det trodde jag så gott som samtliga fans var ense om.

Resten har nog Challe haft en hygglig bra koll på i sin roll som expert för Viasat.
Jo, att han är en chansning är jag med på också, men det jag undrar var mest om vi hade några andra alternativ som INTE hade blivit chansningar också, som låg inom den budget vi nu kunde tänkas ha för målvakter.

Alltså, även om det nu inte blivit Chet, så skulle något annat förvärv varit mindre chansat?
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Oj, det blev lite livat för att jag lyfte in ett blogginlägg från en journalist.

Skärp er nu. Det är ingen som kallar Pickard för dålig eller "inte ger honom en chans".

Det påpekas bara att det är en chansvärvning som varit dålig senaste åren som måste gå hem för att vi ska lyckas.

Sluta gnälla på gnället som inte finns någon gång. Läs inläggen en och två gånger om ni har svårt att uppfatta vad som står.
Expert.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

benganfs skrev:
android skrev:
benganfs skrev:tycker vissa här inne är patetiska Chet Pickard höll nollan (19-32) i skott visar det inget eller? förfan sluta klaga och om det visar sig sen att de inte håller tro fan att challe kommer försöka leta reda på någon annan. Kanske dags att visa upp eran trohet för klubben nu.
Bengan, skärp till dig nu. På riktigt, skärp dig. Läs vad folk skriver istället för att häva ur dig dynga. Kan du och alla andra märkliga personer som invaderat det här forumet senaste 2-3 åren läsa vad jag skriver nu.

Senaste inläggen har VÄRVNINGSSTRATEGIN diskuterats. Vet du vad det är? HUR vi värvar våra spelare. Challe har alltså inte sett Chet spela. Tycker du, Benganfs, att det är rimligt att vi ger över 50 000 till spelare som våran sportchef ALDRIG har sett spela?
Varenda kotte är här inne hoppas såklart att Chet ska hålla nollan alla jävla matcher, men vad är det för diskussion? Ingen har sett honom spela, alltså får man gå på vad folk som har sett honom spela säger och statistik. Det är väl ändå rimligt även för dig, Benganfs?

Hur påverkar det min "trohet" (vad fan betyder det) till klubben att jag diskuterar en värvning?

Med din logik, Benganfs, skulle Mathias Tjärnqvist dominerat förra säsongen. Han gjorde ju hattrick i European Trophy. Varför dominerade han inte sen? Kan du snälla förklara det för mig, Benganfs. Det var en förlängning som många ogillade. Han gjorde hattrick i European trophy. Med Benganfs logik ska han då ha dominerat under säsongen också. Varför inte?

Sist Benganfs tycker jag att du ska visa din "trohet" till föreningen genom att våga ställa krav, från styrelse och ledning och nedåt.

ojoj vad du gick lös känner du själv att du mår bättre nu? det jag menar är att även om denna målvakten är en chansning så kan vi inte måla fan på väggen bara för att han har dålig statistik ? han kanske rentav inte trivdes i klubben han va innan? och att du jämför med tjärnqvist förstår jag inte varför. Förövrigt tror jag stenhårt på våra målvakter.
Nej, mår faktiskt inte bättre alls. Främst för att du inte svarar på mina frågor samt att du fortfarande inte förstår att du drar ner kvalitén på forumet.
Jag kan stapla upp frågorna till dig så kanske du kan svara.

1. Tycker du att DIF ska ha som värvningsfilosofi att värva spelare på nyckelpositioner osedda?
1.1 Om nej. Kan du då förstå kritiken mot värvningen Pickard som pjäs i lagbygget? Inte mot Pickard personligen utan i ett större perspektiv? Om Ja, hur motiverar du att det är en bra strategi?

2. Om en spelare värvas med dåliga siffror, ingen har någonsin sett honom spela. Hur tycker du då att man ska diskutera runt den spelaren? Om man bara ska vänta och se honom spela, varför har vi då ett diskussionforum tycker du?

3. Tror du att någon här inne vill att det ska gå dåligt för DIF och Pickard (förutom dom uppenbara trollen/motståndarsupportrarna)?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Helt fantastiskt löjligt hur vissa ska tjattra och pladdra om våra målvakters vara eller icke vara. Vad finns det att diskuteras? Ge Chet och Adam 5-10 matcher var, sen kan vi börja diskutera dom. 99% av oss här på forumet vet knappt någonting om någon av dom, så mer meningslösa diskussioner får vi nog leta noga efter för att finna.
benganfs

Inlägg av benganfs »

android skrev:
benganfs skrev:
android skrev:
benganfs skrev:tycker vissa här inne är patetiska Chet Pickard höll nollan (19-32) i skott visar det inget eller? förfan sluta klaga och om det visar sig sen att de inte håller tro fan att challe kommer försöka leta reda på någon annan. Kanske dags att visa upp eran trohet för klubben nu.
Bengan, skärp till dig nu. På riktigt, skärp dig. Läs vad folk skriver istället för att häva ur dig dynga. Kan du och alla andra märkliga personer som invaderat det här forumet senaste 2-3 åren läsa vad jag skriver nu.

Senaste inläggen har VÄRVNINGSSTRATEGIN diskuterats. Vet du vad det är? HUR vi värvar våra spelare. Challe har alltså inte sett Chet spela. Tycker du, Benganfs, att det är rimligt att vi ger över 50 000 till spelare som våran sportchef ALDRIG har sett spela?
Varenda kotte är här inne hoppas såklart att Chet ska hålla nollan alla jävla matcher, men vad är det för diskussion? Ingen har sett honom spela, alltså får man gå på vad folk som har sett honom spela säger och statistik. Det är väl ändå rimligt även för dig, Benganfs?

Hur påverkar det min "trohet" (vad fan betyder det) till klubben att jag diskuterar en värvning?

Med din logik, Benganfs, skulle Mathias Tjärnqvist dominerat förra säsongen. Han gjorde ju hattrick i European Trophy. Varför dominerade han inte sen? Kan du snälla förklara det för mig, Benganfs. Det var en förlängning som många ogillade. Han gjorde hattrick i European trophy. Med Benganfs logik ska han då ha dominerat under säsongen också. Varför inte?

Sist Benganfs tycker jag att du ska visa din "trohet" till föreningen genom att våga ställa krav, från styrelse och ledning och nedåt.

ojoj vad du gick lös känner du själv att du mår bättre nu? det jag menar är att även om denna målvakten är en chansning så kan vi inte måla fan på väggen bara för att han har dålig statistik ? han kanske rentav inte trivdes i klubben han va innan? och att du jämför med tjärnqvist förstår jag inte varför. Förövrigt tror jag stenhårt på våra målvakter.
Nej, mår faktiskt inte bättre alls. Främst för att du inte svarar på mina frågor samt att du fortfarande inte förstår att du drar ner kvalitén på forumet.
Jag kan stapla upp frågorna till dig så kanske du kan svara.

1. Tycker du att DIF ska ha som värvningsfilosofi att värva spelare på nyckelpositioner osedda?
1.1 Om nej. Kan du då förstå kritiken mot värvningen Pickard som pjäs i lagbygget? Inte mot Pickard personligen utan i ett större perspektiv? Om Ja, hur motiverar du att det är en bra strategi?

2. Om en spelare värvas med dåliga siffror, ingen har någonsin sett honom spela. Hur tycker du då att man ska diskutera runt den spelaren? Om man bara ska vänta och se honom spela, varför har vi då ett diskussionforum tycker du?

3. Tror du att någon här inne vill att det ska gå dåligt för DIF och Pickard (förutom dom uppenbara trollen/motståndarsupportrarna)?

1, nej, jag håller med dig klart dem ska ha koll vilka som värvas eller inte men vi vet inte heller hur marknaden såg ut när det gäller målvakter eller hur? men du förstår tydligen inte vad jag menar heller. Dock att du trycker ner mig för att jag har egna tankar och värderingar om denna värvningen och säger att jag drar ner kvalitén på detta forumet är ju bara lustigt.

2. Varför diskutera det? räcker det inte att se honom och spela och sedan dra slutsatser om han var bra/dålig?

3. Det hoppas jag verkligen inte.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Salas skrev:Helt fantastiskt löjligt hur vissa ska tjattra och pladdra om våra målvakters vara eller icke vara. Vad finns det att diskuteras? Ge Chet och Adam 5-10 matcher var, sen kan vi börja diskutera dom. 99% av oss här på forumet vet knappt någonting om någon av dom, så mer meningslösa diskussioner får vi nog leta noga efter för att finna.
Läs vad som skrivs istället. Tycker du fortfarande att det är meningslöst så är det upp till dig. Det som har försökts diskuteras den senaste sidan är varken Adam eller Chet utan på vilket sätt DIF har värvat dessa.

Efter att Chet spelade har ingen ifrågasatt hans kapacitet. Ska du gnälla får du läsa vad du gnäller på först. Du har ju ändå hängt här bra länge Salas.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Nu tror jag inte att DIF värvar osedda spelare i regel, detta var nog ett undantag då marknaden var tunn och vi behövde en målvakt ganska omgående. Adam var väl redan "klar" innan Challe kom, tyckte han sa det under intervjun i samband med matchen mot Bern.
Grimster

Inlägg av Grimster »

Jo jag kan hålla med om att i ett sånt känsligt läge så kan ju chansvärvningar va otroligt korkat.

Vill minnas att Challe sa i samma interjuv att han inte sett Adam spela heller och att han var signad innan Challe kom in i bilden som sportchef. Då kan man ju ännu mer tycka att det kanske är dumt med en chansning eftersom han sitter då med två målvakter som han har ingen som helst koll på och kan omöjligt veta hur dom ska passa in i lagbygget.

Mina tankar. Jag tror och hoppas verkligen på Chet att det här miljöombytet är det han behöver för att blomma ut. Adam såg jag själv i Bern matchen och han gav ett väldigt stabilt intryck men som sagt det behövs några matcher till för att bilda sig en uppfattning helt och hållet.

Att vara stabil en match kan vilken målvakt som helst vara tricket är ju att ha en så hög lägsta nivå som möjligt. :)

Ridderwall led av det problemet t.ex tycker jag. Han var verkligen kanon när han hade en bra dag men tyvärr så var hans bra dagar förhållandevis få och han var väldigt svajig.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Andy skrev:Chet var grym idag.

Nervös och överarbetande i första, men gjorde ett par bra ingripanden.

I andra och tredje mycket bra.

Han är grym med plocken, står väl placerad i kassen och läser spelet bra. Han sträcker mycket på sig för att hela tiden ha ögonen på pucken (såg rätt kul ut när DIF hade nummerärt underläge och motståndarna försökte skymma honom framför kassen).

Han har en ganska udda stil och står mycket upp, men klarar slajdarna fint. Hela hans sätt att spela tycks gå ut på att stå upp, komma upp snabbt och stå rätt placerad. Han släpper mycket returern, men nästa alltid med hög kontroll (vilket ju innebär att våra backar får pucken och kan spela ut den ur zon alternativt spela upp den och snabbt initera ett anfall i stället för att målvakten blockerar med nedsläpp i vpår Zon som följd).

Har inte koll på statisktiken, men han måste ha tagit över 30 skott.

Han blev vald till matchens lirare.

Han höll nollan.

De tre sista punkterna borde väl säga något?
Kan inte ni som sitter och gnäller på varandra göra som jag (se citat ovan) och berätta vad ni tycker er se hos Chet so far i stället?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Andy skrev:
Andy skrev:Chet var grym idag.

Nervös och överarbetande i första, men gjorde ett par bra ingripanden.

I andra och tredje mycket bra.

Han är grym med plocken, står väl placerad i kassen och läser spelet bra. Han sträcker mycket på sig för att hela tiden ha ögonen på pucken (såg rätt kul ut när DIF hade nummerärt underläge och motståndarna försökte skymma honom framför kassen).

Han har en ganska udda stil och står mycket upp, men klarar slajdarna fint. Hela hans sätt att spela tycks gå ut på att stå upp, komma upp snabbt och stå rätt placerad. Han släpper mycket returern, men nästa alltid med hög kontroll (vilket ju innebär att våra backar får pucken och kan spela ut den ur zon alternativt spela upp den och snabbt initera ett anfall i stället för att målvakten blockerar med nedsläpp i vpår Zon som följd).

Har inte koll på statisktiken, men han måste ha tagit över 30 skott.

Han blev vald till matchens lirare.

Han höll nollan.

De tre sista punkterna borde väl säga något?
Kan inte ni som sitter och gnäller på varandra göra som jag (se citat ovan) och berätta vad ni tycker er se hos Chet so far i stället?
En match är egentligen inte värt att kommentera, ge oss 10-15 omgångar in i serien (under förutsättning att han får förtroende) så kan man väl göra ett försök igen.

Men i matchen i går såg han placeringssäker och tämligen stabil ut, lite nervös i första perioden för att spela upp sig i 2:a och 3:e.
Användarvisningsbild
18DIF91

Inlägg av 18DIF91 »

Buford skrev:Nu tror jag inte att DIF värvar osedda spelare i regel, detta var nog ett undantag då marknaden var tunn och vi behövde en målvakt ganska omgående. Adam var väl redan "klar" innan Challe kom, tyckte han sa det under intervjun i samband med matchen mot Bern.
Är lite det jag är inne på också. Tänkte först också först att man kanske borde se över rutinerna kring scoutning och värvning, efter att ha tänkt på det dock så undrar jag om man egentligen kunnat göra det mycket annorlunda än vad man gjorde på den korta tid som man gjorde det.

Det var sent in i silly season, de flesta välkända och etablerade namnen var mer eller mindre upptagna. Vi var i princip med på att det skulle bli Valiquette, men så lägger han av. Då står man i en situation där man har ont om tid, och inte allt för många alternativ.

Visst kan man stirra sig blind på statistik till höger och vänster, men den säger inte allt heller för den delen. Vad jag vet så var Challe i kontakt med folk som sett honom spela, och som rekommenderade honom, människor vars omdöme Challe litar på.

En scout jobbar ju lite under samma princip. Han är en person med inblick i sporten och vars omdöme över spelare man litar på, om jag inte missminner mig helt.

Edit:

Mitt ovanstående inlägg är egentligen enbart riktad till hur värvningen gick till när det gäller vårt senaste tillskott.

När det gäller styrelser och dylikt som skall lägga sig i det sportsliga tycker jag att de borde hålla sina fingrar borta från detta. Jag har utgått från att vi egentligen diskuterat Challes metod i detta fall enbart.
Senast redigerad av 18DIF91 den 2012-08-19 19:23:59, redigerad totalt 2 gång.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker det är ett problem att vi inte har en enda scout. Inte ens när vi spelade i Elitserien.

Däremot har vi en styrelse som haft inflytande över värvningar och tycker till om vilka hemvändare det passar att ta hem. Ola Josefsson var ju ansvarig för flera av dessa hemvändar-värvningar för dyra pengar som floppade helt. Därför var många förvånade att han blev kvar i styrelsen.. Dessutom har vi ju en mystisk sportkommitté med före detta spelare som tycker till. Där det sägs att Håkan Södergren var vår "norgeexpert" i frågan om Zuccarello. Södergrens dom var att han var "för liten" typ. Sedermera har vi ju Tommy Engström som kan säga nej i den ekonomiska förhandlingen eftersom han sköter den.

Oproffsigt.

Jag vill inte försvara Järlan men att vara sportchef i DIF var knappast ett enkelt uppdrag. Man får ju inte särskilt mycket makt själv. Sen att vår sportchef ska vara den som ordnar med dagisplatser, lägenheter, jobb åt spelarfruar. Det är ju bara ännu mer fel. DIF fotboll har en "player manager" som sköter sånt.

Lösning: Låt sportchefen var sportchef och ha ett team av 2-3 heltidsanställda scouter samt en player manager som sköter allt med lägenheter och skit. Skippa den där sportkommittén och styrelsen ska inte ha något inflytande över värvningarna. Har de inte förtroende för personerna de anställt så kan de lika gärna ta över själva.
Expert.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Bra inlägg Sir, håller med dig!
YNWA

Inlägg av YNWA »

Herregud, trohet på för klubben? Du får det nästan att låta som att vi vill att han ska misslyckas. Du är ute på hal is! Höj nivån för fan.
benganfs

Inlägg av benganfs »

YNWA skrev:
Herregud, trohet på för klubben? Du får det nästan att låta som att vi vill att han ska misslyckas. Du är ute på hal is! Höj nivån för fan.
aah precis det är ju precis det jag har sagt usch..
Skriv svar