Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Fricke

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Fricke »

SirDIFalot skrev:Man kan inte dumpa Cehlin, Norman och Brodin. Då kan man lika gärna strunta i hela juniorverksamheten om man bara nöjer sig med spelare som Zibbe och Krüger som drar till NHL på en gång? Det är ju spelare som CEhlin, Norman och Brodin som INTE är tillräckligt bra för att dra dit som vi måste värna om. Hur många poäng gjorde spelare som Kristofer Ottosson sina första 2-3 år i ES? Och eller superstjärna Niklas Persson?

TÅLAMOD
Jag håller med. Min take på det skrala resultatet så hår långt är att vi har sett helt okej defensivt- och målvaktsspel men uruselt och fantasilöst anfallsspel.

* En övertro på juniorernas offensiva leverans. Jag tror man räknade med att Norman och Cehlin skulle producera tillsammans med Carlsson - dom har i varje fall matchats sedan ET, fått massor av spel- och PP-tid utan att leverera/producera flaska (även om de individuellt sett ok ut till och från).

Klart kottarna ska ha speltid men spela dom i en tredjekedja och låt dom jaga mer i stället!

* En övertro på att skapa fyra "jämna" brunkarkedjor och en naiv föreställning att mål blir det "alltid" om man bara nöter på.

* Vilket i sin tur lett till stereotypa breddvärvningar av forwards i brunkare som Almtorp och Carlsson att lägga till resten av alla brunkare i Tjärnqvist, Brodin, Ölvestad och Fimpen. Nilson, Kempe och Eriksson kan också klassas som "halvbrunkare".

Det märks tydligt när en offensiv 18 årig talang i Åberg äger resten av gänget med hästlängder offensivt och i princip är den enda som brutit mönstret hittills.

* "Bara värva stockholmare strategin" har dragits till absurdum. Ingen säger väl emot att stommen av laget ska utgöras av juniorer och stockholmare men ingen skulle heller protestera mot att krydda med toppkedjorna med offensiva spetsar i form av en finne eller kanadensare. Visst det finns spetsar i Kyle, DT och i viss mån Nilson men jämför med t.ex. LHC - Hlavac, Hlinka, Söderberg, Arlbrant, Åkerman, Johansson och Hävelid...

* Backarna har inte bidragit offensivt - DT 0 mål, Kyle 1 och Bom Bom 0. Holmqvist saknas i PP. Bom Bom har varit noggrannare defensivt men inte alls bidragit offensivt.

* När för engångsskull första kedjan levererat i form av mål (även om spelet lämnar mer att önska) så har dom andra kedjorna inte klarat bidra offensivt.

Men misströsta inte. Allt detta kommer ändras när Z-BAD - en 18 årig frälsare ska göra comeback som frälsare. Man kan också hoppas att medel från det positiva fjolårsresultatet kan användas till offensiva spetsvärvningar runt halvtid.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Yeeeeeeeeeeeeeeeess! :lol:

Bild
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

All ära till Zibanejad som trots sin låga ålder är en riktigt bra spelare MEN.....

Detta kommer inte rädda våran offensiv, känns för mig som ytterligare en breddspelare.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Ahmed skrev:HaLla
Horde av bror att Sabanjad blevi klar for dIF. Jag tycker det ar
k ul och hopas han stAnnar har nu.
Tror klaken alskar han
Priceless.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

Hade hellre sett Linkan än Mika
Elitseriens poäng kung genom tiderna mot en 18 åring som gjort 11 pinnar på 33 matcher
Hade inte sagt nej om Taylor Hall hade kommit till DIF när han var 18 då men
Senast redigerad av Bjurre den 2011-10-26 19:57:04, redigerad totalt 1 gånger.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
MGC

Inlägg av MGC »

Mäklaren skrev:Elva poäng på 34 Elitseriematcher. En poäng på åtta NHL-matcher.

Zibanejad är duktig och har bra fart. Men är han en spetsspelare i Elitserien? Absolut inte.
Nej troligen ingen spetsspelare, men med rätt inställning kan han säkert väcka en del andra l laget. Ser framför mig möjligheten att få en spelare som inte följer det givna mönstret hela tiden, utan vågar avvika med att ibland våga gå själv i stället för att passa runt hela tiden. Det kan skapa andra changser.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Alltså, vi pratar ändå om en spelare som varit på gränsen till att som 18 åring axla en 2:a centerroll i NHL; klart det blir en injektion i sås-DIF anno 11/12.

Men man måste också komma ihåg att Mika är ung; tror han kommer få svårt att hålla en hög nivå under en längre tid och producera stup i kvarten.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Fan va härligt!! Mika måste väl ändå vara nr1. Han har "låg" lön och är en spelare som verkligen är på gränsen till NHL. Här på forumet trånas det efter några som spelat i AHL och inte har en chans att få spela i NHL. Men Mika som är nära en NHL spelare det kan bli kommer så gnälls det? Det är gnaget.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Hur som helst så kan vi konstatera att Djurgårdens IF 11/12 är körda, med eller utan Mika och/eller Linkan. Har sänkt mina förväntningar på säsongen från guld till slutspel och torskar vi imorgon så hoppar jag framför tvärbanan för en sån smärtsam död som möjligt. Nåväl, det smärtsammaste hade väl varit att titta klart på hela säsongen, men sådan plåga tänker jag inte utsätta mig för.

Välkommen Mika!
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Gud vad folk är bortskämda här. Nej, han är inte en världsstjärna, men lätt en av de bästa forwardsen i laget. Kanske den bästa? Kan vi inte då bara vara tacksamma att vi fick hem honom? Jag förstår inte.

Sen kommer han självklart inte att vända skutan på egen hand, men vem hade kunnat göra det? Jag tycker att det är svinkul att Mika kommer hem och det blir helt klart en extra krydda till den här miserabla säsongen.
Sen vill jag se fler förändringar och det så fort som möjligt. Antingen ska Linkan in i laget eller så ska det värvas något annat riktigt tungt namn. Och Hardy ska bort. In med en tränare som brinner för Djurgården och idrotten ishockey. Är less på tröttmössor som "väntar på den 25e".

Snälla styrelse m.fl. visa handlingskraft och styr upp det här nu.
gurra

Inlägg av gurra »

Kunde inte låta frustrationen vara inombords utan jag tog och mailade Järlan vad jag tycker och tänker. Inväntar med spänning svaret:

"Hej.

Var vänlig och läs igenom hela texten från en engagerad medlem som lägger tusentals kronor och hundra tals timmar på DIF varje år.

Jag och många andra fans vill se att ni tar in Linkan på prov ett par matcher och ser om han kan bidra till laget eller inte. Har läst att ni sagt att "han inte kommer att lyfta laget". Hur kan man säga så och tro att man ens har en gnutta trovärdighet kvar?

Färjestad har startat den här säsongen bedrövligt, det finns INGEN som säger emot det. Vi ligger idag efter dem i tabellen. Vinner vi imorgon (vilket vi inte lär göra) så är vi EN poäng före dem. Växjö Lakers har haft några få månader på sig att bygga upp ett lag. De ligger före oss även om vi vinner imorgon. Gnaget ligger på samma nivå som oss.

Det finns INGEN andledning som helst att inte ge Linkan fem matcher på sig att visa vad han går för. Ge honom EN match. Låt honom spela 5 minuter EN match. Låt honom spela ETT powerplay. Vad som helst! Låt Linkan visa att han kommer kämpa fan så mycket mer än vad majoriteten gör i truppen just nu. Tänk er in i Linkans situation hur han har det just nu! Tänk även efter vart hans hjärta hör hemma. Tror du på allvar att han inte platsar i truppen?

Jag blir så frustrerad, det går inte att förklara i ord.

Om det visar sig att ni trots påtryckningar från alla oss läktar-coacher väljer att inte ens ge Linkan en chans då SKA vi minst komma till semifinal. Kan ni lova det? Kan ni garantera det? Om ni väljer att inte ta in honom och vi åker ut i kvartsfinaeln, eller GUD FÖRBJUDE, att vi inte ens når slutspel så kommer jag lägga hela min fritid på att samla ihop medlemmar och rösta fram nytt folk till DIFs ledning.

Det är inte proffsigt att låta personliga åsikter från folk i organisationen gå före det sportsliga resultatet. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det men det finns verkligen ingen som helst bra anledning till att inte ge Linkan en chans. Låt honom sätta på sig DIF-tröjan åtminstone några matcher, detta kan han säkert tänka sig gör gratis för att han vill ha upprättelse. Kan ni hitta någon spelare som är mer motiverad än honom????? Denna frågan är viktigt att du svara på. KAN ni hitta någon som skulle ha mer motivation att kämpa än Linkan?

Även om han nu inte lyfter laget så skulle det komma några hundra personer extra på hans premiärmatch för att välkomna våran älskade Linkan tillbaka och sjunga att vi älskar honom. Vi skulle få in mer pengar och det skulle bli en bra kväll. Eftersom vi i vilket fall kommer torska matchen så har vi iaf fått in mer pengar och gjort fansen glada för en kväll, Dessutom kan ni säga att ni hade rätt. Som sagt, det finns INGEN anledning överhuvudtaget att inte ge honom en chans. Gör det rätta och gör det NU!"
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Brukar ställa mig tveksam till mail med åsikter om det sportsliga, särskilt så här under säsongen.
Men just i det här fallet är det helt rätt, och jag håller med dig fullt ut! Man kanske skulle dra ihop ett gäng och knacka på hos kansliet för att ha en civiliserad konversation för att lätta på frustrationen bland oss supportrar (Inte á la bajen nurå)?
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

gurra skrev:Kunde inte låta frustrationen vara inombords utan jag tog och mailade Järlan vad jag tycker och tänker. Inväntar med spänning svaret:

"Hej.

Var vänlig och läs igenom hela texten från en engagerad medlem som lägger tusentals kronor och hundra tals timmar på DIF varje år.

Jag och många andra fans vill se att ni tar in Linkan på prov ett par matcher och ser om han kan bidra till laget eller inte. Har läst att ni sagt att "han inte kommer att lyfta laget". Hur kan man säga så och tro att man ens har en gnutta trovärdighet kvar?

Färjestad har startat den här säsongen bedrövligt, det finns INGEN som säger emot det. Vi ligger idag efter dem i tabellen. Vinner vi imorgon (vilket vi inte lär göra) så är vi EN poäng före dem. Växjö Lakers har haft några få månader på sig att bygga upp ett lag. De ligger före oss även om vi vinner imorgon. Gnaget ligger på samma nivå som oss.

Det finns INGEN andledning som helst att inte ge Linkan fem matcher på sig att visa vad han går för. Ge honom EN match. Låt honom spela 5 minuter EN match. Låt honom spela ETT powerplay. Vad som helst! Låt Linkan visa att han kommer kämpa fan så mycket mer än vad majoriteten gör i truppen just nu. Tänk er in i Linkans situation hur han har det just nu! Tänk även efter vart hans hjärta hör hemma. Tror du på allvar att han inte platsar i truppen?

Jag blir så frustrerad, det går inte att förklara i ord.

Om det visar sig att ni trots påtryckningar från alla oss läktar-coacher väljer att inte ens ge Linkan en chans då SKA vi minst komma till semifinal. Kan ni lova det? Kan ni garantera det? Om ni väljer att inte ta in honom och vi åker ut i kvartsfinaeln, eller GUD FÖRBJUDE, att vi inte ens når slutspel så kommer jag lägga hela min fritid på att samla ihop medlemmar och rösta fram nytt folk till DIFs ledning.

Det är inte proffsigt att låta personliga åsikter från folk i organisationen gå före det sportsliga resultatet. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det men det finns verkligen ingen som helst bra anledning till att inte ge Linkan en chans. Låt honom sätta på sig DIF-tröjan åtminstone några matcher, detta kan han säkert tänka sig gör gratis för att han vill ha upprättelse. Kan ni hitta någon spelare som är mer motiverad än honom????? Denna frågan är viktigt att du svara på. KAN ni hitta någon som skulle ha mer motivation att kämpa än Linkan?

Även om han nu inte lyfter laget så skulle det komma några hundra personer extra på hans premiärmatch för att välkomna våran älskade Linkan tillbaka och sjunga att vi älskar honom. Vi skulle få in mer pengar och det skulle bli en bra kväll. Eftersom vi i vilket fall kommer torska matchen så har vi iaf fått in mer pengar och gjort fansen glada för en kväll, Dessutom kan ni säga att ni hade rätt. Som sagt, det finns INGEN anledning överhuvudtaget att inte ge honom en chans. Gör det rätta och gör det NU!"
Jag håller med dig, men förvänta dig inte mycket till svar. Det lär väl vara något kort som knappt inte besvarar en fråga, så enkelt är det nog tyvärr.
Problemet ligger hos Hardy. Han vill inte ha Linkan, och då värvar inte Järlefelt Linkan.

Men jag är ändå lite hoppfull. Jag tror att det är möjligt att Linkan får ett try-out kontrakt senare. Att han tränar med våra juniorer indikerar på det.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Men snälla för fan, med den "spelidén" som Djurgården har så spelar det ingen roll om vi får hyra in valfritt NHL-lag. Det går inte att backar som Josef "Lightning" Boumedienne håller i pucken från burskydd enda upp till det 100% felpasset vid rödlinjen! Det måste bli en ändring snart på den så kallade "spelidén" annars blir det en jobbig säsong. Tar man då in Linkan denna säsong när vi redan har fullt med forwars så kommer alla bli besvikna inte ens han kan göra något åt att backen ska pippa med pucken ända till att grisen i andra laget tar den! Linkan kommer ju bara få stå och titta på och det gör en junior lika bra.
Låst