Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Talent Analysis
Pickard's greatest asset is his mental game, staying very at ease in the net. He plays a butterfly style and uses his size effectively. Pickard covers the net with efficiency and has become proficient in corralling the many pucks that inevitably come into contact with his upper body. He plays his angles well, likes to play the puck.
"Pickard is a much more relaxed, patient, 'stand-upish' goalie, and waits for the puck more than other guys," described Mitch Korn, goaltending coach for the Nashville Predators.
Pickard needs "to elevate the urgency and quickness,” Korn said. “He's got the quickness, but he's got to get out of that comfort zone, the junior speed and crank it a couple of notches."
Future
Pickard has great potential, but a horrific season has put his future in doubt. He could play in the AHL next season, but Nashville's goaltending depth could easily force him to the ECHL again, especially if he performs like the previous season.
Pickard's greatest asset is his mental game, staying very at ease in the net. He plays a butterfly style and uses his size effectively. Pickard covers the net with efficiency and has become proficient in corralling the many pucks that inevitably come into contact with his upper body. He plays his angles well, likes to play the puck.
"Pickard is a much more relaxed, patient, 'stand-upish' goalie, and waits for the puck more than other guys," described Mitch Korn, goaltending coach for the Nashville Predators.
Pickard needs "to elevate the urgency and quickness,” Korn said. “He's got the quickness, but he's got to get out of that comfort zone, the junior speed and crank it a couple of notches."
Future
Pickard has great potential, but a horrific season has put his future in doubt. He could play in the AHL next season, but Nashville's goaltending depth could easily force him to the ECHL again, especially if he performs like the previous season.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Vart hittade du det där? Allt jag har hittat på forum runt om är att han är en dundersoppa typ. Att han hade potential men inte lyckats alls på seniornivå.bastis7 skrev:Talent Analysis
Future
Expert.
SirDIFalot skrev:Vart hittade du det där? Allt jag har hittat på forum runt om är att han är en dundersoppa typ. Att han hade potential men inte lyckats alls på seniornivå.bastis7 skrev:Talent Analysis
Future
http://www.hockeysfuture.com/prospects/chet_pickard/
- reservjesus
Det är väldigt svårt att kommentera Pickard då han spelat i en liga som är okänd för oss i Sverige. Går man efter statistik så ser det ju inte speciellt bra ut, men vi har ju aldrig sett hur han har presterat utanför Kanada. Jag hoppas på att han kan få en nytändning av att komma till oss, kanske är det han behöver vad vet jag. Det känns iaf jävligt mer spännande med Pickard än att plocka in en ålderman som ser slutet på sin karriär.
clowns to the left of me, jokers to the right
Jag tycker det är mest oroande över att han inte är van vid stor rink.
Förhoppningsvis får han sitt livs chock när han märker hur annorlunda supporterkulturen är här och är tokladdad hela säsongen. Det kanske har blivit lite "serielunk" för honom där borta. Vi kan erbjuda "playoffs".reservjesus skrev:Det är väldigt svårt att kommentera Pickard då han spelat i en liga som är okänd för oss i Sverige. Går man efter statistik så ser det ju inte speciellt bra ut, men vi har ju aldrig sett hur han har presterat utanför Kanada. Jag hoppas på att han kan få en nytändning av att komma till oss, kanske är det han behöver vad vet jag. Det känns iaf jävligt mer spännande med Pickard än att plocka in en ålderman som ser slutet på sin karriär.

Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag
Är inte sååå oroad över det.. Minns en intervju med Mark när han sa att det där var väldigt överskattat. Men omställningen Liten-->Stor borde iofs vara lite större än Stor-->Liten. Personligen ser jag dock inte rinken som ett större problem. Vidare tror jag Pickard kommer vara en glad överraskning. Jag väljer att se det possitiva och det är att han trots allt draftades som #18 vilket indikerar på att snubben har en jävla massa potential om det bara vill sig.bastis7 skrev:Jag tycker det är mest oroande över att han inte är van vid stor rink.
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Re: Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och
Alla målvakter måste anpassa sig till de nya måtten på rinkarna i år, vilket kanske ger Pickard mindre nackdel att "komma ikapp".David1891 skrev:Är inte sååå oroad över det.. Minns en intervju med Mark när han sa att det där var väldigt överskattat. Men omställningen Liten-->Stor borde iofs vara lite större än Stor-->Liten. Personligen ser jag dock inte rinken som ett större problem. Vidare tror jag Pickard kommer vara en glad överraskning. Jag väljer att se det possitiva och det är att han trots allt draftades som #18 vilket indikerar på att snubben har en jävla massa potential om det bara vill sig.bastis7 skrev:Jag tycker det är mest oroande över att han inte är van vid stor rink.
Själv tänker jag mest på målvakten Brynäs värva från San Jose (kommer inte ihåg namnet). Han var ju riktigt dålig missbedömde vinklar bland annat. Men det är väl lite inviduellt också säkert.David1891 skrev:Är inte sååå oroad över det.. Minns en intervju med Mark när han sa att det där var väldigt överskattat. Men omställningen Liten-->Stor borde iofs vara lite större än Stor-->Liten. Personligen ser jag dock inte rinken som ett större problem. Vidare tror jag Pickard kommer vara en glad överraskning. Jag väljer att se det possitiva och det är att han trots allt draftades som #18 vilket indikerar på att snubben har en jävla massa potential om det bara vill sig.bastis7 skrev:Jag tycker det är mest oroande över att han inte är van vid stor rink.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Beror nog helt på vilken typ av målvakt man är. Tyler Plante hade ju fina siffror i AHL. Men han byggde mycket av sitt spel på att skära av vinklarna. Är man typ som Tim Thomas spelar det ju ingen roll alls.
Jag har hört att omställningen från stor till liten rink är större än tvärtom. Eftersom att skotten på liten rink kan komma från alla möjliga håll. På stor rink skjuter du ju aldrig om du står vid sargen liksom.
Jag har hört att omställningen från stor till liten rink är större än tvärtom. Eftersom att skotten på liten rink kan komma från alla möjliga håll. På stor rink skjuter du ju aldrig om du står vid sargen liksom.
Expert.
Var är Marty Turco när man behöver honom.. Picant nöten vi har värvat som första keeper ska bli riktigt intressan att se hur han klarar av sin första målvaktsduell i Djurgårströjan mot SC Berns Marco Bührer! Nedräkningen har börjat..
Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag
Alltså jag vet inte om du är seriös med dina Turco inlägg.. Men vi spelar i allsvenskan, andra ligan i Sverige. Turco är en extremt meriterad NHL målis, kanske inte haft sina bästa år på sistonde men ändå. Vi kan inte välja och braka. Vi har en jävligt tight budget och vi fär ta det vi kan. Jag ser Pickard som en okej lösning hittils. Vill se vad han går för innan jag ger honom kritik. Lite realistisk får man fan vara. Vi spelar i allsvenskan. Ge Pickard en chans att bevisa sig.Rocky3000 skrev:Var är Marty Turco när man behöver honom.. Picant nöten vi har värvat som första keeper ska bli riktigt intressan att se hur han klarar av sin första målvaktsduell i Djurgårströjan mot SC Berns Marco Bührer! Nedräkningen har börjat..
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Du tänker på Thomas Greiss...bastis7 skrev:Själv tänker jag mest på målvakten Brynäs värva från San Jose (kommer inte ihåg namnet). Han var ju riktigt dålig missbedömde vinklar bland annat. Men det är väl lite inviduellt också säkert.David1891 skrev:Är inte sååå oroad över det.. Minns en intervju med Mark när han sa att det där var väldigt överskattat. Men omställningen Liten-->Stor borde iofs vara lite större än Stor-->Liten. Personligen ser jag dock inte rinken som ett större problem. Vidare tror jag Pickard kommer vara en glad överraskning. Jag väljer att se det possitiva och det är att han trots allt draftades som #18 vilket indikerar på att snubben har en jävla massa potential om det bara vill sig.bastis7 skrev:Jag tycker det är mest oroande över att han inte är van vid stor rink.
Luktar desperat lång väg, och med en halvdan målvakt så är vi chanslösa. Usch vad jag får dåliga vibbar av Djurgårdens försvarsspel anno 12/13

- Jim Morrison
Kanske är lika bra när man ser till dom höga förväntningarna på försvarsspelet förra säsongen...Manijock skrev:Du tänker på Thomas Greiss...bastis7 skrev:Själv tänker jag mest på målvakten Brynäs värva från San Jose (kommer inte ihåg namnet). Han var ju riktigt dålig missbedömde vinklar bland annat. Men det är väl lite inviduellt också säkert.David1891 skrev:Är inte sååå oroad över det.. Minns en intervju med Mark när han sa att det där var väldigt överskattat. Men omställningen Liten-->Stor borde iofs vara lite större än Stor-->Liten. Personligen ser jag dock inte rinken som ett större problem. Vidare tror jag Pickard kommer vara en glad överraskning. Jag väljer att se det possitiva och det är att han trots allt draftades som #18 vilket indikerar på att snubben har en jävla massa potential om det bara vill sig.bastis7 skrev:Jag tycker det är mest oroande över att han inte är van vid stor rink.
Luktar desperat lång väg, och med en halvdan målvakt så är vi chanslösa. Usch vad jag får dåliga vibbar av Djurgårdens försvarsspel anno 12/13Chocka mig snälla random transatlantsmålvakt...
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Hade varit mycket intressant med en video med Challe där han berättar varför han värvade Chet och hur han har "scoutat fram" denne målis.
Rent spontant känns det som att Pickard är en riktigt dålig målvakt. Det enda som talar emot är väl egentligen det faktum att han ansågs vara en stor talang.. För fyra år sedan...
Statistiken ger mig mardrömmar. Tror chansen är betydligt större att Reideborn blir en stabil Allsvensk målvakt nästa säsong än att Pickard blir det.
Hoppas verkligen att han överraskar.
Rent spontant känns det som att Pickard är en riktigt dålig målvakt. Det enda som talar emot är väl egentligen det faktum att han ansågs vara en stor talang.. För fyra år sedan...
Statistiken ger mig mardrömmar. Tror chansen är betydligt större att Reideborn blir en stabil Allsvensk målvakt nästa säsong än att Pickard blir det.
Hoppas verkligen att han överraskar.
Avgå Jocke.