Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Billx skrev:
Metal Machine skrev:In med Fernholm - ut med Bombom?
Jag hade varit första person att jubla.
Du Billx, det blir vi två om. Och jag blir svårslagen. :wink:

Men det kommer knappast hända. Järlan anser att vi har ett gäng riktigt stabila backar och kommer inte ens försöka.

Om sanningen ska fram har vi bara 2 backar som håller måttet, Tjärna och Printz.
Det som främst skiljer dessa från de andra är att båda vet sina begränsningar och spelar utifrån deras förmåga.

Honken och Kyle: närmast att tillhöra Tjärna och Printz, men när deras offensiva spel uteblir bleknar de rejält. Defensiven har mer att önska, särskilt hos Honken.
Boumedienne: överskattar sin förmåga så att det emellanåt framstår som ren idioti och presterar därefter
Claesson: fumlig skridskoåkare som har tendensen att göra det enkla svårt. Skapar på egen hand oro från lugna lägen då han inte så ofta klarar av sina försök till konstruktivitet.
Holm och Gustafsson: saknar helt enkelt rutin.

Obs! Alla kan naturligtvis höja sina nivåer. Detta är min bedömning utifrån den första femtedelen av serien.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Håller nog med i det mesta angående backarna, men tycker Holm har varit en riktigt stor överraskning. I mitt tycke går han före Claesson (och definitivt Gustavsson) alla dagar i veckan. Skulle det gå att byta Boumedienne mot Fernholm hade det varit klockrent, men tyvärr är ju inte saker & ting så enkla.

På tal om ingenting spelar Zibanejad sin 3:e NHL match i natt. Regin tillbaka och han petar Filatov. Jag har en läskig känsla av att Mika kommer komma in i NHL-kostymen mer och mer med början i natt...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

-daniel- skrev:
På tal om ingenting spelar Zibanejad sin 3:e NHL match i natt. Regin tillbaka och han petar Filatov. Jag har en läskig känsla av att Mika kommer komma in i NHL-kostymen mer och mer med början i natt...
15 minuters speltid, poänglös och -1 på Mika mot Minnesota. Tror dock han gjorde en rätt bra match ändå om jag förstod saken rätt. Någon som sitter på mer information?
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

• Mika Zibanejad gjorde sin tredje NHL-match på mindre än en vecka och matchades nu som högerforward i förstakedjan tillsammans med Jason Spezza och Colin Greening.
"

Det känns som att han är förlorad för våran del.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Remy Lebeau skrev:• Mika Zibanejad gjorde sin tredje NHL-match på mindre än en vecka och matchades nu som högerforward i förstakedjan tillsammans med Jason Spezza och Colin Greening.
"

Njae, tror du verkligen? Jag tror personligen de vill låta honom testa på så många olika roller som möjligt i laget. Tror det fortfarande är öppet.

Men jag kanske är för optimistisk. :)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
Remy Lebeau skrev:• Mika Zibanejad gjorde sin tredje NHL-match på mindre än en vecka och matchades nu som högerforward i förstakedjan tillsammans med Jason Spezza och Colin Greening.
"

Njae, tror du verkligen? Jag tror personligen de vill låta honom testa på så många olika roller som möjligt i laget. Tror det fortfarande är öppet.

Men jag kanske är för optimistisk. :)
Känner samma, de verkar som de testar runt honom överallt men får honom inte riktigt att lyckas någonstans, än.

Vettefan om jag vill ha tillbaka honom dock.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
Det där förstår jag inte riktigt resonemanget bakom, är helt uteslutet att vi skulle kunna hitta en spelare med Mikas potential ute på marknaden för en rimlig peng. Naturligtvis går det att hitta bättre spelare men hur stor är den chansen, liksom..?

Jag har extremt svårt att tro att Mika kommer hemlommandes med svansen mellan benen och bara spelar av säsongen, tror snarare han i sådana fall vill bevisa för Ottawa att han kan vara en bärande spelare i SEL.

Men allt är bara spekulationer. Som vanligt. :wink:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:
Det där förstår jag inte riktigt resonemanget bakom, är helt uteslutet att vi skulle kunna hitta en spelare med Mikas potential ute på marknaden för en rimlig peng. Naturligtvis går det att hitta bättre spelare men hur stor är den chansen, liksom..?

Jag har extremt svårt att tro att Mika kommer hemlommandes med svansen mellan benen och bara spelar av säsongen, tror snarare han i sådana fall vill bevisa för Ottawa att han kan vara en bärande spelare i SEL.

Men allt är bara spekulationer. Som vanligt. :wink:
Så bra är han omöjligt att han skulle rädda vår offensiv, känns dessutom väldigt futtigt att "få låna" VÅR spelare några månader till innan han drar och aldrig mer kommer tillbaka igen. Han är ju inte ens vuxen än liksom. Han borde vara i fasen där han egentligen kanske inte platsar i ES men att vi ger honom chansen att spela för det kommer gynna oss i längden. Att vi nu typ bönar och ber om att få låna tillbaka vår 18-åring i några månader känns väldigt tragiskt. Han är ingen frälsare direkt. Ser hellre en värvning utifrån bara, en spelare vi kanske lyckas kanon med och har möjlighet att förlänga med (den chansen existerar ju inte med Mika, han kommer aldrig mer spela i Sverige)
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev: Så bra är han omöjligt att han skulle rädda vår offensiv, känns dessutom väldigt futtigt att "få låna" VÅR spelare några månader till innan han drar och aldrig mer kommer tillbaka igen. Han är ju inte ens vuxen än liksom. Han borde vara i fasen där han egentligen kanske inte platsar i ES men att vi ger honom chansen att spela för det kommer gynna oss i längden. Att vi nu typ bönar och ber om att få låna tillbaka vår 18-åring i några månader känns väldigt futtigt. Han är ingen frälsare direkt. Ser hellre en värvning utifrån bara, en spelare vi kanske lyckas kanon med och har möjlighet att förlänga med (den chansen existerar ju inte med Mika, han kommer aldrig mer spela i Sverige)
Ja, det känns förjävligt att det är de här villkoren som råder men inte mycket man kan göra åt. Jag tror inte heller Mika är en frälsare, men han borde kunna tillföra en hel del (men de som tror han kommer stänka in ett poängsnitt på 1 pinne / match säsongen ut tror jag skulle bli bli brutalt besvikna).

När det gäller värvning utifrån så är jag bara rädd att man inte riktigt är beredd att lägga sig på den nivån ekonomiskt som en riktig klasslirare kommer kosta. Har vi pengar till det? Inser Järlan att det krävs en spetsforward?

Naturligtvis skulle man vilja se en "stjärnvärvning" nu, och sen så kanske Zibanejad skulle komma som bonus men jag tror helt enkelt vår ekonomi sätter stopp för det.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev: Så bra är han omöjligt att han skulle rädda vår offensiv, känns dessutom väldigt futtigt att "få låna" VÅR spelare några månader till innan han drar och aldrig mer kommer tillbaka igen. Han är ju inte ens vuxen än liksom. Han borde vara i fasen där han egentligen kanske inte platsar i ES men att vi ger honom chansen att spela för det kommer gynna oss i längden. Att vi nu typ bönar och ber om att få låna tillbaka vår 18-åring i några månader känns väldigt futtigt. Han är ingen frälsare direkt. Ser hellre en värvning utifrån bara, en spelare vi kanske lyckas kanon med och har möjlighet att förlänga med (den chansen existerar ju inte med Mika, han kommer aldrig mer spela i Sverige)
Ja, det känns förjävligt att det är de här villkoren som råder men inte mycket man kan göra åt. Jag tror inte heller Mika är en frälsare, men han borde kunna tillföra en hel del (men de som tror han kommer stänka in ett poängsnitt på 1 pinne / match säsongen ut tror jag skulle bli bli brutalt besvikna).

När det gäller värvning utifrån så är jag bara rädd att man inte riktigt är beredd att lägga sig på den nivån ekonomiskt som en riktig klasslirare kommer kosta. Har vi pengar till det? Inser Järlan att det krävs en spetsforward?

Naturligtvis skulle man vilja se en "stjärnvärvning" nu, och sen så kanske Zibanejad skulle komma som bonus men jag tror helt enkelt vår ekonomi sätter stopp för det.
Jag vågar inte uttala mig om vad ekonomin tål. Inte efter ifjol då man la 300 000 kr på Widing så plånboken blev tom. Sedan signade tre dyra spelare under säsongens gång. Nilson, Kronwall och Hannula.

Visst, vi behövde inte betala hela Ekmans lön och Nilson sas det ju att han fick något kontrakt där han har jättehög lön i år (skrämmande nu) och lägre lön ifjol. Men ändå, det känns som att det finns rika män i styrelsen som kan skaffa fram slantar om det krävs.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det går kanske att skrapa fram kapital, om inte annat får vi väl ersättning för Mika för NHL-avtalet (om han spelar sina 9 matcher och stannar, förmodar jag), men jag har en känsla av att den del av pengarna som tillfaller DIF går in öronmärkt till Djurgårdens juniorverksamhet.

Frågan är dock hur sugen man är på att hosta upp 2-300k för en extern (dvs annan spelare än Zibanejad) värvning just för stunden? Jag är rätt tveksam till att vi kommer få se någon sådan, men hoppas naturligtvis jag har tokfel.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

EDIT: Kommentaren nedan har inget med Linkan att göra :)

Marie Hallman sa...
Mårten och Hans: Jag pratade precis med Fernholm, han sa att 1) AIK har inte hört av sig till honom 2) Agenten har inte heller fått något konkret förslag från Gnaget och 3) att AIK inte är intressant för honom personligen eftersom han är Djurgårdare.
Senast redigerad av Stulle den 2011-10-12 12:06:13, redigerad totalt 1 gånger.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

DIFalot, det är väl klart att man hoppas på att Mika kommer hem? Visst är det en kortsiktig lösning men hellre det än ingen Mika alls.

"Rädda vår offensiv"?! Seriöst, VEM i hela världen skulle kunna göra det på egen hand? Nu är det verkligen svart och vitt här.

Jag tror att Mika är vår bästa forward. Den som inte håller med får gärna ranka de i DIF som är bättre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:DIFalot, det är väl klart att man hoppas på att Mika kommer hem? Visst är det en kortsiktig lösning men hellre det än ingen Mika alls.

"Rädda vår offensiv"?! Seriöst, VEM i hela världen skulle kunna göra det på egen hand? Nu är det verkligen svart och vitt här.

Jag tror att Mika är vår bästa forward. Den som inte håller med får gärna ranka de i DIF som är bättre.
Jag tror han kanske skulle göra 10 mål och 10 ass om han kom hem. SÅ jävla bra tror jag inte han kommer vara bara. Det är ju rätt uppenbart att vi är hans second choice också.
Expert.
Låst