Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
kh31d4r

Inlägg av kh31d4r »

Praetori skrev: 2023-03-20 11:45:28
captcash skrev: 2023-03-20 09:49:13
Döden skrev: 2023-03-20 09:33:46
captcash skrev: 2023-03-20 09:32:38 Är det bra eller anus på den? Jag har ingen koll på Viktor alls.
Tänkte ungefär samma sak… sen är frågan om han ska vara tvåa och Lindbom stannar eller om det är han och glajdarn?
Jag har tyvärr sjukt svårt att se oss få behålla Lindbom en säsong till, NHL måste ju tugga fragda när de ser en sån målis i den åldersgruppen. Glajdaren tror jag också försvinner, mest för att han inte platsar i SHL *host host* :roll:
Vegas har 2 toppmålvakter på kontrakt över nästa (6st totalt men 4 går ut denna säsong). Ser inte varför de skulle vilja ha över Lindbom att spela redan nu (möjligen om Lehner är out forever och de vill ha en "billig" lösning för lönetakets skull). Då är jag betydligt mer orolig för att nån SHL-klubb kommer och drar i honom.
Risken är väl större att de vill vänja honom vid liten rink i någon farmarserie än att han skulle peta Lehner och deras andra slips.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

kh31d4r skrev: 2023-03-20 11:50:42
Praetori skrev: 2023-03-20 11:45:28
captcash skrev: 2023-03-20 09:49:13
Döden skrev: 2023-03-20 09:33:46
captcash skrev: 2023-03-20 09:32:38 Är det bra eller anus på den? Jag har ingen koll på Viktor alls.
Tänkte ungefär samma sak… sen är frågan om han ska vara tvåa och Lindbom stannar eller om det är han och glajdarn?
Jag har tyvärr sjukt svårt att se oss få behålla Lindbom en säsong till, NHL måste ju tugga fragda när de ser en sån målis i den åldersgruppen. Glajdaren tror jag också försvinner, mest för att han inte platsar i SHL *host host* :roll:
Vegas har 2 toppmålvakter på kontrakt över nästa (6st totalt men 4 går ut denna säsong). Ser inte varför de skulle vilja ha över Lindbom att spela redan nu (möjligen om Lehner är out forever och de vill ha en "billig" lösning för lönetakets skull). Då är jag betydligt mer orolig för att nån SHL-klubb kommer och drar i honom.
Risken är väl större att de vill vänja honom vid liten rink i någon farmarserie än att han skulle peta Lehner och deras andra slips.
Jag tror mer än hoppas att de precis som Mikko vet att han behöver bli mer "färdig" genom minst en säsong till i Sverige. Fördelen med målvakter är att de inte räknas mot veteranregeln så han kan lira proffshockey i Sverige utan att förlora utrymmet för 'development time' i AHL. Det som är lite spooky är ju att Lehners status är oklar (på mer än ett plan) och att Quick börjar bli till åren. Men de vet även att skynda in unga målvakter är sällan en bra idé så jag tror de sitter lugnt i båten. Lindbom försvinner ju ingenstans så länge de kritar på (men han måste iaf över och signas innan draftvalet brinner inne).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Skicka Lindbom direkt över pölen om han inte tydligt aviserar att han stannar och gör så.

SLUTDALTAT. DIF har DALTAT FÄRDIGT. W Eklund var det sista misstaget
Säg den glädje som varar
Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

DIF_Soldier skrev: 2023-03-20 13:12:15 Skicka Lindbom direkt över pölen om han inte tydligt aviserar att han stannar och gör så.

Oftast när dom åker över sådär är det ju för att det är en spelare som är såpass bra att dom är potentiella NHL spelare. Vore ju rent vansinne att helt stänga dörrarna ifall deras draftklubbar vill ha över dom för camperna eller vad det nu är. Oftast vet ju klubben som skickar spelaren ifall amerikanerna vill se att han spelar i AHL eller om dom bara vill kolla läget inför NHL och kan komma överens med spelaren man skickar ifall han ska komma tillbaka eller inte redan innan han åker. Att göra annat skulle skrämma bort varenda spelare från Djurgårdens hockeygymnasium i framtiden och det vore förödande. Håller dock med om att klubben måste sätta lite mer press på klubbarna "over there" att komma med tydligare besked av vad dom tänker angående spelaren i fråga!
Praetori

Inlägg av Praetori »

Detblir3poäng skrev: 2023-03-20 13:39:39
DIF_Soldier skrev: 2023-03-20 13:12:15 Skicka Lindbom direkt över pölen om han inte tydligt aviserar att han stannar och gör så.

Oftast när dom åker över sådär är det ju för att det är en spelare som är såpass bra att dom är potentiella NHL spelare. Vore ju rent vansinne att helt stänga dörrarna ifall deras draftklubbar vill ha över dom för camperna eller vad det nu är. Oftast vet ju klubben som skickar spelaren ifall amerikanerna vill se att han spelar i AHL eller om dom bara vill kolla läget inför NHL och kan komma överens med spelaren man skickar ifall han ska komma tillbaka eller inte redan innan han åker. Att göra annat skulle skrämma bort varenda spelare från Djurgårdens hockeygymnasium i framtiden och det vore förödande. Håller dock med om att klubben måste sätta lite mer press på klubbarna "over there" att komma med tydligare besked av vad dom tänker angående spelaren i fråga!
I det här finns det faktiskt en aspekt med att ha Garpenlöv i föreningen som jag verkligen gillar. Han har bra hand (och kontakter) med folk på andra sidan pölen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

"Problemet" är ju att kontrakt bör skrivas tidigare i Svensk hockey eftersom vår säsong slutar tidigare. Klubbarna på andra sidan Atlanten fattar ju inte beslut förrän efter camperna när den Svenska säsongen i princip är igång eller ännu senare på vintern tom. Ett ytterligare problem är att Calle är osignad i detta nu vilket gör att Vegas helt oavsett kommer behöva ha över honom för att krita på något. Om det sen blir utlån till oss eller spel i AHL eller direkt in i NHL är ju ingenting som varken Djurgården eller spelaren själv riktigt kan styra över tyvärr. Jag tycker inte man kan lasta unga spelare på väg uppåt i karriären för att de inte kan lämna klara besked när deras potentiella arbetsgivare på andra sidan inte kan göra det själva.
Näringskedjan ser ut som den gör och DIF kan inte göra sig opopulära bland NHL-klubbarna heller. Dels då vi inte kommer få hem lån men framförallt för att Sveriges mest lovande talanger (och deras agenter) skulle börja sky oss som pesten.

Lindbom är ju i positiva förhandlingar om att förlänga med oss. Sen betyder det kontraktet inte ett skit om Vegas säger att de vill att han stannar kvar och spelar när han väl kritar på i sommar.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev: 2023-03-20 13:59:02 Sen betyder det kontraktet inte ett skit om Vegas säger att de vill att han stannar kvar och spelar när han väl kritar på i sommar.
Här är snarare problemet. Skrivet avtal ska gälla. Om det bryts ska NHL-klubbarna betala tresiffriga miljonbelopp för kontraktsbrott ELLER skicka en annan spelare i motsatt riktning. Deras GM ska också utföra en förnedrande nakendans med liten ukulele och sjunga "we're plastic fucks, we have no shame"

Är inte okej med avtal som de torkar arslet med
Säg den glädje som varar
Praetori

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev: 2023-03-20 14:37:33
Praetori skrev: 2023-03-20 13:59:02 Sen betyder det kontraktet inte ett skit om Vegas säger att de vill att han stannar kvar och spelar när han väl kritar på i sommar.
Här är snarare problemet. Skrivet avtal ska gälla. Om det bryts ska NHL-klubbarna betala tresiffriga miljonbelopp för kontraktsbrott ELLER skicka en annan spelare i motsatt riktning. Deras GM ska också utföra en förnedrande nakendans med liten ukulele och sjunga "we're plastic fucks, we have no shame"

Är inte okej med avtal som de torkar arslet med
Det kan man tycka. Nu är Lindbom redan draftad men från och med förra årets avtal så ska ju alla spelare utanför förstarundan och som är under 24 spela kvar i Sverige om alternativet skulle vara AHL (dvs typ en automatisk/övergripande AHL-klausul).
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Nattuggla_ skrev: 2023-03-17 14:12:21
Manijock skrev: 2023-03-17 14:01:02
Osten östlund skrev: 2023-03-17 13:04:59 Aftonbladet.... är det Almtunas slips Modo o vi vill ha?
Stämmer. Viktor Andrén ska tydligen vara väldigt nära DIF nästa säsong. Känns väldigt rimligt!
Står det vilken serie?
Känns ju verkligen som en bra lösning oavsett, förstemålvakt i Hockeyallsvenskan och andrakeeper/delad etta i SHL?
Hoppas inte i SHL för där håller han inte hög klass de såg man de senaste säsongerna med Brynäs. Jag tycker att Filip Larsson i ett betydligt sämre lag har gjort en mycket bättre säsong. Men om man går upp ser jag hellre en mycket bättre namn.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Victor Rask lämnar Fribourg-Gottéron det är något att satsa på om man går upp. Kanske syrran kan övertala honom. :D
Eller Ludwig Blomstrand även i hockeyallsvenskan nästa säsong.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Vi kan väl ändå konstatera att Stakkestad är ingen spelare man någonsin vill se i DIF samt att han ska till HV nästa säsong känns rätt lämpligt?

Att tro att en uträckt tunga mot klacken skulle på något sätt symbolisera…ja jag vet inte vad faktiskt, pinsamt.
Erik af Sibirien

Inlägg av Erik af Sibirien »

crike skrev: 2023-03-21 07:17:56 Vi kan väl ändå konstatera att Stakkestad är ingen spelare man någonsin vill se i DIF samt att han ska till HV nästa säsong känns rätt lämpligt?

Att tro att en uträckt tunga mot klacken skulle på något sätt symbolisera…ja jag vet inte vad faktiskt, pinsamt.
Jag uppfattade tungan som utsträckt åt Nilsson, vilket förvisso inte heller får Stakkestad att framstå i god dager.
Döden

Inlägg av Döden »

Erik af Sibirien skrev: 2023-03-21 09:58:20
crike skrev: 2023-03-21 07:17:56 Vi kan väl ändå konstatera att Stakkestad är ingen spelare man någonsin vill se i DIF samt att han ska till HV nästa säsong känns rätt lämpligt?

Jag uppfattade tungan som utsträckt åt Nilsson, vilket förvisso inte heller får Stakkestad att framstå i god dager.
Nä, den var rakt mot klacken.. han hade väl redan åkt förbi Nilsson då
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels-3.0 »

Döden skrev: 2023-03-21 10:23:48
Erik af Sibirien skrev: 2023-03-21 09:58:20

Nä, den var rakt mot klacken.. han hade väl redan åkt förbi Nilsson då
Som sagt var Stakkestad är en pajas
RebelYell

Inlägg av RebelYell »

"Albin Grewe, 22, är inne på sin andra säsong i Mora, men nästa säsong blir det klubbyte för den kraftfulle forwarden. Uppgifter som silly-surr tagit del av säger att Grewe är klar för en återkomst till Djurgården. Klubben han spelade för under stora delar av sin juniortid och även gjorde SHL-debut med. Totalt hann Grewe med 73 SHL-matcher innan han flyttade till Finland och sedan vidare till Mora.
Grewe draftades 2019 av Detroit i den tredje rundan. Den här säsongen har han svarat för 11 poäng på 41 matcher."
Låst