SHL: Djurgårdens IF - Malmö Redhawks 24/9-2016

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - Malmö Redhawks 24/9-2016

Inlägg av diftobbe89 »

Märks ju att vi inte har den riktiga spetsen i år, ingen kom ju typ till, fjärdekedjan var väl närmast vilket är lite oroväckande.

Vill se mycket mer av Ljungh, Brodin, Matt och Tambellini etc.

Men vet att det är tidigt på säsongen och ska ha tålamod.
Spela fult
Användarvisningsbild
Edin
Säsongskort: Ja

Inlägg av Edin »

Lämnar ändå Hovet försiktigt optimistiskt, jag gillar spelidén och hur tydligt den redan implementerats. Backsidan ser ut att överraska positivt i år igen, trots de två uppenbara misstagen som leder till mål så tycker jag att det ser väldigt lugnt och behärskat ut för det mesta, trodde på förhand att det skulle vara värre.

Tyckte det såg klent ut framåt dock, Malmö försvarar sig bra men vi vaskar fram rätt lite chanser sett till hur mycket puck vi har.

Skickat från min SM-G900I via Tapatalk
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Sjöbba

Inlägg av Sjöbba »

Edin skrev:Lämnar ändå Hovet försiktigt optimistiskt, jag gillar spelidén och hur tydligt den redan implementerats. Backsidan ser ut att överraska positivt i år igen, trots de två uppenbara misstagen som leder till mål så tycker jag att det ser väldigt lugnt och behärskat ut för det mesta, trodde på förhand att det skulle vara värre.

Tyckte det såg klent ut framåt dock, Malmö försvarar sig bra men vi vaskar fram rätt lite chanser sett till hur mycket puck vi har.

Bra analys...vi såg tydligen samma match :)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Fick en känsla, tror kanske vi tar fler poäng borta än hemma denna säsong.

Det krävs skicklighet för att kunna förvalta det spelövertag vi verkar få med denna spelidé, lätt att det klumpar ihop sig, att vi fastnar i hörnen.
Tror det kan öppna upp sig mer i bortaspelet, med lite snabba uppspel från back vid omställningslägen, det finns såna intentioner.

Tålamod
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Tror vi kommer få lida rejält över vår brist på offensiv kompetens på backsidan. Press kan inte föra ett PP.

Annars så bjuder på på segern idag. Motståndarna behöver egentligen inte göra något, vi bjuder på allt de behöver för att ta 3 poäng.

Det är i alla fall något man känner igen från förra säsongen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Vikas skrev:Tror vi kommer få lida rejält över vår brist på offensiv kompetens på backsidan. Press kan inte föra ett PP.

Annars så bjuder på på segern idag. Motståndarna behöver egentligen inte göra något, vi bjuder på allt de behöver för att ta 3 poäng.

Det är i alla fall något man känner igen från förra säsongen
.
Med den skillnaden att nu försöker vi vara konstruktiva och överarbetar vissa situationer, med tappad puck som följd.
Förut kastade vi iväg pucken på måfå/halv panik.

Gillar detta bättre, får vi ordning på detaljerna och gör rätt avvägningar kan det bli bra
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Jag hade glömt bort hur dåligt jag mår efter en förlust på Hovet. Jag bryr mig alldeles för mycket.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Vi håller på att bygga upp något. Kan inte vänta på nästa höst.........
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

Mattias_87 skrev:Jag hade glömt bort hur dåligt jag mår efter en förlust på Hovet. Jag bryr mig alldeles för mycket.
Ja den där "Nu slår jag sönder näven i väggen" känslan infann sig direkt.
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

Sjöbba skrev:
Edin skrev:Lämnar ändå Hovet försiktigt optimistiskt, jag gillar spelidén och hur tydligt den redan implementerats. Backsidan ser ut att överraska positivt i år igen, trots de två uppenbara misstagen som leder till mål så tycker jag att det ser väldigt lugnt och behärskat ut för det mesta, trodde på förhand att det skulle vara värre.

Bra analys...vi såg tydligen samma match :)

Hoppas bara vi får behålla några av spelarna som förhoppningsvis blommar ut under säsongen.
Att det inte blir som senast med våra "yngre lovande".
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Går tyvärr inte att bygga långsiktigt i svensk hockey. Så fort någon visar framfötterna så försvinner de till någon annan liga oavsett kontrakt.

De som vinner SHL är de som kan ställa det bästa laget på isen under en säsong. Oftast det laget med den största plånboken.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Har inte kommit hem än. En gravöl blev flera. MEN det var på tok för mycket som gick snett ikväll även om jag på förhand hade tippat Ref Hawks (pun intended) som vinnare. Deras defensiv negerade vårat anfallsspel totalt och effektivt. Även om tempot stundvis är riktigt bra så faller det i offensiven till sargsnurr och kludd med pucken på blå både i 5v5 och PP. Passningarna är för sena och av för dålig kvalitet för att våra backar skall kunna få ut något av det.
De tvingas slänga bort två sekunder eller mer på att hantera ett dåligt pass och sedan vänta ytterligare både tre och fyra sekunder innan någon masar sig in framför kassen.
Hade jag varit back där hade jag skjutit oavsett för att skicka en signal till forwards.

Vidare är försvarsspelet präglat av en önskan om att äga pucken och det straffar sig kapitalt två gånger om ikväll med bud på fler.
Det GÅR inte att spela så om vi inte som på slutet har en kopplande center som kommer ner och hjälper till centralt och knappt ens då eftersom vi istället fastnar i styrspelet i mittzon. Sönderlästa är min slutsats.

Sent from my D6503 using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Det här var en fluke-match. Normalt vinner vi en sån här match. Malmö kommer börja dala snart.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tyckte vi gjorde en relativt bra match. Gillar verkligen att Robbans spelidé om att i alla lägen försöka var konstruktiva följs till punkt & pricka. Samtidigt kommer det straffa oss rätt rejält när vi möter bättre lag som sätter högre press på våra backar...kan bli svårt att alltid hitta spelvägar. Andra sidan tvingar just den här detaljen oss till att åka mycket skridskor vilket förmodligen får upp tempot i lägen där vi tidigare varit mer stillastående. Intressant om inte annat.

Vad hände med Peppe Lundh? Han gjorde en riktigt bra första period sen utgick han. Märktes inget speciellt i pausintervjun.

Övriga reflektioner:
* Matt Anderson är bättre än förra säsongen.
* Vad var det för märkliga PP-uppställningar, med bland annat #73 på isen vid avgörande lägen?
* Mikko Kousa är kyligare med puck än förväntat.
* Robin Press måste lära sig skjuta förbi backarnas benskydd och träffa mål.
* Tellqvist håller fortfarande.

Tror på en rätt bra säsong, trots allt.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

-daniel- skrev: * Vad var det för märkliga PP-uppställningar, med bland annat #73 på isen vid avgörande lägen?
AOM har fått spela PP nästan hela försäsongen också, väldigt märkligt kan jag tycka, särskilt efter värvningen av Kousa.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Skriv svar