Egentligen inte så svårt att förstå. Inte enligt min egna hemsnickrade teori i alla fallsensei skrev:En av livets svåra frågor är varför inte fler spelare gör som Bengan. Åker över hela banan. Backcheckar. Går på mål helt orädd. Stör motståndarna framför mål. Gör motståndaren ofokuserad. Är inte rädd helt enkelt. Blir upptäckt. Går till NHL. Tjänar massor med pengar.
Jag menar, det är ju ingen rocket science han sysslar med direkt, utan enkla saker som varenda spelare kan ta efter. Skillnad om det var ett komplicerat skill-set med yppersta fingertopps-känslan han levde på.
Mycket märkligt.

Bombom Bouchards Talangskola del 1.
Om man förenklar det så finns det tre viktiga delar hos en idrottsman.
1. Talang, vi har olika förutsättningarna (genetiskt) helt enkelt.
2. Attitydtalang, en del ger alltid allt. Tävlingsinstinkten varierar från person till person. En del hatar att förlora.
3. Träningstalang, en del älskar att träna hårt. En del har betydligt lägre motivation för det.
En del spelare har alla tre bitar på plats och då blir det ett riktigt bra resultat.
Peter Forsberg ett tydligt exempel.
En del har talangen och tränar hårt, men saknar attityd.
Fredrik Bremberg tycker jag passar in rätt bra här.
Ledin, Tomas Holmström har största styrkorna på del 2 och 3 men saknar lite av del 1.
Dessa tre delar går alla att öva upp till viss del, men alla kommer inte upp i tillräckligt hög nivå.
Attityd är inte enkelt att öva upp. Det är lätt att tänka innan match att man ska ge allt, men svårare att utföra.
Det krävs att man ligger högt på två av tre delar för att nå högt upp i seriesystemet.
Min poäng är att många tror att det är mycket lättare att träna hårt och ge allt än att öva upp skickligheten.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad mellan dessa tre. Tror exempelvis att det är lika viktigt att ha talang för att träna som att ha talang för att utöva sin sport.
Personligen kom jag långt i ungdomåren på talang (bl.a. Tv-pucken och lite andra uttagningar). Saknade däremot helt förmågan att underkasta mig hård träning. Blev därför en rätt medioker juniorspelare. Attityden var väl sådär.
Nu på äldre dar har jag förstått detta och tränar betydligt hårdare än när jag var aktiv. Tyvärr alldeles för sent....